  • Data: 2021-06-06 20:32:15
    Temat: Re: koncepcja 70m2
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    nadir napisał:

    > Podnośnik oraz "podnośnik" też podlegają pod UDT, podobnie jak schody
    > ruchome czy nawet siedzisko/platforma dla niepełnosprawnych.
    > I nie ma tu wykluczeń dla domów prywatnych. Oczywiście można niczego
    > nie zgłaszać i użytkować jakąś samoróbkę.

    OK, nie będę się spierał -- nie miałem nigdy potrzeby kontaktu z UDT.
    Ale tłumaczono mi kiedyś, że między windą na sznurku, a windą na trybiku
    jest ogromna różnica papierologiczna. Może zgłosić trzeba, ale nie jest
    to tak drogie i upierdliwe na starcie i w trakcie eksploatacji.

    > Projekty domów to jedno a wykonanie to drugie.

    Dokładnie o to chodziło. Na etapie projektu jest darmo, a *ewentualna*
    realizacja wielokrotnie tańsza, niż przy wcześniejszym olaniu sprawy.

    > Masz taki szyb? Ja nie mam, w wielu domach byłem, też nie mają.

    Nie mam, ale mój dom ma blisko sto lat. I nawet nie był pierwotnie
    projektowany jako całoroczny.

    > Owszem widuję gdzieniegdzie szyb czy otwór w stropie, w którym jest
    > konstrukcja drewnianych schodów. Można to w przyszłości przerobić na
    > dźwig, ale jako jedyny sposób na poruszanie się między piętrami, to
    > słaby pomysł.

    No więc właśnie tak to często w starych domach wygląda: niedasie.
    Natomiast widywałem wiele projektów (na papierze), gdzie architekt
    wprost wrysował i opisał miejsce na windę. Zrealizowane też widziałem.
    Dlatego nie uważam tego ani za rzadkość, ani za ekstrawagancję, jak
    to tutaj usiłowano przedstawić.

    Projektowanie i budowanie bez głowy dalej jest w modzie. Ludzie nie
    potrafią myśleć wariantowo o przyszłości. Tu i teraz tylko się liczy.
    Najwyżej myślenie życzeniowe -- zrobię piętrówkę, ale wykończę tylko
    parter, piętro zrobi córka, jak wyjdzie za mąż. Akurat! Córki mają
    przeważnie inne plany.

    Dziwi mnie niezmiernie, że tylko jeden na dziesięć domów ma urządzone
    przy płocie miejsce do odbioru śmieci. A mam na myśli również domy,
    które powstały niedawno. Często bogate, z ogrodzenim, którego by
    się nie powsydził pałac Lubomirskich czy innych Paców. Nie dało się
    przewidzieć, że w Polsce obrót śmieciami będzie zmierzał ku normalności?
    Teraz jaśniepaństwo targają kubły dziwnymi ścieżkami przez ogród, by
    na rano w wyznaczonym dniu były do odbioru przez fajansiarkę. Jeszcze
    starsze domy nie mają nawet normalnego wjazdu na posesję -- bo kto by
    przypuszczał, że kiedyś będziemy mieli samochód! Tak że z tym szybem
    na windę, to tylko jeden z przykładów na to samo zjawisko.

    --
    Jarek