  • 1. Data: 2018-05-31 01:10:20
    Temat: stropodach - z czego
    Od: marios <n...@n...pl>

    Dom z podd. uż., ok. 140m2 dachu, dwuspadowy, wykusz balkonowy (balkonów
    brak), jedno małe okno nad schodami (północ), 1 komin (prawie w
    szczycie), ściana kolankowa 75 cm, usytuowanie połaci południe i północ
    prawie idealnie, nachylenie ok. 40*, krokwie OIP 7x14cm co ok. 90cm,
    ogrzewanie miało być węglowe+bufor (wspominam ze względu na pokrycie
    dachu). Na poddaszu sypialnie i gabinet - chodzi o grzanie od dachu.

    Miałem całkiem inne plany, ale muszę zmienić i szukam innej koncepcji.

    Co myślicie o styro + deskowanie OSB? (tzn. żadnej waty)

    od spodu:

    - GK
    - folia paroizol
    - ruszt (pojedyńczy?)
    - ?, do przemyślenia, nabite łaty na krokwie od środka (4cm?)
    - styropian "zwykły" w mijankę, jakieś 16-18 cm miedzy krokwie +
    pianowane/klejone przy brzegach/połączeniach
    - styro 2cm xps Synthos
    - deskowanie z OSB (18tka?)
    = (tu nie mam decyzji, gdyż kobieta chce mieć 60% głosu w sprawie)
    - folia? paroprzepuszczalna? bez folii?
    - papa podkładowa
    - powiedzmy że mógłby być gont bitumiczny ("amerykan", ten po 25-35zł)

    Nie ma waty.
    Mniejsza nasiąkliwość parą, ale jest (podobno zwykłe styro można prawie
    'utopić' - tylko czasu więcej trzeba).
    Deskowanie usztywni dach i umożliwia alternatywę dla gontu.

    Największa zagadka - długotrwały wpływ temperatury od dachu na styropian
    (ma go bronić OSB i 2cm XPSa - chyba wytrzymalszy),

    Nie jestem pewien czy brak łat(+kontr łat) nie spotęguje efektu
    cieplarnianego na poddaszu (brak szczeliny wentylacyjnej pod poszyciem)
    - czyli raczej gont by odpadał i zostaje blacha lub dachówka beton.

    Ktoś może robił na styro?

  • 2. Data: 2018-05-31 08:25:01
    Temat: Re: stropodach - z czego
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 31 maja 2018 01:10:25 UTC+2 użytkownik marios napisał:
    > Na poddaszu sypialnie i gabinet - chodzi o grzanie od dachu.

    Znaczy się lubisz spać i pracować w upale? ;)

    > - styropian "zwykły" w mijankę, jakieś 16-18 cm miedzy krokwie +
    > pianowane/klejone przy brzegach/połączeniach
    > - styro 2cm xps Synthos

    Jak dla mnie to za mało tej izolacji...

    L.

  • 3. Data: 2018-05-31 08:33:15
    Od: Budyń <b...@g...com>

> [...]
    > szczycie), ściana kolankowa 75 cm, usytuowanie połaci południe i północ
    > prawie idealnie, nachylenie ok. 40*, krokwie OIP 7x14cm co ok. 90cm,

    cienkie te krokwie, gdyby co to trzeba przeliczać

> [...]
    > 'utopić' - tylko czasu więcej trzeba).
    > Deskowanie usztywni dach i umożliwia alternatywę dla gontu.

    tej wełny to z jakiego powodu chcesz sie pozybyć? No i 20cm izolacji to raczej mało
    jest.

    > Największa zagadka - długotrwały wpływ temperatury od dachu na styropian
    > (ma go bronić OSB i 2cm XPSa - chyba wytrzymalszy),

    nie potrzeba xpsa, styro raczej wytrzyma

    > Nie jestem pewien czy brak łat(+kontr łat) nie spotęguje efektu
    > cieplarnianego na poddaszu (brak szczeliny wentylacyjnej pod poszyciem)
    > - czyli raczej gont by odpadał i zostaje blacha lub dachówka beton.

    o akustyce pomyśl - bedzie głośno

    b.

  • 4. Data: 2018-05-31 09:47:37
    Od: marios <n...@n...pl>

    W dniu 31.05.2018 o 08:33, Budyń pisze:

    > cienkie te krokwie, gdyby co to trzeba przeliczać
    tzn. przeliczać pod dachówkę?
    Prawdę mówiąc nie mam projektu pod ręką i z pamięci napisałem,
    pamiętam że w projekcie były 8x?? a wysokości nie zmieniałem - w proj.
    dach kryty dach. ceram. , więc są prawie projektowe.

    > tej wełny to z jakiego powodu chcesz sie pozybyć? No i 20cm izolacji to raczej mało
    jest.
    Było sporo napisane na necie nt., to by wyszła kolejna dyskusja.
    Powiedzmy że: nie i już.
    BTW nawet stary kierbud (nie mój, taki facet z przypadku) sugerował mi
    pchanie styro - nie dopytywałem o szczegóły.

    20 cm styro mało? na ścianach 15. OK, ciepło idzie do góry i tu się
    zbiera z parą, przy wełnie to chyba wszyscy (coś wiedzący) pchają
    25-30-35-40 cm, ale czy te wartości należy rozpatrywać tak samo dla
    styro? (lambda dla mokrej waty i mokrego styro?)
    Nie buduję domu EKO-ENE, tylko ma być rozsądny.

    > nie potrzeba xpsa, styro raczej wytrzyma

    > o akustyce pomyśl - bedzie głośno
    > b.

    oo dzięki, faktycznie zapomniałem

  • 5. Data: 2018-05-31 11:01:42
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 31 maja 2018 01:10:25 UTC+2 użytkownik marios napisał:

    > Ktoś może robił na styro?

    Poszukaj postów z przed kilku lat Marka Dyjora
    On jak dom budował to własnie takie ocieplenie styropianem dachu zrobił. W którymś
    poście dość dokładnie to opisał co i jak.
    Teraz tu już nie bywa ale posty w archiwum pewnie sa

  • 6. Data: 2018-06-01 14:04:17
    Temat: Re: stropodach - z czego (archiwum)
    Od: <n...@n...pl>

    On Thu, 31 May 2018 02:01:42 -0700 (PDT)
    Kris <k...@g...com> wrote:

    > Poszukaj postów z przed kilku lat Marka Dyjora
    Dzięki. Odpaliłem TB i wczytałem wszystkie wątki z news.atman.pl (300k
    od 2008r). Marek pisał (odpisywał) dużo, doszedłem do 2010 w
    przeglądaniu.
    Pozwolę sobie tu wkleić kilkanaście znalezionych w moim temacie, abym
    nie zgubił tego co już przejrzałem.
    Koncepcja do przemyślenia - odwrócony dach.

    ---
    Re: Detale dachu z widoczna wieźbaą
    17.03.2009 15:25
    "
    zastosować inną konstrukcję dachu.
    ja dałem tak
    od góry idać
    blacha
    łaty kontrłaty
    styropian 10cm
    folia
    deskowanie (deska boazeryjna bez fazy) 15cm
    krokwie
    łaty bite długimi gwoździami przez styropian do krokwi.
    dach jest bardzo ciepły i widać piękną więźbę dachową.
    ------
    > Jedno mnie tylko zastanawia czy te 10 cm styropianu to nie za malo w
    > porownaniu z 30 cm welny miedzy krokwiami?
    hmmm
    praktyka wskazuje ze wystarcza (poprzedni rok i zima)
    warto pamietac ze styropian daje ścisła warstwę izolacyjną, bez mostków.
    nad wełną chula wiatr (czasem terz i pod wełną
    ewidentenie to że na dachu trzeba dawać takie kosmiczne ilosci wełny
    świadczy o sporym problemie z uzyskaniem właściwej szczelności izolacji.

    > Jak wyglada to od strony finansowej? Jest podobnie czy kosztuje wiecej
    > niz ocieplenie od wewnatrz?
    styropian XPS dachowy jest drogi ale zaoszczędzamy na GK na stropach
    lub robieniu jakiś cudów z niby stropem drewnianym.
    ------

    > Niestety tez ale moim zdaniem jak kolega pisal ponizej sadze ze
    > dawanie ocieplenia tylko 10cm na dach to nieporozumienie.
    kurna to jest 10cm ale XPSa a nie jakiejś gównianej wełny...
    zastanów sie czemu walicie po 30cm wełny na dach choć teoretycznie
    pwinno wystarczyć te głupie 15cm.
    izolacja węłną dachu jest cholernie mało efektywna, bo ciężko uzyskać
    optymalna szczelność.
    jak sie kto boi to można dać dwa razy po 7cm na zakłądkę i bedzie 14cm
    super szczelnego pokrycia.
    ja piszę na podstawie tego co mam u siebie. przy mrozach -20 st grzałem
    zgodnie z tym co mi wyszło z programu OZC (teoretyczne wyliczenia) i
    miałem tyle ile policzyłem czyli 20 st.
    w lecie na poddaszu bez wentylacji mimo upałów jak dabli drewno od
    środka było chłodne.
    -------
    Re: budowa domu w rekordowym czasie
    30.05.2009 11:59

    > Jak to dokładnie wygląda?

    na krokwiach leży cienkie deskowanie z deski boazeryjnej (tylko bez
    tych syfnych frezowań) na tym styropian potem łaty kontrłaty bite
    długimi gwoździami przez styropian do krokwi na tym blacha. Pod
    styropian dałem folię ale to lekko na zapas. Styropian to XPS URSA
    dachowa 10cm o wysokim wsp izolacyjności łączony na pióro wpust.

    dach był drogi ale zyskałem piękną więźbę dachowa od środka i
    zaoszczędziłem na ocieplaniu i obijaniu od spodu płytami. Pomijając ze
    gdybym chciał mieć od środka widoczną więźbę to bym musiał chyba robić
    drugą fałszywą
    -------
    > Racja, tez rozwazalem ten sposob no ale w pelni zgadzam sie z Krzemem.
    > Dochodzimy kolejny raz do wniosku, ze mokra izolacja to jej brak.
    > Kiki rob normalnie, bo za 5 lat mozesz miec te same problemy.

    jak ktoś chce ocieplać dach styro to najlepiej jednak chyba tak jak u
    mnie czyli stryo na wierzchu na deskowaniu. Zyskujemy szczelna
    jednorodna izolację termiczną i przeciwwilgociową. Żaden wiatr nie
    będzie nam hulał pod izolacją, ponadto nawet jak uszkodzi sie pokrycie
    to wilgoć spłynei po styropianie. (właściwie XPSie)

    wiele osób płakało że 10cm styropianu to mało a ja widze że te 10cm
    styropianu na dachu daje więcej niż 20cm wełny miedzy i pod krokwiami.
    słońce grzeje jak diabli a na poddaszu jest normalna temperatura
    deskowanie jest chłodne czyli ciepło nie przenika. co prawda blacha sie
    nagrzewa do wysokiej temperatury ale styropian jest jasny wiec
    promieniowanie cieplne odbija się a cyrkulujące powietrze usuwa przez
    kalenice nagrzane powietrze zasysając dołem chłodne.

