  • 41. Data: 2012-06-28 00:30:21
    Temat: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    On Wed, 27 Jun 2012 23:01:54 +0100, Marek Dyjor <m...@p...onet.pl>
    wrote:

    > bo raczej cieżko liczyć ze ci pan kaziu zrobi twoje wydumane układy,
    > mozesz ewentualeni liczyć zę to wszytsko zrobi za te 500 złotych...
    > 500/5 złotych za r-g = 100 godzin jest szansa sie sie wyrobi :)

    Masz racje. Dla tego ten blad popelnilem tylko raz (na szczescie przy
    kladzeniu zwyklej instalacji wodnej).

    > wybacz ale narazie to ty traktujesz grupowiczów jak głupków....
    >
    > piszesz o jakiś kosztach ale widać że nie uwzględniasz wszystkich
    > kosztów.
    >
    > w innym miejscu na ten temat z tobą dyskutuję.

    Moge sie myslic co do rachunkow na przyszlosc. Z tym ile wydalem trudno mi
    dyskutowac. Przykro mi, jesli ktos sie poczul jak glupek.
    Wlasnie Ci odpisuje.

    --
    Radoslaw Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 42. Data: 2012-06-28 00:33:44
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    On Wed, 27 Jun 2012 22:53:28 +0100, Marek Dyjor <m...@p...onet.pl>
    wrote:

    > tak btw naczynia przeponowego do instalacji solarnej nie przewidujesz?
    > jakiegoś separatora powietrza, przepływomierza z regulacją przepływu.

    Racja ... niedoszacowalem. Niech jest 500 zl wiecej, zeby bylo wszystko co
    jest w "grupie solarnej". Ale tak samo cene kolektorow zawyzylem...
    Z drugiej strony pytanie ile jest niedoszacowania w tym zestawie za 10 tys
    do ktorego sie odnosimy? Jak sie czepiac to sie czepiac.

    > te 500 złotych to sam sobie wziołeś za osobiste zamontowanie kolektorów
    > na dachu i podpiecie do zasobnika oraz sklecenie grupy solarnej (bo za
    > 200) to kupiłes jakąs tanią pompę bez osprzętu raczej

    (Tu ma byc pytajnik?)
    Nie, to cena jaka zaplace hydraulikowi, ktory mi kotlownie skladal.

    > ten bufor 500l to czym jest ładowany, bo nie solarami raczej, no i jak
    > szybko doładowujesz 130l wody w zasobniku jak ja zużyjesz na dwa solidne
    > przysznice.

    Dlaczego by nie mial byc ladowany solarami?

    Co do pojemnosci cwu - w domu rodzinnym mam mniejszy, w domach, gdzie
    teraz mieszkam wiekszego niz 150l nie mialem. Nigdy nie bylo problemu z
    prysznicami (z kapiela owszem). Jesli sie okaze, ze to byl blad, to oddam
    go ojcu (ma do wymiany) a do siebie kupie wiekszy. Praktyka pokaze - mam
    nadzieje, ze na 3 szybkie (czyt normalne) prysznice wystarczy 12 godzin
    ladowania (w sensie, ze 3 rano i 3 wieczorem) ;)

    > imho cena którą podajesz nie uwzględnia sporej części elementów, które
    > kupiłeś ale nie uwzgleniałeś w kalkulacji bo przecie to prawie nic nie
    > kosztuje :)

    Mam Ci wydruk z konta pokazac?

    > samych rurek, kształtek śrubunkó i zaworów trzeba tutaj sporo a
    > składanei tego to z dwa trzy dni roboty i to nie dla jednej osoby.

    Trzy dni :) W tym fundament pod pompe.

    > sterowników PLC też za darmo raczej nie dają no i zlecenie napisania
    > programu nie jest tanie raczej.

    No tak, pewnie jakbym nie mial PLC do innych celow to bym uproscil
    instalacje i jej sterowanie, zeby sie obylo bez PLC. Z drugiej strony
    mozna oszczedzic na sterowniku solarnym dedykowanym, w pewnym sensie na
    alarmie itp. Jedno idzie za drugim i ciezko to wyliczyc co do zlotowki,
    gdzie sie oszczedzilo, a gdzie wydalo wiecej.
    Rozpisanie mojej kotlowni - 300 zl. OK, masz racje, oszczedzam 300 zl, bo
    pisze program sam.

