  • Data: 2011-02-27 15:03:26
    Temat: Re: Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Rycho <r...@i...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Wojciech Skrzypinski" <u...@g...com> napisał w
    > wiadomości news:ikbuh4$2ou$1@news.task.gda.pl...

    > Podłączyć "bolce" do przewodu zerowego można tylko w wypadku kiedy w budynku
    > występuje "zerowanie" czyli zero nie jest zabezpieczone nigdzie żadnym
    > bezpiecznikiem a tylko przewód fazowy w mieszkaniu łatwo to sprawdzić.

    Znajdź w gniazdku przewod " zerowy". Podłącz go do bolca i mostkiem odejdz na
    zacisk " zerowy" ten od dziurki w gniazdku. Odwrotnie nie wolno robić. Nie
    wazne w której dziurce w gniazdu wypadnie " zero". Nie jest to w żaden sposób
    unormowane. Za to jest obowiązek tworzenia połązceń wyrownawczych. Czyli
    wszystko co metalowe: wanna, umywalka, krany, wszystkie rury, powinny być
    polączone razem Kopanie wanien, pralek itp wskazuje na jakąś nieprawidłowość
    polączenia przewodu zera roboczego ( tego co w dziurce w gniazdku) z zerem
    ochronnym ( tym na bolcu w gniazdu). Ale nie w mieszkaniu tylko dużo
    wcześniej. Wszystkie metalowe instalacje, w tym i rury gazowe, są ze sobą
    połączone w pewnym miejscu i to połączenie jest uziemione. Na upartego w dwu
    przewodowej instalacji możesz i wylącznik rożnicowo prądowy wstawić. Nie
    będzie to zgodnie z normami bo nie zachowasz warunku przekroju przewodu zera
    ochronnego przy starej instalacji. W takiej sytuacji wystaczy pociągnąć trzeci
    przewod tylko do wybranych urządzeń. Tak mam zabezpieczony bojler, kuchenkę
    gazową, gniazdko do pralki i zmywarki. Wszystkie gniazdka było w odleglości
    nie większej niż metr od siebie i bylo warto to zrobić.