  • 1. Data: 2013-04-29 12:01:56
    Temat: rury PE pod fundament, na zapas
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    Witam

    Planując wylanie płyty fundamentowej zastanawiam się czy nie
    dać(właściwie dam na pewno ale jeszcze nie wiem co) rury PE40 jako
    przejścia, na zapas.

    w późniejszym czasie będę potrzebował wejść/wyjść z budynku różnymi
    mediami, począwszy od DZ pompy ciepła, przez wyprowadzenie wody do
    ogrodu, wprowadzenie wody ze studni do domu, wyprowadzenie przewodów do
    bramy, domofonu, oświetlenia itp.. nazbiera się tego.

    Jako że nie chcę już teraz podejmować decyzji co i gdzie wyprowadzić, bo
    to się może zmienić, to na etapie robienia płyty fundamentowej położył
    bym kilka rur PE40, a później w zależności od potrzeb przepchał bym tam
    to co potrzebuje.
    Pod fundamentem by była ta rura o średnicy 40mm, ale do miejsca
    docelowego(pompa ciepłą, studnia, brama..) leciała by rura 32 lub
    mniejsza w jednym kawałku od wnętrza domu do miejsca docelowego.

    Pytania:
    czy do rury PE40 ułożonej luźno, bez większych zakrętów, z jednym
    delikatnym łukiem 90st wejdzie mi rura PE32? jeżeli idzie o średnice to
    problemu nie ma, ale czy da się wcisnąć taką jedną rurę w drugą na
    odcinku kilku metrów?

    Czy do rury PE32 o długości ~20..30m da się wdmuchnąć pilota ze sznurka,
    aby później przeciągnąć jakiś kabel? - jakieś inne sposoby na
    wprowadzenie pilota do takiej rury?

    promień skrętu starałbym się zachować taki, jaki jest naturalny na kręgu
    takiej rury.

  • 2. Data: 2013-04-29 12:05:23
    Temat: Re: rury PE pod fundament, na zapas
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Albercik" napisał w wiadomości grup

    > Czy do rury PE32 o długości ~20..30m da się wdmuchnąć pilota ze sznurka,
    > aby później przeciągnąć jakiś kabel? - jakieś inne sposoby na wprowadzenie
    > pilota do takiej rury?

    Nie wiem, czy da się wdmuchnąć, ale bez problemu da się wciągnąć np.
    odkurzaczem. Wystarczy mocna nitka i styropianowa kulka. Później nitką
    wciągasz sznurek i gotowe.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2013-04-29 12:19:15
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 29 kwietnia 2013 12:01:56 UTC+2 użytkownik Albercik napisał:

    > Pod fundamentem by była ta rura o średnicy 40mm, ale do miejsca
    > docelowego(pompa ciepłą, studnia, brama..) leciała by rura 32 lub
    > mniejsza w jednym kawałku od wnętrza domu do miejsca docelowego.

    Do DZ pompy ciepla PE32 jest troche za mala - lepiej PE40, a oslonowa PE63 (srednica
    wew. 51,4mm). Po co robic dodatkowe opory :)

> [...]
    > delikatnym łukiem 90st wejdzie mi rura PE32? jeżeli idzie o średnice to
    > problemu nie ma, ale czy da się wcisnąć taką jedną rurę w drugą na

    Patrz na SDRy tych rur bo od nich zalezy grubosc scianki - do oslonowej lepiej kupic
    grubsza (czyli standard SDR11), zeby przy zalewaniu jej nie scisnelo i nie zrobilo
    sie "jajo" bo bedzie pozniej ciezko mniejsza wepchnac. Standardowo PE40 SDR11 ma
    grubosc scianki 3,7mm, wiec z 40mm zrobi sie 32,6mm - PE32 wejdzie na styk. Jak sie
    gdzies zagnie to moze byc ciezko wepchac ta PE32. Na Twoim miejscu raczej na oslonowa
    dalbym PE50 - zostanie ponad 40mm srednicy wew i tutaj spokojnie PE32 wepchasz :)

    > Czy do rury PE32 o długości ~20..30m da się wdmuchnąć pilota ze sznurka,
    > aby później przeciągnąć jakiś kabel? - jakieś inne sposoby na
    > wprowadzenie pilota do takiej rury?

