eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościPorady › Jak dokonać zgłoszenia do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków?

Jak dokonać zgłoszenia do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków?

2021-07-20 14:04

Jak dokonać zgłoszenia do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków?

Jak dokonać zgłoszenia do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków? © pixabay.com

Od 1 lipca właściciele domów jednorodzinnych, zarządcy budynków wielolokalowych oraz właściciele lokalu usługowych mają obowiązek złożenia deklaracji o źródłach ogrzewania budynków. Jak zrobić to skutecznie? Jakie sankcje grożą za zlekceważenie tego obowiązku? Na to pytanie odpowiada Bartosz Antos - Dyrektor ds. Nieruchomości w firmie Saveinvest Sp. z o.o. - portal www.dzialkanadmorzem.pl.

Przeczytaj także: Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków, czyli polska walka ze smogiem

Czym jest Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków?


Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) to system działający od 1 lipca tego roku. Wdrożono go w celach statystycznych i ma przyczynić się do podejmowania przez rząd efektywnych decyzji w zakresie ochrony otaczającego nas środowiska naturalnego. Anna Kornecka – podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii – na konferencji prasowej stwierdziła bowiem, że za 40 procent emisji dwutlenku węgla do atmosfery odpowiadają dzisiaj budynki, a połowa z nich to budynki mieszkalne. Chodzi zatem o to, by na podstawie uzyskanych z CEEB danych stworzyć jednolitą i wielopoziomową strategię walki z zanieczyszczeniem powietrza oraz z ubóstwem energetycznym. Rząd chce wspierać działania, które spowodują, że budynki mieszkalne będą niskoemisyjne.

fot. pixabay.com

Jak dokonać zgłoszenia do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków?

Od 1 lipca właściciele domów jednorodzinnych, zarządcy budynków wielolokalowych oraz właściciele lokalu usługowych mają obowiązek złożenia deklaracji o źródłach ogrzewania budynków.


Kto musi złożyć deklarację do CEEB?


Właściciele domów jednorodzinnych, zarządcy budynków wielolokalowych oraz właściciele lokali usługowych mają zatem obowiązek złożenia stosownej deklaracji do systemu CEEB. Nowe przepisy weszły w życie 1 lipca 2021 r., ale na dopełnienie formalności osoby zobowiązane mają aż 12 miesięcy. Wiadomo jednak, że lepiej wysłać formularz do CEEB jak najszybciej, aby w natłoku różnych, codziennych zadań ostatecznie o nim nie zapomnieć. Rzecz jasna termin roczny obowiązuje tylko dla osób, które w dniu 1 lipca był już właścicielami domów lub administratorami budynków, wyposażonych w źródło ciepła o mocy co najmniej 1 MW. Dla źródeł ciepła uruchomionych po 1 lipca 2021 r. termin na zgłoszenie do CEEB wynosi bowiem zaledwie 14 dni. Co przy tym istotne, w formularzu należy wskazać wszystkie źródła ogrzewania dostępne w danym budynku.

Jak złożyć deklarację CEEB?


Deklarację do CEEB można złożyć na dwa sposoby. Po pierwsze w formie elektronicznej przy pomocy profilu zaufanego ePUAP lub dowodu osobistego z warstwą elektroniczną oraz za pośrednictwem specjalnie przygotowanego systemu teleinformatycznego. Po drugie w formie papierowej, wysyłając wypełniony formularz listem poleconym albo składając osobiście we właściwym urzędzie. Łatwiejsze jest oczywiście wypełnienie deklaracji przez Internet. Należy wejść na stronę www.zone.gunb.gov.pl oraz wybrać opcję "złóż deklarację". W kolejnym kroku zostaniemy przekierowani do logowania w systemie ePUAP – wskazuje Bartosz Antos.

Jak prawidłowo wypełnić formularz?


Konieczne jest najpierw dodanie budynków, których będą dotyczyły deklaracje, a następnie wypełnienie deklaracji w odniesieniu do każdego z nich. Jakie dane należy podać? Przede wszystkim rodzaj budynku, wszystkie umieszczone w nim rodzaje źródła ciepła wraz ze wskazaniem ich rodzaju, trybu funkcjonowania oraz sposobu wykorzystania. Najbardziej problematycznym pytaniem jest jednak to o klasę posiadanych kotłów w przypadku wskazania posiadania typowego pieca węglowego. Najczęściej ta informacja umieszczona jest na samym urządzeniu. Dodatkowo należy wskazać rodzaj używanych paliw oraz finalnie podać swoje dane kontaktowe i dane adresowe.

Czym grozi niedopełnienie obowiązku?


Właściwe organy mogą weryfikować prawdziwość podanych w formularzu danych. Dopuszczalne jest bowiem przeprowadzanie kontroli. Niedopełnienie ustawowego obowiązku informacyjnego albo podanie w formularzu nieprawdziwych danych wiąże się z negatywnymi konsekwencjami. W szczególności w przepisach przewidziano karę grzywny, która będzie wymierzana na zasadach ogólnych Kodeksu wykroczeń. Spóźnienie w złożeniu deklaracji można jednak naprawić, korzystając z instytucji czynnego żalu i dopełniając formalności zanim właściwy organ zorientuje się, że doszło do uchybienia – dodaje Bartosz Antos.

Bartosz Antos
Dyrektor ds. Nieruchomości |

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: