  • 51. Data: 2022-10-05 08:05:46
    Temat: Re: Limit 2000 kWh taniego prądu to wg czego.
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    02 Oct 2022 13:00:08 GMT, Budzik

    > Zakładam własnie 10kw z mysla o grzaniu. Koszt instalacji 45 tys.

    Na jakim dachu (czy na gruncie?) i na jakich podzespołach?
    Taką cenę ostatnio dałem na Jinko+SE 300km ode mnie (Ełk)
    i to cena zaporowa, bo generalnie nie chce mi się tam
    jechać. ;P

    > w ktorym cena energii moze podrozec 10x w ciagu roku
    > i wszyscy rzadzacy sa nagle zaskoczeni?

    Nie ma takiej opcji. Szczególnie w 2T nadal będzie tańsza energia.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 52. Data: 2022-10-05 08:17:52
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 1 Oct 2022 12:42:13 +0200, Mateusz Bogusz

    > Jeżeli masz tak różowo że dałeś 30k
    > i w tym samym roku oddali Ci pełne 9k,

    Mam tak różowo, że, jak pisałem, dałem jeszcze mniej. ;P

    > a w ciągu każdego roku różnica oszczędności na rachunku za prąd
    > wychodzi 5694zł, to wychodzi że inwestycja zwróciła się już po 4 latach
    > przynosząc dodatkowo ~1700zł dochodu. W perspektywie 10 lat ROI (roczny
    > zysk) ~17,1%, a ROE (zwrot z zainwestowanych pieniędzy po 10 latach)
    > ~120% - czyli jakbyś się umówił że dajesz komuś kasę, a po 10 latach
    > odda Ci 2,2x tyle. Ale...

    ...nie uwzględniłeś skoku cen prądu.

    > Perspektywa 10 lat w takim ujęciu, wydaje się bliska idealnej dla paneli
    > PV. Krócej, to dopiero wyjdzie się na "zero". Dłużej, to pojawią się
    > koszty serwisu i awarii.

    Mogą, ale nie muszą.

    > Pytania:
    > - ile już pracuje instalacja? Bo jak zrozumiałem jesteś w programie
    > starego prosumenta, a ten po 15 latach się dla Ciebie skończy i
    > wejdziesz wtedy w net-biling.

    Zaraz będzie 3 rok.

    > - dotacje i zwrot z pit, dostałeś nie musząc
    > brać żadnego kredytu i kosztów z nim związanych?

    Nie, jak pisałem kasa leżała na koncie.

    > - nie miałeś do tej pory żadnych kosztów związanych z działaniem
    > instalacji PV?

    Nie.

    > - próbowałeś (ostatnio) oszacować jak będą wyglądać Twoje roczne
    > rachunki na net-bilingu? Tak wiem, dopiero się zaczął. Ja nie mam
    > pojęcia, ale może drążyłeś głębiej.

    Nie, bo skoro się instalacja zwróciła po 4 latach
    (wg Ciebie, wg mnie szybciej), to co mnie obchodzi
    co będzie za 13 lat...

    > - szacowałeś jakikolwiek koszt związany z utylizacją paneli po tych
    > 20-25 latach? W wariancie położenia nowych (aby kontynuować pracę) lub
    > demontażu instalacji wraz z odtworzeniem ewentualnych zniszczeń (np.
    > pokrycia dachu)?

    Utylizacja paneli jest opłacona w momencie ich zakupu, a tak realnie to w
    momencie wjazdu na terytorium EU. Zresztą firmy utylizacyjne będą się
    prosić o odebranie PV, w tym roku ściągają stare pralki z zachodu aby
    wyrobić "normę".

    Nadal położenie nowych nie ma znaczenia w świetle tego, że w tym czasie
    "zwrócą" się ponad 4-krotnie, a jak cena prądu pójdze w górę, to jeszcze
    więcej razy się odbije.

    Niedawno sąsiad demontował instalację PV (4kWp) po pół roku pracy (bo mu
    się zachciało dom rozbudować łącznie z przebudową dachu), w dwie osoby
    zdjęliśmy całość w niecałe 3h pomimo że był to upierdliwy SolarEdge z
    optymalizatorami.

    Są systemy naprawcze do blachy, papy, przy dachówce to w ogóle zerowy
    problem bo albo się dachówkę wymienia, albo też zakleja szparki po hakach.

    Konstrukcja jest w zasadzie wieczna -- to kwasówka i aluminium, więc
    wymiana paneli nie musi się wcale wiązać z demontażem konstrukcji.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 56. Data: 2022-10-07 04:41:47
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Kris k...@g...com ...

    > Czyli 1kWh będzie Ciebie kosztowała ok40-45gr
    > Dzisiaj kosztuje ok 70gr(os fiz),
    >
    > Czyli 1kWh ok 50gr.
    > Z pv będziesz więc miał taniej ok 10gr za kWh w porównaniu do gazu

    To tylko moje załozenia. A jak za rok znowu zdrozeje np o 50-100%?
    Ile kosztuje gaz na giełdach?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Jak mogę powiedzieć, co myślę, dopóki

  • 55. Data: 2022-10-07 04:41:47
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Kris k...@g...com ...

    > Czyli zuzywales ok 40000kwh

    Troche mniej - 35000

    > Z paneli 40000kwh kosztować Ciebie bedzie...?

