  • 1. Data: 2010-07-29 05:30:53
    Temat: Czy da się zabezpieczyć dno wykopu przed wodą?
    Od: hk <h...@k...pl>

    Mam wykop, w nim rowy na ławy, już mocno rozmyte od deszczu (glina). Po
    wykopie koparką oczyściłem dno rowów pod ławy, ale następnego dnia była
    ulewa i najpierw wykop rozmókł, a potem wszystko zaczęło się obsuwać.
    Woda stoi tylko w kilku miejscach, ale pada dopiero trzy dwa dni a ma
    padać ze dwa tygodnie. Do wykopu nie da się wejść, glina lepi się aż do
    kostek.
    Czy da się jakoś (pospółka, piasek, chudy beton wylany teraz)
    zabezpieczyć dno? Czy i tak zostanie to podmyte przez wodę wpadającą do
    wykopu z góry? Boję się że po deszczach albo wszystko mi się zawali,
    albo dno wykopu będę miał 30 cm niżej, bo to mokre i ruszone trzeba
    będzie zdjąć...

  • 2. Data: 2010-07-29 06:51:43
    Temat: Re: Czy da się zabezpieczyć dno wykopu przed wodą?
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "hk" <h...@k...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Boję się że po deszczach albo wszystko mi się zawali, albo dno wykopu będę
    > miał 30 cm niżej, bo to mokre i ruszone trzeba będzie zdjąć...

    U mnie było bardziej tragicznie gdyz zaczęło mocno padać podczas gdy w
    drodze była już pierwsza grucha z betonem. Dramatu dodał fakt że majster
    pomimo moich ostrzeżeń oraz przyniesionych planów całego terenu z
    naniesionym drenażę z rur kamionkowych pominął dwie ucięte koparką nitki
    które póki było sucho wogóle nie były widoczne . Podczas deszczu nagle w
    dwóch miejscach ze ścian wykopu siknęło jak z węża strazackiego a po czasie
    wyrwało wielkie zwały ziemi i błotem zalało wykop. Wykopy w kilku miejscach
    zaczęły się dodatkowo obsuwać pod naporem mokrej wydobytej gliny. Próba
    oczyszczenia łopatami kończyła się na rozmiękczonej od nóg robotników glinie
    tak że gumofilce topiły się do połowy w gęstym błocie nie dając się z tej
    gliny uwolnić. tylko przez to że beton były już w drodze zaryzykowałem i
    podjąłem decyzję po której majstrowi głos zadrżał i nie mógła drżącymie
    rękami wyciągnąć papierosa a po nim mnie też gdyż ani on ani ja nigdy nie
    robił ani nie słyszał że tak można. Pomysł polegał na tym że usuwalismy
    ręcznie łopatami to co miękkie i rozwodnione aż do spoistego gruntu i
    zamiast na to wstawać, chodzic po tym i rozgniatać na nowo butami, pomocnicy
    wozili na bieżąco taczkami pospółę i sypaliśmy na taką odkrywkę 5cm warstwę
    którą następnie ubijalismy. W jednym miejscy wykopu nieco poniżej pospóły
    pracowała zagłebiona w wodzie pompa na bieząco osuszająca pospółę tak że
    wykop był mokry ale nie pływający i nadawał się do chodzenia. Między czasie
    woda z odetkanych drenaży zdążyła wycieknąć i lało się tylko wąskim
    strumieniem. Ostatecznie mieliśmy mimo deszczu suchy wykop nadający się do
    dalszej pracy. Zbrojenie ławy zostało ułożone bezpośrednio na tej pospóle a
    podczas zalewania betonem lekko unosiliśmy je ku górze co jakiś kawałek. Dom
    stoi juz czwarty rok i nic nie pęka nic się nie dzieje.

    Marek

    Marek

  • 3. Data: 2010-07-29 06:57:22
    Od: hk <h...@k...pl>

    > Ja u siebie mialem plandeke 18x15. Taka plandeka doskonale chronila
    > wykop. Jej krawedzie wychodzily za gory piasku na krawedziach wykopu.

    Tylko że ja mam wykop na prawie 3 metry - są piwnice. I
    koparko-spycharka przy kopaniu zrobiła dwa trzymetrowe wjazdy do niego -
    woda z deszczu spływa teraz z trzech stron - tymi wjazdami i z góry ...

    > Koniecznie musisz zadbac o odplyw wody na zewnatrz. Chodzi o to aby nie
    > powstal basen w srodku.
    To muszę kupić pompę...

  • 4. Data: 2010-07-29 07:08:11
    Od: hk <h...@k...pl>

> [...]

    > gliny. Próba oczyszczenia łopatami kończyła się na rozmiękczonej od nóg
    > robotników glinie tak że gumofilce topiły się do połowy w gęstym błocie

    No u mnie tak się zrobiło po pierwszym dniu deszczu - ale to raczej od
    wody z powierzchni, a buty topiły się tylko do kostek :(

> [...]
    > tym i rozgniatać na nowo butami, pomocnicy wozili na bieżąco taczkami
    > pospółę i sypaliśmy na taką odkrywkę 5cm warstwę którą następnie
    Czym ubijaliście? Był sprzęt, czy tylko tak z buta?

> [...]
    > odetkanych drenaży zdążyła wycieknąć i lało się tylko wąskim
    > strumieniem. Ostatecznie mieliśmy mimo deszczu suchy wykop nadający się

    Czy tam były szalunki, czy laliście w ziemię?

    > Zbrojenie ławy zostało ułożone bezpośrednio na tej
    > pospóle a podczas zalewania betonem lekko unosiliśmy je ku górze co
    > jakiś kawałek.

    A zbrojenie nie tonęło?

    > Dom stoi juz czwarty rok i nic nie pęka nic się nie dzieje.

    Ten dom jest podpiwniczony? Na równym czy teren ma spadek?

  • 5. Data: 2010-07-29 07:55:00
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Czym ubijaliście? Był sprzęt, czy tylko tak z buta?

    Z buta! Mokre się dobrze z buta ubija i rewelacyjnei zagęszcza.

    > Czy tam były szalunki, czy laliście w ziemię?

    W ziemię

    > A zbrojenie nie tonęło?

    Nie, bo woda była obecna tylko w takiej ilości ile pochłaniała osuszana
    pompa pospóła więc po pospóle chodziło sie niemal na sucho.

    > Ten dom jest podpiwniczony? Na równym czy teren ma spadek?
    Nie jest podpiwniczony a spadek terenu jest taki że z przodu fundament
    wystawał na gotowo 20cm ponad ziemię a z tyłu domu 80cm.

    A opowiem ci jak walczyłem z kanałem w garażu.
    Zrobiłem w garażu kanał i póki dziura nie była wybetonowana majster się
    smiał że sobie basen zrobiłem. Wykonałem drenaż opaskowy wokół domu na
    poziomie ław woda w kanale opadła a że dno kanału jest poniżej ław, więc
    nadal miałem w wykopie na kanał 50cm wody. Wykonałem więc świder 10cm do
    którego dospawałem 3m pręta zbrojeniowego. Wkręciłem go do zwykłej starej
    polskiej wiertarki i w ciągu godziny przewierciłem się poniżej ławy
    fundamentu na zewnątrz budynku. Wsunąłem do otworu rurę a w wykopie kanału
    poprowadziłem ją w rogu przy ścianach wykopu w kształcie litery L. Rurę
    owinąłem oczywiście geowłokniną i na koniec obsypałem pospółą i na to
    poszedł chudziak. Na zewnątrz rura pod stałym spadkiem została wyprowadzona
    w głąb ogrodu i wystaje ze skarpy tuż za ogrodzeniem obok pozostałych rur
    drenazu opaskowego. Wykop wyłożyłem podwójnie złożoną folią budowlaną tak że
    stworzyła szczelną wannę i następnie zaszalowanem płytami OSB. szalunek
    Zalany został wodoszczelnym betonem W25. Po czymś takim podczas ostatnich
    ulew w kanale nie było ani jednego cm2 gdzie by wskazywało że coś przemaka
    pomimo że z sąsiednich studni woda wylewała się na trawę.

    Marek

  • 6. Data: 2010-07-29 09:44:09
    Od: Shreek <p...@M...onet.pl>

    hk pisze:

> [...]
    > wykopu z góry? Boję się że po deszczach albo wszystko mi się zawali,
    > albo dno wykopu będę miał 30 cm niżej, bo to mokre i ruszone trzeba

    Ja miałem włożone do wykopów zbrojenie i zamówiony beton.
    Jak pierwszego maja zaczęło lać (w małopolskim) to skończyło w czerwcu.
    Wszystko stało w błocie, obsuwały się brzegi wykopu. Całe szczęście, że
    zrobiłem przekop w dół działki przez co woda w wykopie nie stała.

