  • 91. Data: 2017-03-28 20:53:56
    Temat: Re: zmiana systemu ogrzewania
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    W przypasku ciepla nie istnieje pojecie strat bo samo cieplo jest strata. Jesli
    budynek potrzebuje okreslonej mocy do utrzymania w nim temperatury to nie jest wazne
    czy to bedzie podlogowka napedzana miniaturowym reaktorem jadrowym czy ognisko w
    duzym pokoju. Podlogowka to duza powierzchnia i niska temperatura wody. Kaloryfer to
    mala powierzchnia i wysoka temperatura wody. W obydwu przypadkach zeby uzyskac takie
    same temperatury w budynku moc dostarczona musi byc taka sama bo ta moc nie zalezy od
    sposobu grzania a z uciekania ciepla przez przegrody na zewnatrz budynku. Amen.

  • 92. Data: 2017-03-28 20:57:33
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 28 marca 2017 20:25:35 UTC+2 użytkownik Janusz napisał:
    > W dniu 2017-03-27 o 14:34, Kris pisze:
    > Bzdura, ciepło można dostarczyć z większymi (grzejniki) lub mniejszymi
    > stratami (podłogówka).

    Piszesz bzdura nie wiedząc o czym mowa
    Kolejny post napisałeś, piząc o stratach a my nie o ty
    Że straty sa mniejsze czy większe to jest bezdyskusyjne.
    Strat się nie czepiam, zastanowiło mnie jak bodajże użytkownik napisał że przy
    podłogówce jest mniejsze zapotrzebowanie domu na energię.
    Skoro dom potrzebuje 5000kWh to tyle potrzebuje
    I można mu to dostarczyć podłogówką z mniejszymi stratami(aczkolwiek wyżej jest link
    o niemałych stratach w dół), można grzejnikami z być może większymi stratami, można
    kotłem stałopalnym ze sprawnością 50%, można kondensacyjnym ze sprawnością 110%. Ale
    ilość energii jaką w domu ma "zostać" aby domownikom było komfortowo jest wg mnie ta
    sama.
    Szklankę wody możesz zagotować na ognisku, na gazie czy grzałką. Zużyjesz w tych 3
    przypadkach różne ilości energii lecz wodzie musisz dostarczyć w 3 przypadkach tyle
    samo aby się zagotowała.

  • 93. Data: 2017-03-28 21:59:09
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-03-28 o 20:57, Kris pisze:
> [...]
    przypadkach różne ilości energii lecz wodzie musisz dostarczyć w 3 przypadkach tyle

    Dlaczego wypisujesz takie bzdury?

    "Zapotrzebowanie energetyczne budynku" to jest określenie umowne
    dotyczące ilości energii jaką w ciągu roku trzeba dostarczyć do budynku
    w celu utrzymania określonej temperatury i przygotowania CWU, które
    wynika bezpośrednio ze strat cieplnych budynku i umownego,
    znormalizowanego zużycia CWU dla określonej liczby osób.

    Na straty cieplne budynku natomiast mają wpływ: izolacyjność przegród,
    wentylacja, warunki klimatyczne oraz rozkłady temperatur (tzw.
    gradienty) wymagane i uzyskiwane.

    Skoro gradienty temperaturowe mają wpływ na straty cieplne budynku to i
    zapotrzebowanie energetyczne będzie różne dla różnych systemów grzewczych.

    Porównywanie strat cieplnych budynku do ciepła potrzebnego do zagrzania
    szklanki wody jest idiotyczne i już Ci to wcześniej tłumaczyłem, ale jak
    widać myślenie to nie jest Twoją domeną. Dom to nie szklanka wody o
    określonej kumulacyjności, ale dość złożony układ termodynamiczny, na
    który składają się:

    - zmienne straty cieplne

    - wymagany gradient temperaturowy dla uzyskania komfortu człowieka

    - gradient temperaturowy uzyskiwany zależny od zastosowanej techniki
    grzewczej Ten gradient sprawia, że straty będą różne dla różnych
    systemów grzewczych.

    !!!!! KUMULACYJNOŚĆ CIEPLNA BUDYNKU NIE MA TU KOMPLETNIE ŻADNEGO
    ZNACZENIA !!!!!!!

    Dlatego porównywanie kumulacyjności termicznej szklanki z wodą do
    zapotrzebowania energetycznego domu świadczy tylko i wyłącznie o Twojej
    ignorancji w temacie ogrzewnictwa.

  • 94. Data: 2017-03-28 22:21:10
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nikt nie twierdzi ze straty w przypadku podlogowki beda wieksze niz przy grzejnikach.
    Wrecz przeciwnie, ucieczka ciepla przez przegrody i wentylacje beda mniejsze. Ale to
    nie bedzie 40% tylko duzo mniej. Jak na razie uprawiacie czyste teoretyzowanie. Nikt
    nie zmierzyl temperatury pod sufitem przy roznych systemach ogrzewania i roznych
    temperaturach zewnetrznych. Najwiecej mozna w ocieplonym domu zaoszczedzic jesli jest
    wentylacja mechaniczna i uzywa sie jej wedlug zasady lepszy smrodek niz chlodek. Malo
    to razy bylo na grupie o wentylacji. Byly podawane ilosci wymienianego powietrza. I
    zawsze wychodzilo ze rekuperatorowcy wymieniaja duzo mniej niz by chociazby z
    przepisow wynikalo.

