  • 21. Data: 2020-04-18 23:40:02
    Temat: Re: najcieńsza rurka do karanu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan ToMasz napisał:

> [...]
    > Już robimy tak: Kocioł jest dwuobiegowy, grzeje wodę użytkową i C.O.
    > Najpierw odpalamy płomień symulując mu zimne kaloryfery, więc mamy juz 2
    > sekundy do przodu, przez kolejne 3 sekundy płomień nagrzewa wymiennik, a
    > dopiero potem jest otwarcie kranu z wodą. Tak więc teoretycznie z pieca
    > już leci ciepła. Muszę zrobić wszystko co się da, aby zminimalizować
    > straty. jeśli nie - na rurce z ciepłą wodą, przy samej wylewce będzie
    > elektryczny przepływowy ogrzewacz wody. To dopiero będzie paranoja. ale
    > starsze osoby tak mają. nas to też czeka

    Wiek 70+ nie jest argumentem, nawet 90+ nie jest, na co mam przykłady.
    Tak więc i prognoza zawarta w ostatnim zdaniu nie musi się spełnić.
    Ale w problem potrafię się wczuć. Rozumiem, że woda się marmuje (widać
    ją jak spływa w kanał), a niewidoczna energia już nie? W takim razie
    może ten przepływowy jest dobrym rozwiązaniem, jeżli z emerytury na
    rachunki za prąd starcza. Energetycznie lepsza by była elektryczna
    terma z jak najmniejszym zbiornikiem. Potraktowana przepływowo, czyli
    zasilana z kotła gazowego, a nie z instalacji zimnej wody. Zawsze tam
    będzie lokoalny bufor ciepła, a prądu na podgrzanie (pokrycie strat)
    pójdzie bardzo niewiele. I tych amperów mniej, niż przy przepłwowym.
    To jest również paranoja, co do tego nie mam wątpliwości.

    Jarek

    --
    Dookoła krążą sobie różne prądy,
    Na te prądy różne różnych są poglądy,

  • 22. Data: 2020-04-19 00:16:10
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-04-18 o 08:43, ToMasz pisze:
    > witam
    > robię instalacje wodną. mam do dyspozycji sprzęt  do lutowanie miedzi
    > i zgrzewarkę do rurek plastikowych. Chciałbym aby jak najszybciej woda
    > z kotła gazowego co, dopływała do wylewki. czyli minimum wody stojącej
    > w rurkach. jakie są najcieńsze legalne rury do ciepłej wody?
    >
    > ToMasz

    Robię samochód i chcę, żeby było mało palił. Mam śrubokręt i obcęgi.
    Jakie są najcieńsze legalne rurki do paliwa?

    Zadajesz pytania mniej więcej w tym stylu.

    Co to ma być za instalacja? Do prysznica (niewielki prysznic,
    deszczownica), do wanny, do umywalki, do zlewozmywaka?

    Jak często będziesz korzystał z danego poboru wody?

    Gdzie? W nowo budowanym domu czy w starym? Wymieniasz ją w całości czy
    fragmentami?

    Jaki to kocioł? 1-funkcyjny z zasobnikiem? 2-funkcyjny z podgrzewaniem
    przepływowym?

    Jak daleko masz pobory wody od kotła?

    Co masz na myśli pisząc "legalne rury"?

    Jak je będziesz prowadził? Pod posadzką, pod tynkiem, na wierzchu?

    Od tego zależy jakiego rodzaju rury wybrać i jak dobrać przekroje rur.
    Może się okazać, że jednak będzie potrzebna cyrkulacja CWU.

    Poza tym miedź do wody użytkowej to średni pomysł. W przypadku nowych
    domów nie wolno jest robić instalacji wodny rurami stalowymi
    ocynkowanymi oraz rurami miedzianymi. Dopuszczone są tylko i wyłącznie
    tworzywa sztuczne oraz stal nierdzewna.

    Masz zgrzewarkę do rur PP, ale ja nie odważyłbym się położyć takie rury
    pod wylewką. Pod tynkiem na ścianie tak, ale pod posadzką to zły pomysł.
    Podobnie też z rurami nierdzewnymi. Jedyna pewna rura pod posadzkę to
    PEX, choć nie powinno się układać instalacji wodnej pod posadzką parteru
    jeżeli budynek nie jest podpiwniczony, ponieważ w razie nawet
    niewielkiego wycieku, możemy tego nie zauważyć, a woda, która będzie się
    lała miesiącami pod posadzką może podmyć fundamenty i budynek może osiąść.

  • 23. Data: 2020-04-19 09:48:11
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Robię samochód i chcę, żeby było mało palił. Mam śrubokręt i obcęgi.
    > Jakie są najcieńsze legalne rurki do paliwa?
    > Zadajesz pytania mniej więcej w tym stylu.
    absolutnie nie.
    > (...)
    zlewozmywak kuchenny, kilka metrów, częste małe pobory, kocioł 2
    funkcyjny gazowy - jeszcze go nie kupiłem, jeśli masz propozycje - pisz.
    (*) Cała nowa instalacja, dam radę zrobić "po ścianie" z wyjątkiem
    prysznica. Stary blok, 3 piętro.

