  • 21. Data: 2012-05-16 09:26:37
    Temat: Re: rekuperator
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 15 maja 2012 22:58:26 UTC+2 użytkownik /// Kaszpir /// napisał:

    > Średnice rur chce jak najmniejsze aby instalacja była bezgłośna a straty
    > ciepła minimalne ...

    Im mniejsze srednice rur tym wieksza predkosc przeplywu w nich i wieksze szumy (do
    pewnego momentu). Przy wyciagach dalbym 150 -> 125 minimum. Ja mam w WC i kuchni
    rury/anemostaty fi150, potem cala reszta na fi125, a tylko dwa anemostaty fi100 (te w
    wiatrolapie). Oblicz jakie beda predkosci przeplywu powietrza w tych rurach -
    maksimum to 2-3m/sek, powyzej moze juz szumiec.

    > Nie chce robić huraganu w domu ;-)

    Troche mylisz pojecia - przeplyw zalezy od tego ile m3/h ustawisz na rekuperatorze, a
    srednica rur to opory - im nizsza srednica tym wieksze opory, czyli krotko mowiac
    wiekszy halas i wiecej zuzytego pradu na wentyle (choc nie wiem czy ta centrala jest
    na tyle inteligentna i dopasowuje wydajnosc do oporow instalacji).
    pozdr.

    --
    Adam

  • 22. Data: 2012-05-16 09:29:24
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 16 maja 2012 07:35:59 UTC+2 użytkownik z...@g...com napisał:

    > Chyba odwrotnie ...
    >
    > Mniejsza rura , zmniejszony za pomocą skrzynki rozdzielczej przepływ powietrza (5
    krotnie) to cicha instalacja ...
    > Czym większy przepływ i średnica tym większy szum ....
    >
    > Duża rura , duży przepływ = duży hałas ...

    Ja Cie prosze nie pisz takich glupot bo jeszcze ktos potem to przeczyta i sie
    dostosuje... :) Dmuchnij sobie w rurke od dlugopisa - bedzie swiszczec ? Teraz
    dmuchnij sobie z taka sama wydajnoscia w rure np. kanalizacyjna 110 - bedzie cicho.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 23. Data: 2012-05-16 09:38:28
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> napisał w wiadomości
    > Średnice rur chce jak najmniejsze aby instalacja była bezgłośna a straty
    > ciepła minimalne ...

    O zależności między średnicą rury a szumem już Ci wszystko napisali, ale o
    co Ci właściwie chodzi z tymi stratami zależnymi od średnicy rury?

  • 24. Data: 2012-05-16 14:05:47
    Od: z...@g...com

    W dniu środa, 16 maja 2012 09:29:24 UTC+2 użytkownik Adam napisał:

> [...]
    dmuchnij sobie z taka sama wydajnoscia w rure np. kanalizacyjna 110 - bedzie cicho.

    Ale moment ...
    Obecnie są systemy do rekuperacji (rury karbowane) które mają chyba fi63 czy też fi75
    Większość rekuperatorów i tak w większości działa na najniższych obrotach więc i
    przepływ powietrza jest mały ...
    Jeśli oczywiście damy max przepływ i damy małej średnicy rury to będzie głośno , ale
    jak będzie mały przepływ to czemu ma być głośno ?

    U mnie chce dać skrzynkę rozdzielczą która rozdzieli nadmuch aż na 5 anemostatów ...

    Chce zaprojektować instalację na najmniejszy przepływ 2-5 m3/h , czyli przepływ
    gwarantujący niesłyszalność przepływu powietrza.

  • 25. Data: 2012-05-16 14:11:04
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2012-05-16 14:05, z...@g...com pisze:
    > Chce zaprojektować instalację na najmniejszy przepływ 2-5 m3/h ,
    > czyli przepływ gwarantujący niesłyszalność przepływu powietrza.

    Moja instalacja jest niesłyszalna przy przepływie rzędu 120 m3/h.

  • 26. Data: 2012-05-16 15:15:42
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 16 maja 2012 14:05:47 UTC+2 użytkownik z...@g...com napisał:

    > Ale moment ...
    > Obecnie są systemy do rekuperacji (rury karbowane) które mają chyba fi63 czy też
    fi75 ...

    Sa. Chcialbys taki miec? Bo ja nie ;)

    > Większość rekuperatorów i tak w większości działa na najniższych obrotach więc i
    przepływ powietrza jest mały ...

