  • 111. Data: 2016-08-05 00:19:45
    Temat: Re: Budowa małego domu - od czego zacząć?
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 5 sierpnia 2016 00:11:57 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > To jest fuszerka i jak ktos tak robi to jego sprawa :-)
    > pozdr.

    Lepiej tak, niż jak Mietek possie brudnego palucha, poduma, podrapie
    się w głowię i powie "to będzie 100W/m2" :P

    L.

  • 112. Data: 2016-08-05 00:44:06
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-08-05 o 00:11, Adam Sz. pisze:

    > To jest fuszerka i jak ktos tak robi to jego sprawa :-)

    Liczy sie praktyka. Wsrod moich znajomych mniej wiecej tak wlasnie bylo
    i problemow brak. Rzadko kiedy dlawi sie przeplywy. Jedyna wada to ew.
    lekkie przeinwestowanie w rure. Srednia w skali domu wychodzi podobnie.

    Pozdro.. TK

  • 113. Data: 2016-08-05 01:20:51
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 sierpnia 2016 00:44:06 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    > Liczy sie praktyka.

    Tak tak - powiedz to np. Kikiemu. On tez w to kiedys wierzyl :-)

    To jest fuszerka i koniec - kazdy dom powinien miec przeliczone zapotrzebowanie
    i dobrana wlasciwie podlogowke. Brak obliczen to potem nadmierne koszty
    eksploatacyjne, nierzadko biora sie tez potem stad roznego typu mity
    z "problemami" z podlogowka. Tzn. gdzies niedogrzewa, gdzies przegrzewa -
    inwestor skolowany kreci rotametrami, to nic nie daje wiec zwieksza temperature
    na piecu i niby wszystko dziala ale nie do konca tak jak powinno :-)

    Jezeli w jednym pomieszczeniu wychodzi zapotrzebowanie 20W/m2, a w drugim
    70W/m2, to robienie w obu kaloryfera o takiej samej mocy jest fuszerka :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 114. Data: 2016-08-05 11:06:13
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-08-05 o 01:20, Adam Sz. pisze:

    > Tak tak - powiedz to np. Kikiemu. On tez w to kiedys wierzyl :-)
    >
    > To jest fuszerka i koniec - kazdy dom powinien miec przeliczone zapotrzebowanie
    > i dobrana wlasciwie podlogowke.

    Zawsze lepiej, ale nie ma co dramatyzowac. Naprawde trudno tu cos
    spieprzyc. Po obliczeniach w standardowych pomieszczeniach i tak
    wychodzi niemal ten sam rozstaw. A te ew. pare metrow rury wiecej nie
    wplynie na koszty eksploatacji.

    Pozdro.. TK

  • 115. Data: 2016-08-05 11:35:29
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 sierpnia 2016 11:06:15 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

> [...]
    > spieprzyc. Po obliczeniach w standardowych pomieszczeniach i tak
    > wychodzi niemal ten sam rozstaw. A te ew. pare metrow rury wiecej nie

    No wlasnie nie wychodzi. Mam na swiezo projekt domu sasiadki - pokazywal nie
    bede z wiadomych wzgledow ale wychodzi tak:

    01.1 PIWNICA 29.7 104.1 0.270
    01.2 PIWNICA 19.9 99.3 0.180
    01.4 PIWNICA 13.0 42.6 0.280
    01.5 PIWNICA 6.4 19.7 0.280
    01.6 PIWNICA 22.5 81.1 0.260
    1.3 PAR_PANEL 11.5 78.8 0.140
    1.3 PAR_PANEL 11.5 85.6 0.130
    1.3 PAR_PANEL 10.8 87.1 0.120
    1.4 PAR_PANEL 10.4 43.6 0.230
    1.7 PAR_PANEL 24.1 106.6 0.220
    1.8 PAR_PANEL 12.8 49.7 0.240
    1.9 PAR_PANEL 12.2 65.8 0.180
    1.5 PAR_PLYTKI 10.1 96.8 0.100
    1.1 PAR_PLYTKI_GRU 5.5 51.4 0.100
    1.1 PAR_PLYTKI_GRU 6.0 56.8 0.100
    1.11 PAR_PLYTKI_GRU 9.7 30.2 0.300
    1.12 PAR_PLYTKI_GRU 11.6 71.3 0.150
    1.13 PAR_PLYTKI_GRU 5.4 51.4 0.100

    Nie wiem na ile to bedzie widoczne po wyslaniu -> w kolejnosci kolumn:

    numer / typ grzejnika / powierzchnia (m2), dlugosc petli (m), rozstaw (to
    najwazniejsze :)

    Jak widac rozrzut -> 10cm, 12cm, 13cm, 14cm, 15cm, 18cm, 24cm, 27cm do nawet
    30cm (tu juz zageszczalismy do 25cm). Wiec nie - nie wychodzi taki sam
    rozstaw. Kazde pomieszczenie ma inne zapotrzebowanie i potrzebuje innej mocy
    grzejnika. Skonczmy z fuszerka i nie powielajmy glupich przyzwyczajen - niech
    przyszle pokolenia maja szanse na poprawnie wykonane instalacje, a nie
    instalacje robione przez pana Kazia, co od 40 lat montuje piece 30kW w
    domach i kazdemu mowi "bedzie pan zadowolony" :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 116. Data: 2016-08-05 14:24:01
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-08-05 o 11:35, Adam Sz. pisze:

    > 1.12 PAR_PLYTKI_GRU 11.6 71.3 0.150
    > 1.13 PAR_PLYTKI_GRU 5.4 51.4 0.100
    > Nie wiem na ile to bedzie widoczne po wyslaniu -> w kolejnosci kolumn:

    Czym to robisz? Jest jakiś darmowy program do takich rzeczy jak ktoś nie
    ma zamiaru na tym zarabiać?

