  • 11. Data: 2017-06-26 13:59:11
    Temat: Re: Basen betonowy + fundament pod przeszklenie
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan ToMasz napisał:

    > Taaaaa! w tym moim po tygodniu już pływały takie żywe kajaki
    > (żółtobrzeżki?). nie było wiadmo czy przypełzają, czy przyfruwają.....

    Przyfruwają (jeśli to żółtobrzeżki).

    > Po 3 tygodniach (baz filtrów) woda był jak żur. 50cm przejrzystości.

    W takim razie powinny odfrunąć (one lubia wodę czystą i ryby w niej).

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2017-06-26 18:51:26
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-06-25 o 22:26, Baczek pisze:

    > Kiedyś wpadł mi w ręce poradnik kerakolla, dotyczący zasad budowy małych
    > "basenów". Były tam pokazane fundamenty, które w ziemię wchodziły pod
    > kątem, nie prostopadłe do gruntu. Opisano także cały proces nalewania
    > wody (nalewanie trwało kilka dni).

    Pewnie zapełniali od góry.

  • 13. Data: 2017-06-26 18:57:36
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/26/2017 7:41 AM, Yakhub wrote:
    > Po drugiej zimie płytki zaczną odpadać :)

    Niedaleko mnie był basen zaniedbany, od nastu lat napełniany deszczówką
    i nie odpałdy. Zrobine jeszcze w PRL.

  • 14. Data: 2017-06-26 19:05:52
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/26/2017 8:58 AM, w...@a...com wrote:
    > folia w czasie zalewania ulegla sfałdowaniu, musialem czesc wody spuscic aby ja
    > na powrot wygladzic. Cisnienie wody daje bardzo nieprzewidywalne efekty.

    Nic nie rozumiem. W ziemii siedzi beton mający po 50 lat, w wodzie
    deszczowej, z wystającym zbrojeniem i nic nie pęka ani mróz go nie
    zjada. Dlaczego mróz miałby uszkodzić mi basen? Wode wyleje i co niby ma
    się stać? Beton chce jak najlepszy, zbrojenia ile wlezie. To tylko 10
    ton wody, tyle co nic.

    > Ale jak już sam taki obiekt zbudujesz, będziesz mogl otworzyć firme, których
    > jak dotad w Polsce chyba brak.

    Nope. Posiadanie firmy budowlanej to nuda do kwadratu ;)

    > Z moich obserwacji, na baseny, takie bardziej wypasione o wymiarach powiedzmy 8
    > x 16 m, i glebokoci do 2.4 m w najgłębszym miejscu gdzie można skakać z deski
    > i nurkować, w USA stać było tylko milionerow.

    Nie, stać wielu. Sam byłem zdziwiony, ale basen wielkości 20m2 to jest
    rzecz osiągalna dla średnio zarabiających w USA. U nas też coraz więcej.

    Inna sprawa gdy basen prawie olimpijski, ale powtarzam, ja potrzebuje
    głupie 10m2. To tylko ile ma większy rozporowy z auchana.

    > Potem taki basen wymaga ciaglej opieki i konserwacji. Duzo chemii a glownie
    > chloru idzie bo się zaraz glony czy inna zielenina w nim zalegna. Do
    > czyszczenia stosuje się rozne jezdzace po dnie roboty.

    Nie. Przy tym rozmiarze nie.

    > A ogrzewanie wody to już wyzsza szkola jazdy. Systemy grzewcze robi już inna
    > firma. Wiem, ze pompy często wysiadaja a to wszystko kosztuje.

    Mam obecnie rozporwy 3.66m x 0.9m, ogrzewany. Chemia w niewielkiej
    ilości, nalezy tylko czesto mieszać i filtrować. Po 2 tyg wylewam wodę i
    tyle. Napełnienie basenu kosztuje mnie niewiele więc nie widzę sensu
    robić z basenu kompostownika na cały sezon. Mój betonowy były niewiele
    większy. A tu folia plastikowa daje radę ...

    Wode mam klarowną przez co najmniej 2 tyg na najtańszym filtrze typu 'I'.

  • 15. Data: 2017-06-26 19:23:20
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Moze dlatego ze zrobiony w PRL. Jak budowali na Zrowiu w Lodzi baseny to widzialem
    ile tam betonu i zbrojenia poszlo. Sciany na oko ponad metr grubosci mialy, dno chyba
    grubsze. W Wilczym Szancu kucharze mieli delikatniejsze bunkry.

