  • 1. Data: 2017-03-13 16:45:35
    Temat: Kolektory słoneczne-dawno nie było
    Od: Kris <k...@g...com>

    Krótki wstęp bo o zbiorniku trochę napisze:
    W 1969 roku dziadek wybudował dom i pewnie w okolicach tego roku zamontował w piwnicy
    pompę i hydrofor.
    Zbiornik hydroforu tak na oko z 250-300 litrów ocynk.
    W bodajże 1995 roku podłączyliśmy ten dom do gminnej sieci wodociągowej i zrobiliśmy
    ogrzewanie centralne(wcześniej były piece kaflowe)
    Jako że hydrofor był już wtedy niepotrzebny z ojcem przerobiliśmy go na zasobnik CWU
    Ucięty został dekiel, wspawana spirala i przyspawany dekiel. Zbiornik jako zasobnik
    CWU służy do dzisiaj. Ostatnio jednak przy jednym z króćców pojawił się lekki
    przeciek.
    Pewnie dni zbiornika są już policzone więc latem będę go wymieniał
    Tyle o zbiorniku, chwała mu że łącznie prawie 50 lat posłużył(bo ani ojciec ani żaden
    z jego braci nie pamiętali aby był od 1969 roku wymieniany);

    Teraz o solarach:
    Latem jak ten zbiornik wywalę trzeba będzie kupić nowy i przy okazji myślę czy mamie
    solarów nie zamontować. Po kiego ma tam latem na samą CWU w kotle stałopalnym palić.
    W domu aktualnie mieszka mama i na piętrze ma lokatorów- 4 osobowa rodzina.
    Tak Sobie gdybam że zbiornik z 350 litrów by był potrzebny
    Z tematu się nie doktoryzowałem jeszcze więc może ktoś temat przerabiał i poleci
    jakiś zestaw.
    Ile jakich kolektorów?
    Jaki baniak?
    Czy kupić jakiś gotowy zestaw(pełno tego na Allegro) czy coś samemu skompletować?
    Z jakimi kosztami muszę się liczyć- w gminie nie ma programu na dofinansowanie póki
    co.
    Dach dwuspadowy jedna połać skierowana w kierunku południowo zachodnim a właściwie
    bardziej zachodnim.
    Z dachu mam możliwość ładnie zejść rurami i kablami przez nieużywany kanał kominowy
    do piwnicy, zasobnik i kocioł C stoją w piwnicy właśnie.

  • 2. Data: 2017-03-13 17:21:55
    Temat: Re: Kolektory słoneczne-dawno nie było
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 13 marca 2017 16:45:36 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
    > Z jakimi kosztami muszę się liczyć- w gminie nie ma programu
    > na dofinansowanie póki co.

    Jakby tam była tylko mama, to można by się pobawić w jakiś mikro zestaw.
    Ale jak chcesz dorzucić lokatorów, to się zrobi ze 12-14 tys. za całość pewnie.
    A za 6-8 tys. masz pompę ciepła do grzania wody, razem z baniakiem,
    wiadomo że solary robią "za darmo", ale bez dotacji to jednak pompa wygrywa...

    L.

  • 3. Data: 2017-03-13 17:52:15
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 13 marca 2017 17:21:56 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:
> [...]
    > wiadomo że solary robią "za darmo", ale bez dotacji to jednak pompa wygrywa...

    Tak na bardzo szybko patrzę:
    http://allegro.pl/zasobnik-bojler-zbiornik-z-2-wezow
    nicami-300-l-i6686521552.html
    ponizej 2 tys
    http://allegro.pl/kolektory-sloneczne-solary-zestaw-
    36-rur-i6746328412.html
    Poniżej 5 tys

    Razem 7tys
    do 12-14tys dużo brakuje
    A czy dla 5 osób potrzebuje aż 300litrów czy może być mniejszy zasobnik?
    Czy 38 rur to nie za dużo/za mało? A może płaskie? Kolektory też sa tańsze i droższe

  • 4. Data: 2017-03-13 18:20:46
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Przedwczoraj z ciekawosci zerknalem na ceny kolektorow. Najtanszy prawie 2m? ~650 +
    dostawa. Jak bym mogl zamontowac to nawet 5 minut bym sie nie zastanawial i kupil.

  • 5. Data: 2017-03-13 18:43:02
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 13 marca 2017 17:52:16 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
    > Razem 7tys
    > do 12-14tys dużo brakuje

    Niby tak, ale taki zestawik na 2 kolektory to raczej za mało dla
    5 osób, weź pod uwagę że słońca nie ma cały czas i trzeba nagrzać
    na zapas. No i pytanie, czy najtańszy zestaw nie będzie oznaczał
    dodatkowej roboty na etacie serwisanta dla Ciebie :>

    L.

