    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Magazyn energii - akumulatory GEL czy LiFePO4?
    Date: Fri, 30 Sep 2022 14:02:37 +0200
    From: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2022 o 13:30 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

    > Mała uwaga, bo mało kto o tym wie.
    >
    > LiFePO4 w zdecydowanej większości przypadków występuj w wariancie z
    > wbudowanym BMS, te duże 12V w ogóle cieżko kupić bez BMS.
    >
    > To dobrze, chroni to baterię i w ogóle cacy i spoko.
    >
    > Tylko ze powoduje efekty uboczne. Na przykład mój SinusPRO 1000S bez
    > problemu działa z tym akumulatorem w normalnych cyklach, ale jesli
    > rozładuje go do "zera" (BMS gwałtownie go odcina na napięciu
    > bezpiecznym) to już nie potrafi go naładować - nie ma się co dziwić,
    > akumulator ma napięcie w okolicy zera, bo chroni go BMS. Wzbudzenie to
> [...]

    Też mnie ten BMS martwi, kolejne miejsce potencjalnej awarii.
    Tym bardziej, że w instrukcji jest mało zachęcająco:

    "Akumulator powinien być umieszczony w bezpiecznym miejscu i pod nadzorem.
    Zawsze jednak istnieje ryzyko pożaru, między innymi podczas
    uszkodzenia mechanicznego akumulatora, awarii elektroniki lub
    jakiejkolwiek innej przyczyny mogącej wywołać pożar. Obowiązkowo należy
    posiadać specjalistyczną gaśnicę kategorii D, służącą do gaszenia metali
    (m.in. palącego się litu).
    Postępowanie w wyniku pożaru akumulatora litowo-jonowego jest następujące:
    1. Zaalarmować niezwłocznie osoby będące w strefie zagrożenia, a następnie
    ją opuścić.
    2. Wezwać straż pożarną.
    3. Jeżeli to możliwe wentylować pomieszczenie.
    4. Jeżeli to możliwe użyć gaśnicy D.
    Dodatkowe informacje:
    -należy zaopatrzyć się w maskę przeciwgazową,
    -jeżeli to możliwe odłączyć obciążenie od akumulatora,
    -ciągłe schładzanie akumulatora zmniejsza ryzyko zapalenia się emitowanych
    gazów."

    i jeszcze to:

    6. GŁÓWNE ŚRODKI OSTROŻNOŚCI
    (...)
    - ładować akumulator tylko pod nadzorem,
    (...)

    TG