  • 41. Data: 2016-07-25 16:18:35
    Temat: Re: Budowa małego domu - od czego zacząć?
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Madrosc polega na tym ze bierze sie pod uzwage najgorszy scenariusz i okresla
    prawdopodobienstwo jego zaistnienia. Ci co dali swoja kase gosciowi od amber gold
    tego nie wiedzialy.

  • 42. Data: 2016-07-25 16:31:44
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 25 lipca 2016 16:18:35 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder
    napisał:
    > Madrosc polega na tym ze bierze sie pod uzwage najgorszy scenariusz i okresla
    prawdopodobienstwo jego zaistnienia. Ci co dali swoja kase gosciowi od amber gold
    tego nie wiedzialy.

    Ci raczej byli po prostu glupcami. Wszystko co gwarantuje powyzej 10-15%
    rocznie to bujda na resorach :) Ambergold ile obiecywal? Chyba grubo powyzej!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 43. Data: 2016-07-25 20:06:26
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-07-25 o 15:58, Adam Sz. pisze:

    > I jak obserwuje - to bez problemu kazdy dom sprzedaje sie grubo powyzej
    > jego fizycznej wartosci (nawet jakby go postawic teraz i dzis od zera).

    Grubo to znaczy ile? Przecież kupujący też umie liczyć i policzy sobie,
    że dom zbudowany z tego i tego kosztuje z grubsza tyle i tyle. Nikt nie
    będzie dopłacał żeby zrobić dobrze kupującemu.

    > Obok mnie sprzedal sie dom z lat 90' ogrzewany gazem na dzialce 20ar za
    > 1mln pln (!). Zadnych luksusow, basenow etc. Zwykly dom - postawilbym taki
    > za 200k pln, a firma od a-z wzielaby pewnie z 450. Wiec jak widac nie masz
    > do konca racji z ta amortyzacja. Inna sprawa to wlasnie cena samego gruntu
    > - poniewaz to dom prawie w centrum to wolnych dzialek dookola brak.

    A tu dotykasz istoty problemu. W ostatnich kilkunastu latach grunty
    poszły do góry nawet kilkukrotnie. I to wpływa na cenę całości
    nieruchomości ale nie na wartość samych murów. Ceny gruntów owszem idą w
    górę ale wartość budowli(każdej) podlega amortyzacji a ta leci w dół z
    każdym rokiem.

    > To nie sa moje pobozne zyczenia - na 600 mam konkretna oferte :-)

    Po czym się okazuje, że kupujący bierze dom na kredyt, rzeczoznawca z
    banku wycenia go na 500 tysięcy i na tyle dostanie kredyt, miałem
    podobny przypadek. Pewnie, że kupujący może sobie 100 tysięcy dozbierać
    ale to ma się nijak do faktycznej wartości domu.
    Najładniej widać to gdy ubezpieczasz nieruchomość. Gdy opłacasz składkę,
    to możesz nawet 2-3 krotnie zawyżyć wartość nieruchomości,
    ubezpieczyciel się ucieszy bo od tego policzy składkę. Ale jak Ci powódź
    zabierze dom, to rzeczoznawca wycenia nieruchomość biorąc pod uwagę
    faktyczne zużycie/amortyzację i tylko na tyle możesz liczyć.

    > Kolezanka jest agentem nieruchomosci - powiedzialem jej, ze za 1mln pln jak
    > znajdzie kupca to sprzedaje od reki. Narazie sie taki nie znalazl :)

    Dziwisz się? Nie tylko Ty potrafisz liczyć.

  • 44. Data: 2016-07-25 20:11:57
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-07-25 o 16:02, Kris pisze:

    > Inaczej przecież różnej maści developery nie mieli by prawa funkcjonować na rynku.

    Nie mieszajmy w to deweloperów.
    Oni budują nie dla siebie tylko na sprzedaż, często na kredyt, z
    najtańszych materiałów sprzedają domy/mieszkania najdrożej jak się da.
    Żaden deweloper nie czeka jednak 10 lat aż mu się nieruchomość upłynni
    bo by z torbami poszedł.

  • 45. Data: 2016-07-25 20:14:01
    Od: nadir <n...@h...org>

    [EDIT]

    > Grubo to znaczy ile? Przecież kupujący też umie liczyć i policzy sobie,
    > że dom zbudowany z tego i tego kosztuje z grubsza tyle i tyle. Nikt nie
    > będzie dopłacał żeby zrobić dobrze kupującemu.

    Miało być sprzedającemu.

  • 46. Data: 2016-07-25 20:25:47
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Do tego nalezy chyba dodac ze poza kilkoma miejscami w Polsce sprzedajacych jest
    wiecej niz kupujacych. Od kilku lat przejezdzam obok domku na ktorym wisi baner ze na
    sprzedaz jest. Do Placu Wolnosci ( miejsce od zawsze uznawane za centralny punkt
    Lodzi) z poltora kilometra.

  • 47. Data: 2016-07-25 20:38:39
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 25 lipca 2016 20:06:34 UTC+2 użytkownik nadir napisał:

    > Grubo to znaczy ile? Przecież kupujący też umie liczyć i policzy sobie,

    Tak jak pisalem - realnie IMHO 20-30%. Taka marza.

    > że dom zbudowany z tego i tego kosztuje z grubsza tyle i tyle. Nikt nie
    > będzie dopłacał żeby zrobić dobrze kupującemu.

