  • 31. Data: 2010-03-23 10:34:16
    Temat: Re: [OT] wycena instalacji odgromowej
    Od: "jahi" <j...@w...pl>

    Darek wrote:

    > Jezeli porobisz petle, pozaginasz zwody piorunochronu nie w tych
    > miejscach, wtedy zostana w Twojej instalacji wyindukowane tak potezne
    > prady w momencie uderzenia, ze instalacja elektryczna moze wprost
    > wybuchnac ze scian.

    A to mogę potwierdzić. Jeszcze za czasów aktywności w OSP widziałem dom
    kilkanaście minut po uderzeniu pioruna. Wszystkie gniazdka, włączniki,
    liczniki eksplodowały - zostały po nich czarne dziury. Zapaliła się
    ściana na piętrze, ale właściciel zdołał sam ugasić zanim pojawiła się
    straż. Piorun uderzył w sam narożnik dachu dwuspadowego, 10-20 cm dalej
    zaczynała się instalacja odgromowa. Tę blachę z narożnika znaleźliśmy
    potem na ziemi, za wyjątkiem kulistego wgniecenia wielkości mniej
    więcej piłeczki golfowej nie było na niej żadnych śladów (osmaleń,
    przebarwień, itp.).