    Instalacje projektuje sie na najwieksze przeplywy. Zaprojektuj instalacje na 50m3/h
    to nawet najwyzszego biegu nie wrzucisz bo wentyle beda mialy za duze opory zeby
    przepchac te np 200m3/h.

    > Jeśli oczywiście damy max przepływ i damy małej średnicy rury to będzie głośno ,
    ale jak będzie mały przepływ to czemu ma być głośno ?

    j/w

    > U mnie chce dać skrzynkę rozdzielczą która rozdzieli nadmuch aż na 5 anemostatów

    Az 5 ? Ja mam ze 30 w calym domu :-) Przelicz jaka bedzie predkosc w kanale fi100
    przy maksimum wydajnosci rekuperatora - nie moze byc wiecej niz 2-3m/sek (nie m3/h).

    > Chce zaprojektować instalację na najmniejszy przepływ 2-5 m3/h , czyli przepływ
    gwarantujący niesłyszalność przepływu powietrza.

    A przeliczales ile to bedzie 2-5m3/h w m/s dla kanalu danej srednicy ? :) Bo zdaje mi
    sie ze mylisz jednostki, a przeplyw w m3/h nie ma sie nijak do predkosci przeplywu
    powietrza w kanale ktory uwzglednia tez jego srednice. 5m3/h puszczone kanalem fi100,
    a 5m3/h puszczone rurka z dlugopisu bedzie sie zachowywac zupelnie inaczej :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 27. Data: 2012-05-16 18:37:15
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    >Instalacje projektuje sie na najwieksze przeplywy. Zaprojektuj instalacje
    >na 50m3/h to nawet najwyzszego biegu nie >wrzucisz bo wentyle beda mialy za
    >duze opory zeby przepchac te np 200m3/h.

    Ale po co ?

    Przecież takie "tornado" w domu jest nie potrzebne. Nie ma potrzeby
    gigantycznej wymiany powietrza. każdy człowiek wytwarza ileś tam dwutlenku
    węgla i itd i tą ilość trzeba usunąć a nie całe powietrze w pomieszczeniu
    Po co wentylować na max pomieszczenia w których nikt nie przebywa ?
    Wentylacja przecież trwa nonstop a nie kilka minut ...

    >j/w

    Tyle że Ty proponujesz zrobić instalcję która będzie wentylowała całą
    kubaturę w możliwie najkrótszym czasie a ja chce instalcję która będzie
    miała niską wydajność , za to będzie cicha i energooszczedna ...
    Nie zalezy mi na szybkości. Dla mnie nie ma znaczenia czy wymiana w
    pomieszczeniu będzie trwała 10 minut czy 2 godziny ...

    >Az 5 ? Ja mam ze 30 w calym domu :-) Przelicz jaka bedzie predkosc w kanale
    >fi100 przy maksimum wydajnosci >rekuperatora - nie moze byc wiecej niz
    >2-3m/sek (nie m3/h).

    Ale ja mam mały dom , schemat domu podałem ...

    Nie mam pojęcia jak to przeliczyć.
    Luna będzie działała na minimalnej mocy i mam nadzieję że po podzieleniu
    przez 5 prędkości będzie około 2-5 m/s

> [...]
    >predkosci przeplywu powietrza w kanale ktory uwzglednia tez jego srednice.

    Chyba masz rację. Chodziło mi właśnie o to aby na anemostatach było 2-5m/s
    Dlatego liczę że jak będzie rekuperator działał na najniższych obrotach +
    nawiewów będzie 5 to jakoś się uda , ale nie mam pojęcia jak to policzyć ...

    A czy Ty jesteś w stanie policzyć ? Dane Luny200 są dostępne w necie ...

  • 28. Data: 2012-05-17 09:55:32
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 16 maja 2012 18:37:15 UTC+2 użytkownik /// Kaszpir /// napisał:

    > Ale po co ?

    Po to ze kiedys mozesz przypalic kotleta, mozesz zrobic impreze na 20 osob etc.
    Pozatym projektujac instalacje na 50m3/h tak naprawde oszczedzasz maksimum 200-300
    pln, a ograniczasz sie niemilosiernie (o wiele wyzsze opory i zwiazany z tym halas,
    wyzsze zuzycie pradu przez reku no i najwazniejsze - brak mozliwosci ustawienia
    wiekszej wymiany co jest kompletnie bezsensu).

