  • 1. Data: 2010-07-29 17:08:34
    Temat: prety w scianie fundamentowej
    Od: bulba008 <b...@o...pl>

    Teraz zobaczylem ,ze pod przedostatnia warstwa bloczkow fundamentowych
    jest do ulozenia w zaprawie po dwa prety fi 12 na dlugosci wszystkich
    scian, bez wiazania z czymkolweiek. Czy takie prety w tym miejscu wogole
    daja cokolwiek?

    Pozdr

  • 2. Data: 2010-07-29 17:21:46
    Temat: Re: prety w scianie fundamentowej
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "bulba008" <b...@o...pl> wrote in message
> [...]
    > jest do ulozenia w zaprawie po dwa prety fi 12 na dlugosci wszystkich
    > scian, bez wiazania z czymkolweiek. Czy takie prety w tym miejscu wogole

    To przecież taki pseudo wieniec. Nie lepiej zrobić przyzwoity wieniec dając
    4 x fi12 i wylać ostatnią warstwę zamiast bloczka?
    Ja bym ci radził wylać i wylać o takiej szerokości jak mur powyżej. Czyli
    jak użyjesz pustaków 30cm to wieniec 30cm.

  • 3. Data: 2010-07-29 18:52:40
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > jest do ulozenia w zaprawie po dwa prety fi 12 na dlugosci wszystkich
    > scian, bez wiazania z czymkolweiek. Czy takie prety w tym miejscu wogole

    Daja i to duzo. Z tym, ze ja zalecam zamiast 2 grubych pretow fi 12 w
    przedostaniej warstwie, stosowac znacznie ciensze np fi 4 - 6 mm ale w co
    drugiej lub nawet kazdej warstwie bloczkow na calej wysokosci sciany. Wtedy
    oprocz stezenia w kierunku pionowym uzyskuje sie dodatkowa sztywnosc pozioma
    scian, ktore obciazane zasypem, sa narazone na uginanie sie do wewnatrz.
    Widzialem sciany fundamentowe, nie zbrojone, spekane pionowo na srodku
    dlugosci.
    Jak juz wielokrotnie pisalem, teoria nosnosci podloza gruntowego mowi, ze
    najwieksze osiadanie gruntu wystepuje pod naroznikami fundamentu. I te wience
    gora skutecznie zabezpieczaja sciany przed ukosnym spekaniem naroznikow.
    Ten "wynalazek" stosuje sie od okolo 70 lat dopiero. Wczesniej stosowalo sie
    ciezkie, murowane przypory narozne a potem grube ankry z czesto widocznymi od
    zewnatrz ladnie zdobionymi tarczami lub esami-floresami.
    Jesli izolujesz sciany poziomo (od lawy fundamntowej) to ta izolacja stanowi
    smar i nie daje zadnego odporu na parcie boczne, ktore na dole jest
    najwieksze; trzeba z lawy wystawiac krocce czy stosowac inne wynalazki. I
    wieniec gora tego parcia nie przejmuje. Zbrojenie scian na calej wysokosci
    spoko te sily przenosi a robota praktycznie zadna. To samo z wiencami, trzeba
    to szalowac, zbroic, wylewac a tu kladziesz pret na warstwe i normalnie sobie
    murujesz.
    Prety na narozach winny byc oczywiscie zagiete a pozostale kladzione na
    zakladke o dlugosci zaleznej od srednicy, co najmniej 30 cm.
    Pzdr.
    Tornad

  • 4. Data: 2010-07-29 21:10:19
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Tornad napisał:

> [...]
    > scian, ktore obciazane zasypem, sa narazone na uginanie sie do wewnatrz.
    > Widzialem sciany fundamentowe, nie zbrojone, spekane pionowo na srodku

    Ja bym te pręty wzdłuż ścian jeszcze po kilkadziesiąt centymetrów w
    ściany prostopadłe pozaginał - będzie pełne związanie.

    --
    Darek

  • 5. Data: 2010-07-29 22:04:52
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    >
    > Ja bym te pręty wzdłuż ścian jeszcze po kilkadziesiąt centymetrów w
    > ściany prostopadłe pozaginał - będzie pełne związanie.

    Jak to kiedys jeden z aparatczykow powiedzial jest to oczywista oczywistosc:)
    pzdr.
    Tornad