  • 1. Data: 2022-07-02 17:50:09
    Temat: Ogrzewanie 50 metrowego mieszkania
    Od: Kris <k...@g...com>

    Jakiś czas temu kupiłem pod wynajem na pobliskiej wiosce mieszkanie w "bloku'(3
    kondygnacje, 12 rodzin)
    Takich bloków jest tam 3, dotychczas były ogrzewane z lokalnej kotłowni, założona
    mini spółdzielnia i mieszkańcy rozliczyli koszty ogrzewania.
    Teraz kotłownia idzie do likwidacji i mieszkańcy muszą swoje mieszkania ogrzać we
    własnym zakresie.
    Z tego co widzę to zdecydowana większość poszła w pellet w piwnicach stawia kotły na
    pellet i tym zamierza ogrzewać mieszkania.
    Dla mnie to trochę bez sensu pchać się w dzisiejszych czasach w śmieciuchy.
    Myślę o pompie ciepła bo gazu z rury tam nie ma.
    Niestety kompletnie nie mam pojęcia o modelach pomp ciepła.
    W mieszkaniu są grzejniki cała instalacja jest więc pasowałoby na elewacji powiesić
    jednostkę centralną w środku jednostkę główną i tym grzać.
    Czy są na rynku za rozsądne pieniądze jakieś niewielkiej mocy pompy ciepła aby ogrzać
    2 pokoje plus kuchnia łazienka łącznie 50 m 2. Plus cwu oczywiscie

  • 2. Data: 2022-07-02 18:44:41
    Temat: Re: Ogrzewanie 50 metrowego mieszkania
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 2 July 2022 at 17:50:10 UTC+2, Kris wrote:
> [...]
    ogrzać 2 pokoje plus kuchnia łazienka łącznie 50 m 2. Plus cwu oczywiscie
    pompa ciepła to fake
    i może stanowić 3.źródlo ogrzewania a nigdy glówne

    pellet to kolejny fake bo droższy od węgla o 50% i malokaloryczny

    Jak jest kotłownia to trza ja wykupić i dostosowac do obowiązujących przepisow i
    niczego nie zmieniać

  • 3. Data: 2022-07-02 18:50:21
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 02.07.2022 o 17:50, Kris pisze:
> [...]
    > ogrzać we własnym zakresie. Z tego co widzę to zdecydowana większość
    > poszła w pellet w piwnicach stawia kotły na pellet i tym zamierza

    I Starostwo wydało pozwolenie na zamianę jednej dużej kotłowni na
    kilkanaście mniejszych? Przecież to bez sensu.

> [...]
    > jakieś niewielkiej mocy pompy ciepła aby ogrzać 2 pokoje plus kuchnia
    > łazienka łącznie 50 m 2. Plus cwu oczywiscie

    Jak wspólnota wyrazi zgodę na powieszenie jakichś klamotów na elewacji,
    to na tak małe powierzchnie klima z funkcją grzania. To też jest pompa
    ciepła. A na srogie mrozy, gdyby klima nie wyrabiała to kilka grzejników
    olejowych, można powiesić w miejsce istniejących.
    Do CWU bojler z grzałką.
    Najmniejsze pompy ciepła powietrze-woda, do opędzenia CO i CWU to
    zaczynają się od jakich 4-5kW mocy, to za dużo na 50m2 i musiał byś
    dostawić do tego bufor, a to dodatkowe miejsce i kasa.

  • 4. Data: 2022-07-02 21:11:19
    Od: Kris <k...@g...com>

    sobota, 2 lipca 2022 o 18:50:27 UTC+2 nadir napisał(a):

    > I Starostwo wydało pozwolenie na zamianę jednej dużej kotłowni na
    > kilkanaście mniejszych? Przecież to bez sensu.

    Kotłownia pamiętająca czasy komuny chyba, niespełniająca zapewne żadnych norm czy
    standartow
    vs max 36 smieciuchow(pellet, ekogrochu) klasy V.
    Nie wiem czy takie bez sensu

    > Jak wspólnota wyrazi zgodę na powieszenie jakichś klamotów na elewacji,

    Z tym.problemow nie bedzie- prezesa wspólnoty codziennie rano przy goleniu w lustrze
    widzę;)
    > to na tak małe powierzchnie klima z funkcją grzania. To też jest pompa
    > ciepła.
    Potrzebowałbym 3 jednostki wew.
    Do każdej ciągnąć 3 rury i kabel to trochę rozpizdzielu.
    A grzejniki i cała reszta instalacji już jest

    .

