  • 1. Data: 2020-03-25 21:14:02
    Temat: Podłączenie paneli FV do sieci vs. "Umowa kompleksowa"
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    Witam.

    Takie pytanie mam, bo próbujemy z kumplem rozkminić temat.
    Na stronie Taurona pisze, że aby podłączyć panele FV należy mieć umowę
    kompleksową.

    w dokumencie zgłoszenia jest taki zapis:
    "Oświadczam, że: spełniam wymogi definicji prosumenta energii
    odnawialnej i posiadam aktywną umowę kompleksową"
    oraz:
    "Warunkiem rozliczenia Prosumenta energii odnawialnej, w sposób
    określony w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych
    źródłach energii jest posiadanie przez niego umowy kompleksowej. W
    przypadku jej braku zastosowanie będzie miało postanowienie w ust. 6
    poniżej."
    ...którego nie ma ;)

    https://www.tauron.pl/dla-domu/obsluga-i-pomoc/chce-
    zostac-klientem/chce-sie-przylaczyc/mikroinstalacja

    Natomiast...
    Z innej strony w pytaniach i odpowiedziach:
    Czy operator sieci energetycznej ma obowiązek przyłączyć moją
    minielektrownię słoneczną?
    "Tak. Operator ma taki obowiązek."
    "Przyłączenie do sieci mikroinstalacji realizuje Operator Systemu
    Dystrybucyjnego. "

    No więc jest dystrybutor Tauron a sprzedawca inny.

    Ktoś coś przerabiał temat?

    Zdrówko

    --
    Irokez

  • 2. Data: 2020-03-25 21:30:11
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Każdy operator ma obowiązek przyłączyć i łaski nie robi.
    Natomiast jak nie masz umowy kompleksowej nie jesteś prosumentem.
    Energia którą wyprodukujesz i zjesz na miejscu to nie problem,
    problemem jest sprzedaż energii oddanej do sieci. Operator też ma
    obowiązek odkupu, z tym że stawki odkupu są gówniane.

    L.

  • 3. Data: 2020-03-25 22:09:17
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-03-25 o 21:30, Lisciasty pisze:
> [...]
    > problemem jest sprzedaż energii oddanej do sieci. Operator też ma
    > obowiązek odkupu, z tym że stawki odkupu są gówniane.

    Na tą chwilę chodzi o samo podłączenie.
    To co panel wyprodukuje zjem w praktyce na bieżąco.
    Tylko patrząc na te zapisy wyczuliśmy problem z podłączeniem i dwie
    możliwości:
    - podłączyć falownik do tego co jest i zlać temat w takim razie, i tak
    będzie jadło na bieżąco, ale nie wiem jak się zwykły licznik zachowa
    kiedy jednak będzie nadwyżka z falownika, i czy nie zrobi energetyka
    problemów.
    - czy jednak muszą to podpiąć, więc zgłosić i nie patrzeć na te zapisy
    "umowa kompleksowa"

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2020-03-25 23:18:38
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 25 marca 2020 22:09:52 UTC+1 użytkownik Irokez napisał:
    > Na tą chwilę chodzi o samo podłączenie.

    To nie ma tematu. Wypisać papiór a tam gdzie jestem/nie jestem prosumentem
    trza wykreślić jestem. I po sprawie.

    > To co panel wyprodukuje zjem w praktyce na bieżąco.

    I prawidłowo.

> [...]
    > będzie jadło na bieżąco, ale nie wiem jak się zwykły licznik zachowa
    > kiedy jednak będzie nadwyżka z falownika, i czy nie zrobi energetyka

    Jak będzie nadwyżka to się nabije jako zużycie, więc pomysł słaby.
    Chyba że jesteś pewny że 100% pójdzie na potrzeby własne.
    Zgłosić można, zamontują licznik dwukierunkowy i zawsze te parę groszy
    wpadnie za nadmiarową energię.

    > - czy jednak muszą to podpiąć, więc zgłosić i nie patrzeć na te zapisy
    > "umowa kompleksowa"

    Kupa firm nie ma umów kompleksowych bo kupują energię gdzieś tam
    a za przesył płacą haracz lokalnemu operatorowi. Co nie przeszkadza im
    montować fotowoltaiki.
    Podłączyć tak czy siak muszą i łachy nie robią. Mogą kazać spadać na bambus
    jak się ma moc przyłączeniową niższą niż zgłaszana instalacja.

    L.

