  • 41. Data: 2019-01-03 23:18:23
    Temat: Re: Zamiana węgla na gaz
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-01-03 o 14:15, Janusz pisze:
> [...]
    87yXUYtLg/f0Jwj84hCAAJ

    > Ale jak zmienisz piec na gazowy to instalację możesz zamknąć a nawet
    > powinieneś.
    > Ona otwarta jest tylko ze względu na piec węglowy i niemożność nim
    > sterowania.

    Bzdury piszesz.

    Jeżeli kocioł może pracować w układzie otwartym to po co zamykać
    instalację? Tylko po to, żeby mieć problemy z odpowietrzaniem? Niestety
    w przypadku takich starych instalacji nie da się usunąć wszystkich
    zanieczyszczeń, a zanieczyszczenia te sprawiają, że odpowietrzniki
    automatyczne przestają spełniać swoje zadanie.

    Zanieczyszczenia te także potrafią uszkadzać wymienniki w kotłach
    gazowych. Zwłaszcza wymienniki nierdzewne. Kotły serii Kompakt są tak
    zbudowane, że zanieczyszczenia te nie stwarzają poważnych problemów.
    Oczywiście przed podłączeniem kotła gazowego warto przepłukać instalację

    Jeżeli chodzi o kotły to ACV serii Kompakt mogą pracować w układach
    otwartych. Tak naprawdę firma ACV nie jest producentem tych kotłów, ale
    holenderska firma Intergas. Kotły te są sprzedawane przez inne firmy pod
    własnymi markami. Polska firma Secespol sprzedaje te kotły pod marką
    Thermagen. To są dokładnie te same kotły tylko z innym napisem, a do
    tego trochę tańsze od ACV.

  • 42. Data: 2019-01-03 23:21:06
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-01-03 o 21:06, Adam pisze:

    > Przy instalacji otwartej można równolegle postawić piec gazowy,
    > zostawiając węglowy. Oczywiście trzeba pamiętać o zaworach na
    > kolektorze, żeby piec gazowy nie ogrzewał niepotrzebnie węglowego.

    i vice versa

  • 43. Data: 2019-01-03 23:25:24
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Kilka dni nie bylo palone i w dobe doszlo do komfortu termicznego. Przy obnizaniu
    temperatury o dwa stopnie a nie o dwanascie nawet betonowe sciany zapewnia komfort
    termiczny po godzinie. Ograniczac temperature mozna godzine wczesniej niz by wynikalo
    z dobowego cyklu zycia domownikow i godzine wczesniej wlaczac ogrzewanie na wieksza
    moc. Oszczednosc paliwa bedzie zauwazalna i nie do pogardzenia. Poza tym byt
    ksztaltuje swiadomosc, jak mawial jeden gosc.

    Tutaj akurat Kris ma rację.

  • 44. Data: 2019-01-03 23:30:07
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-01-03 o 15:35, Kżyho pisze:

    > Są kotły 14 kW, jak zaproponowany przeze mnie Junkers. Moc
    > wystarczająca do większosci zastosowań.
    >
    > Pzdr

    Problemem nie jest moc maksymalna, ale minimalna. Jeżeli będzie zbyt
    duża, a zapotrzebowanie ciepła bardzo małe to kocioł grzejąc zacznie
    taktować tzn. załączać się i wyłączać. Im częściej tym więcej tracimy na
    sprawności kotła.

  • 45. Data: 2019-01-04 00:07:59
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-01-03 o 15:42, Kris pisze:

    > Wyglada ciekawie a i cena poniżej 4tys za kocioł nie zabija
    > Tak na szybko zerknąłem:
    >
    > https://www.bellsanit.pl/piece-gazowe/2068-kociol-ga
    zowy-kondensacyjny-junkers-cerapur-smart-zsb-14-3-c-
    1-funkcyjny.html

    > cena 3950zł a tu
    >
    > http://kociolkowo.pl/junkers-cerapur-smart-zsb-14-3c
    -na-gaz-ziemny-gz50,3,17904,19350

    > cena 6900zł
    > Takie rozrzuty?