  • 6. Data: 2017-03-13 19:30:19
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Sprzedajesz drogie ze tanich nie polecasz? W kolektorze za 320 za metr kwadratowy
    stosunek jakosci do ceny jest najwyzszy.

  • 7. Data: 2017-03-13 19:51:24
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 13 marca 2017 19:30:19 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder
    napisał:
    > Sprzedajesz drogie ze tanich nie polecasz? W kolektorze za 320 za metr
    > kwadratowy stosunek jakosci do ceny jest najwyzszy.

    Oczywiście, zwłaszcza jak Kris wyjedzie gdzieś dalej a w instalacji
    coś pierdolnie, lokatorzy będą wkurwieni a oprócz kupna nowego złomu
    i robocizny trzeba będzie doliczyć zszarpane nerwy i obolałe od telefonu ucho.

    L.

  • 8. Data: 2017-03-13 20:04:28
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Sranie w banie uskuteczniasz. Drogie tez moga pierdolnac jak wyjedzie.

  • 9. Data: 2017-03-13 22:09:35
    Od: Budyń <b...@g...com>

> [...]
    > Czy 38 rur to nie za dużo/za mało? A może płaskie? Kolektory też sa tańsze i

    wg mnie warto dopłacic do nierdzewnego, taki widze:
    https://www.olx.pl/oferta/termica-bojler-zbiornik-ek
    onomiczny-300l-2-wezownice-stal-nierdzewna-CID628-ID
    dNNUh.html#3273d343bf
    a kolektory raczej dałbym płaskie, wydaje mi sie ze opłacalnosc była lepsza tak ze
    2x.
    I kupowałbym raczej tanie niz drogie a firmowe. Jak trafisz cos do linka zapodaj,
    bedziemy sie doktoryzować.

    b.

  • 10. Data: 2017-03-13 23:50:11
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-03-13 o 16:45, Kris pisze:
    > Krótki wstęp bo o zbiorniku trochę napisze:

    Wstepnie tylko napisze, ze rurowy sobie daruj. O tej porze nie chce mi
    sie rozpisywac, ale po prostu przyjmij, ze sobie daruj.
    Najlepszy wybor kiedy ja instalowalem to byl Hewalex. Nie mam pojecia
    jakie sa dzis ceny, ale zacznij od tego. Piec lat uzytkuje i nie mam z
    nimi zadnych problemow. Oczywiscie Budyn i Kogutek ma racje, ze im
    taniej tym lepiej. Tu im mniejsza kwota inwestycji, tym szybszy jej
    zwrot. Jest tylko male ale - czy tanie kolektory to faktycznie dobra
    jakoasc? Trzeba pamietac, ze rekompensate gorszych uzyskow nie zawsze
    mozna nadrobic wieksza powierzchnia, np. dodajac jeszcze jeden kolektor,
    co sumarycznie moze dac nizsza kwote inwastycji przy zastosowaniu
    tanszych kolektorow. To nie zawsze jest mozliwe, bo dach nie z gumy w
    kazdym razie nie u kazdego. Sprawa druga to oczywista jakosc kolektora.
    Pomijam specjalne szklo, normy, straty itp. Taki kolektor przez lata
    musi byc szczelny a i powloka absorbera przez lata trwala. Kolektor
    "nieuzywany", pozostawiony w stagnacji na czas np. wyjazdu, spokojnie
    "rozkreci sie do 140 C i wiecej. U mnie w miejscach gdzie nie ma powloki
    miedz przybrala kolor fioletowy, wiec widac, ze temperatura czasami mala
    nie jest. Czy takie warunki przetrwa pierwszy z brzegu kolektor tego nie
    wiem. Sprawa niby prosta bo zaklada sie jednakowa trwalosc, ale czy tak
    jest w praktyce to pytanie otwarte.
    Ja oczywiscie zaczal bym od Hewalexa i do niego odniosl tansze
    mozliwosci. Dalej, zbiornik 300 litrow wystarcza latem na te piec osob i
    wiecej. Ale wiosna i jesienia juz niekoniecznie. To indywidualna sprawa.
    Wiec zbiornik 350-400 litrow wydaje sie byc bardziejszy (jakby to ujal
    gminny medrzec z za Buga). Do takiego zasobnika trzy kolektory klasy
    Hewalex TLP (o ile dobrze pamietam i nie wiem czy takie obecnie sa
    jeszcze stosowane) to absolutne minimum. Generalnie w uproszczeniu mozna
    przyjac jeden kolektor na sto litrow baniaka, jednak nie wiecej jak piec
    sztuk w jednyb obiegu. Do tego pompa solarna, prosty sterownik,
    kilkanascie litrow glikolu, odpowietrzyc i zapomniec na lata. I co
    jeszcze? Wyjazd na tydzien, czy dwa to zaden problem. Nie robi sie nic.
    Po prostu zapominasz po odpowietrzeniu.

    Pozdro.. TK