  • 1. Data: 2013-06-03 13:47:47
    Temat: płyta fundamentowa - check lista
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    Czekając na papierki układam sobie plan robót.
    Poniżej przedstawiam pod dyskusje check listę prac związanych z
    wykonaniem płyty fundamentowej. Owa płyta(wraz z otoczką) ma zawierać
    większość instalacji. Elektryka będzie prowadzona w warstwie izolacji
    stropu nad parterem i będzie schodzić pionami w dół, więc tu jej nie ma.
    Co jeszcze warto dodać do płyty? Czy ewentualnie zmienić kolejność prac?
    Zaznaczam że płytę będę w całości wykonywał sam(z pomocnikami), czas
    mnie nie goni, bo zakładam że w tym roku wykonam tylko płytę(stan "zero")

    *wstępnie wytyczyć obrys budynku
    *zebrać humus
    *zagęścić podłoże
    *uzupełnić piasek do poziomu posadowienia XPS
    *zagęścić warstwami
    *geodeta (paliki)
    *przenieść wymiary na ławice
    *wykonać drenaż i odprowadzić wodę do studni
    *wykonać odgromienie(bednarka razem z drenażem)
    *zasypać drenaż żwirem i zaizolować geowółkniną
    *zasypać drenaż
    *wyznaczyć:
    piony kanalizacji
    miejsca doprowadzenia zimnej wody
    kuchnia(zlew, zmywarka)
    WC parter
    garaż
    miejsce rozdzielacza zimnej wody (kotłownia)
    miejsce rozdzielacza PC
    miejsce wyjścia dolnego źródła z budynku
    miejsce rozdzielni elektrycznej
    kominek
    miejsce centrali rekuperacji
    miejsce wejścia powietrza do rekuperacji z (GWC?)
    *wykonać kanalizacje
    wykop
    ułożenie
    zasypanie + zagęszczenie
    *wykonać wejście powietrza z GWC do rekuperatora
    *wykonać doprowadzenie powietrza do kominka
    *wykonać przejścia rurą PE50(osłonowa) do PC od rozdzielacza do
    wcześniej wyznaczonego miejsca - 8 szt, osobno(odizolowane) zasilanie i
    powrót, pod budynkiem i 1m za budynkiem rury prowadzić w izolacji(jakiej?).
    *wykonać przejście rurą PE50(osłonową) dla przyłącza wody
    *wykonać przejście rurą PE50(osłonową) dla przyłącza prądu
    *wykonać przejście rurą PE50(osłonową) do studni
    *wykonać przejście rurą PE50(osłonową) dla wyprowadzenia wody do ogrodu
    *wykonać przejście rurą PE50(osłonową) do basenu 3 sztuki(zasilanie i
    powrót ogrzewania + elektryka)
    *wykonać przejście rurą PE50(osłonową) do zasilania bramy i domofonu
    oraz zasilania oświetlenia podjazdu
    *wykonać przejście rurą PE50(osłonową) do zasilania furtki na tyłach +
    zasilanie ścieżki w ogrodzie
    *wykonać przejście rurą PE50(osłonową) do zasilania tarasu i ogrodu
    *wykonać przejście rurą PE50(osłonową) do każdego z narożników domu
    celem rozwojowym
    *ustabilizować wystające przewody, zabezpieczając na bieżąco ich zakończenia
    *wykonać doprowadzenie zimnej wody do pkt poboru (jaki materiał(alupex?)
    i czy można w piasku?)
    *umieszczenie kilku rurek na czujniki temperatury
    *zasypać i zagęścić powstałe pobojowisko, wyrównać, wypoziomować.
    *rozłożyć XPS + obrzeża (klejenie pianką)
    *obsypać obrzeża
    *wykonać instalacje centralnego odkurzacza, zapianować
    *rozłożyć folię (1 czy 2 warstwy?)
    *zbrojenie dolna siatka + wieńce
    *ogrzewanie podłogowe
    *rozprowadzenie ciepłej wody + cyrkulacja(?) alupex
    *doprowadzenie przewodów CO od kominka do bufora(materiał? alupex?)
    *zbrojenie górna siatka
    *podwieszenie ogrzewania podłogowego tak aby było w środku płyty,
    ewentualnie co druga rurka dołem/górą.
    *umieszczenie kilku rurek na czujniki temperatury
    *wykonać markery grubości płyty(przemyśleć)
    *zalać płytę

    coś pominąłem?

  • 2. Data: 2013-06-03 14:38:53
    Temat: Re: płyta fundamentowa - check lista
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Albercik" napisał w wiadomości grup

    > coś pominąłem?