    ponadto jak pada deszcz czy nawet grad to mimo blachy ledwo go w domu
    słychać, XPS jako cięzki i sztywny materiał dość dobrze tłumi hałas.
    ------
    Re: PIR zamiast wełny?
    14.07.2009 13:04
    > Więc rozważ Styrotak. Ja mam tylko 12 cm tego styropianu
    > http://www.felix.pl/wpis_739,pl.htm
    > Sąsiad z bliźniaka ma 15 cm wełny, jakieś dwie folie dodatkowo i
    > choćby teraz na słońcu wyraźnie pod dachem ma cieplej, choć reszta w
    > wykonaniu stromego dachu jest już dokładnie taka sama. Na stropie
    > będzie jeszcze 5 cm styropianu nad łazienką i kuchnią, a wełna nad
    > resztą i na to materiał już mam. Mam jeszcze 5 cm miejsca między
    > krokwiami i zastanawiam się czy warto dodać, raczej już wełnę na
    > siatce, lub zwykłych płyt na śruby.

    cały czas sie zastanawiam czemu u mnei te 10cm XPSa wystarcza

    widać jednak, że w ocieplaniu nie tylko wsp przeniaklnosci ma zanczenie
    ale też szczelność warstwy.

    siedzę na poddaszu słońce praży niemiłosiernie i gdyby nei okna dachowe
    to by pewnie tutaj całkiem chłodniutko było, dotykam deskowania i jest
    chłodne. Ciepło które sie zbiera to głównei to co wzniesie sie z tego
    wielkiego salonu na moją antresolę.

    Jeszcze raz napisę tylko zewnętrzne żaluzje lub markizy zabezpeiczaja
    pomieszczenie przed przegrzewaniem przez okna dachowe.
    -----
    Re: ocieplenie poddasza - pustka powietrzna
    14.07.2009 13:18
    lukaSE wrote:
    > taką przerwę robi się między wełną a pokryciem dachowym. Pozwala ona
    > suszyć izolację. Musisz mieć kratki w podbitce. Po szwedzku nazywa się
    > to luftspalt :D

    pod pokryciem dachowym wiatr ma chulać bo od dołu do kalenicy, hulać ma
    bo cyrkulacja powietrza ogranicza nagrzewanie oddasza, od dołu wpływa
    zimne powietrze góra wypływa gorące.

    Pod dachówką czy blachodachówką stojące powietrze moze spokojnie
    osiągnąć temperature nawet 80 st jeśłi nie mamy wentylacji to izolacja
    musi znosić bardzo duża róznice temperatu 80 na 20 czyli delta wynosi
    ok 60 st. Prawdopodobnei to jest jeden z podowodów nagrzewania się
    poddaszy mimo tych kosmicznych grubości izolacji welnianych.

    powietrze musi swobodnei przepływać pod pokryciem dachu!!!!
    -------
    Re: Pytanie o dach
    31.08.2009 17:33
    > No ok, źle sie wyraziłem.
    > Wełna nie zgnije tylko totalnie zawilgnie zrobi się flak i rozwinie
    > sie na niej życie. Zawilgnięta wełna nie jest dobrym izolatorem...
    > Z tym się chyba zgadzasz prawda?
    spleśneije
    -------
    Re: dachu ocieplenie - pytanie
    26.09.2009 21:42
    > no to jeszcze zapytam
    >
    > - 10cm styro wystarczy ?
    >
    > - ten styropian czy musi on byc ekstrudowany? Bo roznica w cenie z
    > dachowym ogromna ...

    roofmate jakiś czyli XPS dachowy, nie ma lekko

    szacuje ze mój dach kosztował z robotą i blachą ok 50 000 zł pokrycie
    dachu na pow obrysu domu ok 130m okap jakies 0.5m kąt 37 st

    ale od spodu mamy już na gotow

    > - z rysunku (z linka) wynika, ze dyl drewniany jest przybity do
    > kontrlaty bo na dole jest szczelina. czy dobrze widze ? jak duza
    > miala by byc ta szczelina i czemu sluzyc ? odpywowi ew. wody ?
    prawdopodobnie tak, gdyby sie jakas miała szansę tam pojawić

    > - kontrlata cal, lata dwa cale do tego styropian min 4 cale (?)+
    > deska cal to gwozdz musi miec przynajmniej 11 cali. Wytrzyma ten
    > styropian takie uderzenia ? No i trafic w krokiew to chyba
    > mistrzostwo swiata ...