  • 95. Data: 2017-03-28 23:21:40
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-03-28 o 20:23, Janusz pisze:

    > Ma i to bardzo, Okna są nawiększą dziura w ociepleniu i teraz przy
    > podłogówce temp pow na wysokości okna masz 22st a przy grzejniku
    > 50st lub więcej, i tak proporcjonalnie rosną straty ciepła przez okno,
    > do tego dochodzi gorący sufit i straty przez izolację sufitu i ścian
    > przylegających. To wszystko daje 20-30% więcej strat przy tym samym
    > komforcie cieplnym.

    Janusz, ale spojrz na wykres Uzytkownika. Tam straty grzejnikow opisane
    sa krzywa. Jedyne czego nie ma to strat podlogi.

    Pozdro.. TK

  • 96. Data: 2017-03-29 00:05:23
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-03-28 o 21:59, Uzytkownik pisze:

> [...]
    >
    > - gradient temperaturowy uzyskiwany zależny od zastosowanej techniki
    > grzewczej Ten gradient sprawia, że straty będą różne dla różnych

    Nie jestem pewny czy to jest prawda. Pytanie pomocnicze: dlaczego na
    wykresie krzywa podlogowki powyzej 1,8m wysokosci skreca mocno w lewo,
    osiagajac pod sufitem 16C?
    Pytanie drugie: dlaczego zakladasz, ze przez strop ucieka najwiecej
    ciepla, mimo, ze zgodnie opowiadamy o stracha okien?
    Zadalem pytanie, dlaczego podlogowka ma byc oszczedniejsza i jak dotad
    argumentacja jest taka - przede wszystkim bo tak. Nie uwzgledniamy strat
    w dol, bo ich nie ma, a krzywe zostawiamy bez analizy.
    Nie upieram sie przy zadnym rozwiazaniu. Moze niech ktos bieglejszy
    wprowadzi modelowe pomieszczenie w OZC. Zobaczymy co on na to.

    > !!!!! KUMULACYJNOŚĆ CIEPLNA BUDYNKU NIE MA TU KOMPLETNIE ŻADNEGO
    > ZNACZENIA !!!!!!!

    A jednak troche ma. Perzewodnictwo cieplne scian w gore i w dol.

    Pozdro.. TK

  • 97. Data: 2017-03-29 00:48:35
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-03-29 o 00:05, Maniek4 pisze:
> [...]

    Mimo poznej pory pokusilem sie o proste obliczenia.
    Z Adama linku wiemy, ze straty w dol oscyluja na poziomie 2W/m^2.
    Zalozmy, ze mamy dom parterowy o powierzchni posadzki ogrzewanej 100m^2.
    Jego zapotrzebowanie na cieplo to 40W/m^2. Zwyczajowo przyjmujemy okres
    grzewczy 4300 godzin.
    Straty posadzki: 2x100x4300/1000=860 kWh.
    Straty budynku: 40x100x4300/1000=17 200 kWh.
    A wiec 860/17 200x100=5% calosci na grzania gruntu.
    To dla podlogowki.
    Dla grzejkow:
    Z wykresu wiemy, ze temp. posadzki ma 20C. W praktyce tyle nie ma, bo
    temperatura rury przy izolacji jest wyzsza jak 26C, ale niech bedzie.
    Adama 2C przy 26C nad posadzka o ile pamietam. Temp. gruntu 10C, wiec
    26-10=16. 2/16=0,125W/1C.
    0,125x10=1,25W/m^2 w dol.
    Straty posadzki w sezonie: 1,25x100x4300/1000=537kWh
    537/17 200x100=3,12%
    Roznica to prawie 2% strat na niekorzysc podlogowki. A to i tak bez
    uwzglednienia scian.

    Niech mnie ktos poprawi jesli sie myle.

    Pozdro.. TK

  • 98. Data: 2017-03-29 05:53:39
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    wymienianego powietrza. I zawsze wychodzilo ze rekuperatorowcy wymieniaja duzo mniej

    Jak zwykle wypisujesz bzdury nie potrafiąc zrozumieć tego do czego się
    odnosisz.

  • 99. Data: 2017-03-29 05:55:54
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-03-28 o 23:21, Maniek4 pisze:

    > Janusz, ale spojrz na wykres Uzytkownika. Tam straty grzejnikow
    > opisane sa krzywa. Jedyne czego nie ma to strat podlogi.
    >
    > Pozdro.. TK

    Na tym wykresie nie ma żadnych strat. Są tylko rozkłady temperatur.

  • 100. Data: 2017-03-29 07:59:40
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 28 marca 2017 15:20:05 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    > Powies te termometry i daj znac jaki wynik.

    Przywlekłem z tarasu czujnik zewnętrzny od "stacji pogodowej"
    Pomieszczeniu z podłogówką
    Całe popołudnie stał obok bazy bo chciałem zobaczyć czy żółci bracia dobrze to
    skalibrowali
    Na bazie komfortowe 22stC, czujnik pokazuje 21,7stC wiec żółci bracia za dokładni nie

    Czujnik umieściłem na wysokości ok 1,8 metra i temp wzrosła o 0,5stC
    Następnie umieściłem czujnik na wysokości ok 2,2m i temperatura wzrosła o
    o kolejne 0,3stC