    Subject: Re: Koszt ogrzewania domu
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Mon, 19 Oct 2020 23:32:56 +0200

    W dniu 2020-10-19 o 17:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Kris k...@g...com ...

    > Jeszcze pytanie o moc kotła wzgledem cena.
    >
    > Polecacie tu ogolnie kotły kosztujace około 3 tysiecy złotych.
    > Jednoczesnie pojawiaja sie moce od 20 do 35kW.
    > Wsród hydraulików montazystów krąży opinia ze przewymiarowany kocioł to
    > dobrze bo jest szansa ze bedzie pracował bezawaryjnie dłuzej z racji
    > tego ze bedzie pracował nie w pełnym zakresie mocy.
    > Z drugiej strony z racji tego ze taktuje moca to przewymiarowanie nie
    > niesie za sobia zadnych negatywnych skutków.
    > Ile w tym prawdy?

    To jest ta cecio prowda górolska czyli "gówno prowda".

    Przewymiarowany kocioł to większa moc minimalna i większe taktowanie, a
    większe taktowanie to niższa sprawność, a niższa sprawność to większe
    koszty.

    Prawdopodobnie instalację masz starą, grube rury - jeżeli tak to bardzo
    dobrze, bo dzięki temu kocioł gazowy będzie pracował z wyższą sprawnością.

    Jeżeli masz stare grzejniki, starą instalację, kocioł węglowy i układ
    otwarty instalacji CO to unikaj tanich kotłów z wymiennikami
    nierdzewnymi w formie zwiniętej spirali umieszczonej poziomo m.in. kotły
    Termet, De Dietrich, Beretta itp., bo to nie są kotły dla Ciebie. Po
    prostu w takich warunkach szybko je szlak trafia. Oczywiście można
    przystosować taki kocioł do współpracy z taką instalacją, ale cena kotła
    + elementów, które dostosują taki kocioł do tej instalacji przekroczy
    koszt kotła dedykowanego.

    Jak chcesz, aby kocioł długo pracował to kup kocioł przystosowany do
    takich instalacji, który nie boi się syfu i cząstek korozyjnych
    krążących w takiej instalacji. Do takich instalacji są dedykowane tzw.
    kotły modernizacyjne. Jak chcesz dobry kocioł do takiej instalacji to
    kup np. kocioł ACV Kompakt albo Saunier Duval Niedźwiedź Condens.

    Cechą takich kotłów jest dużo większy i niedławiony przepływ poprzez
    wymiennik, odporność na zanieczyszczenia, większy zład wodny.