  • 1. Data: 2011-04-17 10:09:16
    Temat: ogrodzenie miedzy dzialkami
    Od: bulba008 <b...@o...pl>

    Witam
    Dzialka 3000m koncowa tzn miala z trzech stron uliczki, zostala
    podzielona na rowne dwie. Do kogo nalezy wykonanie ogrodzenia miedzy
    tymi dzialkami? Wlasciciela tej z prawej czy tej z lewej stojac wzdluz
    linii podzialu tych dzialek.

  • 2. Data: 2011-04-17 10:30:04
    Temat: Re: ogrodzenie miedzy dzialkami
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 17.04.2011 12:09, bulba008 pisze:
> [...]
    > podzielona na rowne dwie. Do kogo nalezy wykonanie ogrodzenia miedzy
    > tymi dzialkami? Wlasciciela tej z prawej czy tej z lewej stojac wzdluz

    Ty tak poważnie??

    Każdy grodzi swoją działkę.

    Oczywiście jak ludzie są rozsądni (co raczej nie obejmuje tych, co
    szukają przepisów na obowiązek stawiania ogrodzenia przez lewego lub
    prawego, co jest delikatnie mówiąc bezsensowe, bo ja się stanie na
    granicy odwrotnie to dawny lewy będzie prawy i odwrotnie) to generalnie
    dogadują się "zwyczajowo" - czyli albo na współfinansowanie, albo
    ogrodzenie finansuje ten, któremu aktualnie na nim zależy.

  • 3. Data: 2011-04-17 15:21:11
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał w wiadomości

    > Ty tak poważnie??
    >
    > Każdy grodzi swoją działkę.

    andrzejku , sie dobrze zastanów nad tym co napisałeś :-)

    co do meritum - prawo mowi ze grodzi ten który chce i w żaden sposób nie moze
    przymusić sąsiada do partycypacji w kosztach. Natomiast obowiązek utrzymania
    (konserwacji) tegoż leży solidarnie na obu sąsiadach.

    b.

  • 4. Data: 2011-04-17 17:55:01
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 17 Kwi, 17:21, Budyń <b...@g...pl> wrote:

    > co do meritum - prawo mowi ze grodzi ten który chce i w żaden sposób nie moze
    przymusić sąsiada do partycypacji w kosztach. Natomiast obowiązek utrzymania
    (konserwacji) tegoż leży solidarnie na obu sąsiadach.

    Coo? Znaczy jak sasiad mi wybuduje 2m ogrodzenie betonowe i te sie
    zacznie rozwalac to ja go mam obowiazek naprawiac ? :) Chyba nie ;)
    Mysle to rowniez zalezy od sasiadow - nikt jednak nie ma obowiazku
    konserwacji takiego plotu.

    --
    Adam

  • 5. Data: 2011-04-17 18:22:06
    Od: JaTy z SKMK <J...@a...pl>

    W dniu 2011-04-17 17:21, Budyń pisze:

    > co do meritum - prawo mowi ze grodzi ten który chce i w żaden sposób

    > nie moze przymusić sąsiada do partycypacji w kosztach.

    > Natomiast obowiązek utrzymania (konserwacji) tegoż leży

    > solidarnie na obu sąsiadach.

    no a to z czego wynika? bo to jest racja tylko wtedy gdy "płot" jest
    znakiem granicznym (Art. 154. K.C.) - czyli istnieje domniemanie, że
    ogrodzenie jest "w granicy" - a sytuacja taka jest tylko wtedy gdy
    wspólnie zbudują ogrodzenie - wtedy utrzymanie też wspólne.
    Jeśli sąsiad nie chce partycypować w budowie ogrodzenia - to takie
    ogrodzenie można postawić tylko "na swoim" nie naruszając własności
    sąsiada i w takiej sytuacji ogrodzenie jest własnością budującego
    i obowiązek jego utrzymania należy do właściciela. Wtedy sąsiad "jest
    ogrodzony" i jeśli przy konserwacji zajdzie potrzeba wejścia na jego
    własność to jest zobowiązany wpuścić ale po "dogadaniu się" co do
    ewentualnego odszkodowania.

    JaTy

  • 6. Data: 2011-04-17 19:55:32
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 17.04.2011 17:21, Budyń pisze:
    > Użytkownik "Andrzej Lawa"<a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał w
    wiadomości news:4daac12c$1@news.home.net.pl...

    > andrzejku , sie dobrze zastanów nad tym co napisałeś :-)

    A masz jakieś konkretne zarzuty?

    > co do meritum - prawo mowi ze grodzi ten który chce i w
    > żaden sposób nie moze przymusić sąsiada do partycypacji
    > w kosztach.

    I zasadniczo każdy grodzi swoje - grodząc w granicy powinieneś to
    uzgodnić z właścicielem sąsiadującej/sąsiadujących posesji.

    > Natomiast obowiązek utrzymania (konserwacji) tegoż leży
    > solidarnie na obu sąsiadach.

    O'RLY?

    Znajdziesz jakąś podstawę prawną do zmuszenia mnie do pokrywania kosztów
    jakiejś drogiej w konserwacji wydumki, którą sobie postawił bez
    uzgodnienia ze mną właściciel sąsiedniej posesji? W szczególności w
    sytuacji, kiedy np. ja nie mam ochoty w ogóle stawiać ogrodzenia?