    1. Czy ta odgromówka ma pełnić również rolę uziomu?

    2. Co z połączeniem wyrównawczym? Od rozdzielni do kotłowni (i ewentualnie
    kuchni/łazienek) przydałoby się pociągnąć PE.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2013-06-03 20:12:26
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 3 czerwca 2013 13:47:47 UTC+2 użytkownik Albercik napisał:
    > coś pominąłem?

    przekonałeś mnie zeby nigdy płyty nie robić :-) Cos ci musi nie wyjść i będą kłopoty.
    Jak dla mnie wychodzi na to ze trzeba zrobic zwykły fundament a dać grube styro na
    chudziak. Dużo wiekszy luz na starcie - i możliwosc zmian w trakcie robót.

    b.

  • 4. Data: 2013-06-03 20:58:21
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Albercik wrote:
> [...]
    > prac? Zaznaczam że płytę będę w całości wykonywał sam(z pomocnikami),
    > czas mnie nie goni, bo zakładam że w tym roku wykonam tylko płytę(stan

    a po co chcesz zagęszczać to podłoże?

    > *uzupełnić piasek do poziomu posadowienia XPS

    ile ty chcesz tego humusu zebrać?

    > *zagęścić warstwami

    > *geodeta (paliki)

    > *przenieść wymiary na ławice
    > *wykonać drenaż i odprowadzić wodę do studni

    będziesz miał tam jakieś piwnice?

    ile ta płyta ma być posadowiona poniżej poziomu gruntu?
    generalnie przy domach parterowych nie ma kompletnego sensu robienie drenażu

    > *wykonać odgromienie(bednarka razem z drenażem)

    OK

> [...]

    > kominek
    > miejsce centrali rekuperacji
    > miejsce wejścia powietrza do rekuperacji z (GWC?)

    niech ci ktoś tę kanalizację prawidłowo wykona, bo sie już naoglądałem
    spapranej zerówki w życiu tyle, że mam dosyć.

    poziom 160mm, odejścia do pionów trójnikami 45 st kładzionymi bokiem zgodnie
    z kierunkiem spływu do trójnika podejścia pionami poprzez kolana 45 stopni,
    tak aby scieki spokojnie spowalniały.

    Kardynalnym błedem jest odgałezienie pionowo w górę na trójniku 90 stopni
    :)

    przypilnować spadków,

    generalnie zejść z poziomu płyty bym nie robił rurami cieńszymi niż 75mm

> [...]
    > *ustabilizować wystające przewody, zabezpieczając na bieżąco ich
    > zakończenia *wykonać doprowadzenie zimnej wody do pkt poboru (jaki

    PE 25mm

> [...]
    > *zbrojenie górna siatka
    > *podwieszenie ogrzewania podłogowego tak aby było w środku płyty,

    mocować spinkami elektrycznymi do siatki zbrojeniowej.

  • 5. Data: 2013-06-03 20:59:38
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Budyń wrote:

> [...]
    > Jak dla mnie wychodzi na to ze trzeba zrobic zwykły fundament a dać
    > grube styro na chudziak. Dużo wiekszy luz na starcie - i możliwosc

    imho to łatwiej jest spierdolić zwykłe fudamenty niż płytę fundamentową...

    jedyne że trzeba miec na 100% rozplanowany uykład pomieszczeń w budyku

  • 6. Data: 2013-06-04 08:40:22
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 03.06.2013 20:58, Marek Dyjor pisze:

    > a po co chcesz zagęszczać to podłoże?

    z pewnością nie zaszkodzi, a koparka mogła by coś rozluźnić podczas
    zbierania i tak będę zagęszczał warstwami naworzony piasek, więc ten
    piasek, który mam jako rodzimy traktuje jako pierwsza warstwa do
    zagęszczenia.

    > ile ty chcesz tego humusu zebrać?

    Tyle ile go jest, z jednej strony jest go około 30cm czyli mniejwięcej
    tyle ile miejsca potrzebuje, natomiast z drugiej strony(działka ma
    spadek) po zebraniu humusu będę musiał uzupełnić jakieś ~50cm. Jeden
    odwiert wykazał że humus się kończył na ~80, się zobaczy jak się zacznie
    kopać...

    > będziesz miał tam jakieś piwnice?

    Niestety nie, właśnie ze względu na wodę.