  • 16. Data: 2017-06-26 19:35:32
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .06.2017 o 19:05 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > zjada. Dlaczego mróz miałby uszkodzić mi basen? Wode wyleje i co niby ma
    > się stać? Beton chce jak najlepszy, zbrojenia ile wlezie. To tylko 10

    Ja bym się obawiał wysadzenia ścian i podłogi poprzez zamarzający grunt
    (planujesz go płytko posadowić).

    Od paru lat jeżdżę do tego samego wakacyjnego domu w Hiszpanii. Domek ma
    basen 4x8m.
    Miejscowość w której się znajduje to Mazarron.
    Ustawiłem sobie jako stronę startową w przeglądarce pogodę w tej
    miejscowości. Ze dwa/trzy lata temu w styczniu trafił się w tej
    miejscowości (południe Hiszpanii) przymrozek, taki do -5 st. Było +10,
    później ze dwie noce pod rząd z temp. ujemną i znowu +10. Myślę sobie -
    będzie się działo. Przyjeżdżam w lipcu i pierwsze co widzę "goła" posesja
    - wielkie palmy zmarzły. Wiele płytek którymi była obłożona podmurówka
    ogrodzenia ma inny odcień - w czasie przymrozku odpadły. Płyty z
    piaskowca, którymi była zrobiona "obudowa basenu" - co druga odspojona i
    się kiwa. Płytki (mozaika) przy górze basenu inny odcień - poodpadały i
    zostały wymienione.

    U nas czasami zdarza się -20, -30 przez parę dni. Kiedyś miałem grunt
    zamarznięty jeszcze w maju.

    > Mam obecnie rozporwy 3.66m x 0.9m, ogrzewany. Chemia w niewielkiej
    > ilości, nalezy tylko czesto mieszać i filtrować. Po 2 tyg wylewam wodę i
    > tyle.

    Też mam rozporowy 4,5 x 1,2 - napełnienie go to prawie stówka. Aby woda
    była klarowna kupiłem pompę z filtrem piaskowym i leję sporo chemii - tak
    na oko kosztuje to około 100 PLN/miesiąc.

    Przez parę lat przymierzałem się do własnego basenu gruntowego. W
    międzyczasie obserwowałem basen u sąsiadów, którzy sobie taki sprawili.
    Przeszło mi.
    Jak nie zrobisz go zabudowanego z dogrzewaniem pompą ciepła - masz tylko
    2-3 miesiące "użytkowe".
    Nie wiem jak Ty - ale ja w lipcu/sierpniu wyjeżdżam na urlop nad ciepłe
    może.
    Czyli w czasie gdy jest najbardziej potrzebny - nie mam nas w domu.
    Dzieciaki są w wakacje na jakiś koloniach/obozach/u babci - realnie licząc
    przez tydzień/dwa w czasie wakacji basen jest wykorzystywany.
    Przed i po wakacjach u nas zazwyczaj pogoda już nie sprzyja - jak się
    trafi dobry rok można się czasem w czerwcu i wrześniu popluskać w otwartym
    basenie, w czasie ostatnich paru lat zdarzyło mi się to ze dwa razy.
    Podsumowując: teraz znowu chodzi mi po głowie prywatny basen ale taki
    4x8m, całoroczny, podgrzewany pompą ciepła - za jedyne 60k da się to
    zrobić :-)
    Tyle moich przemyśleń.

    TG

  • 17. Data: 2017-06-26 20:05:18
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/26/2017 7:35 PM, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Ja bym się obawiał wysadzenia ścian i podłogi poprzez zamarzający grunt
    > (planujesz go płytko posadowić).

    To by oznaczało że przecietny domek na płycie fundamentowej powinien
    wyskakiwac co zimę jak popcorn.

    > Płyty z piaskowca, którymi była zrobiona "obudowa basenu"

    Płytki mam w nosie. Chodzi o to aby beton nie popękał. Widze że byle jak
    zrobiony nie pęka od byle mrozu. Może za głupi jestem aby to pojąć ale
    jak zrobie ściany na pół metra to co ma mu się stać?

    > U nas czasami zdarza się -20, -30 przez parę dni. Kiedyś miałem grunt
    > zamarznięty jeszcze w maju.

