  • 51. Data: 2012-06-28 09:11:02
    Temat: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    news:jsf0pv$501$1@node1.news.atman.pl...

    > Po pierwsze, jest zimniej więc są większe straty, po drugie solary mogą
    > być przysypane śniegiem i po trzecie dzień jest krótszy więc Słońce krócej
    > operuje.

    W zimie też są słoneczne dni i paradoksalnie wtedy akurat najczęściej gdy
    jest mróz bo to idzie z cisnieniem atmosferycznym.
    Różnica między latem a zimą w temperaturach to około 50stC. Zastanów się czy
    zamiast zagrzać CO do 70-80st tak jak w lecie czy nie wyjdzie lepiej grzać
    podłogówkę temperaturą 30-35stC. To akurat te 50stC róznicy która
    bezpośrednio ma wpływ na sprawność kolektora. To że dni krótsze to fakt ale
    już od połowy stycznia a potem luty, marzec i czasem kwiecień to śmiało
    kolektorami zagrzejesz.

    > W moich założeniach oparłem się na doświadczeniu znajomych którzy już mają
    > solary tylko do CWU i w zimie nie dość że nie mają nadwyżki mocy to
    > jeszcze muszą dogrzewać wodę, a w lecie same solary im wystarczają od
    > czerwca do połowy września.

    A to dziwne bo ja niemal co roku w na poczatku kwietnia wyłączam grzanie CWU
    piecem gazowym. Tylko czasem dzień lub dwa trzeba
    dogrzać wodę więc włączam jednorazowo po czym wyłaczam znowu.

    > Nie pamiętam ile kosztowały panele, ale jeśli tak jak pisze 5 tys. za
    > cztery sztuki to by się mniej więcej zgadzało. 3 tys. za zbiornik i
    > zostaje 2 tys na pompy rurki i automatykę. Nie mam teraz przed sobą
    > tamtego kosztorysu więc nie wiem, co dokładnie ile kosztowało.

    Allegro. Zestaw Hewalex 3 kolektory + 300l zbiornik + automatyka + naczynie
    przeponowe + rury + płyn 7100zł
    Chcesz dokupić czwarty kolektor to wyjdzie tysiaka więcej. Weź pod uwagę
    fakt że zbiornik wtedy za mały oraz fakt że zbiornik bez solarów jakiś mieć
    musisz więc nie licz 3 tys za zbiornik tylko różnicę w cenie.

    > A co ma do tego projektant?

    Być może pozwoli ci uniknąć błędów, ot choćby tych podstawowych jakie już
    popełniłeś, czyli za mały zbiornik w stosunku do powierzchni kolektorów,
    koszty, szacowanie czasookresu wykorzystania. Co jeszcze można spieprzyć?
    Wiele.

    Marek

  • 52. Data: 2012-06-28 09:13:28
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    ps.com...

    >Ale tu na grupie coniektórzy twierdza ze u nich jest jeszcze nadwyżka ze
    >jeszcze podłoge fajnie grzeja itp. Nie twierdzę że nie ale to j>akies
    >wyjątki...

    Czyli że da się nie spieprzyć doboru i montazu instalacji solarnej

    Marek

  • 53. Data: 2012-06-28 09:21:58
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Powiedziałem mu, że nie chcę podłogówki i chcę kocioł na gaz (bo mam na
    > działce), a on mi dobrał do tego średnice rurek, moc pompy i moce
    > poszczególnych grzejników.

    To dałes totalnie ciała. Dzisiaj kocioł na gaz _to_tylko_z_podłogówką, gdyż
    kotły na gaz kupujesz już niemal tylko kondensacyjne a te mają najwyższą
    sprawność w układach niskotemperaturowych. Gdybyś jeszcze przyjął że solary
    w zimie i okresie przejściowym też mają lepszą sprawność grzejąc
    niskotemperaturowo to jak widzisz wyszedł by ci sensowny układ ogrzewania CO
    i CWU a tak to masz kichę. Na moim przykładzie napisze że dzięki solarom
    spadłem do niższej taryfy W2 w której koszty stałe to około 40zł mniej na
    miesiąc niż w W3. Za ogrzewanie CO oraz CWU za cały poprzedni rok zapłaciłem
    za gaz coś około 1800zł w domu około 147m2 z zimnym garażem.

