  • 11. Data: 2016-09-21 23:47:37
    Temat: Re: gilotyna do styropianu
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    W dniu środa, 21 września 2016 21:19:14 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

    > Mam transformator 12V 50W (lampka stołowa halogenowa). Pomyślałem, żeby
    > ją wykorzystać. Chcę zrobić wycinarkę z drutem oporowym o długości około
    > 30 cm.
    >
    > Powiedzcie, jaki drut będzie najlepszy? Jaka średnica, żeby uzyskać
    > odpowiednią temperaturę?

    liczysz na moc - 50W to max 4A. Z prawa Ohma i uwzględniając rezystywność wyjdzie
    jaki maksymalnie gruby drut będzie dozwolony. Moc 50W to troche nie za duża; z 500 by
    się przydało :D

    Temperatura chyba jest nie do policzenia - zależy od odbioru tego ciepła. Jakoś się
    tam stabilizuje, inaczej jak drut na powietrzu a inaczej jak w styropianie.

  • 12. Data: 2016-09-22 06:26:03
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2016-09-21 o 23:47, Krzysztof Garus pisze:

    > liczysz na moc - 50W to max 4A. Z prawa Ohma i uwzględniając rezystywność wyjdzie
    jaki maksymalnie gruby drut będzie dozwolony. Moc 50W to troche nie za duża; z 500 by
    się przydało :D

    500W to dużo za dużo. W internecie spotyka się samoróbki o mocy ok 150W,
    która uznawana jest za optymalną dla drutu o długości ponad metr. 30 cm
    powinno spokojnie być obsłużone przez 50W, pytanie, czy tak będzie
    rzeczywiście.

    --
    MN

  • 13. Data: 2016-09-22 08:25:21
    Od: Budyń <e...@e...wroclaw.pl>

    W dniu czwartek, 22 września 2016 06:40:03 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

> [...]
    > która uznawana jest za optymalną dla drutu o długości ponad metr. 30 cm
    > powinno spokojnie być obsłużone przez 50W, pytanie, czy tak będzie

    drut trzeba wziąć oporowy ze starej farelki, suszarki do włosów itp.
    Trzeba zrobic automatyczny naciąg bo gorący drut sie nieco rozciągnie , dałem taki
    http://allegro.pl/scisk-sprezynowy-stolarski-150mm-s
    ciski-stolarskie-i5951347397.html
    regulacje napiecia mozna zrobic poprzez autotransformator albo prosciej przez podanie
    napiecia jakims krokodylkiem na tym drucie oporowym - im dalej przyłożysz napiecie
    tym mniejszy prąd bedzie.
    No ale zasilacz miałem 630VA i obsługiwał 1,2m drut.

    b.

  • 14. Data: 2016-09-22 23:00:57
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

> [...]
    > która uznawana jest za optymalną dla drutu o długości ponad metr. 30 cm
    > powinno spokojnie być obsłużone przez 50W, pytanie, czy tak będzie

    Może i za dużo, pamiętam jednak że jak sobie ustawiłem grubszy nie za długi drut to
    cięło jak brzytwa, super wygodna praca ... a po kwadransie zasilacz wyzionął ducha.
    Na drugim zasilaczu zmniejszyłem i prąd, i swój komfort pracy.

    [ chwila googlowania ]
    Masz rację - starsze zasilacze AT to tak max 200W miały.