eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanie › Będą duże dotacje do pomp ciepła w nowo budowanych domach. NFOŚiGW wkrótce ogłosi nabór w programie ,,Moje Ciepło"

  • 21. Data: 2022-04-20 02:16:44
    Temat: Re: Będą duże dotacje do pomp ciepła w nowo budowanych domach. NFOŚiGW wkrótce ogłosi nabór w programie ,,Moje Ciepło"
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 19 kwietnia 2022 o 12:23:07 UTC+2 Cavallino napisał(a):
    > U mnie działają 7.
    > Widać już mniejsze uzyski, ale może o 10%.....
    Potwierdzasz marność inwestowania w panele. Taki przykład dam. Taksówkarz kupuje nowy
    samochód za 80 tysięcy. Założył że będzie nim jeździł cztery lata i sprzeda za 40
    tysięcy. Przez cztery lata musi odłożyć z zarobionych pieniędzy 40 tysięcy żeby mógł
    dołożyć i znowu kupić nowy. Co cztery lata powtarza taki cykl. Nowy samochód za pełną
    cenę kupił raz. Za każdym następnym razem musi mieć połowę ceny. Im więcej razy cykl
    powtórzy tym pierwszy zakup za pełną cenę rozłoży się na następne zakupy. Napisałeś
    że po siedmiu latach sprawność spadła o ok 10%. Sprzedawcy podają że po dwudziestu
    pięciu latach jakościowo dobre panele mają zachować minimum 88% sprawności. Pewno
    kupiłeś dobre jakościowo panele. I po dziesięciu latach ich sprawność spadnie do
    wartości jaka miały mieć po dwudziestu pięciu latach. Inna sprawa to jak szybko w
    stosunku do spadku wydajności spada wartość paneli. Samochód taksówkarza stracił po
    czterech latach połowę. Uważam że twoje panele w tej chwili mają wartość ujemna bo
    jak byś się musiał ich pozbyć to koszt demontażu byłby wyższy niż ich wartość która
    wynosi dla siedmioletnich paneli zero złotych za sztukę. Oczywiście rozważania na
    temat sprzedaży i ceny jaką możesz uzyskać jest czysto teoretyczna bo zapewne nie
    masz zamiaru ich sprzedawać na sztuki ani w całości. Niemniej jednak przyjdzie taki
    czas że będziesz chciał się ich pozbyć i na przykład założyć nowe. Pytanie czy w
    takim przypadku uzysk jaki dały pozwoli na zakup nowych? Bo może się okazać że albo
    darmo był prąd albo panele. Taksówkarz żeby mieć nowy samochód za drugim razem musi
    dopłacić z zarobionych pieniędzy połowę wartości auta. Jak to się będzie miało w
    przypadku paneli? Teraz jeszcze gorsza wiadomość. Degradacja w czasie w przypadku
    elektroniki nie jest stała w czasie. Im panel starszy tym będzie postępowała
    szybciej. Na allegro są tego przykłady. Używane szwabskie panele w atrakcyjnych
    cenach. Sprawne ale wymagające naprawy. Uszkodzenia dające się naprawić czyli korozja
    połączeń wewnątrz panelu. I to są te lepsze panele. SI jaka jest tutaj testowana
    napisała jak gdzie tam w świecie przebiega proces sprawdzania paneli i co robią z
    takimi co jeszcze niby dobre są ale zużyją się szybciej niż opowiadał sprzedawca.

  • 22. Data: 2022-04-20 07:21:47
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Pojawiły się skokowo - czy obserwujesz od 2-3 lat mniejszą produkcję
    > roczną?

    Skokowo nie, sukcesywnie.
    Ale to też ciężko dokładnie porównać, bo pogoda w poszcz. latach też
    jest różna.
    Wydaje mi się, że zwłaszcza w piku widać różnice - kiedyś momentalnie
    skakało powyżej 3 kWp, teraz ledwie się do tej wartości zbliża, rzadko
    ją przekracza.