  • Data: 2021-01-04 18:37:10
    Temat: Re: Ogrzewanie domu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    m4rkiz napisał:

    > z kontekstu (w tym założenia że kotłownia w bryle) powinno wynikać że
    > rozpatrujemy obieg w domu jednorodzinnym a nie straty na przesyle
    > elektrociepłowni miejskiej ;)

    Pytanie brzmiało bardzo ogólnie (kontekstownika mam głęboko w kaefie).
    Ale skoro już weszliśmy na wyższy poziom ogólności, to ten mój Straszny
    Dwór (opisany obok) miał straty w rurach zamurowanych w nieizolowanych
    ceglanych ścianach podobne jak w SPECu. Ludzie kiedyś inaczej sobie tego
    nie wyobrażali. Gdy w latach osiemdziesiątych mój ś.p. Ojciec uparł się,
    by ogrzać Zakopane wodą geotermalną z Bańskiej Niżnej, to *wszyscy*
    pukali się w głowę -- "no przecież jak ta woda dotrze do Krupówek, to
    ona już zimna będzie". Bo technologii innych niż SPEC-jalne nie znali.
    Projekt ziścił się po 90 roku -- spadek temperatury na tej trasie na
    pozomie 0,5°C.

    Jarek

    --
    Przyszedł Stach ze szpadlem i Marek z kilofem
    I choć dziś nie mają siły na robotę