  • 5. Data: 2022-07-02 21:35:32
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 02.07.2022 o 21:11, Kris pisze:
> [...]

    > Potrzebowałbym 3 jednostki wew.
    > Do każdej ciągnąć 3 rury i kabel to trochę rozpizdzielu.
    > A grzejniki i cała reszta instalacji już jest

    Ale chyba podpięta do wspólnego pionu i dalej do tej kotłowni?
    To nie wiem, gdzie większy rozpizdziel będzie.

    --
    Pete

  • 6. Data: 2022-07-02 21:41:25
    Od: Kris <k...@g...com>

    sobota, 2 lipca 2022 o 21:35:36 UTC+2 Pete napisał(a):

    > Ale chyba podpięta do wspólnego pionu i dalej do tej kotłowni?

    Tak
    > To nie wiem, gdzie większy rozpizdziel będzie.

    Odcięcie od pionu i podpięcie swojego źródła ciepła.
    Trochę bałaganu w korytarzu i na klatce schodowej.
    Przy klimach do każdego pomieszczenia musiałbym ciągnąć rurki i kabel.

  • 7. Data: 2022-07-02 21:43:37
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 02.07.2022 o 21:11, Kris pisze:

    > Kotłownia pamiętająca czasy komuny chyba, niespełniająca zapewne żadnych norm czy
    standartow
    > vs max 36 smieciuchow(pellet, ekogrochu) klasy V.

    No to się wstawia do kotłowni jeden lub dwa duże kotły klasy V.

    > Nie wiem czy takie bez sensu

    No bez sensu, bo raz że macie już infrastrukturę do CO i CWU. Dwa, teraz
    każdy indywidualnie będzie płacił za coś do ogrzewania i paliwo do tego.
    Każdy chooj na swój strój.
    Do tego kominy; spalinowe i wentylacyjne. Macie odpowiednią ilość?
    Nie wiem czy w ostatecznym rozrachunku taniej wyjdzie indywidualnie się
    ogrzewać?

    > Z tym.problemow nie bedzie- prezesa wspólnoty codziennie rano przy goleniu w
    lustrze widzę;)

    Prezes wspólnoty nie ma tu nic do gadana. Wszystko co się do tyczy
    części wspólnej musi przejść przez współwłaścicieli. Głosowanie na
    zebraniu albo indywidualne zbieranie głosów.

    > Potrzebowałbym 3 jednostki wew.
    > Do każdej ciągnąć 3 rury i kabel to trochę rozpizdzielu.
    > A grzejniki i cała reszta instalacji już jest

    I tak będziesz miał rozpiździaj bo zakładam, że ze starej kotłowni szły
    piony i nie masz w mieszkaniu centralnego miejsca gdzie schodzą się
    wszystkie rury. Mylę się?

  • 8. Data: 2022-07-02 23:14:51
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 2 July 2022 at 21:43:40 UTC+2, nadir wrote:
> [...]
    > I tak będziesz miał rozpiździaj bo zakładam, że ze starej kotłowni szły
    > piony i nie masz w mieszkaniu centralnego miejsca gdzie schodzą się
    Problem jest prawny i ekonomiczny.
    Jeżeli to blok na wsi to albo po PGR-ze, albo dawny dom nauczyciela,
    czyli byl prawidłowo zarządzany i dotowany.

    Z tego bloku nie da sie nigdy zrobić komercji na wynajem, bo na wsi nie ma
    przyjezdnych a są wyjezdni.

    I wyjezdni, gdy powrócą, to niczego nie wynajmują, ale sie budują, bo rodzina
    wydziela plac pod budowę.

    Zatem blok musi miec centralna kotłownię, bo ta tnie koszty i jest podmiotem przy
    zakupie paliwa na opał, remontach, itd.

    Jeżeli się zlikwiduje centralna kotłownię, to koszty ogrzewania wzrosną indywidualnie
    i jedni będą się dogrzewać w normie, inni będą mieszkac niedogrzani i standard i
    komfort bloku ulegnie stopniowej dewastacji,
    bo rachunki za prąd, ogrzewanie bedą rozliczane po sezonie
    i będą generowac mieszkańcom zadłużenie, które przejmie komornik
    i albo wysiedli niepłacących, albo wysiedli i kupi blok na handel.

    A jak nie kupi, nie wysiedli to blok generujący wysokie koszta eksploatacyjne, nie
    będzie generowal przychodów z najmu
    i stanie się uciążeniem i obciążeniem finansowym.

    Po 5 latach ulegnie stopniowej dewastacji, niektore lokale opustoszeją, nie będą
    ogrzewane
    i za 10 lat popadnie w ruin ę
    pękną rury, wybite zostana okna, woda zaleje stropy
    i remont będzie zbyt kosztowny i zostanie przeznaczony do wyburzenia.

    Polska tak wyburza 1000 opustoszałych szkól, ktore stoją puste, nieogrzewane, z
    wybitymi szybami, drzwiami od 30 lat
    a to byl majątek warty setki miliardów euro.

    Każda szkoła mogła zostać przebudowana na hostel, schroniska, mieszkania dla
    potrzebujących, ale Polska wyli je zrujnować, aby w miastach zniszczyc potencjalna
    powierzchnię mieszkalną.

    Gdy przybyły 5 mln uchodźców z Ukrainy, to kazdy mogł znaleźć zamieszkanie na terenie
    opustoszałej szkoły,
    ale celem agendy jest wyburzenie 1000 szkól, tzw. 1000-latek
    tak jak wyburzono tysiące zakladów przemysłowych, produkcyjnych, usługowych

    Zatem albo gmina odkupi ten blok i utrzyma kotłownię
    albo ktoś kupi cały blok i przejmie na siebie koszty ogrzewania, przebudowy.

    Ale na wsi nie wynajmuje się mieszkań bo nie ma przyjezdnych.

    Czyli blok zostanie przeznaczony do wyburzenia, gdy brak ogrzewania zima go zrujnuje.

    Może to nastąpić bardzo szybko, gdy zim,ą pękną rury wodne, w lokalach
    nieogrzewanych.

  • 9. Data: 2022-07-02 23:53:49
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 2 lipca 2022 o 17:50:10 UTC+2 Kris napisał(a):
> [...]
    ogrzać 2 pokoje plus kuchnia łazienka łącznie 50 m 2. Plus cwu oczywiscie
    Zamiast kombinować jak dołożyć kombinuj jak zarobić albo chociaż nie stracić. W linku
    wykres z wyżami demograficznymi w Polsce.
    https://img.genial.ly/5e9e1d0418081b0f7dec9ada/2a451
    d7e-eac6-4f6c-964a-ad4ed395d69d.png
    Trudno nie zauważyć pewnego trendu. Zmanipulować takiego wykresu się nie da bo oparty
    na danych z czasu przeszłego. Średnia długość życia w Polsce to 76 lat. Znaczy to że
    w tym roku umiera rocznik 1946. Szczyt będzie za trzy do pieciu lat. W szczycie umrze
    ok 800 tysięcy ludzi. Resztę dopisz sobie sam. 80% ludzi w Polsce mieszka we własnych
    mieszkaniach. 20% wynajmuje. Jeszcze wymieranie związane z demografia na dobre się
    nie zaczęło a już są prawie dwa miliony nie zamieszkałych mieszkań. Nawet gdyby
    Ukraina przegrała wojnę to nic to nie zmieni. kacapy będą potrzebowały siły roboczej
    i zamkną granice. Jeśli wygra to będzie odbudowywana za reparacje. Wszyscy co
    wyjechali wraca. Poza tym kraje unii i inne otworzyły dla Ukraińców tak jak my
    granice. Ale my nie jesteśmy tak atrakcyjni finansowo jak państwa Europy zachodniej,
    Kanada, USA. Chyba nie muszę dodawać że ze względu na marne wskaźniki demograficzne
    te inne państwa bardzo chętnie przyjmą białych, wykształconych i pracowitych
    migrantów. Teraz kombinuj czy ci warto inwestować.

  • 10. Data: 2022-07-02 23:55:48
    Od: Kris <k...@g...com>

    sobota, 2 lipca 2022 o 21:43:40 UTC+2 nadir napisał(a):

    > Do tego kominy; spalinowe i wentylacyjne. Macie odpowiednią ilość?
    Tak

    > Nie wiem czy w ostatecznym rozrachunku taniej wyjdzie indywidualnie się
    > ogrzewać?

    Raczej na pewno taniej biorąc pod uwagę dzisiejsze ceny węgla.

    > Prezes wspólnoty nie ma tu nic do gadana. Wszystko co się do tyczy
    > części wspólnej musi przejść przez współwłaścicieli. Głosowanie na
    > zebraniu albo indywidualne zbieranie głosów.

    Z tym problemu najmniejszego nie ma

    > nie masz w mieszkaniu centralnego miejsca gdzie schodzą się
    > wszystkie rury. Mylę się?

    Mylisz się