  • 5. Data: 2020-03-26 17:57:52
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 25 Mar 2020 21:14:02 +0100, Irokez napisał(a):

    > "Oświadczam, że: spełniam wymogi definicji prosumenta energii
    > odnawialnej i posiadam aktywną umowę kompleksową"

    Z kim i o co ta kompleksowa umowa? I pierwsze słyszę żeby umowa była
    aktywna. Do tej pory umowy dzieliłem na ważne i nieważne :) Więc miło by
    było jakby ktoś mi powiedział co to aktywna umowa?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2020-03-26 21:58:07
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Z kim i o co ta kompleksowa umowa? I pierwsze słyszę żeby umowa była
    > aktywna. Do tej pory umowy dzieliłem na ważne i nieważne :) Więc miło by
    > było jakby ktoś mi powiedział co to aktywna umowa?

    za:
    https://www.tauron-dystrybucja.pl/uslugi-dystrybucyj
    ne/zawieranie-umowy

    Umowy TAURON Dystrybucja:
    opcja A - Umowa kompleksowa:
    Dokument zawierający postanowienia umowy sprzedaży energii elektrycznej
    i umowy o świadczenie usługi dystrybucji energii elektrycznej. Jest w
    nim regulowana sprzedaż towaru, jakim jest energia elektryczna i jego
    transport (dostarczanie).

    opcja B - Umowa dystrybucyjna:
    Umowa określająca warunki świadczenia usługi dystrybucji energii
    elektrycznej, czyli transportu (dostarczania) towaru, który kupiłeś od
    wybranego przez Ciebie sprzedawcy. Oznacza to, że wcześniej powinieneś
    zawrzeć umowę sprzedaży energii elektrycznej (czyli towaru), który mamy
    Ci dostarczyć.

    Czyli "aktywną umowę kompleksową" oznacza "opcja A"

    --
    Irokez

  • 7. Data: 2020-03-27 07:40:53
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 25.03.2020 o 23:18, Lisciasty pisze:
    > Jak będzie nadwyżka to się nabije jako zużycie, więc pomysł słaby.

    Podwójnie nabija tylko jakiś tam typ liczników. Pozostałe może spieprzyć
    i będzie pasztet.

    > Chyba że jesteś pewny że 100% pójdzie na potrzeby własne.
    > Zgłosić można, zamontują licznik dwukierunkowy i zawsze te parę groszy
    > wpadnie za nadmiarową energię.

    Nie można, a trzeba. W ogóle nie wiem, jak Wy chcecie robić FV bez
    porozumienia z dostawcą...

    Pzdr

    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 8. Data: 2020-03-27 07:43:56
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 25.03.2020 o 21:14, Irokez pisze:
> [...]
    > Dystrybucyjnego. "
    >

    > No więc jest dystrybutor Tauron a sprzedawca inny.

    Ty, no czekaj. Ja na razie tylko mocno myślę nad FV, więc praktyki w tym
    żadnej nie mam. Ale na ile mi się wydawało czytając to i owo, to
    przecież najpierw występujesz do takiego Taurona na przykład o warunki
    przyłączenia. Potem robisz zgodnie z tym całą instalację FV, a na koniec
    zgłaszasz im, że zrobiłeś i czekasz aż zmienią Ci licznik na
    dwukierunkowy. Jak zmienią, to dopiero wtedy wolno Ci włączyć falownik i
    zacząć produkcję...

    Pzdr

    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 9. Data: 2020-03-27 07:54:02
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 27 marca 2020 07:40:53 UTC+1 użytkownik Kżyho napisał:
    > Podwójnie nabija tylko jakiś tam typ liczników. Pozostałe może spieprzyć
    > i będzie pasztet.

    Nic nie spieprzy. Jak jest stary licznik typu kręcioł to albo będzie
    zasuwał do tyłu albo stanie (bo ma zapadkę). Licznik elektroniczny
    będzie naliczał zużycie i tyle. Nie ma fizycznej możliwości żeby
    zepsuć licznik puszczając mu energię w drugą stronę.

    L.

  • 10. Data: 2020-03-27 11:22:06
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 25 Mar 2020 13:30:11 -0700 (PDT), Lisciasty
    <l...@p...pl> wrote:
    > Każdy operator ma obowiązek przyłączyć i łask
    > i nie robi.

    Nie w każdym przypadku, jak sie własne trafo i licznik za nim to na
    własny koszt trzeba ten licznik wymieniać.

    --
    Marek