  • 1. Data: 2012-05-14 23:19:47
    Temat: rekuperator
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    Witam !

    Chciałbym w swoim domu założyć WM z rekuperatorem. Dom mały (około 100m2).
    Myślę raczej o rekuperatorze Luna. Do małego domu jak ulał , a nie ukrywam
    że na WM nie chciałbym przeznaczyć zbyt dużo kasy.

    Rozrysowałem swój "projekt".

    http://img208.imageshack.us/img208/4939/projektu.jpg

    Proszę się nie śmiać

    Lekki opis ...

    1. Prostokąty zielone - to łóżka , żarówiasty zielony prostokąt w kotłowni
    to rekuperator
    2. W łazience w narożniku jest wanna (pod oknem). W przeciwnym narożniku
    prysznic. Dodatkowo jest sedes + 2 umywalki.
    3. W pomieszczeniach chce dać anemostaty fi100.
    4. Chciałbym zastosować trójniki/rozdzielacze i do wszystkich anemostatów
    prowadzić rury fi100 , czyli np. rura fi150 i potem trójnik/rozdzielacz na
    kilka fi100, tak aby nawiew był równomierny. Oczywiście anemostatem można
    będzie regulować
    5. Centrala będzie w kotłowni. Wyrzutnia z jednej stronie domu , wrzutnia z
    drugiej strony.
    6. Nie wiem co zrobić z pomieszczeniami "brudnymi" , czyli łazienką i
    kuchnią. Gdzie montować i jak nawiew i czy wogóle montować ?
    7. Z tego co czytałem nawiewy w pomieszczeniach powinny być po przekątnej ,
    ale nie chce aby były umieszczone nad łóżkiem ..
    8. Czy w salonie starczy jeden nawiew ?

    Rury będę prowadział na poddaszu. Poddasze nie jest użytkowe ale może kiedyś
    będzie , więc będę kładł na "skosach" dachu. Tam nie ma podłogi i można dość
    ładnie ułożyć . Sufit mam drewniany (legary). Pomiędzy legarami ocieplenie
    wełną. Rury chce prowadzić jedynie po obu stronach domu , gdyż nie chce
    pogorszyć sobie ocieplenia (u mnie strop jest moim głównym ociepleniem , bo
    dach nie jest ocieplony)
    Tędy gdzie widać wełnę ...

    http://img853.imageshack.us/img853/5610/dsc2468x.jpg
    Proszę o rady i o pomoc.
    Wszystko chce zrobić sam.
    Instalacja ma być budżetowa. Rury będą flex z ociepleniem.

    bardzo dziękuję.

  • 2. Data: 2012-05-15 02:26:16
    Temat: Re: rekuperator
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    /// Kaszpir /// <b...@a...pl> napisał(a):

> [...]
    > Proszę o rady i o pomoc.
    > Wszystko chce zrobić sam.
    > Instalacja ma być budżetowa. Rury będą flex z ociepleniem.

    Jak chciałbyś założyć i już masz jakiś preferowany model rekuperatora to
    znaczy że sam przeliczyłeś na jakie oszczędności możesz liczyć. Ważne jest
    żeby każdy sam policzył sprawność energetyczną rekuperatora a nie opierał się
    na tekstach reklamowych i zapewnieniom sprzedawców że mają cudo. Nawet
    wymyślili sobie jednostkę " sprawność temperaturowa" nie mający nic wspólnego
    z energetyczną. Za to ładnie wyglądającą. Według mnie na 100m2 typowych
    pomieszczeń potrzebujesz rekuperator z wymiennikiem przeciwprądowym.
    Powierzchnia wymiennika im większa tym lepiej. Jeśli miałbym liczyć na jakieś
    oszczędności to wybierał bym z wymienników o powierzchni nie mniejszej niż 80
    - 100 m2. Tak to mniej więcej wychodzi w polskich warunkach klimatycznych.
    Metr kwadratowy powierzchni rekuperatora na 1m2 powierzchni typowych
    pomieszczeń mieszkalnych.

  • 3. Data: 2012-05-15 04:50:37
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    /// Kaszpir /// wrote:
> [...]
    > 6. Nie wiem co zrobić z pomieszczeniami "brudnymi" , czyli łazienką i
    > kuchnią. Gdzie montować i jak nawiew i czy wogóle montować ?

    tam sie robi tylko wyciągi

    > 7. Z tego co czytałem nawiewy w pomieszczeniach powinny być po
    > przekątnej , ale nie chce aby były umieszczone nad łóżkiem ..
    > 8. Czy w salonie starczy jeden nawiew ?

    a jaka ci wyszła wydajność z obliczeń

    bo wg tego rysunku mamy chyba układ słabo zrównoważony

    w wiatrołapie nie rób nadmuchu.

    dodałbym za to wyciąg gdzieś w komunikacji aby zrównoważyć strumienie
    powietrza nadmuchowane do pomieszczeń

  • 4. Data: 2012-05-15 07:20:34
    Od: z...@g...com

> [...]
    > żeby każdy sam policzył sprawność energetyczną rekuperatora a nie opierał się

    Co do rekuperatora to kiedyś liczyłem i raczej nie liczę na jakieś zyski. Jak będą to
    fajnie , jak nie to trudno.
    Zależy mi na wymianie powietrza w domu , bez jakiś większych strat ciepła.