    > ile ta płyta ma być posadowiona poniżej poziomu gruntu?
    > generalnie przy domach parterowych nie ma kompletnego sensu robienie
    > drenażu

    mam dość wysoko wodę gruntową, przy deszczach takich jakie są teraz, to
    woda stoi mniej niż 50cm pod poziomem terenu. Nie chciał bym się
    przekonać co by się stało jak bym taką wysoką wodę miał tuż przed
    ostrymi mrozami..

> [...]
    > stopni :)
    >
    > przypilnować spadków,
    >
    > generalnie zejść z poziomu płyty bym nie robił rurami cieńszymi niż 75mm

    Nie zamierzam mieć "fachowcóf" zdecydowanie lepiej zrobię to samemu, a
    już na pewno taniej. To co podałeś powyżej to są podstawowe i
    praktycznie wszystkie najważniejsze informacje odnośnie kanalizacji.
    Dodatkowo, przejście przez płytę zrobię w rurze osłonowej, a sama
    kanalizacja na grubości płyty będzie sie składać z dwóch kolanek, tak
    aby można było nią trochę po manewrować w przyszłości.

    Ale przyznam racje, dla kogoś nieobeznanego w temacie, powyższe nie jest
    pierwszą opcją na jaką by wpadł...

    > mocować spinkami elektrycznymi do siatki zbrojeniowej.

    Tak, to na pewno, ale chciałbym aby to ogrzewanie było w środku płyty, a
    tam drutów zbrojeniowych nie ma(albo jest mało). No i wydumałem sobie że
    już po rozłożeniu ogrzewania co drugą nitkę podwieszę pod górne
    zbrojenie, a co druga nitka zostanie na dole. Da mi to bardziej
    równomierne rozgrzanie płyty. Pozytywnie to tez powinno się odbić a
    wytrzymałości płyty.

    Zastanawiam się jeszcze czy przejmować się rozkładem pomieszczeń przy
    robieniu podłogówki, wszak ja będę grzał całą płytę, a nie konkretne
    pomieszczenia. Wtedy mógłbym zrobić wszystkie pętle tej samej długości -
    łatwiejsze w regulacji i optymalne zużycie materiału.

  • 7. Data: 2013-06-04 08:50:12
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 03.06.2013 14:38, Ergie pisze:
> [...]
    >
    > 2. Co z połączeniem wyrównawczym? Od rozdzielni do kotłowni (i
    > ewentualnie kuchni/łazienek) przydałoby się pociągnąć PE.

    Właśnie! o tym zapomniałem, z pobieżnej lektury.. z tej bednarki
    wyprowadzę odczep do GSW(kotłownia) a stamtąd pójdzie to połączenie
    wyrównawcze do łazienek, kuchni, garażu... a może z tej bednarki zrobić
    też odejścia na kuchnie i garaż?

  • 8. Data: 2013-06-04 09:10:32
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 03.06.2013 20:12, Budyń pisze:

> [...]
    chudziak. Dużo wiekszy luz na starcie - i możliwosc zmian w trakcie robót.

    Wiesz... Nie było moją intencją nikogo przekonywać.. Spróbuj sobie
    zrobić rzetelną check listę prac przy fundamentach tradycyjnych,
    uwzględniając taki sam zakres prac i wtedy spójrz co jest bardziej
    skomplikowane i pracochłonne.
    Jedno jest pewne, kolejność prac jest zdecydowanie inna, niż w przypadku
    fundamentów tradycyjnych, niektóre rzeczy są mniej widoczne i mniej
    rozgarnięci "fachofcy" mogą nie dać rady. Dla średnio rozgarniętego
    człowieka nie jest problemem wyznaczenie miejsca gdzie będzie w
    przyszłości ściana z dokładnością do kilku centymetrów..

  • 9. Data: 2013-06-04 09:11:45
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 4 czerwca 2013 08:40:22 UTC+2 użytkownik Albercik napisał:
    > Tak, to na pewno, ale chciałbym aby to ogrzewanie było w środku płyty, a
    > tam drutów zbrojeniowych nie ma(albo jest mało). No i wydumałem sobie że

    właśnie przekombinowałeś - zamontuj ogrzewanie tak jak ci napisał marek.
    Umieszczenie ogrzewania w jakims super miejscu nie da ci kompletnie NIC, a utrudnia
    budowanie.

    b.

  • 10. Data: 2013-06-04 10:33:58
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Albercik" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > wyprowadzę odczep do GSW(kotłownia) a stamtąd pójdzie to połączenie
    > wyrównawcze do łazienek, kuchni, garażu... a może z tej bednarki zrobić

    Nie znam szczegółowych przepisów w tym zakresie, więc Ci nie pomogę - nie
    wiem, czy tak można.

    Pozdrawiam
    Ergie