    > Przecież takie "tornado" w domu jest nie potrzebne. Nie ma potrzeby

    Wydaje Ci sie ze to tornado. U mnie przy ~370m3/h ledwo czuc przeplyw powietrza na
    kazdym z anemostatow. 400m3/h nie da sie osiagnac bo instalacja nawiewowa ma za duze
    opory (przypominam ze mam rury od fi180 do w wiekszosci fi125, gdzieniegdzie fi150, a
    tylko w wiatrolapie 2 x fi100).

    > gigantycznej wymiany powietrza. każdy człowiek wytwarza ileś tam dwutlenku
    > węgla i itd i tą ilość trzeba usunąć a nie całe powietrze w pomieszczeniu

    Czlowiek malo ale gotujac, myjac sie, piorac i suszac wytwarzasz owe "gigantyczne"
    ilosci wilgoci i jej sie trzeba szybko pozbywac. Przy 50m3/h na caly dom marnie to
    widze. U mnie reku chodzil na 120, a ostatnio na 150m3/h na codzien i przy tych
    wartosciach *na codzien* jest komfort. W nietypowych sytuacjach warto wlaczyc reku na
    wyzszy bieg (klikasz w przycisk i reku chodzi na wyzszym biegu przez np 15, czy 30
    minut).

    > Tyle że Ty proponujesz zrobić instalcję która będzie wentylowała całą
    > kubaturę w możliwie najkrótszym czasie a ja chce instalcję która będzie
    > miała niską wydajność , za to będzie cicha i energooszczedna ...

    Cicha i energooszczedna bedzie tylko wtedy jak bedzie miala niskie opory i niskie
    predkosci przeplywow, czyli kanaly duzej srednicy. Zaprojektuj ja na maksimum
    wydajnosci reku, a wtedy na 50m3/h bedzie nieslyszalna. Ty probujesz odwrotnie -
    zaprojektowac na 50m3/h, a na 200m3/h bedzie... nie bedzie wogole!! bo bedzie miala
    za duze opory zeby tyle osiagnac.. :)

    > Nie zalezy mi na szybkości. Dla mnie nie ma znaczenia czy wymiana w
    > pomieszczeniu będzie trwała 10 minut czy 2 godziny ...

    To po co wlasciwie robisz WM ? Przy zbyt slabej wentylacji pojawiaja sie problemy -
    grzyb, bole glowy etc. Na wlasne zyczenie sobie takie cos fundowac i jeszcze za to
    placic? :)

> [...]
    > nawiewów będzie 5 to jakoś się uda , ale nie mam pojęcia jak to policzyć ...

    predkosc = strumien (m3/h) / 3600*przekroj kanalu

    Dla np 65m3 i kanalu fi100 masz 65 / 3600*0,00785 = 2,3m/sek
    Dla 65m3 i kanalu fi125 masz niecale 1,5m3/h.

    Na koncowkach anemostatow jak osiagniesz ponizej 2m/sek to bedzie super. Roznica w
    cenie miedzy rura fi100, a fi125 to ile? 1pln na metrze moze.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 29. Data: 2012-05-17 10:23:43
    Od: z...@g...com

    > Na koncowkach anemostatow jak osiagniesz ponizej 2m/sek to bedzie super. Roznica w
    cenie miedzy rura fi100, a fi125 to ile? 1pln na metrze moze.

    To co proponujesz ?

    Jakie zmiany , patrząc na ostatni schemat ?
    Rozumiem że wywalić jeden wywiew z kuchni i dać jeden wywiew w wiatrołapie (wiatrołap
    ogrzewany , tak samo jak reszta domu , ogrzewanie podłogowe)
    Czyli łącznie było by 5 anemostatów nawiewnych i trzy wywiewne
    (łazienka,kuchnia,wiatrołap)

    Zmienić rury z fi100 na fi125 wszędzie ?
    Dać wszędzie anemostaty wywiewne/nawiewne fi125 ?

    Po prostu chciałbym aby Luna 200 optymalnie działała i aby WM działała poprawnie i
    tak jak się da jak najciszej ...

  • 30. Data: 2012-05-17 10:25:17
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2012-05-17 09:55, Adam pisze:
    > Wydaje Ci sie ze to tornado. U mnie przy ~370m3/h ledwo czuc przeplyw powietrza na
    kazdym z anemostatow.

    Potwierdzam.
    Mam zdaje się taki sam reku jak Adam tylko instalację mniejszą i np.
    przy 200m3/h strumień na anemostacie jest bardzo delikatny. Zapewnia to
    komfort świeżego powietrza ale jak robiłem sylwestra to musiałem ustawić
    na 300m3/h.