  • 1. Data: 2016-08-26 19:14:58
    Temat: wymiar drewna na meble?
    Od: "abn140" <a...@g...com>

    czy jest cos takiego jak minimalny wymiar drewna na meble?
    czy sa jeszcze w przyrodzie stolarze co robia meble recznie np z czeresni?
    mam do sciecia wlasnie czeresnie, i zastanawiam sie na jaka dlugosc to
    pojechac....
    drzewo jest ogromne! tzw ptasia...
    bo oczywscie jesli nie ma juz biznesu meblarskiego w tym kraju to potne na
    plastry i w komin lub zamiana na wegiel z "wedzarzami"
    to jak? wie ktos? thx

  • 2. Data: 2016-08-26 20:28:20
    Temat: Re: wymiar drewna na meble?
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 26 sierpnia 2016 19:14:59 UTC+2 użytkownik abn140 napisał:
    > czy jest cos takiego jak minimalny wymiar drewna na meble?
    > czy sa jeszcze w przyrodzie stolarze co robia meble recznie np z czeresni?
    A kiedyś robili?
    Czereśnia to do wędzarni najlepiej

  • 3. Data: 2016-08-26 22:40:04
    Od: s...@g...com

> [...]
    > bo oczywscie jesli nie ma juz biznesu meblarskiego w tym kraju to potne na
    > plastry i w komin lub zamiana na wegiel z "wedzarzami"

    Możesz pociąć na metrowe.
    Ale w praktyce preferowane są kawałki około 3m.
    Najlepiej zapytaj w pobliskim tartaku.
    Oni wiedzą jak im sie najlepiej pracuje i jak pokażesz zdjęcie to ci zaproponuja jak
    to najlepiej pociąc aby to przetarli.

    Daj do wysuszenia i sobie możesz hobbystycznie coś z tego zrobić.
    Albo sprzedaj. Poszukaj na allegro po ile takie deski schodzą.

    Ale u nas rynek na ciekawe drewno jest bardzo mały. Stolarzy którzy z tym pracuja
    jest niewiele.
    Kiedyś bylo forum stolarskie ale uschło, alternatywne fora są słabe ale możesz tam
    gdzieś zapytać.

    Czeresnia jest fajna. I ja bym z niej np. stół zrobił...

  • 4. Data: 2016-08-27 09:45:41
    Od: "Tomasz" <t...@g...com>

    Użytkownik "abn140" <a...@g...com> napisał

    > drzewo jest ogromne! tzw ptasia...
    > bo oczywscie jesli nie ma juz biznesu meblarskiego w tym kraju to potne na
    > plastry i w komin lub zamiana na wegiel z "wedzarzami"
    > to jak? wie ktos? thx

    Jeśli tego drzewa jeszcze nie sciąłeś to jest dzielenie skóry na niezabitym
    niedźwiedziu.
    Mój brat miał olbrzymią czereśnie i pewnego dnia podczas strasznej wichury
    drzewo zostało złamane. Okazało się że zdrowego drewna to było tylko około 3
    cm
    przylegające do kory a cały środek to było próchno nie nadające się nawet na
    ognisko.
    Czereśnia cały czas pięknie rodziła i wyglądała zdrowo.

    --
    Tomasz

  • 5. Data: 2016-08-29 11:01:31
    Od: "abn140" <a...@g...com>

    > --
    > Tomasz
    Rozumiem dlaczego tak piszesz, :-) ale uwierz - to coś definiuje pojecie
    drzewa na nowo!
    5 lat temu polazlem na to trzewo zeby go przyciac bo bylo tak ogromne ze
    naprawde strach patrzec jak sie to na wietrze gnie....
    obcialem w kolo na grubosc kolana - wszystko co chudsze poszlo na dol.
    po paru latach drzewo nadal jest zjawiskowo wielkie. Odbilo i obroslo
    dookola...
    to tzw blizniak. dwa konary strzeliscie w gore, szacowana wysokosc > 15m
    /ciete bylo/
    grubosc - nie znam dokladnie ale ledwie moge je objac rekami....
    -------
    co do samego drewna to poczatkowo to traktowalem jako zart, a teraz zaczynam
    sie usmiechac do mysli zeby faktycznie cos sobie z tego zrobic...
    tym bardziej ze mam stolaza znajomego, niestety odleglosc - 70 km....
    ma wlasny las wiec pewnie i mozliwosci przecierek.
    trzeba jechac sie rozpytac....
    co do jakosci drewna, to o ile pamietam - jest ono w dwoch kolorach w
    przekroju. myslalem ze to jest wada i ze gnije....
    ale nie. mlodzież - corki tego drzewa czy jak to nazwac - tez sa w dwoch
    kolorach.
    cecha gatunku? zna sie ktos na tym?
    a - i co najbardziej zacne - to cholerstwo ma ok. 25 lat dopiero. Pamietam
    bo jak matka zmarla w '94 to bylo juz takie sobie malosrednie, jak te
    trzyletnie corki stojace obok....
    a :-) i byly dwa takie blizniaki! tego drugiego, wycielismy w mysl zasady
    "ubij póki mały". Jakby nie ten manewr to mialbym teraz 2 takie podwojne
    wieże.......