    Grzejac prądem z 1kwh wytwarzasz troche wiecej ciepła niz 1kwh

    --
    Pozdrawia... Budzik

  • 54. Data: 2022-10-07 04:41:47
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    > Wiesz jak tata mówił do Michała Wołodyjowskiego? Nieduży jesteś i
    > jak się ciebie nie będą bali to się będą z ciebie śmiali. I nie ma
    > znaczenia że Wołodyjowski był postacią fikcyjna. Przesłanie się
    > liczy. Jedna rakieta patriot kosztuje 3 ( słownie trzy) miliony
    > dolarów w wersji podstawowej, czyli pułap 17 kilometrów. Taka co
    > ma pułap 35 kilometrów jest droższa. Które byś kupił i ile mając
    > takiego sąsiada jak rosja? Że zbrojeniami jest jak ze zdrowotnym.
    > Place bez szemrania licząc że nigdy w życiu nie skorzystam.

    Ile my własciwie płacimy % budzetu na wojsko?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    udało im się znaleźć sposób, żeby z tym żyć." William Wharton

  • 53. Data: 2022-10-07 04:41:47
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Kris k...@g...com ...

    > Sprostuje.mnie jeśli gdzieś źle liczę.
    > 5000zl kosztuje na dzisiaj 1 kWp
    > 1 kWp wyprodukuje rocznie 1000kWh dość optymistycznie zakładając
    > Więc aby zwrot był.po 3 latach to1 kWh musialaby kosztować 2,5-3zl.
    > Z ostatniej faktury koszt 1kWh wychodzi mi 73gr.

    1kwp mozna za 4tys załozyc.
    Do tego ulga termomodernizacyjna i wychodzi 3500.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    A świstak siedzi i wyrabia nadgodziny.

  • 57. Data: 2022-10-07 05:00:04
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Myjk m...@n...op.pl ...

    > Na jakim dachu (czy na gruncie?) i na jakich podzespołach?
    > Taką cenę ostatnio dałem na Jinko+SE 300km ode mnie (Ełk)
    > i to cena zaporowa, bo generalnie nie chce mi się tam
    > jechać. ;P

    Na dachu płaskim, na konstrukcji corab
    -Moduły PV Risen 400w half cut 25szt
    -Inwerter Solar Edge se 9k
    -Optymizatory S 500

    Od innych sprzedawców najlepsza oferte jaka dostałem to 40tys na
    panelach bifacjalnych ale bez optymalizatorów, na falowniku foxess albo
    na sofarze.
    Ale dostałem tez wycene od columbusa na 80tys :)))

    > Nie ma takiej opcji. Szczególnie w 2T nadal będzie tańsza energia.

    Ale przeciez tyle podrozała na giełdach...
    Pomijam to jaka bzdura to jest i z czego to wynika, bo przeciez nie z
    kosztów i rzeczywistej kalkulacji ale cena skoczyła z 200 do prawie
    2tys za MWh...
    Cene dla konsumentów masz regulowana ale zobacz ile płaci biznes...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Zbyt kocham moje szaleństwa, by nie przerażała mnie myśl,

  • 58. Data: 2022-10-07 05:00:05
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik m4rkiz m...@m...od.wujka.na.g.com ...

    > Luksus. Ja w Tauronie czekam od marca, przy obecnych prognozach
    > cen przestało mi zależeć, więc po drugim przypomnieniu olałem i
    > zobaczymy czy kiedyś do mnie dotrą... ;)

    Eletrycy mowili ze dokładnie tyle to trwa.
    Z ciekawosci - takie zwiekszenie mocy umownej (u mnie 16kW) wiąże sie z
    jakimis dodatkowymi kosztami? Bezpieczniki na wejsciu mam niby 3x25A
    ale na umowie 16kW

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Aniołom łatwo być aniołami. Nie jedzą i są bezpłciowi."

  • 59. Data: 2022-10-07 07:44:49
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 07-10-2022 o 04:41, Budzik pisze:

    > 1kwp mozna za 4tys załozyc.

    Ale przy 10 kWp, a przy mniejszy to już nie znalazłem w tej cenie.

    > Do tego ulga termomodernizacyjna i wychodzi 3500.

    Ale Ty mówisz o przypadku łącznie z PC, czy tylko o PV?

  • 60. Data: 2022-10-07 08:45:12
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 07.10.2022 05:00, Budzik wrote:
    > Z ciekawosci - takie zwiekszenie mocy umownej (u mnie 16kW) wiąże sie z
    > jakimis dodatkowymi kosztami?

    Płaci się jednorazowo od każdego kW. Nie pamiętam dokładnej kwoty, ale
    zwiększenie z 11kW na 14kW wyszło mnie kilkaset zł* (~300+-100).

    *przy czym jeżeli wymagałoby to wymiany okablowania lub osprzętu, to
    będą dodatkowe koszty.

    > Bezpieczniki na wejsciu mam niby 3x25A
    > ale na umowie 16kW

    Bezpieczniki w skrzynce to Twoja sprawa. Na liczniku maksymalna
    zarejestrowana moc nie może przekroczyć mocy umownej - tak mam w umowie
    z PGE. Ja na 14kW też mam 3x25, które sam tam umieściłem bo miałem 3x20
    i przepaliłem jeden w skrzynce. Nie chciałem czekać po ciemku na ekipę
    do następnego dnia, to zgłosiłem na infolinii* że potrzebuje wymienić
    bezpieczniki i zerwać plombę. W następnej fakturze za nową plombę
    policzyli mnie 60zł.

    *zgłosiłem bo oficjalna cena za zerwaną plombę jest dużo wyższa.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz