    Subject: Re: Historyczna pralka automatyczna
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    From: FEniks <x...@p...fm>
    Date: Sat, 8 Aug 2020 20:18:20 +0200

    692865g/7
    > Ta ze zdjęcia faktycznie wygląda mi na produkt czechosłowacki. Rzadkość.
    > Ale znajomi taką mieli, widok mi się kojarzy. Pierwszą "dostępną" w Polsce
    > faktycznie była pralka Polar. Cudzysłów użyty nieprzypadkowo -- w sklepie
    > dość trudno było ją ujrzeć. Produkowana gdzieś od połowy lat 70 na
    > jugosławiańskiej licencji Gorenje. Tak wyglądała:
    >
    > http://zbiory.mprl.pl/muzealia/pralka-polar-ps-663-b
    io/?advanced_form=1&adv_kolekcja=Kultura%20materialn
    a&pg=6

> [...]
    > pralkę można było nabyć w Peweksie. A jeszcze wcześniej w Pekao. Znane mi
    > egzemplarze pozyskane tą drogą miały włoskie pochodzenie. Ale raz spotkałem
    > coś, co wyglądało jak Polar z obrazka, ale była to przedlicencyjna pralka
    > Gorenje. Jugosławianie po sprzedaniu nam licencji zaprzestali produkcji
    > tego przestarzałego modelu. Z domu rodzinnego pamiętam właśnie nowszy model
    > Gorenje z roku bodaj 1976. Wyglądający o wiele bardziej nowocześnie. Dało
    > się to o wiele łatwiej kupić w sklepach Predom, bowiem cena była o połowę

    Ta nasza raczej nie miała żadnej nazwy na froncie. Ewentualnie jakieś
    oznaczenia numeryczne, w przeciwnym razie bym zapamiętała. A już na
    pewno nie Polar ani Predom, bo tego typu pralki były bardzo powszechne i
    nie sposób by było zapomnieć. Na pewno też nie została zakupiona w
    Peweksie ani niczym takim, bo nie zaopatrywaliśmy się w takich
    miejscach. Podejrzewam, że był jakiś rzut do sklepu, a rodzice mogli być
    zapisani w kolejce po pralkę i tak im się pofarciło. Pralka działała
    prawie 2 dziesięciolecia. No, przynajmniej te 15 lat.

    Znana historia.

    Ewa