eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościPorady › W zimie zarządzanie nieruchomościami bywa trudne

W zimie zarządzanie nieruchomościami bywa trudne

2017-12-05 10:42

W zimie zarządzanie nieruchomościami bywa trudne

Odśnieżanie © Aliaksandr - Fotolia.com

Zarządzanie nieruchomością w zimie to dodatkowe obowiązki. Wraz z pojawieniem się pierwszych opadów śniegu i mrozu wspólnota mieszkaniowa lub zarządca muszą dołożyć wszelkich starań, aby stan dachów i chodników należących o budynków nie generował zagrożenia wypadkami. Troska o zdrowie i komfort lokatorów nabiera zimową porą jeszcze większej wagi. Warto o tym pamiętać, ponieważ nawet zwykłe nieodśnieżenie może nieść za sobą poważne konsekwencje.

Przeczytaj także: Zimowe obowiązki zarządcy nieruchomości

Jakie obowiązki spoczywają na właścicielach i zarządcach nieruchomości? W odpowiedzi na to pytanie pomagają przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane oraz z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W pierwszym z tych aktów (art. 61 ust. 2) czytamy m.in., że to właśnie te osoby mają obowiązek zapewnić bezpieczne użytkowania obiektu „[…] w razie wystąpienia czynników zewnętrznych oddziaływujących na obiekt, związanych z działaniem człowieka lub sił natury…” takich jak np. intensywne opady atmosferyczne intensyfikujące ryzyko uszkodzenia obiektu lub zagrożenie zdrowia i życia ludzi.

Natomiast drugi z powołanych powyżej aktów stanowi wprost (w art. 5 ust. 1 pkt. 4) o obowiązku utrzymaniu obiektu w czystości i porządku, co polegać ma na „uprzątnięciu błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości”. Ustawa zobowiązuje do czyszczenia chodników, które bezpośrednio przylegają do posesji właściciela nieruchomości. Od tej zasady istnieje jeden wyjątek - chodzi o sytuację, w której na chodniku dozwolony jest płatny postój lub parkowanie „pojazdów samochodowych”.
„Mówiąc o uprzątnięciu składników, nieodłącznie towarzyszących zimie czyli śniegu, błota i lodu nie mamy na myśli jedynie odśnieżania chodników i posypania ich żwirem lub, choć ostatnio coraz rzadziej, solą. Obowiązki porządkowe dotyczą również takich elementów obiektu jak jego dach czy elewacja. Zimą szczególnie narażone są one na uszkodzenia. Zalegający na dachu lub przylepiony do elewacji śnieg i zwisające z niego lodowe sople mogą ponadto stworzyć zagrożenie dla mieszkańców i osób znajdujących się w bezpośrednim pobliżu budynku” – tłumaczy Mariusz Łubiński, prezes firmy Admus.

fot. Aliaksandr - Fotolia.com

Odśnieżanie

W przypadku wielorodzinnych obiektów mieszkalnych, w których rolę właściciela pełni wspólnota, zadanie usunięcia śniegu, lodu i błota pośniegowego przeniesione zostają na zarządcę sprawującego opiekę nad obiektem.


Najczęściej w przypadku wielorodzinnych obiektów mieszkalnych, w których rolę właściciela pełni wspólnota, zadanie usunięcia śniegu, lodu i błota pośniegowego przeniesione zostają na zarządcę sprawującego opiekę nad obiektem. Jest to jedna z zalet kompleksowej obsługi płynącej ze współpracy z profesjonalną firmy zarządczą. W dobie powszechnego braku czasu to dodatkowy komfort dla wspólnoty, która niejednokrotnie pozbywa się jednocześnie odpowiedzialności za ewentualne szkody spowodowane nienależytym uprzątnięciem terenu wokół budynku.

Zamiatanie chodników i posypywanie ich dla zminimalizowania ryzyka poślizgnięcia oraz usuwanie śniegu i lodu z dachów i elewacji firmy zarządcze często zlecają podmiotom specjalizującym się w tym zakresie. Bywa, że już na kilka miesięcy przed zimą zaplanowane są konkretne działania. W tej sytuacji w umowie z podwykonawcą zawarta jest również odpowiednia klauzula o przeniesieniu na niego odpowiedzialności za szkody wynikające ze źle wykonanej pracy.
„Firmy zarządzające nieruchomościami przygotowania do kolejnej zimy rozpoczynają tak naprawdę w momencie nadejścia wiosny. Warto z dużym wyprzedzeniem określić przyszłe działania i mieć odpowiednich ludzi pod telefonem. Często zdarza się, że odśnieżaniem chodników wokół obiektu zajmują się na bieżąco firmy sprzątające, które współpracują z zarządcą w ramach usługi całorocznej. Jest to dodatkowa oszczędność, ponieważ wspólnota nie jest zmuszona do ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z usługą sezonową. Sytuacja różni się trochę w przypadku dachów i elewacji. To zadanie zlecane jest profesjonalnym firmom, które są w stanie odpowiednio zabezpieczyć teren, posiadają doświadczenie, przeszkoloną kadrę, sprzęt i polisy ubezpieczeniowe.” – dodaje prezes Admus.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • Kubeusz81 / 2017-12-06 16:03:02

    No fajnie że tak o odśnieżaniu ładnie pisze firma Admus. Szkoda tylko, że koszt ogólny zarządzania osiedla to u nich jakiś kosmos...
    Dodam, że na rewelacyjną jakość usług to już niekoniecznie się przenosi. odpowiedz ] [ cytuj ]

  • romislaw / 2018-01-05 15:18:43

    A to fakt, mieliśmy ich kiedyś u siebie na osiedlu i było w cholerę drogo. Choć jakoś była w sumie przyzwoita. Ot byli, nie wychylali się, nie dopuszczali do jakichś poważniejszych wpadek. No ale dziś to trochę mało jak na dobrego administratora...

    A tak przy okazji to niedługo te gadanie o zaśnieżonych chodnika przy obecnych zmianach klimatycznych miedzy bajki będzie można włożyć :) odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: