  • 11. Data: 2009-08-11 20:07:41
    Temat: Re: rysy na stropie
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Uzytkownik "Maniek4" <b...@w...pl> napisal w wiadomosci
    news:h5sgk6$p70$1@news.interia.pl...

    > U?ytkownik "JanuszK" <J...@m...o2.pl> napisa? w wiadomo?ci

    > Na moj gust wbrew aptekarsko perfekcjonistycznym opiniom na tej grupie
    > uwazam, ze te rysy maja i tak nic nie znaczacy wplyw na konstrukcje w
    > przypadku domow jednorodzinnych i nie ma co sobie tym d.. zawracac.

    40 lat temu stropy robilo sie rozgrabiajac na deskowaniu cement z piaskiem i
    polewajac woda z konewki czerpanej ze studni. Domy te stoja do dzis bez szwanku. A
    dziennikarze pism budowlanych wciskaja ludziom w glowy, ze betonu nie da sie wykonac
    w betoniarce i trzeba bezwzglednie zamawiac w wezle B30 :).

  • 12. Data: 2009-08-11 20:16:05
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    William Bonawentura wrote:
> [...]
    > stoja do dzis bez szwanku. A dziennikarze pism budowlanych wciskaja
    > ludziom w glowy, ze betonu nie da sie wykonac w betoniarce i trzeba

    przesadzasz... B20 wystarczy :)

  • 13. Data: 2009-08-11 20:53:47
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Uzytkownik "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

    > przesadzasz... B20 wystarczy :)

    Ja mam B15 obliczony konstrukcyjnie z rysami skurczowymi, jakos wisi w
    najwiekszej rozpietosci 5,5m.
    William poruszyl ciekawy aspekt o ktorym wiekszosc tu zapomina. Moze to
    wiek, ale nie jestem tak stary raczej bezkrytyczna propaganda.
    Pisalem tu, ze jak kiedys lalem strop u siebie, to w betoniarni gdzie
    zamawialem beton i dyskutowalem na temat betonow w moim projekcie
    wlasciciele smieli sie jak to w Warszawie fundamenty obligatoryjnie leja z
    B20 i projektanci tak rysuja. Na zlosc pewnie pozaklasowe betony stoja do
    dzis po kilkaset lat, kiedy jeszcze nikt nie myslal o obecnych normach. Jak
    troche czytam na ten temat to tak naprawde od niedawna stosuje sie
    wyrafinowane metody obliczen ktore umozliwiaja robienie filigranowych
    konstrukcji przenoszacych ogromne obciazenia. Przykladem tego jest jakis tam
    most o ile dobrze pamietam polozony najwyzej, oddany ze 3 lata temu. Sorry
    za niescislosc ale szczegolow nie pamietam, a zainteresowani tematem zapwene
    wiedza o co chodzi. W kazdym badz razie cienki jak struna i przy tym
    wystarczajaco wytrzymaly dzieki wlasnie tym obliczeniom i dobraniu takich
    parametrow ktore umozliwily taka budowe, a nie pylony co 20m lane z gruchy i
    wibrowane przy pomocy Kikiego, bo lepiej wiecej jak za malo.

    Pozdro.. TK

  • 14. Data: 2009-08-11 21:02:54
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:
> [...]
    > parametrow ktore umozliwily taka budowe, a nie pylony co 20m lane z
    > gruchy i wibrowane przy pomocy Kikiego, bo lepiej wiecej jak za malo.

    sporą część konstrukcji budowlanych standardowych (zwykłe domy itp) robi
    sie wg tablic normatywów, nic si enie liczy dokładnie tylko sie szacuje i
    przyjmuje najbliższe wyższe parametry.

    wbrew temu co twierdzi kiki (który sie jakby gdzieś stlenił ostatnio) zawsze
    sie przyjmowało że budowle maja prawo trochę siadać i przez najbliższy czas
    (ok roku) po postawieniu moga sie pojawić rysy i drobne pęknięcia
    konstrukcji. Co więcej pamiętam ze kiedyś się zalecało aby dom budować
    dwusezonowo najpierw stan surowy przykryty a w nastepnym roku
    wykończeniówka i zamieszkanie na jesieni. Tak aby budynek mógł być narażony
    na ruchy gruntu oraz pracę konstrukcji budynku związaną z okresem
    jesień-zima-wiosna.

  • 15. Data: 2009-08-11 21:20:04
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > sporą część konstrukcji budowlanych standardowych (zwykłe domy itp) robi
    > sie wg tablic normatywów, nic si enie liczy dokładnie tylko sie szacuje i
    > przyjmuje najbliższe wyższe parametry.

