  • 121. Data: 2016-08-05 16:12:25
    Temat: Re: Budowa małego domu - od czego zacząć?
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-08-05 o 11:35, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > 1.5 PAR_PLYTKI 10.1 96.8 0.100
    > 1.1 PAR_PLYTKI_GRU 5.5 51.4 0.100
    > 1.1 PAR_PLYTKI_GRU 6.0 56.8 0.100
    > 1.11 PAR_PLYTKI_GRU 9.7 30.2 0.300
    > 1.12 PAR_PLYTKI_GRU 11.6 71.3 0.150
    > 1.13 PAR_PLYTKI_GRU 5.4 51.4 0.100
    >

    > Nie wiem na ile to bedzie widoczne po wyslaniu -> w kolejnosci kolumn:
    >
    > numer / typ grzejnika / powierzchnia (m2), dlugosc petli (m), rozstaw (to
    > najwazniejsze :)
    >
    > Jak widac rozrzut -> 10cm, 12cm, 13cm, 14cm, 15cm, 18cm, 24cm, 27cm do nawet
    > 30cm (tu juz zageszczalismy do 25cm). Wiec nie - nie wychodzi taki sam

    Ja tam widze pod panelami 12,13,14cm, pod plytkami 10cm, w piwnicy
    27,28,26 i to sie mniej wiecej zgadza. Co do reszty sie nie wypowiadam,
    bo nic nie wiemy o pomieszczeniach przy takich roznicach rozstawow. No
    ale nikt instalatora nie zwalnia z myslenia i chocby szacunkowego
    obliczenia zapotrzebowania na cieplo przy pomocy najprostszego
    kalkulatora internegowego. W piwnicy trudno sie pomylic z danymi. To
    samo z pomieszczeniami wewnatrz. No i gdyby to robic na bolka oko w
    standardowych pomieszczeniach co 10 i 15 cm to jak najbardziej bedzie
    dzialac. Oczywiscie, ze zawsze lepiej policzyc. Tego nie neguje, ale
    dramatu nie ma.

    Pozdro.. TK

  • 122. Data: 2016-08-05 16:20:02
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 sierpnia 2016 16:12:27 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    > Ja tam widze pod panelami 12,13,14cm, pod plytkami 10cm, w piwnicy
    > 27,28,26 i to sie mniej wiecej zgadza. Co do reszty sie nie wypowiadam,

    Aha. A tego to juz nie widzisz:

    ? :)

    > bo nic nie wiemy o pomieszczeniach przy takich roznicach rozstawow. No

    No nie bede wklejal projektu ale uwierz, ze jak w salonie jest rozstaw co
    10cm to juz w pomieszczeniu obok wystarczy co ~20cm, a w juz nastepnym
    znowu gesciej (bo narozne i od polnocy:)

    > ale nikt instalatora nie zwalnia z myslenia i chocby szacunkowego
    > obliczenia zapotrzebowania na cieplo przy pomocy najprostszego
    > kalkulatora internegowego.

    Takimi kalkulatorami to wiecej zlego niz dobrego. Absolutnie nic dobrego
    z tego nie wyjdzie :-)

> [...]
    > standardowych pomieszczeniach co 10 i 15 cm to jak najbardziej bedzie
    > dzialac. Oczywiscie, ze zawsze lepiej policzyc. Tego nie neguje, ale

    Bedzie dzialac ale bedzie wymagalo regulacji, mocniejszej pompy, kilkadziesiat
    albo set metrow wiecej rury, wiekszego rozdzielacza i szafki. I kilkuset
    godzin uzytkownika cierpliwosci po kreceniu zaworami :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 123. Data: 2016-08-05 16:51:58
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-08-05 o 16:20, Adam Sz. pisze:

    > Aha. A tego to juz nie widzisz:

    >>> 1.7 PAR_PANEL 24.1 106.6 0.220
    >
    > ? :)

    No nie widze, bo nie wiem co to.

    > No nie bede wklejal projektu ale uwierz, ze jak w salonie jest rozstaw co
    > 10cm to juz w pomieszczeniu obok wystarczy co ~20cm, a w juz nastepnym
    > znowu gesciej (bo narozne i od polnocy:)

    To jest specyfika kazdego domu. Po samych tabelkach to raczej malo mozna
    powiedziec. W koncu nie wiemy nic o przeznaczeniu pomieszczen, ktore z
    nich przylegaja do ktorych, czym sa wykonczone i jakie maja okna w
    stosunku do powierzchni.
    U mnie nie bylo takich roznic. Moze nie mialem specyficznych zalozen
    typu 18C w sypialni i 22C w salonie, albo roznie wykonczonych posadzek w
    jednym pomieszczeniu. W kolo domu jesli mozna tak powiedziec sa panele.
    Tylko w holu, kuchni, jadalni i lazienkach sa plytki.

