  • 1. Data: 2021-02-15 14:46:07
    Temat: Złącza paneli PV
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    Pytanie,

    Czy przed połączeniem paneli na stojaku można czy trzeba czymś prysnąć
    na styki do środka wtyczek albo nałożyć pastę silikonową do styków taką
    szarą w tubie aby zapewnić dobry styk na długie lata i aby woda/wilgoć
    nie podeszła?

  • 2. Data: 2021-02-15 14:54:16
    Temat: Re: Złącza paneli PV
    Od: budynPL <b...@g...com>

    poniedziałek, 15 lutego 2021 o 14:46:10 UTC+1 KIKI napisał(a):
> [...]
    > na styki do środka wtyczek albo nałożyć pastę silikonową do styków taką
    > szarą w tubie aby zapewnić dobry styk na długie lata i aby woda/wilgoć

    jeśli producent nie każe pryskać to nie pryskaj. Instalacji jest już dużo, statystyki

    mówią żebyś nie kombinował i robił jak producenci każą - bo możesz coś zepsuć,
    zepsujesz styk, bądz uszczelkę...

    b.

  • 3. Data: 2021-02-15 16:30:30
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 15.02.2021 14:54, budynPL wrote:

> [...]
    statystyki
    > mówią żebyś nie kombinował i robił jak producenci każą - bo możesz coś zepsuć,

    Producenci nie mówią nic i nigdy. Silikon do styków?

  • 4. Data: 2021-02-16 20:20:25
    Od: wowa <w...@g...pl>

    > Producenci nie mówią nic i nigdy. Silikon do styków?

    Jak są grube, solidne z dobrym dociskiem to bym się nie przejmował. Ale
    całe złącze taśmą samowulkanizującą to bym owinął.
    Wojtek

  • 5. Data: 2021-02-16 21:21:51
    Od: budynPL <b...@g...com>

    wtorek, 16 lutego 2021 o 20:20:29 UTC+1 wowa napisał(a):

    > Jak są grube, solidne z dobrym dociskiem to bym się nie przejmował. Ale
    > całe złącze taśmą samowulkanizującą to bym owinął.

    i jak ci przyjdzie wymienić jeden panel ze środka zespołu to się naklniesz jak głupi
    zdejmując te taśmę :-)

    b.

  • 6. Data: 2021-02-17 12:48:57
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 16.02.2021 21:21, budynPL wrote:

    > i jak ci przyjdzie wymienić jeden panel ze środka zespołu to się naklniesz jak
    głupi zdejmując te taśmę :-)

    Tam są co prawda uszczelki z przodu, dławiki z tyłu ale styki są z
    cynowanej miedzi. Nie widziałem pozłacanych. Każda wtyczka ethernetowa
    jest pozłacana i kontakty w gniazdkach, chociaż na powierzchni
    wzajemnego dotykania się.

    Z tego powodu pytam o ewentualne wstrzyknięcie czegoś do środka. To ma
    wytrzymać 25 lat, a nie raz na rok szukać co nie łączy albo zapali się łuk.

  • 7. Data: 2021-02-17 12:54:06
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 16.02.2021 21:21, budynPL wrote:

    A właśnie Budyń, jeszcze poczyniłem inne pomiary. Badałem spadki napięć
    na BM-ach w szafkach przedlicznikowych i w ogóle mierzyłem na aparatach
    w rozdzielniach.

    BM-y będę musiał na chwilę wyjąć, przeszlifować, nanieść pastę i
    wsadzić. Spadki są takie od 20mV do 450mV przy prądzie około 15A na
    każdej fazie. Prąd mierzony cęgowym.
    Tylko trzeba mieć lepszy miernik, z wyższej półki z 5 cyframi i dobrym
    pomiarem AC TRMS. Ja mam Fluke. Wystarczyło poruszać BM-em kombinerkami
    i już się poprawiał spadek. A do prądu trzeba mieć lepszy cęgowy.

    Czyli wypada też poprawić połączenia...

  • 8. Data: 2021-02-17 16:22:19
    Od: budynPL <b...@g...com>

    środa, 17 lutego 2021 o 12:54:11 UTC+1 KIKI napisał(a):

    > BM-y będę musiał na chwilę wyjąć, przeszlifować, nanieść pastę i
    > wsadzić. Spadki są takie od 20mV do 450mV przy prądzie około 15A na
    > każdej fazie. Prąd mierzony cęgowym.
    > Czyli wypada też poprawić połączenia...

    Po co? Poważnie pytam

    b.

  • 9. Data: 2021-02-17 16:44:49
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 17.02.2021 16:22, budynPL wrote:

    > Po co? Poważnie pytam

    No jak po co? Żeby prąd płynął lepiej. Każdy z aparatów po drodze daje
    pewien spadek. Przy 20kW będzie zawsze nieco oszczędności na przesyle.
    Mam inverter sprowadzony z Pekinu Huawei 22kVA, wyszło 4k+Vat na gotowo
    pod drzwi.
    Na wiosnę uruchamiam :-) Za 30kW w panelach za 9.5k, używanych i
    inwerter za niecałe 5k :-) W sieci 230V, jestem prawie na końcu :-)
    Trochę paneli na końcu wystawię na OLX, takich innych od reszty i mi
    pokryje montaż, okablowanie :-)

  • 10. Data: 2021-02-17 17:02:04
    Od: budynPL <b...@g...com>

    środa, 17 lutego 2021 o 16:44:23 UTC+1 KIKI napisał(a):

    > No jak po co? Żeby prąd płynął lepiej. Każdy z aparatów po drodze daje
    > pewien spadek. Przy 20kW będzie zawsze nieco oszczędności na przesyle.

    liczę, że policzysz ile tej oszczędności będzie :-)
    Rozumiem sytuacje gdy styki grzeją się tak że aż zagrażają trwałości aparatury - ale
    widzę że nie o tym mówisz.

    b.