  • 41. Data: 2020-04-20 08:36:35
    Temat: Re: najcieńsza rurka do karanu
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Saturday, April 18, 2020 at 11:13:48 PM UTC+2, ToMasz wrote:
    jeśli nie - na rurce z ciepłą wodą, przy samej wylewce będzie
    > elektryczny przepływowy ogrzewacz wody. To dopiero będzie paranoja. ale
    > starsze osoby tak mają. nas to też czeka

    Zalezy jaki jest zakres remontu, co jest obecnie, czy np. kociol musi byc wymieniany,
    czy wymiana rurek tylko z tego powodu... bo taki podgrzewacz przeplywowy przed sama
    bateria moze byc najprostszy i najtanszy ;) jak ustawi sie termostat tak, zeby
    wylaczal grzanie po dotarciu cieplej wody z kotla to powinno dzialac OK...

  • 42. Data: 2020-04-20 09:30:52
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 18.04.2020 o 23:13, ToMasz pisze:

    > Muszę zrobić wszystko co
    > się da, aby zminimalizować straty. jeśli nie - na rurce z ciepłą wodą, przy samej
    > wylewce będzie elektryczny przepływowy ogrzewacz wody.

    Nie żałuj drutu w tej minimalizacji. Dołóż jeszcze
    przewód grzejny na rurę. Ale i to nie zminimalizuje
    minimalizacji do minimum. Podgrzewacz przepływowy
    nie podgrzewa wody w okamgnieniu. Zawsze poleci
    kawałek wody tylko letniej, utrzymanej w letności
    przewodem grzejnym. Tę letnią wodę trzeba zbierać
    do wiadra (już ktoś o tym pisał) i wykorzystać do
    spłukiwania kibla. Albo do gotowania herbaty, jeśli
    masz sławojkę.

  • 43. Data: 2020-04-20 10:38:16
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-04-20 o 01:25, Marek pisze:
> [...]
    o-24-18/

    > Mam ten kocioł, testuje go dopiero pierwszy sezon i na razie nie ma z
    > nim problemu. Jedyne co mnie trochę zastanawia to dziwna modulacja
    > mocy przy grzaniu cwu przez szybkie przełączanie trybów pracy ale to
    > chyba właśnie z powodu małej mocy minimalnej. Mocno zaczyna przełączać
    > tryby przedmuch-zapłon-cwu-przedmuch-zapłon-cwu  gdy obieg cwu pracuje
    > w trybie buforowym napełniając bojler, gdy wymieniana woda (od strony
    > zimnej) podniesie się powyżej 20C. Ale widocznie w ten sposób moduluje
    > moc by nie przekroczyć ustawionej temperatury gdy jest niewielka
> [...]

    Takie taktowanie pojawia się gdy zasobnik CWU ma wymiennik o zbyt małej
    mocy. Jest tym większe, im większą moc minimalną ma kocioł. W przypadku
    tych kotłów jest to 5kW.

    Pytanie podstawowe jaki masz zasobnik?

    > A co tu można popsuć przy instalacji? Wszystkie kluczowe warunki są w
    > instrukcji (dobrze napisana instrukcja). Instalowałem sam, serwisant
    > "uruchomieniowy" tylko wcześniej rzucił okiem na instalację i
    > zasugerował bym dał sprzęgło bo nie mam grzejników i gdy sama
    > podłogówka przymknie swoje zawory trójdrożne to szkoda męczyć pompę w
    > piecu (miał podobno przypadek, że w tym modelu z tego powodu padła
    > pompa).

    Warunkiem utrzymania gwarancji jest :

    "Co najmniej na jednym z grzejników w instalacji c.o nie montuj
    zaworu termostatycznego lub zainstaluj na instalacji zawór różnicy
    ciśnień w odległości co najmniej 6 m od kotła, aby uniknąć jego
    przegrzania."

    Bardzo często instalatorzy nie spełniali tego warunku, a jak im mówiłem
    o zaworze nadmiarowo-upustowym czy też zaworze różnicy ciśnień to robili
    wielkie oczy i pytali "a co to?"

    Jak im proponowałem alternatywne rozwiązanie, czyli podłączenie jednego
    z grzejnika z pominięciem zaworów to się pukali w czoło i pytali "a po
    ch....j?".

    > Przy okazji mam pytanie skoro jesteś fachowcem od tego pieca. Czy w
    > tym piecu da się wyciągnąć z terminala z zaciskami sygnał, że piec ma
    > aktywny tryb co (ignorując chwilowe przełączanie cwu)? Przydałoby by
    > mi się to do załączania pomp obiegowych podlogówki.

    Niestety nie ma takiego sygnału.

    Można podłączyć równolegle do zaworu przełączającego przekaźnik w taki
    sposób aby załączał podłogówkę, kiedy realizowane jest grzanie CO. Tylko
    trzeba odpowiednio skonfigurować zawór przełączający oraz ustawienie
    kotła, aby zawór ten był przełączany na CO tylko wtedy, kiedy jest
    zapotrzebowanie na CO, a standardowo, kiedy nie ma zapotrzebowania na CO
    to pozostawał cały czas w pozycji na CWU.

    Tylko, że takie rozwiązanie jest trochę bez sensu.

    > Gdy wyłączam tryb co po sezonie lub w okresach przejściowych chciałbym
    > żeby automatycznie wyłączały mi się pompy.

    Jak masz zrobione sterowanie kotłem? Jaki regulator?

    Jak duży jest dom? Ile jest tych podłogówek?

    > Akurat tej funkcji nie testowałem ale się zastanawiałem jak było
    > działa, skoro pięć nie ma rtc? Uczy się z odstępów między użyciem?

    W ustawieniach serwisowych ustawiasz przez ile dni ma zbierać dane, aby
    się uczyć. Standardowo jest 3 dni, ale można wydłużyć do 10 dni.

    Sterownik wtedy rejestruje, kiedy były dokonywane pobory wody,
    rejestruje w pamięci, a później podgrzewa wymiennik z pewnym
    wyprzedzeniem w cyklach co 24 godziny.

> [...]
    > modyfikacji instalacji w taki sposób, że trzeba odłączyć
    > przepływomierz w piecu i podłączyć go poza obwód  cyrkulacji cwu (żeby
    > działająca sama pompa nie załączała grzania cwu a załączał tylko pobór
    > wody odkręcając kran). Okazuje się, że nie trzeba tego różnicy tylko
    > zainstalować pompę cyrkulacyjną, która ma mniejszy przepływ niż próg
    > zadziałania przepływomierza poboru cwu w piecu. Wtedy w tym trybie
    > komfort piec tylko co jakiś czas podgrzewa wymiennik natomiast dzięki
    > temu w obiegu krąży zawsze ciepła woda podgrzana  bez konieczności

    To w końcu jaki masz kocioł? 1-funkcyjny z zasobnikiem CWU czy
    2-funkcyjny, podgrzewanie przepływowe lub zasobnik warstwowy?

    Wcześniej napisałeś o taktowaniu podczas grzania CWU co sugerowałoby, że
    masz zasobnik CWU i kocioł 1-funkcyjny lub 2-funkcyjny przełączony w
    tryb 1-funkcyjny.

    Tutaj zaś piszesz o wewnętrznym czujniku przepływu wody użytkowej, który
    montowany jest tylko w kotłach 2-funkcyjnych.

  • 44. Data: 2020-04-20 10:38:51
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > No więc...?

    "W ilości siła" :)

  • 45. Data: 2020-04-20 11:49:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Podziel się zawartością plonkownicy, wczesna profilaktyka jest
    > najlepsza.

    Nawet bardzo wczesna. U mnie wiele wpisów ma dziesięć i więcej lat.
    Od jakichś dwóch lat niczego nie musiałem dodawać -- dynamika Usenetu
    jest tak niewielka, że nic nie trzeba zmieniać, starcza to, co było.
    Raz na kilka miesięcy wyłączam na próbę plonkownicę -- pojawia się
    ledwie paru nieznanych, większość lokatorów ka-efa przestała pisać.
    Ale zmiana w oglądzie całości jest znacząca. Więc znów odbezpieczam
    plonkownicę i wracam do sielskiego obrazu Usenetu.

    --
    Jarek

  • 46. Data: 2020-04-20 12:35:24
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 20 Apr 2020 10:38:16 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Niestety nie ma takiego sygnału.

    Na pewno? A zaciski terminala X2 są do czego?

    Ostatecznie wzme sygnał z jego wewnętrznej pompy, bo to generalnie
    informuje czy tryb c.o. jest aktywny.

    > Jak masz zrobione sterowanie kotłem? Jaki regulator?

    Nie mam. C.o. ustawiłem raz i nie było potrzeby zmieniać. W okresie
    cieplejszym po prostu wyłączam piec.

    > Jak duży jest dom? Ile jest tych podłogówek?

    170m, 12 obwodów w 2 grupach.

    > To w końcu jaki masz kocioł? 1-funkcyjny z zasobnikiem CWU czy
    > 2-funkcyjny, podgrzewanie przepływowe lub zasobnik warstwowy?

    2 funkcyjny, który napełnia grzejąc przeplywowo zasobnik warstwowy.
    To częste przedmuchiwania zaczyna się gdy zbiornik już prawie
    napłeniony i woda "wejściowa" (z dołu zbiornika) już jest cieplejsza
    niż z sieci (gdy zbiornik jest opróżniony z ciepłej).
    Teraz pytanie jak ekonomicznie zaprogramować napełnianie:
    1. Czy metodą uzupełniania tego co zostało wybrane (odczyt temp. z
    dolnej części zbiornika), ten tryb mam teraz.
    2. Czy czekać do opróżnienia i wtedy ładować cały (odczyt temp. z
    górnej części zbiornika).

    Wersja nr 1 powoduje czystsza ale krótsza prace pieca a opcja nr 2
    rzadszą ale dłuższą.
    Która lepsza?

    Zasobnik mam od niedawna, patent z trybem komfort oraz pompką
    cyrkulacyjną dotyczył sytuacji wcześniejszej gdy nie miałem zbiornika
    a chciałem mieć cyrkulację, ale bez odłączania przepływomierza jak
    sugeruje producent. To taki hint, że nie trzeba wyciągać
    przepływomierza.

    --
    Marek

  • 47. Data: 2020-04-20 13:58:45
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-04-20 o 11:49 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Nawet bardzo wczesna. U mnie wiele wpisów ma dziesięć i więcej lat.

    Drastyczne podejście. Ponoć ludzie się zmieniają - ja tego co prawda nie
    zaobserwowałem, ale w różnych mądrych książkach tak czytałem. Dlatego
    mój KF posiada wyłącznie wpisy czasowe, z reguły sięgające nie dalej
    niż 12 mcy wprzód. Jak szanowny kolega zauważył, trolle się wykruszają,
    części się zabawa nudzi, inni pewnie schodzą z przyczyn naturalnych, a
    szkoda grzać CPU porównywaniem już zupełnie niepotrzebnych wyrażeń.

    Mateusz

  • 48. Data: 2020-04-20 15:21:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > części się zabawa nudzi, inni pewnie schodzą z przyczyn naturalnych, a
    > szkoda grzać CPU porównywaniem już zupełnie niepotrzebnych wyrażeń.

    No to mamy dwa różne podejścia. To dobrze, że w świecie bywa różnie.
    Ja bym się źle czuł tak wyrokując -- temu rok, a ten tylko na trzy
    miesiące, w dodatku w zawiasach. Zresztą u mnie to w zasadzie nigdy
    nie jest związane z konkretnym czynem. Obserwuję, próbuję czytać,
    jak widzę, że nic z tego, że z lektury ani przyjemności, ani pożytku
    -- to do kaefa. Przypadki, że wpadł jakiś nowy meteor, zaświecił,
    podpuścił mnie do rozmowy, a potem wyszło, że nadaje się tylko do
    KF, są rzadkie. Aczkolwiek zdarzyły się.

    To wszystko wynika wyłącznie z mojej praktyki. Ale książkę o Useniecie
    też jedną przeczytałem. Z tym że niemądrą, a mówiąc wprost, zwyczajnie
    głupią. O mnie w niej też jest, wraz z cytatami. 360 stron, na których
    autorka dowodzi, że nie ma pojęcia o obiekcie, który próbuje opisać.
    Wszystko finansowane z "projektu badawczego" i "ze środków na naukę".
    Pieniądze wyrzucone w błoto. Nasze pieniądze.

    --
    Jarek

  • 49. Data: 2020-04-20 16:01:32
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-04-20 o 12:35, Marek pisze:

    > Na pewno? A zaciski terminala X2 są do czego?

    Przecież tam masz pięknie oznaczone do czego służą.

    1-3 Styki 230V sterownika pokojowego.

