  • 61. Data: 2014-03-31 08:44:47
    Temat: Re: Wentylacja mechaniczna bez GWC latem - czy jest gorąco?
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 28 Mar 2014 11:32:35 +0100, Marcin N

    > Nie liczyłem i chętnie dam się przekonać do klimy.

    Trzeba to ująć tak. Żeby na stałę (tj. bez przerw na regenerację GWC) przez
    6-8h ochłodzić powietrze z 28 stopni poniżej 12sC trzeba zbudować wymiennik
    rurowy o długości ponad 100m. Pomijając kwestię miejsca (bo przy zakrętach
    powstają ogromne opory, a więc większy nakład energii na wentylator), to
    wykonanie takowego będzie kosztować z materiałami spokojnie ponad 8 tys.
    zł.

    Pomijam koszt eksploatacji, bo szczerze mówiąc nie wiem jak takiego
    długiego jamnika się czyści. Ale trzeba brać pod uwagę skropliny, ich
    odprowadzanie itd. Można oczywiście zrobić GWC na złożu żwirowym, ale to
    też są spore koszty i nie wszędzie się da (wysokie wody gruntowe).

    W tym czasie kupujesz PC za 5 tys. zł, nie rujnujesz działki, tylko wpinasz
    ją w wentylację dostając wyjściowo powietrze o temp. spokojnie poniżej 8
    stopni i za, średnio, 2-3 zł dziennie w okresie letnim (lipiec-sierpień)
    masz prawdziwe chłodzenie dodatkowo mogąc mieć z tego ciepłą wodę CWU.

    Przy jamniku musisz CWU jakoś grzać, wiec ogólnie IMHO klima _dobrze_
    wpięta w układ nawiewowy jest bardziej korzystna niż sam jamnik. W okresach
    przejściowych może też dogrzewać nawiewane powietrze jeśli CO jest na
    niezależnym piecu. Wg mnie klimatyzacja, pomimo ponoszenia kosztów
    zwiazanych z jej pracą, daje zdecydowanie więcej możliwości i lepsze
    parametry niż zwykły jamnik.

    --
    Pozdor Myjk

  • 62. Data: 2014-03-31 09:01:58
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-03-31 08:44, Myjk pisze:

> [...]
    > stopni i za, średnio, 2-3 zł dziennie w okresie letnim (lipiec-sierpień)
    > masz prawdziwe chłodzenie dodatkowo mogąc mieć z tego ciepłą wodę CWU.

    Ok. Brzmi interesująco.

    Powiedzmy, że planuję pompę ciepła jako główne źródło ogrzewania i CWU.
    Zbiornik CWU rzędu 300 litrów. Do tego rekuperacja. Jak taką pompę
    wykorzystać w upale do chłodzenia domu? Czy da się za jednym zamachem
    grzać wodę w kranie i chłodzić powietrze w rekuperatorze? Jak wygląda
    instalacja pompa ciepła-rekuperator?

    --
    MN

  • 63. Data: 2014-03-31 09:36:36
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 31 Mar 2014 09:01:58 +0200, Marcin N

    > Jak taką pompę wykorzystać w upale do chłodzenia domu?
    > Czy da się za jednym zamachem grzać wodę w kranie

    Zakładam, że masz na myśli PC woda-woda. Wtedy stosunkowo łatwo. Większość
    PC daje możliwość odwrócenia procesu, tj. zaczyna grzać DZ a chłodzić CO.

    Wystarczy wtedy w kanale wentylacji dać chłodnicę podpiętą do CO i jest
    "klimatyzacja". Można też bezpośrednio w pomieszczeniach zastosować
    klimakonwektory podpięte do tego samego CO z lodowatą wodą i wtedy będzie
    bardzo wydajna klima albo dogrzewanie w zimie -- tylko wtedy już mielące
    powietrze jak zwykły klimatyzator czy nagrzewnica.

    Ale wracając do PC, zamiast grzać grunt (DZ) dajesz zawór i kierujesz to
    ciepło do CWU. Jeśli CWU się przegrzeje, wtedy puszcza się ciepło w grunt.
    Ja do takiego właśnie systemu chcę jeszcze basen ogrodowy zbudować żeby nie
    marnować energi na grzanie gruntu tylko mieć ciepłą wodę w basenie. :P

    Tu pozostaje "tylko" kwestia opomiarowania i napisania programu.

    > i chłodzić powietrze w rekuperatorze?
    > Jak wygląda instalacja pompa ciepła-rekuperator?

    W rekuperatorze to się nie będzie odbywać, tylko za/przed.

