  • 21. Data: 2015-03-20 12:15:59
    Temat: Re: Automatyka w domu na sterowniku Beckhoff
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    dyskusyjnych:1a7f5d45-aa28-45c1-ba2f-37b5924b2238@go
    oglegroups.com...

    > Zapewne odlacza zaworem doplyw wody do instalacji po uzbrojeniu alarmu :-)

    Jeśli tak z automatu to bez sensu.

    A pralka, suszarka to co? Mogą chodzić tylko gdy ktoś jest w domu?

    Normalnie to się podpina czujnik zalania (choć to też nie jest idealne
    rozwiązanie).

    > Tylko "nadzoruje instalacje wodna" ladniej brzmi :))

    Ładniej? Jest takie powiedzenie (przypisywane Einsteinowi, ale pewnie tylko
    przypisywane jak wiele innych) jak nie umiesz czegoś wytłumaczyć w kilku
    prostych słowach to znaczy że tego nie rozumiesz. Jak do mnie jakiś partacz
    mówi nowomową to dostaje kopa za drzwi.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 22. Data: 2015-03-20 12:21:39
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > tylko kruca bomba-po co? Jedynym sensownym argumentem jest - by przytulic
    > nieco wiecej kasy :) No chyba ze stosuje czujniki zalania i wtedy tą wode
    > odłącza - wariactwo :)

    To ni wiesz jak to działa?

    Najpierw inwestor zatrudnia "fachowca" (to znaczy płaci jak za fachowca ale
    niestety przychodzi partacz) któremu chce sięjak najmniej narobić (więc
    namawia do zwykłego brodzika zamiast odpływu w podłodze), oraz na najtańsze
    materiały: Chińskie pex'y, najtańsze zaworki i wężyki przy kiblu itp.

    Następnie inny "fachowiec" przedstawia inwestorowi dane według których
    wężyki pękają, rury zaczynają cieknąć itd. i naciąga klienta na czujnik
    zalania

    Trzeci "fachowiec" naciąga klienta na dodatkowe ubezpieczenie od zalania.

    ... a wystarczyłoby dać w podłodze kratkę, albo użyć porządnych materiałów i
    spać spokojnie :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 23. Data: 2015-03-20 16:42:50
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-03-20 o 11:23, Adam Sz. pisze:

    > Zawsze mozesz spiac dwa raspberry np. po LANie.

    > Zapewne odlacza zaworem doplyw wody do instalacji po uzbrojeniu alarmu :-)
    > Tylko "nadzoruje instalacje wodna" ladniej brzmi :))
    > pozdr.

    Masz jakiś problem ze zrozumieniem zdania "wyłącza i nadzoruje
    instalację wodną"?
    Użycie spójnika "i" oznacza, że chodzi o dwie różne czynności.

  • 24. Data: 2015-03-20 19:39:05
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-03-20 o 12:21, Ergie pisze:
> [...]
    >
    > Trzeci "fachowiec" naciąga klienta na dodatkowe ubezpieczenie od zalania.
    >
    > ... a wystarczyłoby dać w podłodze kratkę, albo użyć porządnych

    A czwarty pseudofachowiec udając fachowca i pieprząc głupoty o
    czujnikach zalania, nie wiedząc w jaki sposób ten temat się załatwia,
    krytykuje wszystkich innych fachowców i namawia na wieczny smród w domu.
    Kto będzie pamiętał o tym, żeby systematycznie zalewać syfony? Puste
    syfony to nie dość, ze smród w domu to jeszcze systematyczne podtruwanie
    się siarkowodorem, bo nawet suche syfony nie są idealnie szczelne, a
    dość łatwo ulegają zabrudzeniu, które je rozszczelnia.
    Oczywiście można zrobić centralne zasyfonowanie instalacji
    kanalizacyjnej, czy wręcz nawet oddzielną instalację dla kratek
    kanalizacyjnych - tylko po co?
    Odcięcie głównego zaworu wodnego bez większego problemu można zrobić w
    cenie kilkuset zł.i nie trzeba żadnych czujników zalania.
    Moja rada jest taka, że jak się nie wie jak można to zrobić prosto i
    tanio to nie należy się wymądrzać i krytykować innych.

  • 25. Data: 2015-03-20 20:25:07
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-03-20 o 11:03, Budyń pisze:

    > A ile wyjsc przekaznikowych stosujesz?

