  • 21. Data: 2017-06-26 21:49:22
    Temat: Re: Basen betonowy + fundament pod przeszklenie
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 26 czerwca 2017 21:39:54 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały
    napisał:

    > a) basen zarasta piaskiem a odkurzacz sobie z tym nie radzi i musze
    > basen "myć karcherem"

    Dlatego niestety jest potrzebny "odkurzacz" i regularne czyszczenie :)

    > b) basen posiada ciezkie zanieczyszczenia (igły z modrzewi, male
    > kamyczki, włosy) których filr z jakiejś przyczyny nie lapie bez bardzo
    > solidnego mieszania

    Zauwaz, ze wiekszosc tego wpada najpierw na powierzchnie i dopiero pozniej
    opada na dno. Sam montaz skimmera ktory bedzie zbieral zanieczyszczenia
    z powierzchni bardzo duzo pomoze.

    > c) woda jest tania i służy do podlewania, więc trudno mówić o stracie

    > Czas to też pieniądze.

    Zmierzenie PH/chloru trwa wielokrotnie mniej czasu (jakieś 10 sekund) niż
    spuszczanie kilku/nastu tysięcy litrów wody i czyszczenie basenu po
    kazdym spuszczeniu :-)

    No coz - jeden woli instalowac system co 2 tygodnie, a inny woli dopiescic
    swoj i uzywac go wygodnie przez kolejne lata :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 22. Data: 2017-06-26 22:29:26
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .06.2017 o 20:05 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> pisze:

    > To by oznaczało że przecietny domek na płycie fundamentowej powinien
    > wyskakiwac co zimę jak popcorn.

    Specem nie jestem, ale pusty basen (w zimie bez wody) w stosunku do domu
    na płycie to słaba analogia.

    > Płytki mam w nosie. Chodzi o to aby beton nie popękał. Widze że byle jak
    > zrobiony nie pęka od byle mrozu. Może za głupi jestem aby to pojąć ale
    > jak zrobie ściany na pół metra to co ma mu się stać?

    Będziesz miał surowy beton w środku?

    > Dalej nie widze zeby to coś przeszkadzało mojej płycie fundamentowej,
    > zakopanemu obok wielkiemu kawałkowi betonu czy nie ukończonemu
    > fundamentowi od jakiś 30 lat.

    U mnie co roku w zimie prowizoryczna furtka (dołek pod słupek na pół
    metra) jest jakieś 2-5 cm wyżej od słupka z bramą (fundament na 110cm).

    > Ale ja mam dogrzewany węglem i planuje zabudowę.

    No i wg mnie to jedyne sensowne rozwiązanie, raz że będzie mniej śmieci z
    powietrza, po drugie sezon basenowy wydłuży się do 4-6 miesięcy.

    > Może i wyjadę, ale ja rozkładam basen (przypominam - grzany, 40+ stopni
    > jak trzeba) w maju i kończę jak liście spadają.

    Ja tak samo, tyle, że używany rzadko.

    Do oczyszczania basenu polecam skimer i wydajną pompę z filtrem piaskowym.
    Wszelkie śmiecie zanim opadną na dno wyłapane zostaną przez skimer. Tyle
    tylko, że wzrastają koszta - pompa 250-400W powinna chodzić te parę
    godzin w ciągu doby.
    Do tego raz na tydzień szczota z odkurzaczem (podłączona do filtra) i masz
    cały czas wodę źródlana. Chemia oczywiście cały czas w dozowniku
    (konieczny co najmniej pomiar Ph co jakiś czas) - różną chemię podaje się
    w zależności od temp. wody, otoczenia, opadów atmosferycznych ... :-)

    TG

    TG

  • 23. Data: 2017-06-27 00:30:53
    Od: MK <m...@b...cn>

    W dniu 26.06.2017 o 20:52, Adam pisze:

    > Że się tak spytam: w jakim celu tak grube ścianki?
    > Przecież woda napiera na ścianki z siłą zależną od słupa (wysokości)
    > wody, a nie od powierzchni. Tak więc basen o wysokości 10m to ok. 1
    > atmosfera ciśnienia.
    > Rury hydrauliczne (i hydrofory czy inne przepony) pracują na ok. 3 atm.
    > O co chodzi?

    Parcie gruntu i dopuszczalne odkształcenia (rysy)

  • 24. Data: 2017-06-27 00:53:10
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-06-27 o 00:30, MK pisze:

    > Parcie gruntu i dopuszczalne odkształcenia (rysy)

    Jakoś tak się składa, że zarówno u rodziców, jak i u sąsiadów są
    podręczne magazyny na opał.
    U rodziców jest to bodajże na ok. 40 ton koksu (tak, to "podręczny" -
    zapas na 2 tygodnie ostrzejszej zimy). Wysokość ok. 2,5m, kwadrat o
    bokach kilku metrów. Chyba mniej niż 10, nie pamiętam. Mieściła się na
    płycie cała wywrotka.
    Ale to nieistotne.
    Magazyn ten ma płytę sufitową (żelbeton) na poziomie podwórka - czyli
    jest w całości zagłębiony. Ścianki ma betonowe - nie pamiętam, czy
    zbrojone. Niezbyt grube - chyba gdzieś na cegłę.
    Nic nie pęka, nic się nie odkształca.
    U sąsiadów podobnie.

