  • 11. Data: 2009-07-31 18:25:02
    Temat: Re: czy sam zainstaluję piorunochron?
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "marcan" napisał:
    > Z jakiego rzędu kosztami powinienem się liczyć?

    a co tu luczyć, koszt dtutu stalowego przekroju palca i wbicie 2-3 metrowej
    szpilki w grunt?:O)

  • 12. Data: 2009-07-31 19:49:04
    Od: "Druid29" <d...@t...pl>

    Użytkownik "marcan" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    > "Druid29" napisał
    > (...)
    > Z jakiego rzędu kosztami powinienem się liczyć?
    Ja mam dośc skomplikowany dach (projekt Emanuela II z pracowni
    www.dobredomy.pl) - 4 przewody odprowadzające do ziemi, przewody na czterech
    krokwiach narożnych, zwody na lukarnach i kominie. Zaprzyjaźniona firma
    instalacyjna wystawiła mi fakturę na 3000 zł brutto, twierdząc, że 3/4 z tej
    kwoty to koszt materiału czyli drutu aluminiowego (nie stalowego), uchwytów,
    wsporników i złączek. Przewody odprowadzające, o ile pamiętam, mogą być
    oddalone od siebie o maksymalnie 12 metrów, więc jeśli Twój dom nie jest
    duży, to nie trzeba dawać przewodów w każdym rogu budynku. A Jeśli Twój
    dach nadaje się do tego, aby podłączyć przewody odprowadzające do
    blachodachówki, to koszt instalacji powinien być niewielki. Poczytaj o
    kosztach na forum Muratora (forum Lista płac wykonawców).

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 13. Data: 2009-08-01 05:52:46
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Druid29" <d...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Piorunochron z jednej stroni chroni od uderzenia pioruna, ale też w pewnym
    > stopniu prowokuje wyładowania. A więc jeśli instaolacja ma być zrobiona,
    > to koniecznie zgodnie z wszystkimi wymogami i z pomiarami. Oprócz
    > instalacji na dachu musi być odpowiednie uziemienie i zabezpieczenie
    > przepięciowe instalacji elektrycznej.

    Ty już lepiej nie prowokuj :)
    Niewiem skąd się bierze takie dziwne przekonanie, że instalacja odgromowa
    zwiększa ryzyko uderzenia pioruna.
    Przy tak ogromnych potencjałach ładunków elektrycznych jakie niosą chmury
    żadna konstrukcja domu nie stanowi izolacji.
    Mówiąc najogólniej - prawdopodobieństwo uderzenia pioruna w dom posiadający
    instalację odgromową oraz w dom, który takiej instalacji odgromowej nie
    posiada jest prawie takie samo. Oczywiście pomijam tu działanie grotów
    montowanych na dachach, które pomagają w zjonizowaniu powietrza i
    ukierunkowaniu wyładowania. W większości instalacji tego się nie stosuje.
    Zwiększenie wysokości budowli na skutek zamontowania instalacji odgromowej
    także ma pomijalny wpływ.
    Prawdopodobieństwo uderzenia pioruna prawie wyłącznie zależy od
    ukształtowania terenu oraz usytuowania innych budowli oraz drzewostanu.

    Co do tematu autora:
    Piszesz, że masz dach z blachy. Tak czy siak nie patrząc na to czy jest duże
    prawdopodobieństwo uderzenia pioruna czy też małe radził bym abyś wykonał
    instalację odgromową.
    Dlaczego ?
    Dlatego, że masz dach z blachy, który działa jak wielka antena lub okładka
    kondensatora, która zbiera i gromadzi ładunki elektryczne, czy to na skutek
    jonizacji powietrza czy też na skutek indukcji elektro-magnetycznej. Jest to
    przede wszystkim groźne dla domowego sprzętu elektronicznego oraz wszelkich
    instalacji. Stanowi także zagrożenie dla ludzi.
    Prawdopodobieństwo porażenia od takiego dachu jest znacznie większe niż
    prawdopodobieństwo bezpośredniego uderzenia pioruna.

    Reasumując:
    Ciebie instalacja odgromowa ma chronić nie przed bespośrednimi uderzeniami
    piorunów lecz przed gromadzącymi się oraz wyindukowanymi ładunkami.
    W Twoim przypadku nawet nie musisz robić pełnej instalacji odgromowej.
    Wystarczy jak podłączysz odwody do blachodachówki i uziemienia. Cały
    balszany dach wtedy będzie pełnił rolę instalacji odgromowej, a z całymi
    kosztami możesz się zamknąć w 1000zł.
    Taka instalacja ma jedną wadę. W razie bezpośredniego uderzenia pioruna
    potrafi część poszycia dachowego zniszczyć, ale prawdopodobieństwo uderzenia
    pioruna czy to z tak wykonaną instalacją czy bez tej instalacji jest takie
    samo i nie zależy od tej instalacji.

  • 14. Data: 2009-08-01 17:19:01
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    > jakieś jeziorka lub rozlewiska. Kilka dni po zakończeniu prac była burza i
    > piorun uderzył w nowiutki piorunochron (zero strat bo instalacja była
    > dobrze

    Skąd tak naprawe wiadomo że ten piorun uderzył w instalację?

    MS

  • 15. Data: 2009-08-18 07:30:17
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Maciej S." <m...@c...pl> napisał w wiadomości

    > Skąd tak naprawe wiadomo że ten piorun uderzył w instalację?

    Widzisz błysk i jednocześnie słyszysz potężny huk. Ślad stopienia metalu lub
    okopcenia w miejscu pioruna. Sąsiedzi opowiadają. :-)

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 16. Data: 2009-08-18 07:34:18
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>