  • 111. Data: 2023-03-23 10:58:10
    Temat: Re: Instalacja P.C.
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    > Żeby tylko gaz. Wczoraj czytam a w jakimś Hamburgu tona węgla wychodziła po 600
    złotych.

    Szkopy pewnie jeszcze od ruskich biorą to i stąd ta cena. U nas władza
    deklaruje w kategoriach wielkiego sukcesu że Polska wreszcie się
    uwolniła od ruskich towarów.

  • 112. Data: 2023-03-23 10:59:19
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 16.03.2023 o 17:05, Cavallino pisze:

    > Otwórz drzwi , włącz na grzanie i zobacz.
    > Zainspirowałeś mnie i dzisiaj tak zrobiłem.
    > Od rana piec włączył się raz, mimo że klima jest na piętrze....

    Nie dam rady teraz wypróbować, klimatyzator na zimę wylądował na
    przechowanie  w garażu.

    > Co Ty gadasz, poprzednie lata kręciłem się koło 2 tys ZA SEZON.
    > Teraz wyjdzie ponad 2 razy drożej.
    > Dlatego myślę o PC (klimie).

    Ale nie bierzesz pod uwagę wzrostu cen węgla.

  • 113. Data: 2023-03-23 10:59:56
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 16.03.2023 o 17:11, Cavallino pisze:

> [...]
    >
    > Każda normalna klima JEST pompą ciepła.
    > Na upartego innej nie potrzebujesz.
    >
    > To co opisują na metkach jako PC, to inny rodzaj tego samego, bo
    > zamienia ciepło w wodę (mniej efektywnie), czyli to taka sama pompa
    > ciepła jak w klimie, ale powietrze-woda.
    > Ale zasada działania ta sama, tylko cena i komplikacja wielokrotnie
    > wyższe.
    >
    > Płacisz w niej dodatkowo za to że możesz toto podłączyć do kaloryfera.
    >
    > Na upartego zwykłą klimę też idzie przerobić, żeby tak grzała (wodę a
    > nie powietrze) - pytanie czy na pewno tego potrzebujesz.

    Piszesz tylko o technicznych możliwościach, a mi chodzi o oszczędzania w
    zużyciu prądu. Skądinąd wiem że klima w tym zakresie oszczędna nie jest,
    a ogólna wieść niesie że PC wręcz odwrotnie, - jest bardzo oszczędna,
    podobno wręcz bezkonkurencyjna w tym zakresie.

  • 114. Data: 2023-03-23 11:07:08
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 23-03-2023 o 10:52, Trybun pisze:

    > Roczny zapas prądu z magazynu wyczerpałem przez około 2 zimowe miesiące.

    Bo źle wybrałeś źródło ciepła.

    > Teraz grzeję kopciuchem, i oczywiście węgiel z jeszcze starych zapasów.

    Dlaczego nie klimą?
    Jest 3 razy tańsza niż piec elektryczny.

    BTW: ile wychodzi grzanie węglem po obecnej cenie, powiedzmy za 2
    miesiące, ile tego idzie i ile teraz kosztuje?

  • 115. Data: 2023-03-23 11:09:39
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 23-03-2023 o 10:48, Trybun pisze:

    > Jaki wiatrak, myślisz o wywiewie znad grzejnika który rozprowadza ciepło?

    Spod grzejnika.
    Dokładnie o takim - sterowanym jakiś termostatem, żeby nie kręcił się
    bez potrzeby.

    Byłem u syna tydzień temu - po godzinie wyłączyłem mu ten wiatraczek z
    prądu, bo za ciepło mi było.

  • 116. Data: 2023-03-23 11:10:41
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 23-03-2023 o 10:56, Trybun pisze:

    > Manualna czyli z przyciskami "schładzanie i grzanie" i regulator
    > obrotów.  Na pewno klimatyzator.

    To na co czekasz?

  • 117. Data: 2023-03-23 11:12:23
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 23-03-2023 o 10:59, Trybun pisze:

    > Nie dam rady teraz wypróbować, klimatyzator na zimę wylądował na
    > przechowanie  w garażu.

    Aaa to jakiś przenośny badziew?
    No to się nie nada zbytnio.
    Kolejne nietrafiona inwestycja - niewiele to tańsze od splita, a
    zdecydowanie nieużyteczne.
    Też kiedyś taki miałem niestety.

    A co ma węgiel do mojego grzania?

  • 118. Data: 2023-03-23 11:14:17
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 23-03-2023 o 10:53, Trybun pisze:

    > Obawiam się że mocno zaniżyłeś koszt tych niedoborów prądu. To nie 1300
    > a 13000 zł jest realne

    To co zużył Ci piec z grzałkami podziel przez 3.
    Tyle wyszłoby Ci grzanie pompą ciepła.
    Z tego co piszesz, to zapas starczyłby Ci na cały sezon grzewczy, tj. 6
    miesięcy.
    A jakbyś coś musiał dopłacić to nie więcej niż tyle co Budzik Ci napisał.

  • 119. Data: 2023-03-23 11:29:05
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Piszesz tylko o technicznych możliwościach, a mi chodzi o oszczędzania w
    > zużyciu prądu. Skądinąd wiem że klima w tym zakresie oszczędna nie jest,

    To musisz zweryfikować te żródła.
    Na youtube pełno jest filmów z wyliczeniami ile kosztuje grzanie klimą.
    To chyba najtańsze źródło ciepła generalnie, może nie licząc własnego lasu.

    > a ogólna wieść niesie że PC wręcz odwrotnie, - jest bardzo oszczędna,
    > podobno wręcz bezkonkurencyjna w tym zakresie.

    To dokładnie ta sama zasada działania, więc nie spodziewałbym się dużych
    różnic.

    U mnie klima o mocy chłodniczej 3 kW, bierze (podczas sprężania) niecały
    1 kW.
    To wszystko co potrzebujesz.....

    A moja to stareńki on/off, nowoczesne wezmą mniej, bo sobie będą
    sterować mocą (obniżać ją) zamiast się wyłączać co jakiś czas.

  • 120. Data: 2023-03-23 11:33:56
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-03-23 o 10:59, Trybun pisze:

> [...]
    > a ogólna wieść niesie że PC wręcz odwrotnie, - jest bardzo oszczędna,
    > podobno wręcz bezkonkurencyjna w tym zakresie.
    Bo to wynika z zasady działania, energia ze sprężarki dokłada się do
    mocy cieplnej całości i teraz jak to jest PC to to ciepło jest pożądane
    bo grzeje nam w środku i wtedu COP wynosi np 3, a jak klima to to ciepło
    musimy usunąć i oodajemy go na zewnątrz i ono obniża sprawność do np SCOP=2.
    Dlatego klima jest mniej oszczędna od PC mimo że to to samo urządzenie
    tylko o odwróconym obiegu.
    Czyli jeśli sprężarka bierze 2kW mocy to PC odda powiedzmy 6kW mocy ale
    klima już tylko 4kW.

    --
    Janusz