    > Takimi kalkulatorami to wiecej zlego niz dobrego. Absolutnie nic dobrego
    > z tego nie wyjdzie :-)

    Do szacunkowego liczenia zapotrzebowania pomieszczen w piwnicy? Co tam
    mozna zepsuc?

    > Bedzie dzialac ale bedzie wymagalo regulacji, mocniejszej pompy, kilkadziesiat
    > albo set metrow wiecej rury, wiekszego rozdzielacza i szafki. I kilkuset
    > godzin uzytkownika cierpliwosci po kreceniu zaworami :-)

    Rura i pompa to indywidualna sprawa. O cierpliwosci w kreceniu nie
    slyszalem. Zwykle jest tak jak instalator zostawil, czyli rotametry
    rozkrecone na max.

    Pozdro.. TK

  • 124. Data: 2016-08-05 17:04:53
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 sierpnia 2016 16:51:58 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    > No nie widze, bo nie wiem co to.

    Podlogowka na parterze pod panelami z rozstawami 22-24cm :)

> [...]
    > powiedziec. W koncu nie wiemy nic o przeznaczeniu pomieszczen, ktore z
    > nich przylegaja do ktorych, czym sa wykonczone i jakie maja okna w

    Owszem.

> [...]
    > jednym pomieszczeniu. W kolo domu jesli mozna tak powiedziec sa panele.
    > Tylko w holu, kuchni, jadalni i lazienkach sa plytki.

    W kazdym domu rozne pomieszczenia beda mialy rozne zapotrzebowanie.
    Chyba, ze budujesz szeregowca to bedzie jakas powtarzalnosc :-)

    > Do szacunkowego liczenia zapotrzebowania pomieszczen w piwnicy? Co tam
    > mozna zepsuc?

    Akurat tutaj sasiadka ma piwnice z jednej strony zasypana calkiem gruntem,
    a z drugiej calkowicie "luzna" (ma dwoje drzwi na zewnatrz, normalne okna
    w kazdym pomieszczeniu etc). Nie da sie tego na oko obliczyc dobrze :)

    > Rura i pompa to indywidualna sprawa. O cierpliwosci w kreceniu nie
    > slyszalem. Zwykle jest tak jak instalator zostawil, czyli rotametry
    > rozkrecone na max.

    Aha - i tam gdzie jest zapotrzebowanie 300W rura daje 600W i mowisz, ze jest
    ok? ;) No ok...

    A te mity o przegrzewanych podlogach, niedogrzewaniu, przegrzewaniu i innych
    cudach to skad sie wziely? :) Wlasnie z powodu partactwa instalatorow :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 125. Data: 2016-08-05 17:27:32
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-08-05 o 17:04, Adam Sz. pisze:

    > Podlogowka na parterze pod panelami z rozstawami 22-24cm :)

    Co to za pomieszczenie?

> [...]
    > a z drugiej calkowicie "luzna" (ma dwoje drzwi na zewnatrz, normalne okna
    > w kazdym pomieszczeniu etc). Nie da sie tego na oko obliczyc dobrze :)

    Pewnie, ze nie. Ulozy wiecej rury tam gdzie mogla by mniej.

    > Aha - i tam gdzie jest zapotrzebowanie 300W rura daje 600W i mowisz, ze jest
    > ok? ;) No ok...

    Tak sobie zalozyles. Co mam powiedziec?

    > A te mity o przegrzewanych podlogach, niedogrzewaniu, przegrzewaniu i innych
    > cudach to skad sie wziely? :) Wlasnie z powodu partactwa instalatorow :)

    Nie partactwa tylko wszyscy sie wtedy uczyli. Nie bylo takich urzadzen
    do sterowania ogrzewaniem jak sa dzis. Nie bylo tak cieplych domow jak
    dzis i programow do liczenia. Ja w sumie sie nie dziwie takiemu robieniu
    na oko, choc nie popieram. Jak instalatorowi wychodzi w stopietnastym
    domu z grubsza to samo to i liczyc przestaje. Za rure tez nie placi a
    wszystko bedzie dzialalo. Z przegrzewaniem podlog to oczywiscie
    przesadzasz. Juz predzej uwierze w niedogrzane pomieszczenia jak
    przegrzane podlogi. W najwieksze mrozy nie pamietam zeby temp. zasilania
    z kotla kiedykolwiek przekroczyla 40C. Jak woda o temp. trzydziestu paru
    stopni chcesz przegrzac podloge? To bylo za czasow jak podlogowke
    zasilalo sie bezposrednio z kotla stalopalnego. Takie instalacje
    niestety tez znam. Niestety bo to dom wzglednie nowy sprzed kilku lat.
    Nie znam dokladnych motywow tak wykonanej instalacji, ale wiem z
    opowiesci, ze w weekendy wieczorem jak sie dlugo pali to podloga robi
    sie mocno cieplawa. Tyle, ze to problem ze sterowaniem temperatura a nie
    samej instalacji.

