  • 21. Data: 2020-07-22 20:57:08
    Temat: Re: Praca w Niemczech
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir napisał:

    > Jak nie jesteś kardiochirurgiem z 20-to letnim stażem czy inżynierem
    > od rakiet naprowadzanych telepatycznie, to szanse na umowę, nie u
    > pośrednika, są marne. Po kilku latach, jak się sprawdzisz, to firma
    > dla której faktycznie pracujesz może, ale nie musi cię zatrudnić.

    Syn od kilku lat mieszka i pracuje w Berlinie, jego doświadzenia są
    całkowicie odmienne. Wyjeżdżając z Polski już miał zarezerwowaną umowę
    z pracodawcą. Ponadto twierdzi, że nie ma takiej dowolności jak u nas,
    że kandydat do pracy próbuje kombinować z jakimiś dziwnymi umowami, by
    uniknąć części opodatkowania związanego z etatem. Ma być umowa o prace
    i tyle. Ordnung muss sein.

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2020-07-22 20:57:26
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > nie. nie wiemy czy to co zarobisz da Ci kopa finansowego, pozwoli
    > rozwinąć skrzydła, pozwoli spełnić marzenie, jakieś plany. jeśli tak nie
    > pytaj przypadkowych gości na grupie budowlanej tylko sie pakuj. jeśli
    > masz swoje lata i rośnie cena świętego spokoju - pomyśl jak mniej
    > wydawać, nie jak więcej się narobić.

    Tomasz, ślicznie to ująłeś. Też tak temat widzę.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 23. Data: 2020-07-22 21:37:59
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Syn od kilku lat mieszka i pracuje w Berlinie, jego doświadzenia są
    > całkowicie odmienne. Wyjeżdżając z Polski już miał zarezerwowaną umowę
    > z pracodawcą.

    Czym zajmuje się syn w tym Berlinie?

    > Ponadto twierdzi, że nie ma takiej dowolności jak u nas,
    > że kandydat do pracy próbuje kombinować z jakimiś dziwnymi umowami, by
    > uniknąć części opodatkowania związanego z etatem.

    To nie kandydaci do pracy kombinują tylko firmy/pracodawcy. Zamiast
    zatrudniać ludzi bezpośrednio robią to przez firmy pośredniczące.

    > Ma być umowa o prace i tyle.

    To, że Twój syn ma umowę o prace, nie znaczy, że wszyscy ją mają.

    > Ordnung muss sein.

    "Ordnung muss sein" zaczęło wygasać jakieś dwie dekady temu, a do 2015
    roku w ogóle przestało mieć znaczenie.

    Tak jak napisałem wcześniej. W większości przypadków umowa jest, ale z
    firmą pośredniczącą, a nie tą, w której faktycznie pracujesz.
    Niby różnica niewielka, ale pośrednik zawiera tylko umowy terminowe;
    rok, kwartał, pół roku. Następnie podnajmuje pracowników do innych firm.
    Oczywiście za pośrednictwo kasuje co miesiąc różnicę w tym co dostaje od
    firm a tym co płaci swoim pracownikom.

  • 24. Data: 2020-07-22 22:09:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir napisał:

    > Czym zajmuje się syn w tym Berlinie?

    Wymyślaniem kodu, tak to ogólnie nazwijmy.

    > To nie kandydaci do pracy kombinują tylko firmy/pracodawcy. Zamiast
    > zatrudniać ludzi bezpośrednio robią to przez firmy pośredniczące.

    Tak twierdzi. Kłamie? Myli się? Zresztą od tego czasu zmienił już
    pracodawcę -- każdy z nowych potencjalnych miał do sprawy umów takie
    samo podejście. W Polsce w pewnych dziedzinach, może nie tak szerokich
    jak w Niemczech, jest podobnie. Drugi syn, w Warszawie, przy podjęciu
    pierwszej poważnej pracy też usłyszał, że ma być etat, żeby nie zwiał
    w dowolnym momencie.

    > To, że Twój syn ma umowę o prace, nie znaczy, że wszyscy ją mają.

    Przecież nie twierdzę, że wszyscy. Ani że on jeden. Po prostu przestrzegam
    (jak zwykle) przed podchodzeniem do sprawy tylko z jednej strony.

    Jarek

    --
    Rzeczywiście tak jak księżyc
    Ludzie znają mnie tylko z jednej

  • 25. Data: 2020-07-22 23:27:46
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-07-22 o 17:19, nadir pisze:

    > Większość firm w mojej okolicy Niemiec zatrudnia tylko przez firmy
    > pośredniczące
    Ale u nas jest tak samo, zachodnie firmy co pobudowały u nas fabryki
    podobnie zatrudniają na produkcję, ludzie sie tak męczą kilka lat zanim
    macierzysty zakład ich bezpośrednio zatrudni. Pośrednicy nie dość że
    zarabiaja na samym pośrednictwie to jeszcze wymyślaja różne śmieszne
    kary dla pracowników np spóźnienie jest karane stówką podobnie l4.