    --
    Pozdor Myjk

  • 64. Data: 2014-04-01 11:58:24
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 28 Mar 2014 09:49:05 +0100, Ergie

    > Co to znaczy nie bierze się? Kto nie bierze? Ja jak projektowałem to brałem.
    > Inni w firmie gdzie pracowałem też.

    Ha, zaatakowałem żonę w temacie. Żona szybko sobie przypomniała, że
    magistra pisała z budynków energooszczędnych (w 2005). Zaglądamy do jej
    pracy a tam, na przedostatniej stronie pełne tabele zysków słonecznych w
    zależności od stron świata, wzory, itp. Ileż ja się tego naszukałem swego
    czasu właśnie pod klimatyzację (i g.. znalazłem w sumie argh!), a tu
    wszystko było pod ręką. :D

    --
    Pozdor Myjk

  • 65. Data: 2014-04-01 12:43:32
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]
    > zależności od stron świata, wzory, itp. Ileż ja się tego naszukałem swego
    > czasu właśnie pod klimatyzację (i g.. znalazłem w sumie argh!), a tu

    Cóż takie jest życie :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 66. Data: 2014-04-01 15:27:55
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu sobota, 29 marca 2014 21:26:52 UTC+1 użytkownik janusz_k napisał:

    > Pisałem z głowy ale niewiele się pomyliłem, 67 Ton żwiru,
    > 4400zł, razem gwc 8kzł. Zrobiony ze specjalnych rur o takiej samej
    > wydajności będzie kosztował więcej :)

    Strasznie drogo - lepiej i taniej bylo zrobic GWC wodny. Z dwa lata temu
    wysylalem zapytania ofertowe o nagrzewnice skonstruowana indywidualnie na
    wyliczone moce / temperatury - nagrzewnica ~2kW dla parametrow ~300m3/h,
    powietrze ~30stC, z ziemi ~6stC wyszedl koszt ok 1,5k pln i do tego
    optymalnie 100MB PE32 w ziemi + pompka. Latwiej tym sterowac, duzo
    bardziej higieniczne etc :)

    Tylko co to jest 2kW na caly dom -> tyle to mi jednym okienkiem slonce
    dostarcza :-) Dlatego zrezygnowalem i bede montowal klime w najcieplejszym
    salonie (a wentylacja powinna mi to wszystko w miare ladnie wymieszac).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 67. Data: 2014-04-01 17:02:05
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-04-01 15:27, Adam pisze:

    > Tylko co to jest 2kW na caly dom -> tyle to mi jednym okienkiem slonce
    > dostarcza :-) Dlatego zrezygnowalem i bede montowal klime w najcieplejszym
    > salonie (a wentylacja powinna mi to wszystko w miare ladnie wymieszac).

    A ta klimatyzacja to ile kW będzie pobierać?

    --
    MN

  • 68. Data: 2014-04-01 17:47:53
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 1 kwietnia 2014 17:02:05 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

    > A ta klimatyzacja to ile kW będzie pobierać?

    Wezmie 2kW, odda pewnie z 6kW ? Policz ile godzin w roku bedzie taka klima
    dzialac? 50? 100kWh = 50 pln. A przynajmniej bedzie faktycznie chlodno :)
    Eksploatacyjnie to nie ma co przesadzac bo ta klime bedzie sie wlaczac tylko
    pare razy w roku i tylko na max kilka godzin na dzien.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 69. Data: 2014-04-01 19:31:28
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "janusz_k" <J...@o...pl> napisał w wiadomości
    >Będzie tańszy tylko czy zdrowy jak ci pow przejdzie przez tyle m pcv? te
    >specjalne są antybakteryjne i pewnie mniej capią, poza tym problemem jest

    problemem jest ze te inne tez sa z pcv, cos mi sie wydaje ze owa ich
    "specjalnosc" polega wyłącznie na wypełnieniu odpowiedniego kwita. Papier
    przyjmie wszystko.

    b.

  • 70. Data: 2014-04-01 22:49:27
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 1 Apr 2014 06:27:55 -0700 (PDT), Adam

    > Dlatego zrezygnowalem i bede montowal klime w najcieplejszym
    > salonie (a wentylacja powinna mi to wszystko w miare ladnie wymieszac).

    Ty Adamie zdaje się masz PC Eco-Pol? Ona nie daje możliwości robienia za
    klimę? Tj. może odwrócić pracę czynnika? Jeśli nie, to orientujesz się czy
    w ogóle mają takie pompy w ofercie? Ich strona i specyfikacje są
    straszne... :/

    --
    Pozdor Myjk