  • 11. Data: 2019-06-23 16:47:07
    Temat: Re: pompa powietrze woda - schlodzenie poddasza - czy to ma sens?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Janusz napisał:

> [...]
    [...]
    [...]
    > Widać na tym przykładzie że Tobie się też nie chciało liczyć tylko
    > tak się dopierdoliłeś do aukcji dla zasady aby coś napisać.

    Do aukcji?! Ależ skąd! Tam wszystko opisane jest zgodnie z prawdą.
    Tylko trzeba umieć to czytać (żeby potem móc policzyć).

    Nie chcę się powtarzać, ale na początku zadałem pytanie: jak trzeba
    liczyć, by wyszło, że ta pompka (przy okazji grzania wody do mycia),
    przepuszcza jeszcze przez siebie 450 metrów sześciennych powietrza
    na godzinę i ochładza je o 25 stopni?

    Sprzedawca obiecuje "w okresie letnim możliwość pracy jak mini
    klimatyzator", a tu wychodzi, że on nie taki mini, raczej maxi.
    W dodatku od razu robiący arktyczny chłód (to chyba ten opiewny
    w Useniecie całkiem darmowy "chłód odpadowy" do klimatyzowania
    tarasów).

    Jarek

    --
    Nie wszyscy mogą być mądrzy, panie oberlejtnant -- rzekł Szwejk
    tonem głębokiego przekonania. -- Głupi muszą stanowić wyjątek,

  • 12. Data: 2019-06-23 16:49:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan adam napisał:

    > Czytałem dwa razy, ale też nie do końca rozumiem. Gość smaruje posta na
    > wiele linijek, bez przecinków, rozpisuje się nad wejściami na strych i
    > do kotłowni, nawet pisze czym pali i gdzie jest kotłownia. Nie zastanowi
    > się, że pytanie można by zmieścić w trzech linijkach.

    Zmieścił w jednej. Za to dłuuugiej. Nie czytałem, nie próbowałem wgłębić
    się w ten strumień świadomości.

    Jarek

    --
    Czy ja palę? Pani kierowniczko! Ja palę przez cały czas! Na okrągło!

  • 13. Data: 2019-06-23 19:29:15
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > [...]
    > [...]
    >
    > Do aukcji?! Ależ skąd! Tam wszystko opisane jest zgodnie z prawdą.
    > Tylko trzeba umieć to czytać (żeby potem móc policzyć).
    I to cię chyba przerosło, pokazałem część obliczeń, drugą dla powietrza
    też zrobiłem,
    a Ty?

> [...]
    > liczyć, by wyszło, że ta pompka (przy okazji grzania wody do mycia),
    > przepuszcza jeszcze przez siebie 450 metrów sześciennych powietrza
    No i? ja policzyłem, a Ty?

> [...]
    > W dodatku od razu robiący arktyczny chłód (to chyba ten opiewny
    > w Useniecie całkiem darmowy "chłód odpadowy" do klimatyzowania

    Jak policzysz to się dowiesz jaki chłód robi, ja policzyłem i wiem.

    --
    Janusz

  • 14. Data: 2019-06-23 23:15:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Janusz napisał:

    > No i? ja policzyłem, a Ty?

    Na proste pytanie można spodziewać się prostej odpowiedzi. Zupełnie
    innej niż "a ty?", "a u was Murzynów biją", "nie garb się", "to wina
    Tuska".

    Jarek

    --
    Pytania, które nie zadam
    na trochę długich przyjęciach

  • 15. Data: 2019-06-24 16:49:33
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Na proste pytanie można spodziewać się prostej odpowiedzi. Zupełnie
    > innej niż "a ty?", "a u was Murzynów biją", "nie garb się", "to wina
    > Tuska".
    Widzę że masz problemy emocjonalne,może odpocznij i przemyśl jeszcze raz
    o co ci chodzi, bo:
    "ale na początku zadałem pytanie: jak trzeba

    Jak trzeba liczyć? normalnie bierze się masę powietrza, jego ciepło właściwe
    i mnozy się przez różnicę temperatur i już wychodzi energia jąką jest w
    stanie
    przekazać, ja dla własnych celów to policzyłem, a Ty z tym jak widasz
    masz problem
    bo zadajesz retoryczne pytania. Ta ta pompa osiąga moc około 4kw dla
    strumienia 450m3/h o początkowej temp około 25st i końcowej 0st.