  • 6. Data: 2016-08-29 12:45:18
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 29 sierpnia 2016 11:01:32 UTC+2 użytkownik abn140 napisał:

    Wszystkie drzewa mają dwa "kolory".
    Tylko niektóre mają je dosyć podobne od siebie.
    To są dwa rodzaje drewna w tym samym drzewie. Zazwyczaj to wewnątrz jest twardsze.
    Tu masz opisane, jak zwykle polska wikipedia dosyć kiepsko to opisuje.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Wood#Heartwood_and_sap
    wood

    Dla przykladu cisa sie wykorzystuje bo jedna część jest twarda a druga elastyczna.
    I dzieki temu łuki mają możliwość dużo energii zmagazynować (sciska sie te twarda
    część a rozciąga te elastyczna).

    Dla czereśni też tak jest a i jabłoń, grusza tak ma.
    Owocowe drzewa szybko rosną.
    Ale właśnie lubieją gnic od środka.

    Jak nie masz żadnych narzędzi to nie ma sensu samemu rzeźbić.
    Ewentualnie możesz pociąć na drobne (max 40cm długości), połupać na kostki (nie na
    szczapy). I sobie potem na zwykłej pile zrobić deseczki.

    Takie deseczki spokojnie można kleić i będą tak samo wytrzymałe jak całe deski.
    Ale roboty z tym więcej.

    PS.
    Jak sie robi małe dziewczynki? Tak samo jak deseczki, rżnie sie duże.

  • 7. Data: 2016-08-29 14:46:54
    Od: jedenptak <n...@d...pl>

    On Fri, 26 Aug 2016 19:14:58 +0200
    "abn140" <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > bo oczywscie jesli nie ma juz biznesu meblarskiego w tym kraju to
    > potne na plastry i w komin lub zamiana na wegiel z "wedzarzami"

    Mnie mówili że calówka. Trochę się wykrzywi, trochę inna wada,
    przejdzie przez grubościówkę i zostaje 20 albo 18mm.

  • 8. Data: 2016-08-29 14:58:07
    Od: "abn140" <a...@g...com>

    >Jak nie masz żadnych narzędzi to nie ma sensu samemu rzeźbić.
    raczej mialem na mysli zeby mi ktos cos z tego zrobil. Cenowo to oczywiscie
    wyjdzie tyle samo co z drewna stolarza,
    jak nie drozej, ale w sumie to fajnie miec mebel z wlasnego drzewa.

  • 9. Data: 2016-08-29 16:28:37
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 29 sierpnia 2016 14:58:09 UTC+2 użytkownik abn140 napisał:
    > raczej mialem na mysli zeby mi ktos cos z tego zrobil. Cenowo to oczywiscie
    > wyjdzie tyle samo co z drewna stolarza,
    > jak nie drozej, ale w sumie to fajnie miec mebel z wlasnego drzewa.

    Jak inny stolarz to jak najbardziej standardowo czyli jednak tartak i przetrzeć więc
    kłody jak najdłuższe.

    I tu uwaga:
    Tartaki są wybredne. Nie każdy sie zgodzi trzeć drewno niewiadomego pochodzenia. Boją
    się gwoździ, kamieni w drewnie.

    I druga uwaga:
    Wielu stolarzy nie lubi pracować z drewnem klienta. Nie wiedzą co to za jedno, jaka
    wilgotność itp.
    Tak więc na nasze polskie warunki to słabo to widzę ale jak znajdziesz dobrego
    stolarza to pewnie będzie fajnie :)

  • 10. Data: 2016-08-29 16:48:10
    Od: wolim <n...@p...tu>

    W dniu 2016-08-29 o 14:58, abn140 pisze:
    > raczej mialem na mysli zeby mi ktos cos z tego zrobil. Cenowo to oczywiscie
    > wyjdzie tyle samo co z drewna stolarza,
    > jak nie drozej, ale w sumie to fajnie miec mebel z wlasnego drzewa.

    pojadą.

    Pozdrawiam,
    MW