    Pozdro.. TK

  • 126. Data: 2016-08-05 20:39:24
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 sierpnia 2016 17:27:33 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    > Co to za pomieszczenie?

    Normalny pokoj - w kazdym z pomieszczen przyjalem 22stC. Tylko lazienki
    maja cieplej :) To parterowka i tam sa chyba 4 pokoje "w rzedzie". I
    oczywscie te najbardziej w srodku maja mniejsze zapotrzebowanie na cieplo
    od zewnetrznych / naroznych, czy tych, ktore granicza z nieogrzewanym
    garazem. Tego nie da sie policzyc recznie...

    > Tak sobie zalozyles. Co mam powiedziec?

    No tak wyjdzie w niektorych pomieszczeniach jak wszedzie zalozysz 10, czy
    15cm :)

    > Nie partactwa tylko wszyscy sie wtedy uczyli. Nie bylo takich urzadzen

    Wtedy? Ja pisze o wspolczesnych czasach :-) Dalej wiekszosc instalatorow
    nie ma zielonego pojecia co to OZC, dalej wala wszedzie rurki co 10cm
    i wkladaja ludziom piece weglowe po 20-25kW, liczac zapotrzebowanie
    "100W/m2" :-) Czas chyba najwyzszy zeby ta branza sie troche unowoczesnila.

    zEOTujmy bo sie w miedzy czasie rozchorowalem i troche slaby jestem ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 127. Data: 2016-08-05 20:57:36
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 5 sierpnia 2016 20:39:29 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > Wtedy? Ja pisze o wspolczesnych czasach :-) Dalej wiekszosc instalatorow
    > nie ma zielonego pojecia co to OZC, dalej wala wszedzie rurki co 10cm

    A co powiesz na to, że Ecopol-system (pewnie znasz tych gości ;)
    zaleca robić co 10cm, w strefach brzegowych co 7,5cm a pod meblami
    i zabudową co 15cm? Może lepsza jest mała dT?

    > zEOTujmy bo sie w miedzy czasie rozchorowalem i troche slaby jestem ;)

    Nie ma litości, masz pisać.

    L.

  • 128. Data: 2016-08-05 21:07:22
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 sierpnia 2016 20:57:37 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > A co powiesz na to, że Ecopol-system (pewnie znasz tych gości ;)
    > zaleca robić co 10cm, w strefach brzegowych co 7,5cm a pod meblami
    > i zabudową co 15cm? Może lepsza jest mała dT?

    Szanuje ich bo robia najlepsze pompy ever ;-) Ale tego zdania nie podzielam.
    Owszem - mozna sobie zagescic rurki - byle proporcjonalnie do wynikow
    (ja dodaje 15-20% to tego, co wypluje OZC). A pozatym - jestes pewien, ze to
    panowie z Ecopola? Oni robia tylko pompy, instalacje zlecaja innym z
    danego rejonu :)

    > Nie ma litości, masz pisać.

    ;(

    --
    Adam Sz.

  • 129. Data: 2016-08-05 21:19:33
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 5 sierpnia 2016 21:07:24 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > A pozatym - jestes pewien, ze to
    > panowie z Ecopola? Oni robia tylko pompy, instalacje zlecaja innym z
    > danego rejonu :)

    To było w mailu od nich, odnośnie wymagań domu. A kto to konkretnie
    pisał to nie wiem, ale zakładam że oni ;)

    L.

  • 130. Data: 2016-08-05 21:25:43
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 sierpnia 2016 21:19:34 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > To było w mailu od nich, odnośnie wymagań domu. A kto to konkretnie
    > pisał to nie wiem, ale zakładam że oni ;)

    No nie wazne. Kilka podlogowek wedlug mojego projektu i ich PC dziala
    doskonale, moja jest opomiarowana od kilku lat i tez jest bardzo niezle,
    wiec bede sie upieral, ze moj sposob jest poprawny ;)

    Ale niech kazdy robi jak uwaza :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.