> [...]
    > 30cm (tu juz zageszczalismy do 25cm). Wiec nie - nie wychodzi taki sam

    No dobra rozstaw najważniejszy, ale są różne metody kładzenia rurek, czy
    to też ma jakieś duże znaczenie a jeżeli tak, to program uwzględnia
    takie rzeczy?

  • 117. Data: 2016-08-05 14:54:08
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 sierpnia 2016 14:24:07 UTC+2 użytkownik nadir napisał:

    > Czym to robisz? Jest jakiś darmowy program do takich rzeczy jak ktoś nie
    > ma zamiaru na tym zarabiać?

    Najpierw OZC (Wavin OZC, Purmo OZC), potem Audytor CO. Tak - mozesz uzywac
    za darmo. Ale nie licz na szybka i latwa obsluge - jak bedziesz to robil
    po raz pierwszy to tak z tydzien po pare godzin dziennie Ci zejdzie :)
    Do OZC musisz "wbic" calutki dom - kazda przegrode (sciane, strop, podloge,
    okno, drzwi, dach etc). Jako wynik dostaniesz ilosc kWh energii do ogrzania
    tego domu, wymagana moc (kW) zrodla ciepla i moc (W) wymagana do ogrzania
    kazdego z wprowadzonych pomieszczen.

    Jak to masz to wyniki wprowadzac do Audytora CO - projektujesz najpierw
    pomieszczenia, umieszczasz w nich grzejniki podlogowe, podajesz szczegoly
    warstw podlogi i kombinujesz z petlami tak zeby wszystko sie zrownowazylo
    hydraulicznie i energetycznie. Jak nie masz doswiadczenia - lepiej zlec to
    komus, kto to juz robil :-)

    > No dobra rozstaw najważniejszy, ale są różne metody kładzenia rurek, czy
    > to też ma jakieś duże znaczenie a jeżeli tak, to program uwzględnia
    > takie rzeczy?

    Bez wiekszego znaczenia. Najlepszy i najprostszy to meander i chyba wszyscy
    tak klada. Slimak oddaje nierownomiernie cieplo na plycie. Rozstaw to podstawa.
    Plus odpowiednie zageszczanie w strefach brzegowych (okno, wyjscie na taras
    etc).

    I teraz podsumowujac - jak OZC da Ci wynik, ze w salonie masz miec 950W,
    a w sypialni 350W (moc zawsze wylicza sie dla maksimum czyli dla minimalnej
    temperatury w zaleznosci od strefy klimatycznej), to taki grzejnik trzeba
    zaprojektowac. On zalezy jeszcze od tego co jest pod plyta (ilosc styro,
    zimny grunt, czy inne ogrzewane pomieszczenie) i nad plyta (kafle, panele,
    drewno). Tak zaprojektowana podlogowka nie wymaga w ogole rotametrow - wszystko
    jest odkrecone na maksa, opory przeplywu sa niskie i wszedzie jest oddawana
    moc taka, jaka jest potrzebna. I pompa wystarczy wtedy 40W, a nie 250W :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 118. Data: 2016-08-05 14:56:18
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 sierpnia 2016 14:54:09 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > Bez wiekszego znaczenia. Najlepszy i najprostszy to meander i chyba wszyscy
    > tak klada. Slimak oddaje nierownomiernie cieplo na plycie. Rozstaw to podstawa.

    Pomylilem slimaka z meandrem ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 119. Data: 2016-08-05 15:54:32
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-08-05 o 14:54, Adam Sz. pisze:

    > Najpierw OZC (Wavin OZC, Purmo OZC), potem Audytor CO. Tak - mozesz uzywac
    > za darmo. Ale nie licz na szybka i latwa obsluge - jak bedziesz to robil
    > po raz pierwszy to tak z tydzien po pare godzin dziennie Ci zejdzie :)

    A jaki możesz polecić, który ma wszystko co potrzeba? Bo kiedyś
    znalazłem jakiś darmowy OZC na internetach i niestety okazało się, że
    paru rzeczy mu brakowało i dałem sobie spokój z doktoryzowaniem i
    testowaniem wszystkich dostępnych wersji free.

  • 120. Data: 2016-08-05 16:07:15
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 sierpnia 2016 15:54:38 UTC+2 użytkownik nadir napisał:

> [...]
    > paru rzeczy mu brakowało i dałem sobie spokój z doktoryzowaniem i
    > testowaniem wszystkich dostępnych wersji free.

    Wavin / Purmo / kazdy inny OZC - to jest wszystko to samo - produkcji Sankom,
    roznia sie tylko brandingiem :) Ale jak pisalem - nie licz na prosty
    kalkulatorek -> nie wystarczy wprowadzic powierzchni i grubosci ocieplenia.
    Trzeba wprowadzic absolutnie kazda przegrode (wewnetrzna, zewnetrzna) - przy
    czym wprowadzamy je w kazdym pomieszczeniu z osobna :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.