    Marek

  • 54. Data: 2012-06-28 09:23:02
    Od: Ariusz <a...@g...pl>

    W dniu 2012-06-27 13:47, Ergie pisze:
    > Użytkownik "rt" napisał w wiadomości grup

    > A może być opinia prawie-praktyka(już po obliczeniach ale jeszcze przed
    > montażem)?
    >
    > Jeśli tak to proszę:
    > Solary - koszt inwestycji ok 10k, maksymalny teoretyczny zysk tyle ile
    > energii zużywasz na podgrzanie całej ciepłej wody. Mnie ogrzewanie gazem
    > kosztuje kilkadziesiąt zł/mc - czyli u mnie zwrot inwestycji ok 20 lat.
    > W praktyce nie słyszałem o przypadku by solary zapewniały ciepłą wodę w
    > 100% przez cały rok więc zysk się zmniejszy.

    Nie wiem skąd wziąłeś te koszty
    Ja za solary zapłaciłem 6k plus montaż 800 zł

    > Rekuperator - koszt inwestycji ok 8k, maksymalny teoretyczny zysk 20%
    > wydatków na ciepło. Mnie ogrzewanie gazem kosztuje ok 3tys / sezon czyli
    > oszczędności wyniosą maksymalnie 600zł. Zwrot inwestycji 13 lat. Po
    > uwzględnieniu sprawności 85% 510zł rocznie czyli ponad 15,5 roku.

    I znów cena z kosmosu - tyle kosztuje sam wymiennik, a gdzie
    instalacja,... i ewentualnie GWC

    Ariusz

  • 55. Data: 2012-06-28 09:31:16
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Czy ten "układ solarny" składa się z 4 kolektorów i zasobnika 300l? Bo
    > wiesz mówienie, że można taniej to tak jak tłumaczyć komuś kto sobie kupił
    > passata kombi, że przepłacił bo mógł wziąć clio z przyczepką.

    My tu widzimy że masz cechę wybierania gorszego zamiast lepszego.
    Masz słabego projektanta skoro nie potrafił cię skutecznie odwieźć od błędów
    jakie chcesz popełnić.

    > Konkrety. Powiedz mi co może zoptymalizować projektant w instalacji kocioł
    > gazowy + 2 rozdzielacze + grzejnik pod każdym oknem.

    Wywalić grzejniki albo pozostawić tam gdzie być muszą z jakiś powodów (np.
    drabinki w łazienkach) wrysowac podłogówkę (wbrew pozorom wychodzi taniej
    niż grzejniki dobrej firmy), wybrać kocioł kondensacyjny wiszący o mocy
    tylko takiej jaka wynika z zapotrzebowania budynku, przewidzieć w instalacji
    ewentualne zmiany typu dokładam kolektory itp.

    > Może? Jeśli potrafisz dobrać grzejniki na p[odstawie OZC, a na podstawie
    > grzejnikó i przepływów średnice rurek to pewnie tak. Filozofii w tym nie
    > ma żadnej wszystko liczy soft.
    Ale po co soft. Są tabele.

    > Rozumiem, że się nabijasz z mojego projektu nie widząc go na oczy, ale
    > jakbyś był bardziej konkretny to byś był bardziej pomocny dla
    > czytelników.dokonać

    Napisz więc co masz w projekcie, jaki kocioł, zbiornik, grzejniki jakiej
    firmy.

    Marek

  • 56. Data: 2012-06-28 09:38:10
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Przypominam nie chcę podłogówki

    Błąd.

    > więc jak te solary miałyby mi dogrzewać najzimniejsze pomieszczenia?

    Nie dogrzewać a wspomagać ogrzewanie. Czasem nagrzeją na maksa a czasem
    tylko pomogą, o tyle mniej zapłacisz za gaz.

    Marek

  • 57. Data: 2012-06-28 09:40:14
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "4CX250" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Napisałeś tylko "ogrzewanie" więc do głowy przychodzi nie CWU lecz CO.
    > Prześledź wątki tu na grupie od początku to się przekonasz że za każdym
    > razem wyraźnie rozrózniamy pisząc co ogrzewamy, CWU czy CO. Solarami można
    > grzać zarówno CWU jak i CO. Każdymi. Ja przynajmniej używam solarów do
    > tego i tego.