    Tyle ile potrzebuję. Dołożenie kolejnego modułu wejść/wyjść to już
    niewielki wydatek.
    Dla przykładu Siemens Simatic S7-200 np. jednostkę CPU 224 można już
    kupić używkę za 500-600zł. Standardowo ww jednostka posiada 14 wejść i
    10 wyjść, a maksymalnie można rozbudować do 224 wejść i wyjść. Moduły
    rozszerzające można kupić w cenie od mniej jak 100zł do kilkuset
    złotych za sztukę.
    Oczywiście automatyka się nie kończy na Simaticach. Na rynku jest wiele
    firm, które produkują dobre sterowniki - mniejsze, większe, mniej
    rozbudowane, bardziej rozbudowane, z wejściami szybkimi, z wejściami i
    wyjściami analogowymi, komunikacją RS485, Modbus, LAN itd.

    > Co to znaczy "nadzoruje instalację wodną" ?

    To znaczy, że pilnuje czy pobór wody nie trwa zbyt długo lub nie jest
    zbyt intensywny. W razie, kiedy pobór wody trwa zbyt długo lub pobór
    jest zbyt duży, uruchamiany jest początkowo alarm, a następnie system
    odcina dopływ wody. Maksymalny czas ustawiany jest wg czasu poboru wody
    przez urządzenie, które najdłużej pobiera wodę (zazwyczaj pralka).
    Czas ten jest wydłużany w zależności od tego, gdzie czujki ruchu
    zareagowały (łazienka, ubikacja, kuchnia).
    W razie potrzeby (np. napełniamy basen) można uaktywnić specjalnym
    przyciskiem dłuższy pobór wody. Po naciśnięciu tego przycisku, można
    odkręcić wodę i pobierać przez dłuższy czas. Po zakończeniu tego poboru
    (po zakręceniu wody), system ponownie, samoczynnie powraca do trybu nadzoru.
    Taki system nadzoru nie zabezpieczy całkowicie domu przed zalaniem, ale
    znacznie ograniczy skutki awarii.
    System można tak ustawić, że nawet pozostawiony gdzieś niedomknięty
    kran, z którego sączy się woda, spowoduje uruchomienie alarmu, a
    następnie zamknięcie głównego zaworu.

    Oczywiście poza ww funkcją, zazbrojenie alarmu zamyka główny zawór.

  • 26. Data: 2015-03-20 21:42:31
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Fajnie. Jakiś czas temu doktoryzowałem się z tematu "co można wyciągnąć
    z czujników jakie mam w dziedzinie wody".

    Można jeszcze sprząc z przepływomierzem (są do kupienia liczniki wody
    potrafiące wiarygodnie podać impulsy - niestety co litr - przy
    przepływach 0.6litra/h!) i wykrywać małe nieszczelności. U mnie ubikacja
    na piętrze robiła czasami przeciek - wyszło ładnie.

    Można też mierzyć czas napełniania zbiornika przeponowego, jak za krótki
    - znaczy powietrze zeszło :) A jak za długi to jest jeszcze możliwość
    detekcji zapchania filtru i/lub uszkodzenia pompy (jeżeli kolejne
    napełnienia w znacznym odstępie czasu są zawsze podejrzanie długie).

    Jak jest filtr jonitowy, to sygnał regeneracji też warto podpiąć pod
    zawór/pompę główną. Warto go też przedłużyć, gdyż czasami (ja tak mam)
    sygnał zanika pomimo nie zakończenia cyklu regeneracji. Nie wchodziłem w
    szczegóły, po prostu przedłużam o 20 minut i tyle.

    To tak odnośnie wody.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 27. Data: 2015-03-20 21:43:35
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > ... a wystarczyłoby dać w podłodze kratkę, albo użyć porządnych
    > materiałów i spać spokojnie :-)

    No. I wybywasz z domu/firmy na tydzień - gratuluję :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 28. Data: 2015-03-20 21:43:45
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

  • 29. Data: 2015-03-20 22:00:13
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu piątek, 20 marca 2015 20:25:49 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Tyle ile potrzebuję. Dołożenie kolejnego modułu wejść/wyjść to już
    > niewielki wydatek.

    pytam w sensie: ile zwykle potrzebujesz? 10-30-100?

    > Taki system nadzoru nie zabezpieczy całkowicie domu przed zalaniem, ale
    > znacznie ograniczy skutki awarii.

    a myslałeś zeby jakis czujnik wilgoci wzdłóż rur ułozyć, mierzyc upływ prądu i tak
    wyłapac uszkodzenie rury? Moze byc trudno go wysuszyc po naprawieniu awarii...

    b.

  • 30. Data: 2015-03-20 23:26:43
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 20 marca 2015 22:00:14 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > pytam w sensie: ile zwykle potrzebujesz? 10-30-100?

    Ja Ci powiem ze na samo oswietlenie poszlo mi ok 80 wejsc i 80 wyjsc. W tym tez
    mam kilka sztuk wejsc do zliczania kilku dupsow (licznik energii z kotlowni
    etc). Gdybym mial rolety i chcial je tym obslugiwac musialbym dolozyc z
    10-15 wyjsc :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.