  • 1. Data: 2014-01-25 01:12:40
    Temat: wyciszenie jarzeniówek
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    trzy standardowej dlugosci (60 cm) jarzeniowki leza na podwieszonym
    suficie,na jego 3-ech krawedziach-bokach; i irytujaco brzecza, wiecie
    pewnie o co chodzi...
    Jak te cuda wyciszyc (poza wyłaczeniem lamp :)?

    na elektroda.pl wyczytalem takie cos:
    "Jeśli brzęczy, to tylko statecznik jest luźno przymocowany do obudowy bądź
    jest do wymiany"

    Tak jest w istocie?
    Jesli tak, to:

    - nagle w trzech obudowach jest luzny statecznik...?

    - statecznik... statecznik... Ktore to w obudowie cudo? sa dwa? czy w jednej
    strony? I jak to-to poznac, jak dokrecic?

    - a wymiana ewentualna: jak poznac, ze raczej konieczna wymiana?

    dzieki

  • 2. Data: 2014-01-26 00:13:22
    Temat: Re: wyciszenie jarzeniówek
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Użytkownik "1634Racine" <1...@R...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jednej strony? I jak to-to poznac, jak dokrecic?
    >
    > - a wymiana ewentualna: jak poznac, ze raczej konieczna wymiana?

    Jak bzyczy i przeszkadza to jest koniecznosc.
    Kup sobie elektroniczny i nie bedzie bzyczenia.

    A jak wyglada google> statetcznik 2x18w

    Tmek

  • 3. Data: 2014-01-26 13:05:22
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

> [...]
    >
    > Tak jest w istocie?
    > Jesli tak, to:
    >
    > - nagle w trzech obudowach jest luzny statecznik...?

    Niestety zdarza się. Może nie luźny ale tak wykonany, że brzeczy
    sam z siebie (magnetostrykcja, luźne uzwojenie). statecznik może
    też dzialać na coś w swoim pobliżu i to coś brzęczy albo
    mechanicznie przenosi się przydźwięk przez obudowę.

    > - statecznik... statecznik... Ktore to w obudowie cudo? sa dwa? czy w
    jednej
    > strony? I jak to-to poznac, jak dokrecic?
    Solidny postopadłościenny kawałek metalu z zazwyczaj dwoma
    doprowadzeniami.
    Dokręcić/docisnąć mocowanie. Podłożyć coś miękkiego i tłumiacego
    drgania.
    IZOLOWANYM śrubokretem trzeba ponaciskać, podokręcać, popukać
    i szukać upierdliwca.

    > - a wymiana ewentualna: jak poznac, ze raczej konieczna wymiana?
    Jak się Twoja cierpliwość skończy.

    Szukaj stateczników z opcją "warm start", zapalaja miękko z małą
    zwłoką a switlówka pohodzi nawet i 30.000 godz.>
    g.

  • 4. Data: 2014-01-27 15:21:27
    Od: szary <s...@n...pl>

    Mnie w sklepie instruowali że jak [już] "bzyczy" to pada.

    > Jak bzyczy i przeszkadza to jest koniecznosc.
    > Kup sobie elektroniczny i nie bedzie bzyczenia.

    taki hint: W akwarium, gdzie miałem mało miejsca, świetlowki (18W) lataja na
    bebechach ze zwykłej żarówki-swietlówki. Rozebrałem, wyjałem okrągły środek
    i podlutowałem na 4 styki kable do zwykłych (liniowych) świetlówek. Tylko
    dałem środki ze starych świetówek ok. 20-22W do liniowych 18W.

  • 5. Data: 2014-01-28 02:43:27
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    Grzegorz in news:lc2ttk$582$1@news.dialog.net.pl
    [..................]
> [...]
    > drgania.
    > IZOLOWANYM śrubokretem trzeba ponaciskać, podokręcać, popukać

    stateczniki w obudowach sa jak zabetonowane,wynik "badan" metoda prob i
    bledow : "mikrodrgania" cewkowe (nie przeszkadzaja, sa max ciche) jednak
    przenosza sie na plastikowa nakladke na obudowe (i to pierwsze - acz
    malenkie - wzmocnienie dzwieku), a to z kolei wzmacnia sie po polozeniu
    lampy-obudowy na podsufitke; czyli wniosek jeden: sprobowac polozyc calosc
    na jakims wygluszeniu-wymoszczeniu -> jakas gąbka.... Zaeksperymentuje.

    > Jak się Twoja cierpliwość skończy.
    > Szukaj stateczników z opcją "warm start", zapalaja miękko z małą
    > zwłoką a switlówka pohodzi nawet i 30.000 godz.>

    to cudo?:
    http://allegro.pl/outlet-lighting-statecznik-tridoni
    c-evg-2x36w-i3845762529.html

  • 6. Data: 2014-01-28 10:19:58
    Od: "g." <n...@s...pl>

> [...]
    > na jakims wygluszeniu-wymoszczeniu -> jakas gąbka.... Zaeksperymentuje.

    Nie,
    Nie do czytałem czy ma opcje "warm start" i ma niestandardowe wymiary.
    Zapalanie na zimno jest natychmiastowe ale szybko zabija świetlówki.
    Te rurowe świetlówki wymagają wstępnego podgrzania katod.
    Funkcja "warm start" wybitnie wydłuża żywotność i efektywność świetlówki.
    Bez tej funkcji świetlówka szybko się zaczernia na końcach i pada po czasie
    takim samym jak marketowe kompaktówki.
    Szukaj takich stateczników które wymarowo odpowiadają
    tradycyjnym.
    Jak już płacisz to szukaj coś lepszego a nie zastępczego.
    Pamietaj, że statecznik elektroniczny ma również funkcję startu a zatem
    tradycyjny starter jest zbędny i jego obwód trzeba odłączyć.
    g.