    --
    Janusz

  • 16. Data: 2019-06-24 18:00:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Janusz napisał:

    > Widzę że masz problemy emocjonalne,może odpocznij

    Z tymi problemami, to daleko idąca przesada. Ale odpoczynek mi się należy,
    bom ostatnio robotą mocno zawalony. Przychodzę "na newsy" by odpocząć.

> [...]
    > właściwe i mnozy się przez różnicę temperatur i już wychodzi energia
    > jąką jest w stanie przekazać, ja dla własnych celów to policzyłem,

    Nie tak przecież było. Odwrotnie było. Normalnie wzięło się strumień
    energii w czasie (czyli moc), jaki by się *chciało* uzyskać, się wzięło
    masę powietrza i ciepło właściwe jego, się podzieliło i się uzyskało
    różnicę temperatur. "Około 25 stopni". Dlatego wyszła bzdura, bo to
    liczone było "od dupy strony", jak mawiają.

    > a Ty z tym jak widasz masz problem bo zadajesz retoryczne pytania.

    To pytanie nie było retoryczne, tylko konkretne.

    > Ta ta pompa osiąga moc około 4kw dla strumienia 450m3/h o początkowej
    > temp około 25st i końcowej 0st.

    Podane temperatury nie mają nic wspólnego temperaturą z początkową
    i końcową (częściej mówi się o dolnej i górnej) pompy ciepła. Ciepłe
    powietrze owiewa jeden z wymienników pompy (ten "dolny"), a skoro
    na wylocie ma temperaturę zero stopni, to oznacza, że przez wymiennik
    przepływa czynnik roboczy o ujemnej temperaturze. Skąd inąd wiemy,
    że drugi wymiennik ma przeszło 55°C (bo to dobra pompa, grzeje wodę
    bardziej od pomp konkurencji). Ta pompa przy tej tej temperaturze
    "początkowej" i "końcowej" ma przez producenta podany COP gdzieś
    koło półtora. Co zresztą bez łaski da się wyliczyć wprost z równań
    opisujących cykl Carnota, któr nie podlegaj jurysdykcji sprzedawców
    z Allegro. Realny COP jest zresztą sporo mniejszy od wyliczonego,
    a to za sprawą niedoskonałości wymienników. Zwłaszcza powietrznych
    -- te, żeby różnica temperatur była mała, muszą być bardzo duże,
    albo mocno owiewane wymuszonym stromieniem powietrza. Jeśli pompa,
    która w zamyśle ma grzać wode, jednocześnie dmucha powietrzem dużo
    chłodniejszym od otoczenia, to taka pompa jest do kitu.

    Jarek

    --
    Kamyczek na polu i strażnik na straży
    Lodówka wciąż ziębi, kuchenka wciąż parzy

  • 17. Data: 2019-06-24 18:46:29
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

> [...]
    > która w zamyśle ma grzać wode, jednocześnie dmucha powietrzem dużo
    > chłodniejszym od otoczenia, to taka pompa jest do kitu.

    Też takie wnioski wyciągnąłem.
    Co więcej: do ogrzania wody w kranach wystarczy prądu za ok 50 zł
    miesięcznie; do ochłodzenia domu - znacznie więcej. Co to oznacza? Ano
    to, że "przy okazji" grzania wody w kranie pompa zaledwie nieznacznie
    schłodzi powietrze w domu. Całe prawdziwe schładzanie odbędzie się już
    "bez okazji".