    > Co masz na myśli pisząc "legalne rury"?

    bez druciarstwa. wężyki paliwowe, nawet czarne na wysokie ciśnienie -
    odpadają.
    > Poza tym miedź do wody użytkowej to średni pomysł.
    Bardzo proszę napisz dla czego wody użytkowej nie można prowadzić w miedzi.

    ToMasz

    (*)Najtańszy kocioł gazowy 2f feroli castorama 104%, kosztuje 2200zł.
    Kupię droższy jeśli "pan kalkulator" powie że to ma sens

  • 24. Data: 2020-04-19 10:15:05
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 19.04.2020 o 09:48, ToMasz pisze:

    > Bardzo proszę napisz dla czego wody użytkowej nie można prowadzić w miedzi.

    Dla tego i owego. Dlatego dlaczego. Ale Ty i tak nie kumasz różnicy.

  • 25. Data: 2020-04-19 12:04:38
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-04-19 o 09:48, ToMasz pisze:
> [...]
    > pisz. (*) Cała nowa instalacja, dam radę zrobić "po ścianie" z
    > wyjątkiem prysznica. Stary blok, 3 piętro.

    Piec zapewne w łazience?

    Jeżeli tak to rób instalację rurą plastikową 20mm w obrębie łazienki po
    najkrótszej drodze od piecyka do wanny/prysznica, po drodze odejścia do
    baterii umywalki oraz do kuchni rurami 16mm. Osobiście proponuję PEX i
    złączki zaprasowywane. Ale potrzebna jest zaciskarka. Jak masz
    zgrzewarkę do PP to rób z PP.

    > Bardzo proszę napisz dla czego wody użytkowej nie można prowadzić w
    > miedzi.

    To pytanie powinieneś skierować do prawodawcy, a nie do mnie.

    Ale Ci powiem. Związki miedzi, które powstają na skutek reakcji
    chemicznych miedzi i związków zawartych w wodzie , są szkodliwe.

    Ponadto zależy Ci na tym, aby ciepła woda docierała do kuchni jak
    najszybciej. Dlatego w tym przypadku o wiele lepsze będą rury z tworzyw
    sztucznych, bo one odbierają mniej ciepła.

    > ToMasz
    >
    > (*)Najtańszy kocioł gazowy 2f feroli castorama 104%, kosztuje 2200zł.
    > Kupię droższy jeśli "pan kalkulator" powie że to ma sens

    Kupuj ten najtańszy, bo i tak jesteś zbyt skąpy, żeby wydać kasę i kupić
    normalny kocioł. Poza tym kto bogatemu zabroni? :) No bo wiesz "co tanio
    to drogo".

  • 26. Data: 2020-04-19 13:41:08
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 19 kwietnia 2020 00:20:03 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:
> [...]
    > domów nie wolno jest robić instalacji wodny rurami stalowymi
    > ocynkowanymi oraz rurami miedzianymi. Dopuszczone są tylko i wyłącznie

    nie ma takiego zakazu, daj linkę jesli masz na to kwit jakis.

    b.

  • 27. Data: 2020-04-19 14:23:39
    Od: Hans Kloss <l...@g...com>

    Budyń zaraz zbierzesz OPR.

  • 28. Data: 2020-04-19 14:49:28
    Od: pablo <p...@g...com>

    Duża ilość chorób w starożytnym Rzymie była spowodowana woda z wodociągów
    miedzianych, ponoć ?. Rurka pp jest tańsza , nie traci tyle ciepła i łatwa do
    zrobienia we własnym zakresie. Myślę, że dyskusja o przekrojach to taka sztuka dla
    sztuki. Różnica niezauważalna oprócz teoretycznej. Jedyny sensowny sposób to
    cyrkulacja, która ma swoje wady. Np studzenie wody w zasobniku co można ograniczyć
    timerem. Ale jeśli chcesz mieć CWU podgrzaną na bieżąco i kocioł dwufunkcyjny to pex
    16 i musisz czekać. Tani kocioł z Castoramy? Pewnie trochę jakości, trochę funkcji
    etc. Pytanie czy prosty Junkers za 3,4 koła jest tyle gorszy od tych po 8,13 ? Tyle
    mniej oszczędny ? Czy ta różnica jest warta tych pieniędzy?

  • 29. Data: 2020-04-19 15:04:37
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 19.04.2020 o 14:49, pablo pisze:

    > Duża ilość chorób w starożytnym Rzymie była spowodowana woda z wodociągów
    miedzianych, ponoć ?.
    Słyszałeś, że dzwonią...

  • 30. Data: 2020-04-19 16:45:42
    Od: Hans Kloss <l...@g...com>