  • 7. Data: 2011-04-17 20:00:05
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    z.googlegroups.com...
> [...]

    >Coo? Znaczy jak sasiad mi wybuduje 2m ogrodzenie betonowe i te sie
    >zacznie rozwalac to ja go mam obowiazek naprawiac ? :) Chyba nie ;)

    no własnie ze tak, kiedys sie interesowałem tematem i miałem jakies dane. Tak na
    szybko http://www.budujemydom.pl/component/option,com_conte
    nt/task,specialblogcategory/act,view_porady/id,6255/
    Itemid,53/

    a za muratorem:
    ogrodzenia. Treść art. 154 § 1 Kodeksu cywilnego pozwala domniemywać, że mury, płoty,
    miedze, rowy i inne podobne urządzenia znajdujące się na granicy gruntów
    sąsiadujących służą do wspólnego użytku sąsiadów. Natomiast zgodnie z art. 154 § 2
    korzystający z wymienionych obiektów są obowiązani ponosić wspólnie koszty ich
    utrzymania. Obowiązek ten nie obejmuje jednak kosztów wybudowania nowego urządzenia,
    czyli między innymi płotu (takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy w uchwale z 24
    stycznia 2002 r. sygn. III CZP 75/01, OSNC 2002/10/121). Oznacza to, że nie ma
    podstaw prawnych do obciążania sąsiada kosztami budowy ogrodzenia, jeśli nie jest on
    zainteresowany jego powstaniem. Ogrodzenie ma zapobiegać naruszaniu prywatnej
    własności, dlatego koszt jego budowy obciąża tego, czyja własność ma być przez nie
    chroniona.

    Jeśli więc właściciel nieruchomości, któremu zależy na wykonaniu ogrodzenia, nie
    dojdzie do porozumienia z sąsiadem, sam będzie musiał sfinansować inwestycję. Dopiero
    po wybudowaniu ogrodzenia można będzie domagać się od sąsiada współfinansowania
    napraw i remontów. Problem pojawi się ponownie, gdy stare ogrodzenie ulegnie
    całkowitemu zniszczeniu. Wtedy nie będzie można już mówić o remoncie, lecz znowu o
    budowie nowego ogrodzenia, którego koszty ponosi właściciel zainteresowany
    budową.<<<<<

    b.

  • 8. Data: 2011-04-17 20:38:44
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 17.04.2011 22:00, Budyń pisze:

    [ciach]

    Znasz się na ogrodzeniach jak na poprawnym pisaniu w usenecie...

    Łaskawie naucz się łamać linie.

    Co do ogrodzeń, to bez mojej zgody nie wolno ci stawiać swojego
    ogrodzenia w granicy ze mną.

    Więc jeśli zrobisz taką samowolkę to nie dość, że nie obciążysz mnie
    kosztami remontowania, to jeszcze ja mogę ciebie zmusić do rozebrania
    tego ogrodzenia i pokrycia wszelkich zniszczeń spowodowanych na moim
    terenie przez twoją budowę i rozbiórkę, z odszkodowaniem za zdeptaną
    trawę włącznie.

    A moja ewentualna zgoda, której nie muszę wyrażać (i wtedy będziesz
    musiał budować swoje ogrodzenie wyłącznie na swoim terenie, a nie w
    granicy) może być obwarowana warunkiem/umową, że wszelkie koszta
    konserwacji ponosisz ty.

  • 9. Data: 2011-04-18 05:58:05
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Co do ogrodzeń, to bez mojej zgody nie wolno ci stawiać swojego
    > ogrodzenia w granicy ze mną.

    co to znaczy wg ciebie w granicy? Jak postawie w całosci na moim (tak by sie tylko
    dotykała do granicy) to nic ci do tego i zadnej twojej zgody nie potrzebuję.
    A wg prawniczego gadania który cytowałem w kosztach eksploatacji musisz uczestniczyć
    i tyle. Co było niezrozumiałe w tym cytacie?

    b.

  • 10. Data: 2011-04-18 06:33:16
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    wiadomości news:4dab4fd5$1@news.home.net.pl...

    > co to znaczy wg ciebie w granicy?

    "Na granicy", "dokładnie pomiędzy działkami"...

    > Jak postawie w całosci na moim (tak by sie tylko
    > dotykała do granicy) to nic ci do tego i zadnej
    > twojej zgody nie potrzebuję.

    Primo: i wtedy też nie wytycza wspólnej granicy i nie podlega zapisom o
    wspólnym utrzymywaniu.

    Secundo: "dotykać" też nie może, bo musiałbyś panoszyć się na moim
    terenie podczas budowy - tak naprawdę ogrodzenie całkowicie niezależne
    od sąsiadów musiałbyś stawiać nieco w głębi swojej działki.

    > A wg prawniczego gadania który cytowałem w kosztach eksploatacji
    > musisz uczestniczyć i tyle. Co było niezrozumiałe w tym cytacie?

    Dla mnie - nic.

    Dla ciebie - określenie "w granicy".