    żadne mistrzostwo całkiem prosta sprawa przed biciem należy nawiercać
    az do krokwi.
    ------
    Re: prawidłowo ocieplone ściany GK
    22.12.2009 10:22
    > Tylko ze im nie wieje. Szczerze to nie rozumiem jak mozna zostawic
    > szczeline miedzy plyta a ociepleniem i mowic ze wieje bo roznica
    > temperatur. To zimne powietrze skads musie sie tam brac. A to znaczy,
    > ze gdzies jest jakas nieszczelnosc i zimne powietrze dostaje sie z
    > zewnatrz co pewnie nie dziwi. Ale jak mozna z ta swiadomoscia
    > zostawic klienta tego nie rozumiem. Po co komu ocieplenie ktore nie
    > dziala??

    bo jest do dupy zrobione.

    Nieststy ale technologia z ociepleniem miedzy i pod krokwiomym jest
    troszkę do dupy.

    jest problem z uszczelnieniem.

    prawdopodobnei powinno sie zrobić tak:

    nad murłata nabić na krokwiach na membramę deski, następie zrobić
    szczelną scianę przedłużająca scianę kolankową aż do tego deskowania,
    sciana musi być szczelna, izolację kłądziemy na tej sciance i miedzy
    krokwie.

    IMHO normalneinie ma szansy aby pwoietrze sie nei dostawała pod
    izolację.

    Wychodzi na to że mój system (izolacja ze styropianu na deskowaniu)
    jest lepsza, przy głupich 10 cm styropianu powierzchnai desek od
    wewnątrz nawet przy -18 st miała 19.5 st przy 20.7 we wnętrzu na
    wysokości 1.2m. na nieogrzewanej antresoli miałem 19 stopni.
    ------
    Re: No i mialem racje z ta welna
    06.01.2010 00:15

    > Technika wypelniania welna skosów to porazka. Widze to z perspektywy
    > 2 lat. Mala nieszczelnosc plyt/parozolacji i ochlodzi sie cale
    > pomieszczenie. Zeby bylo dobrze to by trzeba dac tej welny z metr
    > zeby przestala puszczac powietrze.

    czego dowodzi mój dom z 10cm XPS na dachu
    Chyba troche przypadkiem wybrałem naprawdę dobra technologię ocieplenia
    dachu.
    jak czytam że ludzie dają po 20 czy nawet 45 cm wełny to jakaś paranoja
    jest.
    ------

> [...]
    > miałem z tym problem, ocieplenie robiłem sam, ale potem "fachowcy"
    > układając instalację wodociągową, tu i ówdzie pouszkadzali membranę i
    > poszarpali wełnę w ścianie, przy 20 stopniowym mrozie, zamarzła rura,
    > bo wiało na nią przez mikroskopijną nieszczelność, podobnie miałem z
    > elektryka, z jednego gniazdka, po prostu wialo mi zimnym powietrzem,
    > okazało się, że pasy membrany ułożona na ścianie nie były ze sobą
    > sklejone i podciśnienie zaciągało powietrze (najbardziej podczas
    > jarania w kominku), po poprawkach wszystko jest ok

    no ale widzisz ta technologia jest jednak upierdliwa, wystarczy jakas
    piperzona mysz albo słaby klej na taśmie i mamy dziurkę w membramie.
    Nie mówiac o błędach ludzkich.

  • 7. Data: 2018-06-01 14:12:42
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 1 czerwca 2018 14:04:20 UTC+2 użytkownik n...@n...pl napisał:

> [...]
    > nie zgubił tego co już przejrzałem.
    > Koncepcja do przemyślenia - odwrócony dach.

    Jako że Marek pisywał tutaj pod własnym nazwiskiem to możesz spróbować go
    odszukać(miał swoja stronę internetową o fotografi) i zapytać jak mu się ten dach
    sprawuje po chyba 10 już latach