    > ile kosztowały te roczne konsulatacja z projektantem?

    Tu mnie masz :) Zaplacilem nieduzo jak za czas jaki nad tym spedzilismy -
    mysle, ze troche na zasadzie ciekawego projektu. Tylko, ze to raczej
    powinno byc tak, ze takie schematy wykonawcy maja jako "gotowce" i daja
    klientowi wybor, a nie klepia zestawy marketowe.
    Za to za OZC i podlogowke dalem standardowa cene, ale tego chyba nie
    liczymy, bo to kazdy zamawia, prawda? ;)

    --
    Radoslaw Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 43. Data: 2012-06-28 01:24:34
    Od: Piotr Boncza <p...@g...pl>

    On 28 Cze, 00:01, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:
> [...]

    > wybacz ale narazie to ty traktujesz grupowiczów jak głupków....
    >
    > piszesz o jakiś kosztach ale widać że nie uwzględniasz wszystkich kosztów.

    Przepraszam, że się wcinam.
    Te rury do solara to miedź bez izolacji lutowana na miękko, czy może
    zgrzewany PP?

    pozdrawiam Piotr

  • 44. Data: 2012-06-28 03:00:21
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Ergie <e...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    > musisz dobrać to spręż i średnicę rury a ta jest znormalizowana. Owszem gdy
    > kupisz rekuperator w którym wszystko jest zabudowane w środku to masz rację
    > za jakiś czas może być problem, ale wtedy patrz punkt pierwszy - montujesz
    > wentylator kanałowy przed/za rekuperatorem.

    > Ale ja ni piszę, a rekuperatorze połączonym z klimatyzacją choć takie
    > dziwolągi gdzieś w sieci widziałem, ale o tym że gdy masz rekuperator i
    > klimę to rekuperator "zatrzymuje" zimno w środku więc klima może działać z
    > mniejszą mocą niż gdy nie ma rekuperatora i zimno jest wywiewane wraz z

    Czy oprócz pieprzenia bez sensu jesteś w stanie podać ile ciepła albo zimna
    taki rekuperator jest w stanie odzyskać przy różnicy temperatur wynoszącej 5
    stopni? Dla ułatwienia dodam że przy różnicy temperatur 30 stopni strata
    spowodowana brakiem rekuperatora jest równoważna spaleniu niecałego kilograma
    węgla na dobę.

  • 45. Data: 2012-06-28 06:29:19
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Piotr Boncza wrote:

    > Przepraszam, że się wcinam.
    > Te rury do solara to miedź bez izolacji lutowana na miękko, czy może
    > zgrzewany PP?

    instalacje solarne robi sie tradycyjnei z miedzi lutowanej na twardy lut,
    ale teraz pojawiły sie systemy elastycznej rury stalowej inox która jest
    trochę tańśza i wygodniejsza do ukłądania (szczególnei jak trzebą ja
    przeciągać przez kominy).

    do tego idzie izolacja wytrzymujaca wysokie temperatury.

  • 46. Data: 2012-06-28 08:42:46
    Od: Piotr Boncza <p...@g...pl>

    On 28 Cze, 06:29, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > przeciągać przez kominy).
    >
    > do tego idzie izolacja wytrzymujaca wysokie temperatury.

    To czego nie zrozumiałeś to była ta, no... aronia :P
    przepraszam ironia :)
    Ale wczesna pora Cię usprawiedliwia.
    Jak myślisz? Czy dwa razy kilkanaście metrów cu odpowiedniej średnicy
    w grubej otulinie HT
    odpornej na glikol z kształtkami będzie kosztowało mniej czy więcej
    niż 500zł. Ciągle nie chcą mi wyjść tak małe koszty solara jak
    wymyślił nasz adwersarz.

    pozdrawiam Piotr

  • 47. Data: 2012-06-28 08:42:58
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > ogrzewanie CWU - toż przecież pisze w kontekście solarów.

