  • 81. Data: 2023-03-16 07:58:16
    Temat: Re: Budowa domu, jaką technologię dla ścian wybrać.
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Blisko drogi dom powinien być TIR-o i BMW-u odporny.

    -----

  • 82. Data: 2023-03-16 15:36:57
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Parterowy Panie, parterowy! ;)

    Łojtam - to śmigło poziomo się da i będzie jak ta lala :)

  • 83. Data: 2023-03-19 08:35:04
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 13 Mar 2023 19:18:26 +0100, Irek.N.

    > Naczytałem się. Wygląda obiecująco, ale nie daje mi jeszcze spokoju
    > bloczek ze styropianem w środku. Znaczy bloczek jak bloczek, ale
    > parametry jakieś niespotykanie dobre. Muszę zagaić o co chodzi
    > i jak to liczą.

    To jest chwyt marketingowy. Powietrze ma najlepszy współczynnik
    opłacalności -- zamiana go na materiał ociepleniowy, jaki by nie
    był, to absolutny bezsens.

    Jeśli zdecydujesz się na silkę, pierwszą warstwę muru
    na fundamencie połóż z pustaka ceramicznego i opcjonalnie
    zasyp go perlitem. W ten sposób, a z powodu dużej powierzchni
    i masy silki, zmniejszy się przenikanie do/z fundamentu.

    https://www.youtube.com/watch?v=x5wFh1lnQIg ;)

    Ps. pamietaj jakby co, że (ale jeszcze nie wraz)
    z Lisciastym montujemy PC i PV. To moze jakiegoś
    piwa się przy okazji w końcu napijemy. ;P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 84. Data: 2023-03-19 14:21:42
    Od: WS <L...@c...pl>

    niedziela, 19 marca 2023 o 08:35:05 UTC+1 Myjk napisał(a):

    > To jest chwyt marketingowy. Powietrze ma najlepszy współczynnik
    > opłacalności -- zamiana go na materiał ociepleniowy, jaki by nie
    > był, to absolutny bezsens.

    To raczej tak nie do końca... w większości tych materiałów izolatorem też jest
    powietrze, ale "uwięzione" w małych objętościach.
    Przy większej ilości powietrza zaraz pojawia się cyrkulacja, która mocno zmniejsza
    izolację przegrody. Dlatego np. nie należy kleić styropianu na placki, tylko
    zamknięte ramki, okna trójszybowe są lepsze od dwuszybowych przy tej samej
    sumarycznej ilości powietrza między nimi, choć samo szkło jest b. kiepskim
    izolatorem...

  • 85. Data: 2023-03-19 17:14:38
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 19 Mar 2023 06:21:42 -0700 (PDT), WS

> [...]
    > jest powietrze, ale "uwięzione" w małych objętościach. Przy większej
    > ilości powietrza zaraz pojawia się cyrkulacja, która mocno zmniejsza

    Nie ma praktycznie cyrkulacji (a raczej chyba miałeś na myśli konwekcji)
    w materiale _ściany_ 2W w której przenikanie ciepła jest takie same na
    całej powierzchni i to przenikanie odbywa się w płaszczyźnie poziomej.

    Oczywiście jak się zdarzy połączenie paproków, może być przedmuch na
    spoinach, dlatego między innymi to właśnie ceramika jest materiałem
    obarczonym dużym błędem montażowym i jest IMHO nagorszym z możliwych
    wyborem. Tzn. prawidłowe wykonanie jest kosztowne.

> [...]
    > tylko zamknięte ramki, okna trójszybowe są lepsze od dwuszybowych przy
    > tej samej sumarycznej ilości powietrza między nimi, choć samo szkło

    To jest inna kwestia, w tym wypadku zazwyczaj dół jest nieuszczelniony,
    do tego jeszcze góra, i wtedy po prostu się robi komin między murem
    a ociepleniem. Za to nie będzie grzyba, bo ściana "oddycha". hehe

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 86. Data: 2023-03-19 17:18:43
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 19 Mar 2023 06:21:42 -0700 (PDT), WS

    > okna trójszybowe są lepsze od dwuszybowych przy tej samej sumarycznej
    > ilości powietrza między nimi, choć samo szkło jest b. kiepskim
    > izolatorem...

    Ps. "Szyby" są wypełnione argonem albo kryptonem a nie powietrzem. ;P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 87. Data: 2023-03-19 19:56:09
    Od: "Irek.N." <n...@j...pl>

    > Ps. pamietaj jakby co, że (ale jeszcze nie wraz)
    > z Lisciastym montujemy PC i PV. To moze jakiegoś
    > piwa się przy okazji w końcu napijemy. ;P

    Dzięki za porady :) Zapisane.
    Co do PV i PC to pewnie za rok-dwa, zobaczymy jak pójdzie, jaka będie
    tzw. koniunktura ;)

    Miłego.
    Irek.

  • 88. Data: 2023-03-19 20:01:49
    Od: "Irek.N." <n...@j...pl>

> [...]
    sumarycznej ilości powietrza między nimi, choć samo szkło jest b. kiepskim

    Okna 3 szybowe są grubsze, mają dwie komory i wiecej jednak
    "powietrza"*. W 2013 zamontowałem 4 szybowe, ale 2 komorowe, z folią
    żeby było śmieszniej w środku, taki Panie wynalazek.
    Teraz szukam 4 (albo 5 jeżeli z folią) szybowych ale 3 komorowych. Na
    lokalnych targach nie było żadnej takiej instalacji. Za to widziałem
    dzielone, z żaluzyjkami w środku. Przyjdzie i na ten temat czas.

    Miłego.
    Irek.
    * mają też wadę o której się nie mówi. Ponieważ komory są takie same,
    istnieją częstotliwości (hałas) tłumione gorzej. Idealnie było by dorwać
    takie, w których odległości pomiędzy szybami są różne, ale nie
    "harmoniczne". ;)

  • 89. Data: 2023-03-19 22:34:46
    Od: WS <L...@c...pl>

    niedziela, 19 marca 2023 o 17:14:39 UTC+1 Myjk napisał(a):

> [...]

    > do tego jeszcze góra, i wtedy po prostu się robi komin między murem
    > a ociepleniem. Za to nie będzie grzyba, bo ściana "oddycha". hehe

    bo ja wiem? dół raczej zawsze jest porządnie uszczelniony, bo robiąc zabezpieczenie
    przed wejściem gryzoni w tanim wariancie daje się siatkę (przykleja do ściany i
    wywija na zewnętrzną część elewacji) + klej, standardowo stalowe listwy/blachy... +
    często jest toto jeszcze ziemia przysypane (brak szczeliny od dołu)

    na górze to już różnie, ale zamiast zalecenia "ramki wszędzie" można by dać "pełna
    linia kleju na dole i górze" ;) tylko toto nie wystarczy...
    W dużej szczelinie powietrze krąży: pionowo w górę przy części ciepłej, opada przy
    zimnej pogarszając izolacyjność

    >Ps. "Szyby" są wypełnione argonem albo kryptonem a nie powietrzem. ;P

    po kilku latach i tak znika ;) a niezależnie od rodzaju gazu cieplejszy ma mniejszą
    gęstość (równanie Clapeyrona bodajże) i idzie do góry...
    Dlatego robi się te wielokomorowe szyby, bo patrząc na sam wsp. przenikania to niby
    lepiej w środku dać powietrze zamiast dodatkowego szkła ;)
    Istotny jest odstęp miedzy szybami:
    https://oknoserwis.pl/artykul-53/przejmowanie-ciepla
    -w-szybach-zespolonych.html

  • 90. Data: 2023-03-20 09:30:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Irek.N. napisał:

> [...]
    > istnieją częstotliwości (hałas) tłumione gorzej. Idealnie było by
    > dorwać takie, w których odległości pomiędzy szybami są różne, ale nie

    Idealnie to jest ze środkową szybą montowaną skośnie, z dwiema komorami
    w kształcie klinów. Rozwiązanie od lat stosowane do oddzielania reżyserki
    od studia nagraniowego.

    --
    Jarek