  • 5. Data: 2012-05-15 07:32:54
    Od: z...@g...com

    > tam sie robi tylko wyciągi

    Ok.

    A czy rozmieszczenie wyciągów/nawiewów jest w miarę poprawne ?

    > a jaka ci wyszła wydajność z obliczeń

    Nie robiłem wyliczeń.
    Myślę aby dołożyć jeszcze jeden nawiew w salonie.

    Przeglądałem inne projekty , czytałem i na podstawie tego zrobiłem "projekt".

    > bo wg tego rysunku mamy chyba układ słabo zrównoważony

    A co być zmienił ?

    > w wiatrołapie nie rób nadmuchu.

    OK.

    > dodałbym za to wyciąg gdzieś w komunikacji aby zrównoważyć strumienie
    > powietrza nadmuchowane do pomieszczeń

    Też o tym myślałem. A gdzie dokładnie byś dał ? Na końcu domu (w przedpokoju) ?

  • 6. Data: 2012-05-15 10:29:07
    Od: " " <s...@W...gazeta.pl>

    z...@g...com napisał(a):

    > kuperatora to
    > =E6. Wa=BFne jest
    > nie opiera=B3 si=EA
    >
    > Co do rekuperatora to kiedy=B6 liczy=B3em i raczej nie licz=EA na jakie=B6 =
    > zyski. Jak b=EAd=B1 to fajnie , jak nie to trudno.
    > Zale=BFy mi na wymianie powietrza w domu , bez jaki=B6 wi=EAkszych strat ci=
    > ep=B3a.

    Jak nie liczysz na zyski to po co chcesz zakładać rekuperator? On przez rok
    wyciągnie za więcej prądu niż da w tym czasie zysków. Niby rekuperatory sporo
    tańsze są niż były kiedyś. Zakładanie takich co na nie ludzi stać nie ma sensu
    ekonomicznego. A na takie co by działały nikogo nie stać i też nie ma sensu
    ekonomicznego. Jak byś policzył ile tracisz ciepła przez wentylację a ile
    przez wylewanie do kanalizacji ciepłej wody to byś wiedział gdzie szukać
    oszczędności.

  • 7. Data: 2012-05-15 11:13:32
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2012-05-14 23:19, /// Kaszpir /// pisze:
    > 6. Nie wiem co zrobić z pomieszczeniami "brudnymi" , czyli łazienką i
    > kuchnią. Gdzie montować i jak nawiew i czy wogóle montować ?

    Nie montować.

    > 8. Czy w salonie starczy jeden nawiew ?

    IMO nie, ale to trzeba policzyć.

    > Proszę o rady i o pomoc.

    We wiatrołapie nie dawałbym żadnego anemostatu

    Chyba przydałby się anemostat wywiewny w korytarzu gdzieś w miejscu
    napisu "komunikacja" ale to też zależy od obliczeń.

  • 8. Data: 2012-05-15 11:29:25
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 15-05-2012 o 07:32:54 <z...@g...com> napisał(a):

    > Ok.
    >
    > A czy rozmieszczenie wyciągów/nawiewów jest w miarę poprawne ?
    W miarę :), w salonie jest za mało, powinny być co najmniej dwa nawiewy a
    nawet trzy.

> [...]
    > Myślę aby dołożyć jeszcze jeden nawiew w salonie.
    >
    > Przeglądałem inne projekty , czytałem i na podstawie tego zrobiłem

    Nie, dodaj wyciąg w kuchni bo za mało, np w pobliże drzwi do kotłowni.
    W wiatrołapie wywiew/wyciąg bo to brudne pomieszczenie.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 9. Data: 2012-05-15 11:32:30
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2012-05-15 11:29, janusz_kk1 pisze:
    > W wiatrołapie wywiew/wyciąg bo to brudne pomieszczenie.

    Zimą będzie zaciągał zimne powietrze i wychładzał wymiennik powodując
    spore straty układu.

  • 10. Data: 2012-05-15 11:44:15
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik wrote:

    > Ok.
    >
    > A czy rozmieszczenie wyciągów/nawiewów jest w miarę poprawne ?

    w miarę...

> [...]
    > "projekt".

    > Też o tym myślałem. A gdzie dokładnie byś dał ? Na końcu domu (w

    w okolicach napisu komunikacja...