  • 7. Data: 2014-01-28 12:52:22
    Od: w...@g...com

    > Funkcja "warm start" wybitnie wydłuża żywotność i efektywność świetlówki.

    Czy "warm start" polega na tym, że żarówka miga kilka sekund, zanim się zacznie palić
    ciągłym światłem. Mam właśnie taki problem, że z 5 sekund migają, zanim zaczną
    świecić - czego to przyczyna ?

    pzdr
    Bogdan

  • 8. Data: 2014-01-28 14:40:55
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 28.01.2014 o 12:52 <w...@g...com> pisze:

    > Czy "warm start" polega na tym, że żarówka miga kilka sekund, zanim się
    > zacznie palić ciągłym światłem. Mam właśnie taki problem, że z 5 sekund
    > migają, zanim zaczną świecić - czego to przyczyna ?

    Albo świetlówka pada przy elektronicznym starterze, albo masz jeszcze
    stare startery bimetalowe które muszą kilka razy mignąć aż łuk w
    świetłówce zapali się.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 9. Data: 2014-01-29 00:03:49
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Użytkownik <w...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

> [...]

    zacznie palić ciągłym światłem. Mam właśnie taki problem, że z 5 sekund
    migają, zanim zaczną świecić - czego to przyczyna ?

    Katody świetlówek (skrętki na końcu rury) są pokryte materiałem o
    niskiej energii wyjścia elektronów.
    To znaczy, że materiał ten umożliwia zapłon z względnie niskim
    napięciem. Wg norm jest to napięcie niższe od 400V. Ale nowa świetlówka
    potrafi sama zapalić nawet i bez startera, czyli zapala się w okolicy
    300V.
    Dodatkowo aby obniżyć napięcie zapłonu to przez skrętki przepuszcza się
    prąd by je wstępnie podgrzać. Podgrzanie katod/skrętek dodatkowo ułatwia
    emisję z katod (termoemisja).
    Materiał pokrycia z czasem się zużywa, traci emisję i napięcie
    świetlówki systematycznie wzrasta i jak to napięcie osiągnie poziom
    którego układ zapłonowy nie jest w stanie wygenerować to świetlówka
    pracuje niestabilnie albo nie daje się zapalić.
    Świetlówka jest tak skonstruowana, że przy prawidłowo przeprowadzonym
    rozruchu i eksploatacji w temp. około 25 C powinna przepracować powyżej
    15.000 godzin.

    Tu jest animacja jak to działa.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awietl%C3%B3wka

    Tradycyjny układ zapłonowy ze starterem podgrzewa świetlówkę i generuje
    impulsy w przypadkowych momentach napięcia sieciowego. Najczęściej
    starter "nie trafia" i musi cykl zapłonu powtórzyć i tak do skutku aż
    trafi na odpowiednio wysokie napięcie w sieci. To stąd to mruganie przed
    zapłonem.

    Statecznik elektroniczny z "warm start" podgrzewa katody świetlówki
    przez czas ok 1,5 s jak zakłada norma (i taka jest zwłoka w zapłonie) a
    następnie generuje wysokie napięcie zwiększając je do momentu zapłonu
    świetlówki. Taki zapłon jest bez mrugania. Nie ma strzałów wysokiego
    napięcia w czasie których materiał z katod ulatuje i zaczernia końce rur
    y.
    Statecznik elektroniczny prostuje napięcie sieci i w oparciu o własny
    generator przetwarza je na napięcie zmienne o częstotliwości > 20.000
    Hz. Statecznik elektroniczny też ma dławik ale przy takiej
    częstotliwości jest on bardzo mały i lekki jak również jest to poza
    zakresem słyszalnym dla ludzkiego słuchu. Przy tak wielkiej
    częstotliwości nie zachodzi zjawisko rekombinacji nośników prądu lub
    jest ono dużo mniejsze niż przy 50Hz. Objawia się to efektem, że
    świetlówka z zapłonem elektronicznym świeci jaśniej od tradycyjnej.
    Używając takiego układu należy pamiętać, że na czas eksploatacji
    największy wpływ na ilość zapłonów. Świetlówki źle się sprawują w
    miejscach gdzie się je często zapala i gasi. Nie nadają się do łazienek
    i klatek schodowych. Przed ponownym rozruchem układ zapłonowy powinien
    ostygnąć na co 2-3 minuty powinno wystarczyć.
    W takich warunkach nawet i 30.000 godzin pracy jest osiągalne. Producent
    świetlówek podaje, że z zapłonem elektronicznym i z podgrzewaniem ich
    czas pracy to ponad 25,000 godzin.

    Uproszczone, chińskie wersje stateczników przeprowadzają rozruch na
    zimno. Generują impulsy wysokiego napięcia powyżej 1.V. Zapalają od razu
    ale w takich warunkach materiał z katod ucieka bardzo szybko i
    świetlówka.szybko się zużywa.

    W tamtym roku wymieniem na leda świetlówkę philipsa która była kupiona
    jeszcze przed denominacją za stare złote. Świeciła blisko 20 lat. Miała
    start na ciepło.
    Używam świetlówki rurowej ze statecznikiem elektr. z warm start. Po ok 3
    latach pracy brak śladów
    zaczernienia na końcach rury. Jest to oświetlenie pod meblami kuchennymi
    i często jest włączane.

    Uzupełniając:
    Statecznik elektroniczny zastępuje i starter tradycyjny i dławik
    indukcyjny. Te elementy się odłącza. Na obudowie urządzenia jest schemat
    jak to podłączyć.

  • 10. Data: 2014-01-29 00:33:07
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>