    Jakby kazdy tak liczyl to nie istnialby rynek nieruchomosci na rynku wtornym;)
    Czasem pasuje lokalizacja, czasem sie spieszy, czasem komus sie po prostu nie
    chce budowac tylko chce kupic gotowego. Ba - mam znajoma, ktora kupila dom
    w strasznym stanie za 400k (za tyle wybudowalaby spokojnie nowiutki) tylko
    dlatego, ze ma fantastycznie zagospodarowany ogrod (20 lat ktos nad nim
    pracowal :) To tez sporo kosztuje.

> [...]
    > nieruchomości ale nie na wartość samych murów. Ceny gruntów owszem idą w
    > górę ale wartość budowli(każdej) podlega amortyzacji a ta leci w dół z

    Ale co z tego skoro nie da sie sprzedac domu bez gruntu ani gruntu bez domu.
    Piszemy wiec o calej nieruchomosci - dom + grunt. To jaka czesc stanowia mury,
    a jaka dzialka nikogo za bardzo nie interesuje :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 48. Data: 2016-07-25 22:30:07
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-07-25 o 20:38, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > dlatego, ze ma fantastycznie zagospodarowany ogrod (20 lat ktos nad nim

    Rynek używanych nieruchomości nie różni się bardzo od rynku używanych
    samochodów, i tu, i tu czasem trafi się rarytas.
    Ale najogólniej nikt nie przepłaca za używkę skoro może mieć taniej nówkę.

    > Ale co z tego skoro nie da sie sprzedac domu bez gruntu ani gruntu bez domu.
    > Piszemy wiec o calej nieruchomosci - dom + grunt. To jaka czesc stanowia mury,
    > a jaka dzialka nikogo za bardzo nie interesuje :-)

    Owszem piszemy o całej nieruchomości ale cena używanej wzrasta tylko o
    ceny gruntu a na to ma wpływ wiele czynników. Jak ceny ziemi przestaną
    rosnąc a kiedyś przestaną, to i ceny nieruchomości spadną.
    Dlatego piszę o okresie 10-ciu lat, po pierwsze to ładna okrągła liczba,
    po drugie 10-cioletni dom jest ani stary, ani nowy. Po trzecie wartość
    samego domu spada w tym czasie o 20-25%. Na razie mało kto, to liczy i
    uwzględnia w kalkulacjach, ale jak kiedyś przyjdzie nam płacić podatek
    katastralny, to każdy co rok będzie w deklaracji amortyzował nieruchomość.

  • 49. Data: 2016-07-25 22:56:11
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 25 lipca 2016 22:30:13 UTC+2 użytkownik nadir napisał:

    > Ale najogólniej nikt nie przepłaca za używkę skoro może mieć taniej nówkę.

    Ja tez tak sadze ale ku zdziwieniu - w ciagu ostatniego ~roku nie udalo mi
    sie przekonac dwoch moich znajomych do budowy nowego domu.

    Bali sie ze nie dadza rady, ze tyle zalatwiania etc. I oboje kupili domy
    ponad 40-to letnie do remontu za kase, za ktora spokojnie wybudowaliby nowy
    dom (uwzgledniajac oczywiscie *kompletny* remont tego starego).

    Musisz jeszcze wiedziec, ze ludzie nie zdaja sobie sprawy z tego, ze jak beda
    budowac systemem "szukam pojedynczych ekip do wszystkiego" to budowa okazuje
    sie byc tansza o 100-200 tys w stosunku do wyceny jaka widnieje w
    kosztorysie dolaczonym do projektu, czy w stosunku do ceny jaka zaproponuje
    im firma-developer budujaca domy pod klucz.

    A tak w ogole to jak juz pisales - ceny dyktuje rynek i cena materialow nie
    ma tu kompletnie nic do rzeczy :-) Wystarczy urokliwa dzialka z fajnym
    widokiem, dobrym sasiedztwem, czy dwa kroki od centrum i cena nieruchomosci
    szybuje w gore (bez zwiazku z tym ile jej wlasciciel wydal na budowe).

    > Owszem piszemy o całej nieruchomości ale cena używanej wzrasta tylko o
    > ceny gruntu a na to ma wpływ wiele czynników. Jak ceny ziemi przestaną
    > rosnąc a kiedyś przestaną, to i ceny nieruchomości spadną.

    Czemu mialyby przestac rosnac? To towar, ktorego ubywa z dnia na dzien -
    to towar nieodnawialny w limitowanej ilosci :-)

    W moim miescie co roku przybywa coraz wiecej nowych domow, mimo, ze liczba
    mieszkancow spada. To oznacza, ze ludzie z blokowisk przenosza sie do
    swoich domow.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 50. Data: 2016-07-25 23:17:02
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Co do tych urokliwych dzialek. W tv sa reportaze o problemach ludzi. Raz to dziury w
    drodze a innym razem ze obok kilkuletniego osiedla domkow polozonego w urokliwym
    terenie beda budowali linie wysokiego napiecia. Ze firma zbudowala magazyn i
    codziennie ciurkiem tiry jezdza. Byly anteny telekomunikacyjne, wiatraki,
    kompostownia smieci itp. Wszystko legalnie, zgodnie z wszystkimi przepisami z
    zachowaniem wiekszych niz wymagane stref ochronnych. Z dnia na dzien wartosc
    nieruchomosci w takich miejscach bardzo spada. A jak zaczynali budowac to ptaszki
    spiewaly, swierszcze cykaly.