    A ja polecam mimo wszystko tego Kompakta ACV/Thermagen, pomimo, że
    zaczyna on modulować dopiero od 6kW i nie są to kotły o najwyższej
    sprawności, bo maksymalna ich sprawność to 107%, gdzie łatwo już naleźć
    kotły o sprawnościach 109-110%. Ale w zamian za to mogą pracować w
    układach otwartych w starych instalacjach stalowych, współpracując z
    kotłami węglowymi. Ponadto mają wbudowany już regulator pogodowy i
    możliwość sterowania regulatorem pokojowym typu On/Off lub cyfrowy
    Opentherm.

    Ich konstrukcja jest pozbawiona wielu podzespołów, które ulegają
    awariom. Są bezawaryjne, a kupić je można u lokalnych instalatorów w
    podobnych cenach co inne, bardziej zawodne kotły.

    Posiadają tyle zalet, że nawet nie chce mi się tutaj wymieniać. Jedną z
    nich jest wbudowany w sterownik kotła dwukierunkowy system
    bezprzewodowej transmisji Opentherm współpracujące ze sterownikami i
    regulatorami bezprzewodowymi firmy Honeywell, które można także
    obsługiwać przez intenet. Ma to duże znaczenie w przypadku starszych
    osób, którym trzeba pomagać zdalnie. Nie podłącza się do kotła żadnych
    odbiorników tylko wystarczy sparować bezprzewodowy regulator z kotłem.
    Co ciekawsze regulatory te potrafią modulować kotłem nawet bez
    podłączania zewnętrznego czujnika temperatury. W przypadku obniżania i
    podwyższania temperatury dobowej, potrafią same obliczyć czas potrzebny
    do jak najszybszego podgrzania. Sterowniki te badają w jakim tempie
    rośnie w domu temperatura i same dobierają parametry grzewcze.

    Najprostszy z nich
    https://thermagen.pl/dla-uzytkownika/oferta/akcesori
    a-sterowanie/thermagen-ecosplash-120-wymiennik-c-w-u
    -wykonany-z-blachy-emaliowanej/
    w szczególności dedykowany jest dla osób starszych, którzy nie ogarniają
    nowoczesnej elektroniki. Ich obsługa sprowadza się na ustawianiu żądanej
    temperatury kręcąc w prawo lub w lewo obudową regulatora
    (pierścieniem/pokrętłem). Kosztuje poniżej 300zł.

    Natomiast
    https://thermagen.pl/dla-uzytkownika/oferta/akcesori
    a-sterowanie/bezprzewodowy-regulator-ot-kolorowy/
    to już sprzęt rozbudowany, który może sterować do 12 stref np. każdym
    grzejnikiem niezależnie. Wystarczy dokupić bezprzewodowe głowice
    termostatyczne
    https://allegro.pl/oferta/evohome-honeywell-4-x-term
    ostat-inteligentny-dom-7746683652
    i po prostu wprogramować je do sterownika. Dzięki temu można obniżać
    temperatury w nieużywanych pomieszczeniach, a w razie potrzeby zdalnie
    uruchomić ogrzewanie. Albo zaprogramować harmonogram np. przyjeżdżamy co
    weekend na noc do rodziców to automatycznie może podgrzewać pokoje gościnne.

    Ale oczywiście możemy też użyć innych sterowników typu On/Off oraz
    Opentherm zarówno przewodowych jak i bezprzewodowych.

