  • 1. Data: 2021-09-22 18:28:23
    Temat: Upłynnienie gruntu rodzimego
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    Robię podjazd, wykorytowałem grunt na 40cm. Obsadziłem obrzeża.
    Na grunt rodzimy położyłem geowłókninę drogową 200g, na to wsypałem 32t
    kruszywa łamanego 0-16mm (warstwa 30 cm). Zanim rozłożyłem kruszywo
    padało, jak je wczoraj rozkładałem to miejscami na gruncie stała woda.
    Dzisiaj zagęszczam, na początku było OK. Po 3-4 przejeździe zagęszczarką z
    kruszywa zaczęła wypływać mi woda. Po kolejnym zauważyłem, że kruszywo
    pode mną i zagęszczarką się ugina/faluje. Ewidentnie coś zj..ałem i mam
    teraz bagno pod kruszywem. Zagęszczanie przerwałem. Ktoś coś podpowie? -
    czekać aż obeschnie? - co z tym teraz zrobić?. Grunt rodzimy to czarna,
    ciężka ziemia. 30 cm niżej jest już szara glina. Na to miało iść 6 cm
    pospółki i ,,ekokratka" wypełniona żwirem. Ruch dla aut osobowych.

    TG

  • 2. Data: 2021-09-22 19:14:48
    Temat: Re: Upłynnienie gruntu rodzimego
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 22 September 2021 at 18:28:24 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> [...]
    > ciężka ziemia. 30 cm niżej jest już szara glina. Na to miało iść 6 cm
    > pospółki i ,,ekokratka" wypełniona żwirem. Ruch dla aut osobowych.

    jak jest glina to bez drenażu będzie woda stała, gdy podjazd nie jest stromy

  • 3. Data: 2021-09-22 19:30:24
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 19:14 a a <m...@g...com> pisze:

    > jak jest glina to bez drenażu będzie woda stała, gdy podjazd nie jest
    > stromy

    "koparkowy" zrobił spadek na podjeździe w gruncie rodzimym - jakieś 15cm
    na 17m. Tyle tylko, że ten spadek się "niczym" nie kończy - nie ma tam
    żadnego odpływu w kierunku granicy działki. Tam na grundzie rodzimym jest
    podbudowa z zagęszczonego pisaku na której stoją zabetonowane obrzeża. Za
    podjazdem od strony wjazdu mam ogródek. Docelowy poziom podjazdu jest +5
    cm do poziomu ogródka.
    Nikt z sąsiadów nie ceregielił się tak z podjazdem. Jak zobaczyli włókninę
    i kruszywo zamiast piachu kopanego to się pukali w głowę. Mam jeszcze
    nadzieję, że to obeschnie...
    Największe "bagno" mam teraz na końcu podjazdu - tam gdzie jest
    najgłębiej. Mogę tam doraźnie zrobić studnie i wypompowac wodę, tylko co
    później?

    TG

  • 4. Data: 2021-09-22 20:33:52
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 22 September 2021 at 19:30:27 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> [...]
    > Największe "bagno" mam teraz na końcu podjazdu - tam gdzie jest
    > najgłębiej. Mogę tam doraźnie zrobić studnie i wypompowac wodę, tylko co

    Jak to mówią gorale, z góry widoki są pikne.

    Jak masz dom na wzniesieniu, garaż na wzniesieniu, to woda go opływa a z gruntu
    splywa.

    Dziadek był 5 lat przymusowo w wojsku na Syberii, w Tomsku, -60 C
    i jak dostal dom z kamienia dla kolejarza, to cale podwórku wybrukował, ale porobil
    kanały, przykryte blachami, do odprowadzania wody.
    Pewnie się tego tam w wojsku nauczył.

    Woda splywała z calego podwórza po deszczu w kierunku wykopanej w tym celu studni,
    ale kanałami, a nie górą.