    No wiec o to chodzi. Domy sa przewymiarowane a niektorzy szukaja problemow w
    rysach 0,3mm. Co innego budowle na styk, gdzie wszystko musi byc najwyzszych
    lotow.

> [...]
    > wykończeniówka i zamieszkanie na jesieni. Tak aby budynek mógł być
    > narażony na ruchy gruntu oraz pracę konstrukcji budynku związaną z okresem

    Tez to slyszalem. Na dzis to moze nie blad, bo da sie pewnie to pominac z
    uwagi na wieksza wiedze o wszystkim. Tyle ze te wiedze trzeba uwzglednic w
    procesie budowy poczynajac od projektu, a nie projekty z duchem
    sredniowiecza a wymagania jakby piescil to sztab specjalistow miesiacami
    szukajacy milimetrow i promili. Tu rysy nie dyskwalifikuja budowy jak
    strasza niepotrzebnie niektorzy.

    Pozdro.. TK

  • 16. Data: 2009-08-11 21:52:39
    Od: "freewolny" <d...@p...onet.pl>

    > No wiec o to chodzi. Domy sa przewymiarowane a niektorzy szukaja problemow
    > w rysach 0,3mm. Co innego budowle na styk, gdzie wszystko musi byc
    > najwyzszych lotow.

    Problem w tym, że większość pytających lokuje właśnie oszczędności swojego
    życia(i to te które dopiero zarobią), a nieraz i dzieci w budynki w których
    mają zamieszkać. Po latach postanawiają, że na piętrze w pośrodku pokoju
    postawią sobie piękne akwarium. I nagle okazuje się, z strop w salonie ma
    piękne 5 centymetrów ugięcia.
    Wolisz, zebyśmy komuś z rysami na stropie i to nie od spodu, kto jak sam
    przyznaje, że zwilżył płytę tylko raz, gdzie nie wiemy, czy strop ma 2 metry
    rozpiętości, czy dwanaście doradzili, żeby spał spokojnie bo wszystko jest
    OK?
    Tak masz rację, konstrukcje budowlane są przewymiarowane, ale tylko ze
    względu na stan graniczny nośności, na stan graniczny użytkownia już nie.

    Damian

  • 17. Data: 2009-08-12 05:28:41
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    freewolny wrote:
> [...]
    > Tak masz rację, konstrukcje budowlane są przewymiarowane, ale tylko ze
    > względu na stan graniczny nośności, na stan graniczny użytkownia już

    ke? osoba która eksploatuje budynek musi sobie zdawać sprawę z
    dopuszczalnych obciążeń stropów.

  • 18. Data: 2009-08-12 07:04:28
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    wiadomościnews:4a80614f@news.home.net.pl...

    > Ale ten strop to cały czas powinień być mokry, a nie tylko 4 godziny po
    > wylaniu. Na zdjęciu wygląda na lekko przesuszony. Jedź chłopie na budowę i
    > lej wodę.

    Te polewanie to już mu g. pomoże... co miało pęknąć to już pękło.
    Beton związał i rysy będą.
    ;-)

    Przez przynajmniej 48godzin nie można dopuścić do wyschnięcia
    powierzchni (bo to już fatalny błąd - mogą się pojawić rysy nie tylko
    powierzchniowe). Powinno się dalej utrzymywać wilgotną powierzchnię
    przez minimum 2 tygodnie (wtedy jest idealnie), ale jeżeli już raz
    zaschło (nie dopilnowaliśmy) to już dalsze polewanie nic nie daje.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 19. Data: 2009-08-12 07:05:18
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    wiadomościnews:h5rv3n$duj$1@news.onet.pl...

    > Ja slyszalem o mleczku cementowym.
    >
    > Pozdro.. TK

    mleczko cementowe ma duży skurcz. Tym raczej się rys nie wypełni ...

  • 20. Data: 2009-08-12 07:13:10
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 11 Sie, 22:07, "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> wrote:
> [...]
    polewajac woda z konewki czerpanej ze studni. Domy te stoja do dzis bez szwanku.

    No a ile się zawaliło od tego czasu? Ile było remontowanych? Ile było
    ratowanych? Ile stropów podstemplowano? Ile domów stoi z pęknięciem że
    rękę można wcisnąć?

    Wkurza mnie takie bajdurzenie siejące właśnie zamęt w głowie. Jeżeli
    jest 1% budowli robionych w/w sposobem, a które nie doznały żadnego
    szwanku przez 40 lat to max i jest to raczej błąd statystyczny
    (odchylenie) niż prawidłowość.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.