  • 1. Data: 2009-07-28 18:34:25
    Temat: czy sam zainstaluję piorunochron?
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    Witam,
    Po ostatnich burzach chodzi mi po głowie sprawa piorunochronu.
    Pytanie pierwsze: warto robić pirunochron?
    Pytanie drugie: zainstaluję go sam go sam? (mam sporo narzędzi i od jakiegoś
    czasu wykonuję sporo pracremontowo-budowlanych)
    Pytanie trzecie: jesli potrzebny i zrobię go sam, to jak?

    Opis mojej sytuacji:
    Mam dom drewniany (powierzchnia podstawy ok. 50 m2 + taras + pomieszczenie
    gospodarcze + poddasze użytkowe, wysokość ok. 6 m), kryty blachodachówką, na
    działce ok 1000 m2. Wokół inne działki podobnej wielkości, domy drewniane i
    murowane, większość niższych, ze dwa wyższe niż mój, w tym ten najbliżej
    mnie. W pobliżu duże (bardzo wysokie, ok. 20-30 m) drzewa, głównie brzozy,
    jakieś 50-100 m od domu. teren działek połozony w prostej linii ok 500 m od
    dużego jeziora, na górce, ok. 50-100 m nad poziomem tego jeziora.

    Pozdrawiam
    marcan

    PS Nie mam jeszcze orynnowania, będę je robił (sam) pod koniec lata lub
    jesienią. Rynny będą metalowe, powlekane.

  • 2. Data: 2009-07-28 18:46:30
    Temat: Re: czy sam zainstaluję piorunochron?
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>

    Użytkownik "marcan" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Po ostatnich burzach chodzi mi po głowie sprawa piorunochronu.

    1. podepne sie do pyt. Jak zrobic prawidlowo uziom odgromowy. Kilka dlugich
    pretow zebrowanych wbitych w ziemie i polaczonych (pospawanych) ze soba
    bedzie ok? Prosze o wskazowki.

    2. uziom fundamentowy elektryczny. Mam przyspawany kawalek bednarki 10 m do
    zbrojenia lawy fund. Te bednarke mam na zewnatrz budynku, dopiero co zalane
    fundamenty. Skrzynka elektryczna bedzie w ogrodzeniu posesji. Wiec mysle,
    zeby te bednarke pociagnac do skrzynki, a dodatkowo dospawac kawalek
    bednarki i przebic sie tym kawalkiem przez fundament do wewnatrz domu, zeby
    miec pewne uziemienie tez w domu w skrzynce z bezpiecznikami. Czy to dobry
    pomysl.

    --
    pozdr Z.

  • 3. Data: 2009-07-28 18:50:17
    Od: "Druid29" <d...@t...pl>

> [...]
    >
    > PS Nie mam jeszcze orynnowania, będę je robił (sam) pod koniec lata lub
    > jesienią. Rynny będą metalowe, powlekane.

    Piorunochron z jednej stroni chroni od uderzenia pioruna, ale też w pewnym
    stopniu prowokuje wyładowania. A więc jeśli instaolacja ma być zrobiona, to
    koniecznie zgodnie z wszystkimi wymogami i z pomiarami. Oprócz instalacji na
    dachu musi być odpowiednie uziemienie i zabezpieczenie przepięciowe
    instalacji elektrycznej.

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 4. Data: 2009-07-28 19:19:56
    Od: "Gosia" <m...@p...onet.pl>

    Hej,

    tutaj możesz sobie oszacować swoje zapotrzebowanie na prąd
    http://www.vattenfall.pl/kalkulatorenergii/ pamiętając czy potrzebujesz 1,
    czy 3 fazy.

    Dostaniesz wyliczenie dotyczące zapotrzebowania na moc i wartość
    bezpiecznika. We wniosku podaj minimalną moc, dla której z przeliczenia
    wychodzi ten bezpiecznik (w uproszczeniu podana przez Ciebie moc musi
    nieznacznie przekraczać max dopuszczalną moc dla mniejszego bezpiecznika).
    Wtedy defakto będziesz mógł pobierać moc w przedziale min - max dla danego
    wyliczonego bezpiecznika, a podając wartość zbliżona do minimum mniej
    zapłacisz za przyłącze - koszt przyłącza to stawka x ilość kW.