    Jak juz Ergie napisal - spokojnie da sie to zrobic. Ona jest w srodku gladka, zero
    oporow :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 4. Data: 2013-04-29 12:22:10
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 29.04.2013 12:05, Ergie pisze:
> [...]
    >
    > Nie wiem, czy da się wdmuchnąć, ale bez problemu da się wciągnąć np.
    > odkurzaczem. Wystarczy mocna nitka i styropianowa kulka. Później nitką

    O właśnie, nie pomyślałem o drugiej stronie że można ciągnąć:)
    już po głowie chodziły mi patenty na wdmuchiwanie suszarką czy
    kompresorem. Odkurzacz będzie lepszy. Dzięki.

  • 5. Data: 2013-04-29 12:38:23
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 29.04.2013 12:19, Adam pisze:

    > Do DZ pompy ciepla PE32 jest troche za mala - lepiej PE40, a oslonowa
    > PE63 (srednica wew. 51,4mm). Po co robic dodatkowe opory :)

    To jest jedna szkoła, do takiej rury wejdzie prawie dwa razy tyle
    czynnika - ja jeszcze nie zdecydowałem co będzie, ale z pewnością masz
    racje że warto by w tym przypadku dać rurę osłonową o większej średnicy.

> [...]
    > zagnie to moze byc ciezko wepchac ta PE32. Na Twoim miejscu raczej na
    > oslonowa dalbym PE50 - zostanie ponad 40mm srednicy wew i tutaj

    Zalane betonem będzie tylko ostatnie 20..30cm tej rury ale rzeczywiście
    może się spłaszczyć np na zakręcie..

  • 6. Data: 2013-04-29 12:56:39
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On Apr 29, 12:01 pm, Albercik <n...@g...pl> wrote:
    > Planując wylanie płyty fundamentowej zastanawiam się czy nie

    Ile dajesz styropianu pod spód i jakiego? :]

    L.

  • 7. Data: 2013-04-29 13:01:39
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 29.04.2013 12:56, Lisciasty pisze:

    > Ile dajesz styropianu pod spód i jakiego? :]

    tyle ile będzie w projekcie:P którego jeszcze nie ma.
    ale pewnie ze 20cm XPS'a się tam znajdzie

  • 8. Data: 2013-04-29 13:44:33
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 29 kwietnia 2013 12:38:23 UTC+2 użytkownik Albercik napisał:

    > To jest jedna szkoła, do takiej rury wejdzie prawie dwa razy tyle
    > czynnika - ja jeszcze nie zdecydowałem co będzie, ale z pewnością masz
    > racje że warto by w tym przypadku dać rurę osłonową o większej średnicy.

    No zalezy do czego to ma byc konkretnie rura - jak do rozdzielacza i jakiegos duzego
    DZta (w stylu 400-500mb, czy tam 200mb odwiertow) to przynajmniej ten odcinek od
    pompy do rozdzielacza trzeba zrobic grubszy. PE32 to mozesz dac juz na same petle -
    ja mam 5 x 100mb PE32 i jest OK :) Ale od rozdzielacza do samej pompy odcinek ~40mb
    mam z PE40.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2013-04-29 14:05:51
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On Apr 29, 1:01 pm, Albercik <n...@g...pl> wrote:
    > tyle ile będzie w projekcie:P którego jeszcze nie ma.
    > ale pewnie ze 20cm XPS'a się tam znajdzie

    Nie myślałeś nad jakimś eps parkingowym lub zwykłym eps200 czy ile
    tam? Jak przeglądałem karty katalogowe np. Organiki, liczyłem sobie
    masę chałupy, potem patrzyłem na parametr "naprężenie ściskające przy
    10% odkształceniu względnym" to miałem kilkukrotny zapas, tak więc nie
    wydaje mi się, żeby była konieczność przepłacania za XPS (przynajmniej
    tak to sobie planowałem). Ale chętnie poczytam kogoś mądrego w tym
    temacie, póki co nie znalazłem jakiś wiarygodnych wyliczeń czy
    argumentów...

    L.

  • 10. Data: 2013-04-29 14:12:06
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 29.04.2013 13:44, Adam pisze:

> [...]
    - ja mam 5 x 100mb PE32 i jest OK :) Ale od rozdzielacza do samej pompy odcinek ~40mb

    Wolałbym mieć rozdzielacz w domu i wyjście na poszczególne pętle, życie
    pokaże co z tego wyjdzie.