    Napisałeś tylko "ogrzewanie" więc do głowy przychodzi nie CWU lecz CO.
    Prześledź wątki tu na grupie od początku to się przekonasz że za każdym
    razem wyraźnie rozrózniamy pisząc co ogrzewamy, CWU czy CO. Solarami można
    grzać zarówno CWU jak i CO. Każdymi. Ja przynajmniej używam solarów do tego
    i tego.

    > CO - toż przecież pisze w kontekście oszczędności ogrzewania.
    > W przypadku CO sezon = rok :-)

    No właśnie nie. Wszyscy tu wiedzą że sezon to sezon grzewczy a rok to rok.

    > Wydawało mi si, że pisałem prosto.

    Wydawało...
    Nie mam nic do ciebie ale pisz wyraźnie, pez podtekstów i tak aby nie było
    wątpliwości o czym piszesz.

    Marek

  • 48. Data: 2012-06-28 08:45:45
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "RadekNet" <r...@r...com> napisał w wiadomości
    On Wed, 27 Jun 2012 12:47:48 +0100, Ergie <e...@s...pl> wrote:

    >A czemu chce sie ograniczac tylko do grzania cwu solarami? Praktyczne
    >przyklady z tej grupy mowia, ze dosc duzo kW mozna z nich wyciagnac
    >puszczajac cieplo w podloge.

    Mało tego, w okresie przejściowym i w zimie zamiast grzać podłogówkę gazem
    a CO solarami lepiej jest zamienić funkcję.
    Gazem grzać CO a podłogę solarami a tylko w razie potrzeby dogrzewać gazem.
    Zyski energetyczne z solarów w ten sposób są sporo wyższe. No i oczywiście
    trzeba mieć to jakoś rozwiązane i zautomatyzowane.

    Marek

  • 49. Data: 2012-06-28 08:52:28
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Mniej więcej tyle mi wyszło gdy rok temu robiłem kosztorys. 4 panele,
    > pompy, rurki, czynnik, zasobnik CWU, sterownik i co tam jeszcze trzeba.
    > Najwyższy jednostkowy koszt to był zasobnik 300l.
    >
    > Ps. Liczyłem to dla siebie - 5 osobowa rodzina.

    No to już widzę podstawowe błędy w założeniach. Po pierwsze jeżeli
    przyjmujesz 4 panele to wiedz że na każdy panel powinno być około 100-150l
    pojemności zbiornika. Ten zbiornik 300 litrów to ci będzie się gotował co
    lato, chyba że zakładasz ograniczać moc kolektorów w lecie przez zasłanianie
    albo odprowadzać nadmiar bypasem w ziemi lub basenie. Ja mam 300l i trzy
    panele i w miesiącach lipiec sierpień temperatura wody dochodziła czasami do
    95stC i trzeba było to kontrolować funkcją schładzania rewersyjnego w
    sterowniku.
    Drugi błąd jaki często inwestorzy przyjmują to koszt zbiornika. Ja w domu
    bez solarów też potrzebowałbym zbiornik tyle że mniejszy, około 150l. Więc
    jak widzisz zbiornik najczęściej jakiś być musi. Za zbiornik 300l zaplaciłem
    nieco ponad 2tys zł a za zbiornik 150 zapłaciłbym może 500-1000zł mniej.
    Więc policz do instalacji solarnej nie 100% ceny zbiornika lecz tylko tyle,
    ile więcej musisz na większy zbiornik wydać.

    Marek

  • 50. Data: 2012-06-28 08:57:03
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    On Wed, 27 Jun 2012 13:23:04 +0100, Ergie <e...@s...pl> wrote:

    >Do tego 4 panele solarne to w moim przypadku 5 tys liczac z duzym hakiem.
    >Po prostu trzeba miec myslacego projektanta (jak sie samemu nie potrafi) a
    >nie isc na latwizne.

    Płaskie Hewalexa kupujesz po 1100-1200zł sztuka a są i takie aluminiowe
    poniżej tysiaka.
    Na alledrogo cały zestaw 3 kolektory, zbiornik 300l grupa pompowa, sterownik
    kupisz za nieco ponad 7tys zł.

    Marek