    Grunt był przepuszczalny dla wody, czarna ziemia a poniżej piasek

    Jak u sąsiadów sucho i podobna konfiguracja to i u ciebie obeschnie.

    najgorzej, gdy nadejdą przymrozki i to co nie wypłynie, nie obeschnie, zamarznie i
    zacznie pękać grunt od zamarznietej wody.

    Tak każdej zimy pękają setki kilometrów asfaltu i na wiosne trzeba dziury latac.

  • 5. Data: 2021-09-22 20:34:02
    Od: ptoki <s...@g...com>

    środa, 22 września 2021 o 12:30:27 UTC-5 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
> [...]
    > Nikt z sąsiadów nie ceregielił się tak z podjazdem. Jak zobaczyli włókninę
    > i kruszywo zamiast piachu kopanego to się pukali w głowę. Mam jeszcze

    I mieli racje.

    > Największe "bagno" mam teraz na końcu podjazdu - tam gdzie jest
    > najgłębiej. Mogę tam doraźnie zrobić studnie i wypompowac wodę, tylko co
    > później?

    nic. popsules se dojazd.

    Nie bede ci truizmow pisal ale jak masz rowno, wykorytowales to woda podplynie tam
    gdzie jej sie uda. A ze kruszywo ma miejsce to wode przyjmie.
    Jak masz gdzies odplyw i mozesz wode zrzucic to zrzucaj. Efektywnie zrobiles sobie
    drenaz okolicy.

    Sasiedzi moga docenic jak ich osuszy albo przeklac jak ich zacznie zalewac albo
    zywoploty uschna.

    Co mozesz zrobic?
    1. Odplyw - i zbierac wode co sie nazbiera. Albo ja zrzucac precz albo zbierac i
    uzywac.
    2. Drenaz od podjazdu na zewnatrz i ponizej poziomu podjazdu. W ten sposb moze uda ci
    sie nieco wody zwrocic do gruntu i ci sie trawnik nie wysuszy
    3. Omurowac podjazd az do gliny. Ja bym tu dodal pare drenow przez podjazd aby woda
    mogla migrowac.

    Za jakis czas ten podjazd moze sie uszczelnic jak osiadzie ale wtedy bedziesz mial
    problem (wirtualny bo imho przesadziles z tym podjazdem) bo podjazd straci nosnosc.
    Znaczy sie do osobowki to i troche zwiru nasypanego wystarczy ale jak zachcesz
    jezdzic po tym traktorem czy ciezarowka to ci sie rozjezdzi nieco.

  • 6. Data: 2021-09-22 20:52:44
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 20:34 ptoki <s...@g...com> pisze:

    > nic. popsules se dojazd.
    tym, że wykorytowałem? - czy, że za głęboko? - co zrobiłem nie tak?
    Jakieś 30m w bok ze 4 lata temu robiłem podobny podjazd, na podobną
    głębokość wybrana ziemia, ale było to robione w suchym sierpniu, gdzie od
    lipca do września nie było opadów.

> [...]
    > przyjmie.
    > Jak masz gdzies odplyw i mozesz wode zrzucic to zrzucaj. Efektywnie

    Podjazd zasypałem kruszywem dopiero w połowie, na drugiej połowie jeszcze
    mam grunt rodzimy i ten jest jeszcze nośny. Co ciekawe mam fragment
    obrzeża na końcu podjazdu nie obsypany do końca ziemią i mimo, że tam
    grunt jest najniżej to nie stoi tam woda. Wychodzi na to, że zagęszcanie
    zrobiło to bagno.

> [...]
    > Znaczy sie do osobowki to i troche zwiru nasypanego wystarczy ale jak
    > zachcesz jezdzic po tym traktorem czy ciezarowka to ci sie rozjezdzi

    będą tylko osobówki. Mam drugi wjazd. Myślisz, że jakiś zagęszczony suchy
    beton na to bagno coś da? (jak obeschnie).

  • 7. Data: 2021-09-22 20:59:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Robię podjazd

    Niezbyt dokładnie przeczytałem temat, i moje pierwsze skojarzenie było
    takie, że ktoś robi podjazd pod zamianę na gotówkę działki po babci.

    Jarek

    --
    Przepijemy naszej babci domek cały
    Domek cały, domek mały

  • 8. Data: 2021-09-22 21:04:49
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 20:59 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > Niezbyt dokładnie przeczytałem temat, i moje pierwsze skojarzenie było
    > takie, że ktoś robi podjazd pod zamianę na gotówkę działki po babci.

    Żona zerkające przez ramię też skwitowała ten wątek komentarzem: "co ty
    znowu sprzedajesz???" :-)

    TG

  • 9. Data: 2021-09-22 22:17:20
    Od: ptoki <s...@g...com>

    środa, 22 września 2021 o 13:52:47 UTC-5 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

    > tym, że wykorytowałem? - czy, że za głęboko? - co zrobiłem nie tak?

    Moze za gleboko, moze ze wogole. Roznie jest. Zakladam ze nie masz tam dziko dziwnych
    warunkow wiec wniosek jest ze jest
    po prostu za gleboko wykorytowane i jest miejsce na wode miedzy kruszywem.
    Moze po prostu po tym deszczu jest wyjatkowo mokro ale nie sadze.
    Mysle ze tak bedzie juz zawsze.

    > Jakieś 30m w bok ze 4 lata temu robiłem podobny podjazd, na podobną
    > głębokość wybrana ziemia, ale było to robione w suchym sierpniu, gdzie od
    > lipca do września nie było opadów.

    To bierz wibrator i sprawdz czy tam sie tak samo grunt galaretkuje. Jak tak to nie
    martw sie bo jest ok. Jak nie to znaczy ze albo jeszcze nie usiadlo
    albo zrobiles niaczej.

> [...]
    > obrzeża na końcu podjazdu nie obsypany do końca ziemią i mimo, że tam
    > grunt jest najniżej to nie stoi tam woda. Wychodzi na to, że zagęszcanie

    Moze nie jest az tak zle. Obadaj jak woda tam plynie, porownaj z drugim podjazdem i
    bedziesz wiedzial co sie dzieje.

    > będą tylko osobówki. Mam drugi wjazd. Myślisz, że jakiś zagęszczony suchy
    > beton na to bagno coś da? (jak obeschnie).

    Jak wyprze wode to cos da. Ale jak usztywni to po zimie sie poruszy i popeka.
    A jak nie wyprze calej wody to bedzie tam zawsze miekko.
    No i jak zalejesz betonem calosc wglab to woda nie bedzie mogla splywac z jednej
    strony podjazdu na druga.
    Dlatego wspomnialem dreny.

    A jak beda tylko osobowki to w sumie byleco starczy na czas kiedy nie bedzie
    okrutnych roztopow.
    Ale jak zima bedzie mokra po brytyjsku to bedzie kiepsko.

  • 10. Data: 2021-09-22 22:41:54
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Ktoś coś podpowie?
    nie żebym się znał, w sensie nie jestem fachowcem, ale parking i parę
    dróg dojazdowych wybrukowałem. To co masz, doprowadź do takiego stanu
    żeby się dało jeździć - jak najtanszym kosztem. zobaczysz co i jak się
    będzie zmieniać. stawiam na to, ze drastyczna zmiana, wymagająca
    podjęcia działań z Twojej strony, wystąpi raz. wtedy, na wiosnę, albo za
    rok, albo za dwa lata, zrobisz co trzeba i dasz taką nawierzchnię jaką
    chciałeś.
    Nie miej do siebie pretensji. PRzyjmij to jako trudny do przewidzenia
    przypadek, a nie błąd w sztuce. A teraz, po fakcie, to każdy doradca
    mądrala - jakby wiedział ze upadnie to by się położył

    ToMasz