    Dalej nie widze zeby to coś przeszkadzało mojej płycie fundamentowej,
    zakopanemu obok wielkiemu kawałkowi betonu czy nie ukończonemu
    fundamentowi od jakiś 30 lat.

    > Też mam rozporowy 4,5 x 1,2 - napełnienie go to prawie stówka. Aby woda
    > była klarowna kupiłem pompę z filtrem piaskowym i leję sporo chemii -
    > tak na oko kosztuje to około 100 PLN/miesiąc.

    Nijak mi tak nie wychodzi. Poandto u mnie woda bez kanalizacji a 100zł
    to nic jeśli tyle kosztuje 3h basen dla 2 osob.

> [...]
    > Przeszło mi.
    > Jak nie zrobisz go zabudowanego z dogrzewaniem pompą ciepła - masz tylko

    Ale ja mam dogrzewany węglem i planuje zabudowę.

    > Nie wiem jak Ty - ale ja w lipcu/sierpniu wyjeżdżam na urlop nad ciepłe
    > może.

    Może i wyjadę, ale ja rozkładam basen (przypominam - grzany, 40+ stopni
    jak trzeba) w maju i kończę jak liście spadają.

    Basenu rozporowe jednak nie wytrzymuja takiej temperatury, folia się
    naciąga, rant obniża i po sezonie z basenu 90cm mam basen 45cm.

    Chce więc cos normalnego.

  • 18. Data: 2017-06-26 20:52:53
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    grubsze. W Wilczym Szancu kucharze mieli delikatniejsze bunkry.

    Że się tak spytam: w jakim celu tak grube ścianki?
    Przecież woda napiera na ścianki z siłą zależną od słupa (wysokości)
    wody, a nie od powierzchni. Tak więc basen o wysokości 10m to ok. 1
    atmosfera ciśnienia.
    Rury hydrauliczne (i hydrofory czy inne przepony) pracują na ok. 3 atm.
    O co chodzi?

    Są baseny stelażowe, przykład pierwszy z brzegu:
    https://grilliogrod.pl/product_info.php/basen-ogrodo
    wy-stelazowy-366x100cm-p-2065
    wysokość 1 metr, wody 90 cm.
    Zwykła foliowa ścianka.

    To po kiego żelbetowe bunkry dla basenu wysokości (głębokości) 2,5m?

    Sąsiedzi mieli baseny. Najbliższy sąsiad - ok.4 metry średnicy, jakieś 2
    metry głębokości. Nie pamiętam, aby był zbrojony. Dzieciakiem będąc
    pływaliśmy z wnukami sąsiada na materacach. Nic nie pękało, nic nie
    przeciekało.

    U mnie przy szklarni też był (i jest) basen - ale techniczny, do
    nawozów. Ścianka chyba kilkanaście cm, głębokość "na chłopa". Też wiele
    lat działał.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 19. Data: 2017-06-26 21:25:58
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 26 czerwca 2017 19:05:59 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały
    napisał:

    > Wode mam klarowną przez co najmniej 2 tyg na najtańszym filtrze typu 'I'.

    Nie rob sobie jaj - zwykla tania chemia na tym filtrze powinienes miec wode
    klarowna przez 2 m-ce. Po co to wymieniac co 2 tyg? :-) Tylko trzeba minimum
    wiedzy dostepnej w sieci na kazdym portalu o basenach jak mierzyc i sterowac
    ph, jak mierzyc i uzywac chloru. Polecam tez dokupic w miare tani skimmer
    do tego filtra.

    --
    Adam Sz.

  • 20. Data: 2017-06-26 21:39:47
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/26/2017 9:25 PM, Adam Sz. wrote:
    > Nie rob sobie jaj - zwykla tania chemia na tym filtrze powinienes miec wode
    > klarowna przez 2 m-ce. Po co to wymieniac co 2 tyg? :-)

    Ponieważ:

    a) basen zarasta piaskiem a odkurzacz sobie z tym nie radzi i musze
    basen "myć karcherem"
    b) basen posiada ciezkie zanieczyszczenia (igły z modrzewi, male
    kamyczki, włosy) których filr z jakiejś przyczyny nie lapie bez bardzo
    solidnego mieszania
    c) woda jest tania i służy do podlewania, więc trudno mówić o stracie

    > jak mierzyc

    Czas to też pieniądze.