    Oczywistym jest, że co innego taka "piwnica", a co innego szczelny
    zbiornik - jednak parcia nie stwierdzono.
    Może to jeszcze kwestia gleby?
    U mnie dominacja gliny - jest to dawne koryto rzeki. Ale od kilku
    tysięcy lat rzeka płynie kilometr dalej.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 25. Data: 2017-06-27 01:57:56
    Od: MK <m...@b...cn>

    W dniu 27.06.2017 o 00:53, Adam pisze:

> [...]
    > płycie cała wywrotka.
    > Ale to nieistotne.
    > Magazyn ten ma płytę sufitową (żelbeton)

    To zasadniczo zmienia schemat obciążeń

    na poziomie podwórka - czyli
    > jest w całości zagłębiony. Ścianki ma betonowe - nie pamiętam, czy
    > zbrojone. Niezbyt grube - chyba gdzieś na cegłę.

    grubość "na cegłę" to 25 cm - ściany nośne wielokondygnacyjnych budynków
    z betonu czyli wielkiej płyty mają ok 14 cm

    > Nic nie pęka, nic się nie odkształca.
    > U sąsiadów podobnie.
    >
    > Oczywistym jest, że co innego taka "piwnica", a co innego szczelny
    > zbiornik - jednak parcia nie stwierdzono.

    Tzn. w jaki sposób nie stwierdzono?

    > Może to jeszcze kwestia gleby?
    > U mnie dominacja gliny - jest to dawne koryto rzeki. Ale od kilku
    > tysięcy lat rzeka płynie kilometr dalej.

    Akurat mokra glina jest najbardziej niekorzystnym/największym obciążeniem.

  • 26. Data: 2017-06-27 08:07:59
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 26 czerwca 2017 20:05:25 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały
    napisał:

    > Chce więc cos normalnego.

    Ze dwa lata temu byłem w jakimś hotelu na Kaszubach.
    Jeśli dobrze pamietam to na zewnątrz tam był basen tak z 10x5metróm
    Taka niecka z laminatu wkopana w ziemi. O czyms takim myślałeś?

  • 27. Data: 2017-06-27 09:23:02
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-06-27 o 01:57, MK pisze:

    > To zasadniczo zmienia schemat obciążeń
    >
    > na poziomie podwórka - czyli
    >
    > grubość "na cegłę" to 25 cm - ściany nośne wielokondygnacyjnych budynków
    > z betonu czyli wielkiej płyty mają ok 14 cm

    Było szacowane pod duże wywrotki z węglem, a one swoje ważą.

    > Tzn. w jaki sposób nie stwierdzono?

    Szalunki były z desek, zalewane betonem, ręczny wibrator. Czyli ściana:
    goły beton z fakturą desek. Nie widać żadnych pęknięć ani nawet rys.

    W basenie chyba łatwiej zauważyć po ewentualnym wycieku - ale to już też
    musiała by być spora szczelina, albo trzeba by robić "oczko wodne" i
    trzymać wodę rok czasu ;) biorąc poprawki na odparowanie.

    > Akurat mokra glina jest najbardziej niekorzystnym/największym obciążeniem.

    Dzięki, tego nie wiedziałem.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 28. Data: 2017-06-27 10:14:31
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 25 Jun 2017 17:20:16 +0200, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > Zastanawiamy się nad wykopaniem basenu około 10m2 w ogrodzie. Pewno
    nie
    > głebszego niż 90cm. Czyli maluszek.

    Cytat mojego znajomego jak go zapytałem o to samo: "Daj sobie spokój,
    kasę wydaj na coś innego. "
    Wszyscy bogaci znajomi (3szt, jeden był nawet na liście wprost),
    którzy wybudowali baseny (domy powstały pod koniec lat 90) po.kilku
    latach je zasypali i zrobili klomby. Za dużo pieprzenia się z ciągle
    psujacym się sprzętem, czyszczeniem itp. Teraz rozkładają takie
    "przenośne" z Castoramy na czas letni a potem je chowają.

    --
    Marek

  • 29. Data: 2017-06-27 17:57:06
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/27/2017 8:07 AM, Kris wrote:
    > Ze dwa lata temu byłem w jakimś hotelu na Kaszubach.
    > Jeśli dobrze pamietam to na zewnątrz tam był basen tak z 10x5metróm
    > Taka niecka z laminatu wkopana w ziemi. O czyms takim myślałeś?

    Baseny z laminatu i stali mają róznego rodzaju ograniczenia. Np. nie
    można wylewać wody poniżej jakiegos poziomu, robić duzych fal, skakać
    itd. Oczywiscie wiele to pic ale mimo wszystko na tyle mnie zastanawia
    że baseny z kartonu w drugiej kolejności. Najpierw solidny beton o
    konstrukcji jak na schron.

  • 30. Data: 2017-06-27 18:01:12
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/27/2017 10:14 AM, Marek wrote:
    > Wszyscy bogaci znajomi (3szt, jeden był nawet na liście wprost), którzy
    > wybudowali baseny (domy powstały pod koniec lat 90)

    Ja nie jestem na liście Wprost więc zakładam że mój bedzie, odpowienio
    do pozycji społecznej, mniejszy. Gdybym był na liście Wprost bardzo
    możliwe że miałbym Ziutka od basenu co by sie martwił o duperele.

    > zasypali i zrobili klomby. Za dużo pieprzenia się z ciągle psujacym się
    > sprzętem, czyszczeniem itp. Teraz rozkładają takie "przenośne" z

    Ludzie z listy Wprost mają całkiem spore szanse że płacą i za 5h jest
    naprawione i raczej z mopem sami nie biegają.

    > Castoramy na czas letni a potem je chowają.

    Wlasnie chce tego uniknąć, te baseny nie nadają się do podgrzewania wody
    bo folia się naciąga.Na stelazu też sie nie sprawdza, robią sie
    wybrzuszenia pomiędzy (znowu z powodu grzania 40+). Innymi słowy musi
    być sztywny i tyle. Z grzania nie zrezygnuje.