    Jeśli chodzi o wodę i gaz, to obojętne co podasz. Nie ma to znaczenia dla
    wykonania przyłączy, chyba, żebyś zgłosił zapotrzebowanie na więcej niż 10
    m3/h - a to jest raczej mało prawdopodobne dla domku.

    Gosia

  • 5. Data: 2009-07-28 19:21:05
    Od: "Gosia" <m...@p...onet.pl>

    Przepraszam, pomyliłam wątki :(
    Gosia

  • 6. Data: 2009-07-28 21:49:42
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    "Druid29" napisał
> [...]
    > to koniecznie zgodnie z wszystkimi wymogami i z pomiarami. Oprócz
    > instalacji na dachu musi być odpowiednie uziemienie i zabezpieczenie

    No pięknie! I co dalej?

  • 7. Data: 2009-07-30 21:29:09
    Od: "Druid29" <d...@t...pl>

    > "Druid29" napisał
    >
    > No pięknie! I co dalej?
    Ano pięknie. Sam musisz zdecydować, czy naprawdę jest Ci potrzebny
    piorunochron. Ja mam 6 metrów od domu 15-metrową brzozę, dom poniżej szczytu
    wzgórza, ale zleciłem zrobienie instalacji odgromowej. Teraz zastanawiam
    się, czy dobrze wydałem 3 tysiące złotych na instalację na domu (bo dach
    jest duży i skomplikowany, a instalacja z aluminium). Za te 3 tysiące
    miałbym ładny kawałek ogrodzenia albo murek oporowy w ogrodzie.
    Ale jeśli masz do czego podłączyć piorunochron, ma to sens w Twojej
    lokalizacji i wiesz, jak go zrobić, to co mogę doradzić?

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 8. Data: 2009-07-31 04:12:15
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    "Druid29" napisał
    (...) Ale jeśli masz do czego podłączyć piorunochron, ma to sens w Twojej
    > lokalizacji i wiesz, jak go zrobić, to co mogę doradzić?

    Ano z instalacja odgromową jest tak, że nie lezy ona na szali na tej samej
    pozycji co płot, murek czy nawet zaj... empetrócha czy słuchafony jak
    dzwony. To sprawa bezpieczeństwa. Dlatemu opisałem położenie domu, coby
    mądrzejsi niż ja podpowiedzieli czy warto czy nie ma potrzeby: Czytaj: czy z
    punktu widzenia bezpieczeństwa jest to nieodzowne (z takim to a takim
    prawdopodobieństwem) czy olać sprawę bo w moim ustawieniu pier.... we
    wszystko tylko nie w mój dom. Zdaję sobie sprawę, że po części byłoby to
    gdybanie, ale też twierdzę, że z mojego opisu można ustalić czy zagrożenie
    jest czy go nima ;-)
    pzdr

  • 9. Data: 2009-07-31 09:45:13
    Od: "Druid29" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > gdybanie, ale też twierdzę, że z mojego opisu można ustalić czy zagrożenie

    Zagrożenie uderzeniem pioruna jest dość trudne do oszacowania.
    Firma, która u mnie zrobiła odgromy, rok wcześniej zrobiła to u gościa,
    który pracuje ze mną w firmie. Teren dość płaski, w pobliżu inne domy, lasy,
    jakieś jeziorka lub rozlewiska. Kilka dni po zakończeniu prac była burza i
    piorun uderzył w nowiutki piorunochron (zero strat bo instalacja była dobrze
    zrobiona). Gdyby nie było tego piorunochronu to:
    a) piorun wcale by nie uderzył
    b) piorun uderzyłby w inny dom
    c) piorun uderzyłby w dom tego właśnie gościa.
    Jest to teren Górnego Śląska - zagrożenie burzowe jest tu podwyższone.
    Na Twoim miejscu, patrząc się na Twój opis sytuacji, ja bym się zdecydował
    na instalację. Ale zleciłbym wykonanie wykonawcy z uprawnieniami.
    Prawdodobnie zapłacisz mniej niż ja. Przy zgłaszaniu zakończenia budowy
    należy podać, czy instalacja jest, no i dołączyć protokół pomiarowy.

    --
    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 10. Data: 2009-07-31 15:47:01
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    "Druid29" napisał
    (...)
    > Prawdodobnie zapłacisz mniej niż ja.
    Z jakiego rzędu kosztami powinienem się liczyć?