    2-4 Zasilanie 230V

    3-6 Zasilanie wentylatora

    3-5-6 Zasilanie i sterowanie 3-drogowym zaworem przełączającym. W
    zależności od potrzeb może to być zawór przełączający CO<->CWU. Może też
    służyć do obsługi drugiego obiegu grzewczego np. podłogówki oraz
    załączenia pompy tego obiegu, czy też nawet sygnalizowania realizacji
    pracy CO lub CWU.

    7-8 Zasilanie wbudowanej w kocioł pompy CO.

    > Ostatecznie wzme sygnał z jego wewnętrznej pompy, bo to generalnie
    > informuje czy tryb c.o. jest aktywny.

    Możesz podłączyć do zacisków 7-8 złącza X2 przekaźnik sterujący pompą
    podłogówki. Ale ona się wyłączy jak kocioł przełączysz w tryb letni.
    Pompka ta też się wyłącza, kiedy kocioł realizuje grzanie CWU.

    > Nie mam. C.o. ustawiłem raz i nie było potrzeby zmieniać. W okresie
    > cieplejszym po prostu wyłączam piec.

    No to masz niezbyt ekonomicznie zrobione sterowanie. Zapewne w złączce
    X4 na zaciskach 6-7 masz wpiętą zworkę i kocioł cały czas grzeje CO.
    Przez większość czasu kocioł wyświetla, że grzeje CO (świeci się LED
    przy grzejniku), a na pozycji wyświetlacza ponad kluczem wyświetla
    prawie cały czas cyfrę "1". W takim przypadku kocioł mocno taktuje i nie
    pracuje z najwyższą sprawnością.

    Podłącz do kotła jakikolwiek regulator pokojowy, a zobaczysz, że kocioł
    będzie dużo mniej taktował.

    Z tym kotłem możesz sparować bezpośrednio regulatory pokojowe firmy
    Honeywell lub podłączyć dowolny regulator przewodowy dwustawny ON-OFF
    lub cyfrowy OT

    Normalnie to się robi taką instalację w nieco inny sposób. W
    pomieszczeniach montuje się regulatory pokojowe sterujące listwą w
    rozdzielaczach. Listwy zaś sterują siłownikami zaworów oraz kotłem (styk
    ON-OFF).

    > 170m, 12 obwodów w 2 grupach.

    Jak byś zrobił 2 razy więcej obiegów czyli porobiłbyś krótsze o połowę
    pętle to spokojnie cała instalacja mogłaby hulać na jednej, wbudowanej w
    kocioł pompie.

    Dokładnie taki sam kocioł testuję na identycznej powierzchni podłogówek
    bez sprzęgła i bez dodatkowej pompy. Hula już drugi sezon bez
    najmniejszych problemów. Tyle, że ja tam zrobiłem krótkie obiegi. Każdy
    z obiegów nie przekracza 40 m rury. Pierwszy sezon dom jeszcze nie był
    ocieplony i też dawało radę.

> [...]
    > a chciałem mieć cyrkulację, ale bez odłączania przepływomierza jak
    > sugeruje producent. To taki hint, że nie trzeba wyciągać przepływomierza.

    Po pierwsze musisz zrobić do tego sensowne sterowanie.

    Przepływomierz zostawiasz w spokoju. Przy bojlerze montujesz termostat.
    Tylko zwykły, najzwyklejszy bimetaliczny. Ten termostat ma sterować
    pompą ładującą. Jako pompa ładująca musisz użyć pompki cyrkulacyjnej CWU
    lub pompki cyrkulacyjnej uniwersalnej z korpusem mosiężnym. Ważne, aby
    wydajność pompki była nie mniejsza jak maksymalny, górny próg wydajności
    dla danego kotła. Dla przykładu kocioł 18/24 ma wydajność 6l/min dla
    temperatury wody 60'C

    Kocioł nie wpinasz w szereg z zasobnikiem tylko równolegle tj. wyjście
    ciepłej wody z kotła do wyjścia ciepłej wody z zasobnika, a zasilanie
    zimną wodą kotła do zasilania zimną wodą.