    --
    MN

  • 18. Data: 2019-06-24 20:02:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin N napisał:

> [...]
    > Ano to, że "przy okazji" grzania wody w kranie pompa zaledwie
    > nieznacznie schłodzi powietrze w domu. Całe prawdziwe schładzanie

    W cyklu Carnota są dwie przemiany izotermiczne -- te w "chłodnicy"
    i "grzejniku" pompy ciepła lub klimatyzarora. Izotermiczne, czyli
    takie, w których temperatura się nie zmienia, ale istnieje przepływ
    ciepła (wiem, niktórzy tych rzeczy nie odróżniają). Znajomość tych
    dwóch temperatur pozwala na obliczenie COP. Inne dane nie są do tego
    potrzebne, nie ma znaczenia np. gaz roboczy. To oczywiście wartość
    teoretyczna, większa od technicznej -- na to wpływ ma wiele czynników.
    W tym różnice temperatur w obrębie wymiennika, niezbędne gdy chcemy
    jakoś z tego ciepła skorzystać.

    W każdym wzorze na COP różnica temperatur obu "końców" pompy występuje
    w mianowniku. Jest więc prosta zależność -- uda nam się zredukować
    dwukrotnie deltę, to nam COP podskoczy też dwukrotnie. Niedawno jeden
    mi tu zadawał "podchwytliwe" pytanie -- "czy chłód, z którym nie ma co
    robić lepiej wpuszczać w glebę za domem, czy dmuchać tym na tarasie".
    I wcale nie było dla niego oczywiste, że lepiej w glebę, bo gleba może
    długo oddawać ciepło bez znaczącej zmiany temperatury, ponad 20 stopni
    latem. A za dmuchanie chłodnym chłodem trzeba będzie zapłacić ekstra.

    Może mam zbyt duże wymagania, ale nie mogę się nadziwić, że w 2019 roku
    istnieją ludzie potrafiący czytać i pisać, którzy wierzą w jakieś darmowe
    chłody, a pompy ciepła uznają za "cudowne wynalazki", których nawet nie
    starają się zrozumieć -- wiedzą tyle, że *musi* grzać i *musi* chłodzić,
    a oni sobie tę darmochę, jak mannę z nieba, dowolnie wykorzystają.

    Jarek

    --
    To nie tak działa :P niemniej uważam że pompa ciepła to cudowny wynalazek.
    Z jednej strony grzeje, z drugiej chłodzi, dwie storny można dowolnie

  • 19. Data: 2019-06-24 20:51:57
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > starają się zrozumieć -- wiedzą tyle, że *musi* grzać i *musi* chłodzić,
    > a oni sobie tę darmochę, jak mannę z nieba, dowolnie wykorzystają.
    Dziwne że w 2019 roku istnieją ludzie którzy nie wiedzą jak działa PC i
    pieprzą głupoty.
    Wystarczy poczytać co to jest COP i jak jest liczony, dla 3,6 który
    brałem do obliczeń
    jest liczony dla powietrza wlotowego 25st i wody 55 na wylocie, jest to
    podane w danych
    i inne pompy mają podobne sprawności. Jak Ci to nie pasuje to pisz do
    producenta.

    A ja na tym kończę bo widzę czytając Twoje posty, że masz duże braki w
    wiedzy i
    próbujesz je nadrabiać wycieczkami osobistymi
    " Może mam zbyt duże wymagania, ale nie mogę się nadziwić, że w 2019 roku
    > istnieją ludzie potrafiący czytać i pisać, którzy wierzą w jakieś darmowe
    > chłody"
    i nadinterpretacjami bo nigdzie nie pisałem o darmowym chłodzie.

    --
    Janusz

  • 20. Data: 2019-06-24 20:54:18
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-06-24 o 18:46, Marcin N pisze:

    > Też takie wnioski wyciągnąłem.
    > Co więcej: do ogrzania wody w kranach wystarczy prądu za ok 50 zł
    > miesięcznie; do ochłodzenia domu - znacznie więcej. Co to oznacza? Ano
    Że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

    > to, że "przy okazji" grzania wody w kranie pompa zaledwie nieznacznie
    > schłodzi powietrze w domu. Całe prawdziwe schładzanie odbędzie się już
    > "bez okazji".
    Jasne, kolejny troll, nudzi ci się? to się zajmij czymś pożytecznym
    bo jak na razie to pierdoły piszesz.

    --
    Janusz