    Zdanie wcześniej napisałem "podgrzanie ciepłej wody" :-)
    Ale to nie istotne, ważne, że teraz już chyba każdy wie, co miałem na myśli.

    > No właśnie nie. Wszyscy tu wiedzą że sezon to sezon grzewczy a rok to rok.

    Pierwszy raz się spotykam z tym, by dla kogoś nie było to oczywiste.
    Przecież zapotrzebowanie na ciepło z CO poza sezonem grzewczym = 0, więc
    obojętne jak policzyć zawsze wyjdzie ten sam wynik.

    Dobrze, postaram się.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 58. Data: 2012-06-28 09:40:48
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 27-06-2012 o 23:12:43 Ergie <e...@s...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "janusz_kk1" napisał w wiadomości grup

    > Ale ja mam gaz _ziemny_ :-)
    Gdzieś IMHO pisałeś o butli.

    > Mostków brak. OZC policzone, kocioł gazowy kondensacyjny nie
    > przewymiarowany, za to cała instalacja policzona dla niższych parametrów
    > zasilania, dzięki czemu grzejniki są lekko przewymiarowane aby kocioł
    > jak najwięcej dni w roku pracował w kondensacji.
    >
    > Przypominam nie chcę podłogówki
    A masz jakieś konkretne powody czy to tylko twoe widzimisie?

    > więc jak te solary miałyby mi dogrzewać najzimniejsze pomieszczenia?
    > Inna kwestia, że do dogrzewania w okresie przejściowym w przyszłości
    > będę używał klimatyzacji pracującej jako powietrzna pompa ciepłą - takie
    > rozwiązanie jest minimalnie droższe od zwykłej klimatyzacji a daje spore
    > oszczędności.
    Wątpię, ale musiałbym policzyć aby być pewny a za darmo mi sie nie chce.

    > Nie ma obawy, mój czas jest zbyt cenny :-)
    :) gaz i prąd drożeje. Pogadamy za rok, dwa.

    > A oto by nie zbankrutować grzejąc gazem 200m2 zadbałem na etapie
    > projektu. Np. pokoje gościnne używane od czasu do czasu są oddzielone od
    > tych używanych co dzień ścianką 20cm z ciepłej odmiany betonu
    > komórkowego, podobnie strop pod nimi, dzięki temu mogę w nich utrzymywać
    > 5 st. i nie wychładzają się sąsiednie pomieszczenia. To samo ściana
    To ylko ci się tak wydaje, 20cm BK to nie to samo co 5-10cm styro.

    > pomiędzy domem a garażem - 40zm betonu komórkowego, wiatrołap o któym
    > mało kto pamięta 20cm. I na koniec okazuje się, że mam funkcjonalną
    > chatę, a do oggrzewania na co dzień zamiast 200m2 tylko 100m2
    Zobaczymy po sezonie, pochwal się ile cię kosztowało ogrzewanie.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 59. Data: 2012-06-28 09:46:26
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Mniej więcej tyle mi wyszło gdy rok temu robiłem kosztorys. 4 panele,
    > pompy, rurki, czynnik, zasobnik CWU, sterownik i co tam jeszcze trzeba.
    > Najwyższy jednostkowy koszt to był zasobnik 300l.

    Ja ciagle nie rozumiem, czemu dla porownan kosztow ciagle zasobnik traktuje
    sie jako koszt instalacji solarnej?

    Pozdro.. TK

  • 60. Data: 2012-06-28 09:46:54
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Ja bym się obawiał o pompę i szczelność. Jednak na taki kolektor działają
    > temperatury od minus 30 do (nie wiem, jak bardzo się w słońcu potrafi
    > nagrzać kolektor, strzelam), 50? Za którymś skokiem temperatury może
    > nastąpić zmęczenie materiału i coś się rozszczelnić.

    A co ty opowiadasz. To ramptem tylko 80K. Co to jest. Pierwszy lepszy
    wymiennik w kotle ma sporo gorsze warunki pracy i jakoś tylko mu
    zakamienienie albo przepalenie grozi.
    Widzę że na siłę szukasz jakiś kłopotów nie tam gdzie powinieneś.

    Marek