    Jedyne co można było z sensem zrobić to przeczekać.
    W połowie czerwca deszcz przestał padać. Jak podeschło wyciągnęlismy
    zbrojenie, wybrali całe błoto. Na dół poszło zagęszczane kruszywo i
    ponownie zbrojenie.

    --
    M.

  • 7. Data: 2010-07-29 10:03:34
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    hk pisze:
    > Mam wykop, w nim rowy na ławy, już mocno rozmyte od deszczu (glina). Po
    > wykopie koparką oczyściłem dno rowów pod ławy, ale następnego dnia była
    > ulewa i najpierw wykop rozmókł, a potem wszystko zaczęło się obsuwać.

    Jak się obsuwa, to przy takiej głębokości wykopu koniecznie szalunek,
    zanim kogoś przysypie błoto - a wyciągnąć z bagniska tak szybko to się
    nie zawsze da.

> [...]
    > kostek.
    > Czy da się jakoś (pospółka, piasek, chudy beton wylany teraz)

    Ty myślisz, że piasek to jakiś pampers? ;->

    A beton... Zrobisz dno i będziesz miał basen z miękkimi ścianami.

> [...]
    > wykopu z góry? Boję się że po deszczach albo wszystko mi się zawali,
    > albo dno wykopu będę miał 30 cm niżej, bo to mokre i ruszone trzeba

    Przede wszystkim zabezpiecz wykop przed napływaniem wody powierzchniowej
    z okolicy (np. worki z piaskiem). Jak się da, to warto by przykryć czymś
    z góry.

    Szalunek koniecznie i to porządny.

    No i pompować, pompować!

  • 8. Data: 2010-07-29 10:45:40
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "hk" <h...@k...pl> wrote in message news:i2r3mi$2avp$1@bgp.inds.pl...
    > Mam wykop, w nim rowy na ławy, już mocno rozmyte od deszczu (glina). Po
    > wykopie koparką oczyściłem dno rowów pod ławy, ale następnego dnia była

    Moje zdanie jest takie. Cokolwiek zrobisz teraz będzie złym rozwiązaniem.
    Masz rozmyty grynt rodzimy. Jak dla mnie to trzeba poczekać aż wyschnie,
    wyprać pół metra głębiej i z 1-2 metry na szerokość i wylać hudziaka
    szerszego niż planowane ławy. A w ogóle powinieneś przy takim gruncie
    powiększyć ławy i dodać zbrojenia. Pogadaj z konstruktorem, bo na takim
    shicie nie będą stabilne nigdy.

  • 9. Data: 2010-07-30 07:57:17
    Od: rrr <r...@o...rrr.pl>

    Użytkownik marko1a napisał:

    > na to poszedł chudziak. Na zewnątrz rura pod stałym spadkiem została
    > wyprowadzona w głąb ogrodu i wystaje ze skarpy tuż za ogrodzeniem obok
    > pozostałych rur drenazu opaskowego.
    >
    > Marek

    Witaj
    oczywiście ogrodzenie nie stanowi granicy twojej własności, a jedynie
    oddziela jedną część od innej prawda ?

    pzdra.
    rafał

  • 10. Data: 2010-07-30 08:39:47
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "rrr" <r...@o...rrr.pl> napisał w wiadomości

    > Witaj
    > oczywiście ogrodzenie nie stanowi granicy twojej własności, a jedynie
    > oddziela jedną część od innej prawda ?

    Czy jest choć drobina twojego byś się tym interesował?
    Za ogrodzeniem jest las i strumyczek melioracyjny do którego co jakiś czas
    wpada woda z drenazy z okolicznych pól.
    Moja rura drenarska jest za zgodą właściciela tego lasu i zgłoszona gdzie
    trzeba.
    Gdyby właściciel się nie zgodził to zrobiłbym rozsączanie w moim gruncie a
    spadek terenu i obecne w nim drenaże i tak powodowałby że woda przesączała
    by się do nich i dalej do strumyka.

    Marek