    Pomiędzy kotłem a zasobnikiem na zimnej wodzie montujesz pompkę ładującą
    zawór równoważący np. coś takiego
    https://allegro.pl/oferta/zawor-rownowazacy-tacosett
    er-dn15-2-8-l-min-3-4-8359378978?utm_feed=aa34192d-e
    ee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_med
    ium=cpc&utm_campaign=_DIO_pla_dom_budownictwo&ev_adg
    r=Hydraulika+i+akcesoria,+klimatyzacja+i+wentylacja,
    +kuchnia+oraz+pozostałe&gclid=EAIaIQobChMIlZvC9Yz36A
    IVxUQYCh1NFQH4EAYYBCABEgIpH_D_BwE
    oraz zawór zwrotny. Wszystko po to, żeby zwiększyć opory przepływu przez
    kocioł i żeby woda ciepła była pobierana z zasobnika, a nie z kotła.
    Ponadto zawór równoważący ogranicza przepływ wody przez kocioł, aby
    kocioł był w stanie dogrzać wodę do zadanej temperatury.

    Całość ma działać w taki sposób, że normalnie korzystasz z ciepłej wody
    z zasobnika. Przy zasobniku możesz też dołożyć drugą pompkę cyrkulacji
    ciepłej wody. Grzanie ciepłej wody w zasobniku ma się natomiast
    uruchomić tylko wtedy, kiedy termostat załączy pompkę ładującą.

    Temperatura wody ciepłej na kotle musi być o kilka stopni wyższa niż ta
    ustawiona na termostacie przy zasobniku.

    Wtedy kocioł będzie szybko ładował zasobnik i nie będzie taktował.

  • 50. Data: 2020-04-20 17:39:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 20 Apr 2020 16:01:32 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
> [...]
    > letni.
    > Pompka ta też się wyłącza, kiedy kocioł realizuje grzanie CWU.

    To wiem, czy można w ustawieniach zrobić by nie wyłączał pompki gdy
    realizuje cwu? Wiem po co domyślnie wyłącza ale w moim przypadku nie
    ma zagrożenia, że cieplejsza woda (z cwu) pójdzie na grzanie bo
    zawory trojdrogowe na grupach nie przepuszczą.

> [...]
    > przy grzejniku), a na pozycji wyświetlacza ponad kluczem wyświetla
    > prawie cały czas cyfrę "1". W takim przypadku kocioł mocno taktuje

    Ale ja nie mam z nim problemów z taktowaniem. W trybie co włącza się
    raz na kilkanaście-kilkadzieisat minut i chodzi minute-dwie. To duże
    taktowanie? Na piecu mam temp c.o. 30C, co mi daje 23C w domu, więcej
    w sezonie zimowym nie potrzebuje.

    > Podłącz do kotła jakikolwiek regulator pokojowy, a zobaczysz, że
    > kocioł
    > będzie dużo mniej taktował.

    Ale wyłączanie/wyłączanie kotła (przez regulator) z bezwładnością
    podlogowki jaki ma sens w zimie?
    Nastąpi oscylacja regulacji.

> [...]
    > ciepłej wody z kotła do wyjścia ciepłej wody z zasobnika, a
    > zasilanie
    > zimną wodą kotła do zasilania zimną wodą.

    Jest zrobione tak dokładnie jak piszesz za wyjątkiem braku tego
    zaworu równoważącego.

> [...]
    >Ponadto zawór równoważący ogranicza >przepływ wody przez kocioł, aby
    >kocioł był w stanie dogrzać wodę do zadanej >temperatury

    Nie bardzo rozumiem zasady działania tego zaworu równoważącego,
    mógłbyś wyjaśnić?

    A co w przypadku zużycia całej wody z zasobnika? Zwiększenie oporów
    przepływu przez kocioł spowoduje że zimna woda ze zbiornika
    objętościowo przeważy ciepłą z kotła przez co w kranie będzie zimna.
    Teraz w przypadku załączenia pompy ładującej ciepła woda z kotła
    miesza się z zimną co w przypadku opróżnienia zasobnika nadal daje
    ciepłą (oczywiście nie jest tak samo goraca).
    Wolałbym rozwiązanie, które w ogóle odetnie zasobnik w tej sytuacji i
    zasilanie ciepłej idzie tylko przez kocioł.

    A co z modelem napełniania? Włączać napełnianie gdy zejdzie cała
    ciepła czy na bieżąco? To uzależnione jest, w którym punkcie
    zasobnika jest pomiar temperatury do uruchamiania pompy ładującej.
    Uzupełnianie na bieżąco (pomiar z dołu) powoduje że do kotła wpada
    letnia woda (zasobnik pełen) przez co zaczyna często robić
    przedmuch-zaplon zanim czujnik uzna, że na dole jest ustawiona
    temperatura.i wyłączy pompę.

    --
    Marek