    --
    Janusz

  • 26. Data: 2020-07-23 02:09:15
    Od: Wymuszona Zmiana <w...@g...com>

    Wyjedźcie do Hiszpanii.
    K.

  • 27. Data: 2020-07-23 16:19:28
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 22.07.2020 o 23:27, Janusz pisze:

> [...]
    > zarabiaja na samym pośrednictwie to jeszcze wymyślaja różne śmieszne
    > kary dla pracowników np spóźnienie jest karane stówką podobnie l4.

    W mojej okolicy nie ma za dużo firm produkcyjnych, raczej magazyny,
    transport i spedycja. Ale przez pośredników albo nikt nie pracuje, albo
    jest tego tam mało, że nie słyszałem. W każdym razie za złotówki ludzie
    nie dają sobą poniewierać, ale już za euro, to czemu nie?

  • 28. Data: 2020-07-23 16:19:42
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 23.07.2020 o 02:09, Wymuszona Zmiana pisze:
    > Wyjedźcie do Hiszpanii.

    A po ciul?

  • 29. Data: 2020-07-23 16:45:34
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Wymyślaniem kodu, tak to ogólnie nazwijmy.

    Czyli łapie się w grupę lekarzy lub inżynierów od rakiet, ci mają
    największe szanse na pełnoprawne umowy.
    Poza tym wymyślać kod, to można nie tylko w Berlinie więc ta umowa na
    miejscu, to tak średnio jest potrzebna.

    > Tak twierdzi. Kłamie? Myli się?

    Ja swoje twierdzenia opieram na "zeznaniach" kilkunastu bliskich
    członkach rodziny i znajomych. Pracują na różnych warunkach, w różnych
    firmach. Nie mam pojęcia czy kłamią czy się mylą?

    > Drugi syn, w Warszawie, przy podjęciu
    > pierwszej poważnej pracy też usłyszał, że ma być etat, żeby nie zwiał
    > w dowolnym momencie.

    A od kiedy to umowa i etat uniemożliwiają zwianie w dowolnym momencie?
    No chyba, że w zamian za pracę podpisuje się jakiś weksel?

    > Przecież nie twierdzę, że wszyscy. Ani że on jeden. Po prostu przestrzegam
    > (jak zwykle) przed podchodzeniem do sprawy tylko z jednej strony.

    Ja też nie twierdze, że wszyscy pracują tak samo i na takich samych
    warunkach, ale na około 20 dobrze znanych mi osób, które pracują w
    Berlinie i Brandenburgii, ponad połowa pracuje przez pośredników. Kila
    osób pracuje na tak zwanym minijobie i część kasy dostaje w/g umowy a
    resztę do ręki pod stołem. Pozostałe pracują na pełnych etatach lub
    kontraktach w firmach macierzystych. A na około 17 tys. oficjalnych
    mieszkańców mojego miasta jakieś 1500 pracuje w Niemczech, w całym
    województwie będzie tego kilkanaście tysięcy, jak nie więcej. Więc tutaj
    praca, warunki i zarobki w Niemczech nie są jakimś tabu.

  • 30. Data: 2020-07-23 17:44:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir napisał:

    > Czyli łapie się w grupę lekarzy lub inżynierów od rakiet, ci mają
    > największe szanse na pełnoprawne umowy.

    To dość spora grupa zawodowa, trudno ją marginalizować. Więc może
    jak lekarzy, ale niekoniecznie kardiochirurgów od lewego przedsionka.
    Albo ogólnie inżynierów od sterowania, niekoniecznie telepatycznego
    rakietami.

    > Poza tym wymyślać kod, to można nie tylko w Berlinie więc ta umowa
    > na miejscu, to tak średnio jest potrzebna.

    Znam też takich, którzy wymyślają siedząc w jakiejś Tajlandii czy
    Nepalu. Ale ich to już nikt na żaden etat nie namówi -- a o tym
    teraz mowa.

    > Ja swoje twierdzenia opieram na "zeznaniach" kilkunastu bliskich
    > członkach rodziny i znajomych. Pracują na różnych warunkach, w różnych
    > firmach. Nie mam pojęcia czy kłamią czy się mylą?

    Ja jestem przekonany, że mówią prawdę. Po prostu opisują inny fragment
    rzeczywistości. Warto znać całą, więc ich opinie są bardzo cenne.

    > A od kiedy to umowa i etat uniemożliwiają zwianie w dowolnym momencie?
    > No chyba, że w zamian za pracę podpisuje się jakiś weksel?

    Wystarczy ustawowy trzymiesięczny okres wypowiedzenia -- w tym czasie
    można szukać następcy. Wiem, że niektórzy zatrudnieni portafią sobie
    zastrzec w umowie o pracę nawet dwutygodniowy okres wypowiedzenia.
    Ale to w innych zakątkach branży, niż "rakietnictwo telepatyczne".
    Bo są takie, gdzie przez kilka tygodni można zrobić coś pożytecznego,
    a potem pójść dalej. Ale wymyślanie jest procesem długotrwałym, potrzeba
    spokoju i stabilności.

    --
    Jarek