  • 21. Data: 2014-03-27 13:07:37
    Temat: Re: Wentylacja mechaniczna bez GWC latem - czy jest gorąco?
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 27 marca 2014 12:49:49 UTC+1 użytkownik Myjk napisał:

    > I gdzie leży przeszkoda? Wiadomo że na standardowych przekrojach wentylacji

    Przeszkoda lezy w tym ze nie kazdy ma miejsce na wstawienie kanalow 20x20
    + ocieplenie :D Tak naprawde klima przydaje sie 5-10 dni w roku.

    Ja zrobie sobie kanalowke ale samo urzadzenie bedzie schowane w malutkim
    pomieszczeniu za przedscianka na poddaszu i dmuchac bedzie tylko do salonu
    i kuchni dedykowanymi kanalami (tam mam od cholery miejsca). A jednostka
    zewnetrzna schowana nad podbitka (z odpowiednia wentylacja oczywiscie)
    w daszku tarasowym, odplyw skroplin do rynny :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 22. Data: 2014-03-27 14:18:59
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 27 Mar 2014 05:07:37 -0700 (PDT), Adam

    > Przeszkoda lezy w tym ze nie kazdy ma miejsce
    > na wstawienie kanalow 20x20 + ocieplenie :D

    Na poziomie projektu zawsze znajdzie się miejsce.

    > Tak naprawde klima przydaje sie 5-10 dni w roku.

    Tylko tyle się z niej korzysta, bo jest upierdliwa w użytkowaniu (hałas,
    wicher, trzeba włączać i wyłączać ręcznie, bo pomiar temperatury przez
    jednostkę to raczej żart). Wiem, bo mam klimatyzację na poddaszu. Jak się
    klimę wplecie w system wentylacji, to realnie będzie wykorzystywana dużo
    częściej a i skuteczniej.

    Ja tylko muszę poszukać wykonawcy, bo polskikomfort.pl jak mi wycenił
    wentylację/ogrzewanie/klimę/uzdatnianie to mi kapcie spadły (całość 70 tys.
    brutto z PC P-P, czyli bez GWC).

    --
    Pozdor Myjk

  • 23. Data: 2014-03-27 14:47:47
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    W dniu czwartek, 27 marca 2014 12:10:24 UTC+1 użytkownik Ergie napisał:

    > Maksymalnie kubature na godzine.

    Nie, nie i jeszcze raz nie! Nie kubatura jest istotna tylko liczba osób.
    Ileż razy można podawać ten sam książkowy przykład: 6 osób w windzie, albo
    jedna w wielkim salonie 100m2.

    > Nikt nie przewymiarowuje kanalow - zwykle
    > te kanaly sa nawet za male w stosunku do wentylacji...

    Jeśli pod "zwykle" rozumiesz robione jak najtaniej to masz rację. Natomiast
    każdy kto ma fachowo zrobioną instalację lub robił sam i _liczył_ przepływy
    to ma odpowiednie kanały aby mieć cicho na potrzeby wentylacji.

    Jak w czasie największego upału na kilka godzin zwiększy przepływ to nic się
    nie stanie - i tak będzie znacznie ciszej niż z klimatyzacją typu split na
    ścianie.

    > Do klimatyzacji
    > przydalyby sie zdecydowanie wieksze kanaly!

    Oczywiście, tak by było idealnie, ale nie jest to warunek konieczny - można
    zwiększyć przepływ.

    > OZC liczy cieplo w sezonie grzewczym, a nie letnim.

    W dowolnym dla zadanej różnicy temperatur.

    > W sezonie letnim sa takie
    > zyski od slonca ze trudno je policzyc.

    Są na to tabelki i są wystarczająco dokładne. W najgorszym razie jak coś
    będzie niedoszacowane to po prostu przy +35 na zewnątrz zamiast 21 w środku
    będziesz miał 23 - nic złego się nie stanie.

    > Mozna zakladac ale nie policzy sie
    > tego tak jak dokladnie jak OZC na sezon zimowy :)

    Dokładność jest ta sama.

    > Np. - mam grafitowy dach 250m2 z dachowki ceramicznej. Jaka wedlug Ciebie
    > powinienem przyjac temperature w OZC na zewnatrz? 30stC powietrza, czy
    > 50-60stC dachowki? :-)

    Po pierwsze powinieneś mieć szczelinę wentylacyjną.
    Po drugie w zimie też jest słońce i też nagrzewa dach. Różnica jest tylko
    taka że jak w zimie nie doszacujemy zysków od nasłonecznienia to najwyżej
    będzie cieplej więc zaoszczędzimy na paliwie, natomiast w lecie jak ich
    niedoszacujemy to będzie za ciepło. Dlatego najbezpieczniej jest zimę liczyć
    dla braku słońca, a lato dla pełnego nasłonecznienia.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 24. Data: 2014-03-27 14:48:06
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 27 marca 2014 10:34:30 UTC+1 użytkownik Ergie napisał:
    > Użytkownik "Marcin N" napisał w wiadomości grup

    .pl...

> [...]
    >

    > To zależy od jego pojemności cieplnej. Im niższa tym szybciej. Mieszkałem
    >
    > całe dzieciństwo i młodość w kanadyjczyku i w praktyce wyglądało to tak że
    >
    > jak na dworze w dzień było 30 to wnętrze nawet przy zamkniętych oknach
    >
    > nagrzewało się do 25 stopni, ale po zachodzie słońca i otwarciu okien gdy na
    >
    > dworze był 20 to temperatura we wnętrzu szybko spadała. Tak że nie było
    >
    > problemu ze spaniem. Znacznie gorzej wspominam mieszkanie w blokach i
    >
    > kamienicach gdzie jak się mury nagrzały to nie było siły by po otwarciu

    Z wyjątkiem zużycia prądu rekuperator nic nie pomoże. No chyba że to będzie
    rekuperator z wymiennikiem z 200m2.

  • 25. Data: 2014-03-27 14:57:37
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-03-27 14:48, k...@g...com pisze:

    > Z wyjątkiem zużycia prądu rekuperator nic nie pomoże. No chyba że to będzie
    rekuperator z wymiennikiem z 200m2.

    To pomoże, czy nie?
    I czemu powierzchnia wymiennika ma być 2x większa niż domu?

    --
    MN

  • 26. Data: 2014-03-27 15:27:01
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 27 marca 2014 14:57:37 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:

    rekuperator z wymiennikiem z 200m2.

    > To pomoże, czy nie?
    >
    > I czemu powierzchnia wymiennika ma być 2x większa niż domu?
    >

    > --
    >
    > MN

    Rekuperatory dobrze działają przy dużych różnicach temperatur. Im mniejsza różnica
    temperatury tym powierzchnia wymiennika powinna być większa. tak dla rozjaśnienia.
    Jak różnica temperatur wynosi 40 stopni (to sztandarowe tłumaczenie sprzedawców
    rekuperatorów ile ciepła oszczędzają jak na zewnątrz jest -20). To rekuperator
    zawraca np 2kW zużywając 200W. Przy różnicy 20 stopni będzie to z grubsza 1kW. Przy
    dziesięciu stopniach 0,5kW. Przy pięciu stopniach 0,25kW zużywając 200W. Ja bym się
    nie spodziewał że latem na zewnątrz będzie o 40 stopni więcej niż w domu czy
    mieszkaniu. Skłaniał bym się ku twierdzeniu że może przez pięć dni w roku będzie
    więcej o 10 stopni a przez 20 dni o 5 stopni. To ze na termometrze za oknem jest +50
    nie znaczy że powietrze ma taką temperaturę, znaczy że termometr ma taką temperaturę.
    Powietrze strasznie trudno ugrzać bo jest przezroczyste i rzadkie i podczerwień nie
    ma się o co zahaczyć. Rekuperator w polskich warunkach klimatycznych to jedna wielka
    ściema.

  • 27. Data: 2014-03-27 15:28:36
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 27 Mar 2014 14:47:47 +0100, Ergie

    > Nie, nie i jeszcze raz nie! Nie kubatura jest istotna tylko liczba osób.
    > Ileż razy można podawać ten sam książkowy przykład: 6 osób w windzie, albo
    > jedna w wielkim salonie 100m2.

    Dla ilości tlenu, tak. Ale dla (skutecznej) klimatyzacji (a o tym zdaje się
    była mowa) bierze się kubaturę klimatyzowanego pomieszczenia.

    --
    Pozdor Myjk

  • 28. Data: 2014-03-27 15:54:02
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Dla ilości tlenu, tak. Ale dla (skutecznej) klimatyzacji (a o tym zdaje
    > się
    > była mowa)

    Nie, w tym akurat miejscu mowa była o wentylacji.

    > bierze się kubaturę klimatyzowanego pomieszczenia.

    Dla chłodzenia bierze się "zapotrzebowanie na zimno". Przecież nie kubatura
    ma znaczenie, ale przegrody zewnętrzne, liczba osób, grzejące sprzęty itd.
    Inne będzie zapotrzebowanie na chłodzenie pokoju z jednym oknem od strony
    północnej a inne będzie takiego samego pokoju od strony południowej w
    dodatku gdy w nim stoi plazma i trzy komputery.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 29. Data: 2014-03-27 16:02:50
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Z wyjątkiem zużycia prądu rekuperator nic nie pomoże. No chyba że to
    > będzie rekuperator z wymiennikiem z 200m2.

    Ty znowu przeczysz fizyce. Powiedz co powstrzyma energię cieplną od
    przenikania z cieplejszego powietrza do zimniejszego jeśli wymiennik będzie
    miał powierzchnię tylko 199 m2?

    ...a 198?

    ... a 197?

    Oczywiście że gdzieś jest granica gdy wymiana ciepła jest równa ciepłu
    produkowanemu przez wentylatory czyli netto nic się nie zyskuje, ale
    najwyraźniej jest ona gdzieś baaaardzo daleko skoro nawet tak niepolecane
    przez Ciebie rekuperatory z wymiennikiem wielkości "pudełka do butów" o pow.
    wymiany ledwie kilku m2 działają w wielu domach i nie chcą przestać :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 30. Data: 2014-03-27 16:47:21
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-03-27 15:27, k...@g...com pisze:

> [...]
    ma się o co zahaczyć. Rekuperator w polskich warunkach klimatycznych to jedna wielka

    A na co komu duża sprawność rekuperacji przy różnicy temperatur rzędu 5
    st? Przy takiej różnicy to żadna wymiana ciepła nie jest do niczego
    potrzebna (w domu 22 st, na dworze 17).

    Jeśli to ma być argument za powierzchnią wymiennika rzędu 200 m2 - to
    mnie nie przekonał.

    --
    MN