  • 46. Data: 2019-01-04 00:25:34
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-01-03 o 19:22, ToMasz pisze:
> [...]
    > co. To była najgorsza inwestycja ich życia. piec nagrzewał stare
    > stalowe rury wieki. zanim woda dochodziła do kaloryferów - była zimna.
    > Piec grzał też wodę użytkową - to samo. na piecu 60 stopni, w kranie
    > 35. Zanim woda dopłynęła z pieca do wylewki - mijało 10 litrów i 3
    > minuty. A rozwiązanie było proste. wystarczyło zamontować w pobliżu
    > kranów, rury kominowe dać nieco dluższe, powycinać (kątówką przy
    > stropach i podłogach) stare rury i sprzedać na złomie a w ich miejsce
    > (bez kucia) wpuścić pexa. No i kupić kaloryfery aluminiowe, wydajne

    Wycinanie starych, stalowych rur instalacji CO, które nie są skorodowane
    i wymiana ich na cienkie Pexy to największa głupota. Nie wiem skąd się
    biorą takie durne twierdzenia, że jak się wymieni stare, stalowe rury na
    cienkie Pexy to będzie oszczędniej? Jest wręcz na odwrót. Cienkie rury w
    instalacji i mało wody to niższa sprawność kotła i dyskomfort cieplny.

    Bzdurą też jest twierdzenie, że grzejniki aluminiowe są lepsze od
    żeliwnych. Jedne i drugie to grzejniki konwektorowe, które potrzebują
    wyższej temperatury wody w obiegu CO.

    Lepsze od nich są stalowe grzejniki panelowe, ale wielu producentów
    wymaga układu zamkniętego, aby nie utracić gwarancji.

    Reasumując: wymiana starej instalacji grawitacyjnej na cienkie rury
    plastikowe oraz wymiana grzejników żeliwnych na aluminiowe to
    niepotrzebny wydatek, który tylko pogarsza parametry grzewcze (pogarsza
    komfort cieplny oraz sprawność kotła).

    Jeżeli chodzi o rury zimnej i ciepłej wody użytkowej to masz rację, że
    lepiej jest je wymienić, ale nic poza tym.

  • 47. Data: 2019-01-04 00:26:04
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie ma racji. Przy okresowym obnizaniu temperatury spada srednia temperatura i
    srednie zuzycie paliwa. Test. Kierowca ma do pokonania trase dlugosci 200km. Wyjezdza
    z pelnym zbiornikiem paliwa. Przez pierwsze 25 km jedzie z pedkoscia 100 i zwalnia do
    80. Po przejechaniu 25 km z predkoscia 80 przyspiesza do 100 na nastepne 25 km a
    nastepnie na kolejne 25 zwalnia do 80. Pytanie. Czy po przejechaniu dwustu kilometrow
    za paliwo do pelna na stacji zaplaci A. tyle samo jak by caly czas jechal 100. B.
    Zaplaci wiecej. C. Zaplaci mniej. Podkresl wlasciwa odpowiedz.

  • 48. Data: 2019-01-04 00:28:36
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Po co obnizanie temperatury skoro twierdzisz ze nic nie daje?

  • 49. Data: 2019-01-04 00:33:12
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    >  Stalowe - większa pojemność, dłużej się nagrzewają, dłużej oddają
    > ciepło (same zalety) - trudniej jedynie nimi "sterować".

    Tak było kiedyś, ale obecna elektronika bez najmniejszego sobie z tym
    radzi, a większa ilość wody w układzie daje lepszy komfort cieplny oraz
    wyższą sprawność kotła.

    Obecne regulatory dostosowują regulację do inercji obiektu.

  • 50. Data: 2019-01-04 00:36:07
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-01-03 o 20:11, Jacek pisze:

    > Po kolei:
    > 1. kocioł gazowy nie pójdzie na instalacji otwartej, bo poniżej
    > jakiegoś tam ciśnienia po prostu sie wyłącza i wyświetla alarm. U mnie
    > kocioł Saunier Duval musi mieć minimum 0,8 at, co by dawało 8 metrów
    > słupa wody od kotła do górnego punktu.
    > Naczynie wzbiorcze, jakie kocioł ma przeważnie wbudowane przy starej
    > instalacji z dużą objętością wody na 90% okaże się za małe.

    Są kotły kondensacyjne, które bez problemu pracują w układach otwartych,
    nawet przy zerowym ciśnieniu.