  • 1. Data: 2021-02-07 18:14:32
    Temat: Niska "kultura betonu" w Polsce
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Ostatnie dyskusje o posadzkach w garażach naprowadziły mnie na pytanie:
    czemu w Polsce tak mało popularne są powierzchnie użytkowe z betonu?

    W USA całe tarasy robi się z betonu. Wydaje się to dość ładne i trwałe.
    A u nas? Co najwyżej "chudziak" i "lany strop". Ostatnio na szczęście
    jest teraz coraz więcej płyt fundamentowych, ale to i tak mało.

    Co jest powodem? Goły beton nie znosi próby czasu w naszym klimacie?

    --
    MN

  • 2. Data: 2021-02-07 18:42:33
    Temat: Re: Niska "kultura betonu" w Polsce
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 07.02.2021 o 18:14, Marcin N pisze:
> [...]
    > jest teraz coraz więcej płyt fundamentowych, ale to i tak mało.
    >
    > Co jest powodem? Goły beton nie znosi próby czasu w naszym klimacie?

    Bo mamy płytki gres po 15zł/m?
    Bo ciężko jest zrobić równą płaską podłogę z betonu? Znaczy zrobić się
    to da, ale złudzenie że to jest równe rozwiewają kałuże powstałe po deszczu
    ToMasz

  • 3. Data: 2021-02-08 05:14:22
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:6020750e$0$509$65785112@news.neostrada.pl>
    user lleeoo pisze tak:

    > W usa jeszcze sporo rzeczy zostało do odkrycia w porównaniu z
    > Europą w zakresie budownictwa. Więc nimi to bym się jednak nie
    > sugerował.

    Składzik na grabie w EU to pałac w USA.

    Jak tam budują można się tanim kosztem (Rayanair) przekonać w Anglii.

    --
    Piter

  • 4. Data: 2021-02-08 19:07:08
    Od: ptoki <s...@g...com>

    niedziela, 7 lutego 2021 o 11:14:34 UTC-6 Marcin N napisał(a):
    > Ostatnie dyskusje o posadzkach w garażach naprowadziły mnie na pytanie:
    > czemu w Polsce tak mało popularne są powierzchnie użytkowe z betonu?
    >
    > W USA całe tarasy robi się z betonu. Wydaje się to dość ładne i trwałe.

    I takie jest. Z grubsza.

    > A u nas? Co najwyżej "chudziak" i "lany strop". Ostatnio na szczęście
    > jest teraz coraz więcej płyt fundamentowych, ale to i tak mało.

    Nie do konca. Troche sie betonuje tu i owdzie.

    > Co jest powodem? Goły beton nie znosi próby czasu w naszym klimacie?

    Troche. Ale to nie decydujacy czynnik.

    Wyjasnienie jest nieco obszerne ale sprobuje:
    USA jest dosyc nierowne pod wzgledem tego co gdzie jest dostepne i ile kosztuje.
    Kruszywo, piach, cement, zaleznie gdzie ceny sa od sasa do lasa.
    Klienci tez sa wybredni. Jeden chce plasko, drugi chce rynienki inny chce kostke
    rustykalna inny woli jakies proste. Amerykanie nie lubia sobie kasy blokowac w zapasy
    ktorych moze nie sprzedadza bo sie moda zmieni.

    Do tego zeby dobrze kostke zrobic trza by korytowac, sypac kruszywo, piach i dopiero
    kostke klasc.
    A i tak moze sie zapadac bo pod spodem pieron wie co jest. Bo dewelopery buduja na
    czym sie da. Czy to stary cmentarz czy jakies zakole rzeki z mulem czy stara kopania
    pod spodem.
    Oni sa dosyc durni pod tym wzgledem.

    W efekcie przewiezienie piachu i cementu i namieszanie tego lokalnie plus jakies
    blaszane ksztaltki zalatwiaja wiekszosc wymagan klientow a zrobienie wylweki w
    kawalkach 2x2/3x3m sprawia ze calosc klawiszuje minimalnie i nie peka (bo leja betonu
    15-20cm).

    Ale jak sie przyjrzysz tym betonom na google street view zobaczysz ze sporo z tego
    pracuje, peka, krzywi sie.
    Tu masz przyklad:
    https://www.google.com/maps/@42.2510682,-89.0851773,
    3a,42.5y,192.51h,80.38t/data=!3m7!1e1!3m5!1sQwUmzmRt
    cb8xrEahpvzzdg!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpa
    noid%3DQwUmzmRtcb8xrEahpvzzdg%26output%3Dthumbnail%2
    6cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D2
    03%26h%3D100%26yaw%3D251.21532%26pitch%3D0%26thumbfo
    v%3D100!7i13312!8i6656

    Wybralem miasto w klimacie Polskawym. Latwo mozna zobaczyc krzywe plyty chodnikowe,
    te jasne to swiezo wymienione. Jak sie poobracasz to zobaczysz ile jest popekane.
    Krawezniki tez sa lane i tez mozesz zobaczyc ile z nich sie zapada.

    Trwalosc takich betonow to na moje oko 20 lat. Potem trzeba wymienic albo kombinowac
    z poziomowaniem. A ze amerykanin nie bedzie sie sam tym zajmowal to pozytek z kostki
    nikly.
    No i budowlance wiedza ze jak zrobia kostke to nastepny moze jednak sprobowac zrobic
    samemu jej wyrownanie i robota wyschnie, co prawda za 20 lat ale nadal, klient zrobi
    sam to fachowiec nie zarobi.

    No i lepiej wiezc cement i piach a wode miec lokalnie zamiast wozic ciezszy beton w
    kostkach. Niby jakis pozytek z tego jest ale IMHO to troche bez sensu bo oni te
    betony leja i to schnie kolejne 2-3-5-7 dni i trza wrocic i posprzatac. Wiec tak
    srednio na jeza maja pozytek z tego...
    Ale trzeba przyznac ze jak beton namieszaja i wyleja to po wyrowanniu jest naprawde
    niezly. Mam tu pod bokiem beton 25 letni ktory pare mocnych zim przezyl i o dziwo nie
    jest bardzo popekany. Oczywiscie te zimy to w praktyce zamarznie w grudniu a
    odmarznie w kwietniu plus pare cykli dodatkowo ale jednak to nieco inaczej niz u
    nas.
    No i te chodniki to tak troche jak pisze ToMasz, woda stoi i nie splywa bo im czasem
    poziomicy braklo albo siadlo tak ze juz nie ma pochylenia.

    I teraz co do nas: U nas sie betonuje tyle ze nie kazdy ma ochote mieszac wiec sie
    kladzie kostki.

    Troche sie zgodze ze u nas jak juz ktos beton robi to sie w plastyfikatory czy inne
    wibrowanie nie bawi. Wiec lany beton to raczej szybkie rozwiazanie na dorazny problem
    a nie dlugofalowe planowanie.

    No i w sumie to troche dobrze bo jak chcesz ladne podworko czy podjazd to lepiej se
    to jakimis kamieniami wylozyc niz betonem zalac...

  • 5. Data: 2021-02-08 22:02:17
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 08.02.2021 o 19:07, ptoki pisze:
> [...]
    6cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D2
    03%26h%3D100%26yaw%3D251.21532%26pitch%3D0%26thumbfo

    Kurczę, jeśli to jest przeciętne osiedle, to szału nie ma.
    Wszystko wydaje się takie niedorobione, po taniości robione.

    --
    MN

  • 6. Data: 2021-02-09 09:37:29
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 8 lutego 2021 o 15:02:20 UTC-6 Marcin N napisał(a):
> [...]
    > Kurczę, jeśli to jest przeciętne osiedle, to szału nie ma.
    > Wszystko wydaje się takie niedorobione, po taniości robione.

    Wybralem takie nieco starszawe.
    Takie nazwijmy to podobne do tego co u nas sie budowalo w latach 70-80-tych.

    teraz w usa i kanadzie buduje sie nieco inaczej ale nie powiedzialbym ze duzo lepiej
    niz to co widac. Daja wiecej waty/ocieplenia/folii, lepsze okna czy drzwi ale ogolnie
    reszta jest podobna jak kiedys.

    No, fundamenty zaczeli robic sensowne, bo kiedys robili albo tylko slupki albo pare
    kleksow betonu lub jak juz piwnica miala byc to ceglane fundamenty.

    Teraz piwnice to konkretna wanienka betonowa. Ale i tak szalu nie robi. A kosztuje
    2-3x tyle co dom w polsce mimo ze Polski to beton i cegla a to wymaga energii. A
    energia w polsce 2-5x drozsza od tej w ameryce.

  • 7. Data: 2021-02-11 15:39:38
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 08.02.2021 o 22:02, Marcin N pisze:
> [...]
    >>

    > Kurczę, jeśli to jest przeciętne osiedle, to szału nie ma.
    > Wszystko wydaje się takie niedorobione, po taniości robione.

    Jak np. sobie pod kątem budowlanym oglądałem, jak to w UK na przykład
    wygląda, to też jest słabo. Mam wrażenie, że mimo, że u nas sporo
    papudractwa, to jednak finalnie jakoś tak bardziej wykończone i zadbane
    to niejednokrotnie mamy.
    Znajomi mieszkający na wyspach robili kapitalny remont po zakupie domu.
    Ekipy tamtejsze im robili. No wszystko fajnie na pierwszy rzut oka. Ale
    jak się zacząłem bardziej przyglądać wszystkiemu, to czasami miałem
    wrażenie, że moja prawie 6 letnia córka zrobiłaby to ładniej,
    dokładniej, równiej, nie pomazałaby tak smug farbą itd. Takie trochę
    robienie na zasadzie, żeby z 3-4 m dobrze wyglądało nie przyglądając się
    za mocno.

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 8. Data: 2021-02-11 17:48:46
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 11.02.2021 o 15:39, Kżyho pisze:
> [...]
    > dokładniej, równiej, nie pomazałaby tak smug farbą itd. Takie trochę
    > robienie na zasadzie, żeby z 3-4 m dobrze wyglądało nie przyglądając się

    Ciekawe, skąd im się to bierze?
    Od dziecka przyzwyczajeni do takiej bylejakości?

    Mosty i drogi też tak budują?

    --
    MN

  • 9. Data: 2021-02-12 10:08:09
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    I Spitfire?
    Szkoda im było na ożebrowanie, to zrobili blachy nośne.
    A Niemiec miał po niemiecku, solidnie.

    -----

  • 10. Data: 2021-02-17 22:08:49
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 08 Feb 2021 04:14:22 GMT, PiteR napisał(a):

    > Jak tam budują można się tanim kosztem (Rayanair) przekonać w Anglii.

    Zależy co. Cieśle znad Wisły niegodni buty wiązać tym, co stawiają za
    oceanem tradycyjne domy z drewna.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl