  • 61. Data: 2011-08-04 19:41:02
    Temat: Re: CWU latem - kolektory czy pompa ciep?a
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    janusz_kk1 wrote:

    > No Mnie dzisiaj przyszedł rachunek za gaz, gotowanie i CWU wychodzi mi
    > 130zł/mies.
    > 2+ 2 maluchy.

    ale kolega pisał że płaci za grzanie prądem 100 zł

  • 62. Data: 2011-08-04 20:08:20
    Temat: Re: CWU latem - kolektory czy pompa ciepła
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Maniek4 <r...@l...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Cavallino" <c...@k...pl> napisał w
    > wiadomości news:j1de3i$rgp$1@news.onet.pl...

    > 2*120 litrow do 75C to ~15kWh*0,6zl (u mnie)=9zl/dzien*30dni=270zl.
    > 7000/270=26 miesiecy.
    > Przyjmujac pesymistycznie, ze solary grzeja tylko przez 6 miesiecy, to
    > inwestycja powinna zwrocic sie po 4,333 roku.
    > Czy naprawde warto w to mieszac chinskiego boga?
    >
    > Pozdro.. TK

    Ty liczysz tak żeby twoje było na wierzchu. Ja policzę po swojemu. 86 kilo
    wagi ,czyli jakieś 80 litrów. Duża wanna, nie jakaś popiedułka z wielkiej
    płyty. Na pełna ze mną wannie potrzebuję niecałe 50 litrów wody o temperaturze
    52-55 stopni. Mam bojler 50 litrów i temperatura jest ustawiona tak żeby
    wystarczyło na jedną kąpiel. Bojler ma 4,5 kW i w czasie gdy jedna osobą się
    kąpie dogrzeje dla następnej. Woda w kranie ma dzisiaj 17 stopni.
    50x35x4,19/3600x0,35=0,71zł. 0,71x4=2,85. 2,85x30=85. 7000:85=82. 82x2=164.
    164:12=13 i pół roku. Za chińskiego boga się nie opłaca. urealniając że to nie
    2,85 a 4 złote dziennie to wyjdzie rocznie 1400 złotych. Przy pompie ciepła
    bedzie to dwa i trochę raza mniej, założę że 2,2 630 prąd do pełnej stawki
    zostaje 770 złotych rocznie. 60 złotych na miesiąc. Pompa to nie pół roku a
    3/4. 60x8=480 oszczędności rocznie. 4000:480=8lat i jeden kwartał. Pompa
    ciepła zasilana jest z bardzo pewnego nośnika bo z prądu i jest całkowicie
    niewrażliwa na chmury. A teraz sam możesz policzyć, zakładając że masz trochę
    pojęcia praktycznego o technice i potrafisz przerobić klimatyzator żeby grzał
    wodę. Kupujesz przenośny klimatyzator. Po sezonie w marketach będą wyprzedaże.
    Sporo tańszy będzie. Kupujesz za 700 złotych. Ma taki klimatyzator agregat o
    mocy ok 700W i zysk trochę ponad 2. Czyli typowa moc bojlera. Jakieś 10 godzin
    musi grzać żeby do 55 stopni podgrzać 300 litrów. Czyli noc w taniej taryfie.
    Zwróci się po 3 latach. I to ma sens. W dupę niech sobie wsadzą sprzedawcy
    pompy ciepła po 5 tysięcy i solary po 7 tysięcy jak to samo można mieć za
    niecały tysiąc zakładając że jakiś bojler i tak trzeba mieć.

  • 63. Data: 2011-08-04 20:28:12
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Użytkownik "Cavallino" <c...@k...pl> napisał w
    > wiadomości news:j1de3i$rgp$1@news.onet.pl...

    > 2*120 litrow do 75C to ~15kWh*0,6zl (u mnie)=9zl/dzien*30dni=270zl.

    0,6 to raczej nie, bo to w 100% druga taryfa.
    Czyli podziel ten wynik gdzieś przez dwa.
    A pewnie i więcej, bo ostatni rachunek za 2 miesiące miałem poniżej 400 zł,
    a bojler to na pewno nie 2/3 zużycia, bo i klima sobie czasem chodziła,
    zmywarka, pralka czy lodówka też na wiatr nie działają.

    > 7000/270=26 miesiecy.
    > Przyjmujac pesymistycznie, ze solary grzeja tylko przez 6 miesiecy, to
    > inwestycja powinna zwrocic sie po 4,333 roku.

    Czyli tak naprawdę 9 lat.
    Uwzględniając odsetki od kredytu/koszty alternatywne/koszty serwisu solarów
    nigdy.

  • 64. Data: 2011-08-04 21:02:27
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Ty liczysz tak żeby twoje było na wierzchu.

    A Ty sie znow czepiasz nie czytajac o co chodzi. Kolega Cavalino cos napisal
    nieco wyzej. Przelozylem to na roczne koszty vs solary. Nie moja wina, ze
    sie nie zgadzasz awansem. Odnies sie do zalozen i bledow obliczen to sie
    ustosunkuje.

    > Ja policzę po swojemu. 86 kilo
    > wagi ,czyli jakieś 80 litrów. Duża wanna, nie jakaś popiedułka z wielkiej
    > płyty.

    80 litrow to duza wanna?

> [...]
    > 52-55 stopni. Mam bojler 50 litrów i temperatura jest ustawiona tak żeby
    > wystarczyło na jedną kąpiel. Bojler ma 4,5 kW i w czasie gdy jedna osobą

    Dobra, kapiesz sie pol godziny i zuzywasz wody 50 litrow. Nie wiem jak tam
    ze splukaniem po kapieli, ale niech bedzie. Pradu zuzyjesz jakies 2,45kWh
    zima, latem bedzie mniej. Cztery osoby to 10kWh*0,6=6zl/dzien.
    30*6=180zl*6miesiecy=1080zl. Rozumiem, ze poza kapiela nie zuzywasz cieplej
    wody w ciagu dnia, bo inaczej warto doliczyc jakies straty i inne litry
    cieplej wody i okaze sie, ze z 10kWh zrobi sie 15kWh. No ale niech bedzie.
    7000/1080=6,5 roku. Nadal nie jest to 20 lat czy chocby 10.

    > Woda w kranie ma dzisiaj 17 stopni.
    > 50x35x4,19/3600x0,35=0,71zł. 0,71x4=2,85. 2,85x30=85. 7000:85=82.
    > 82x2=164.

    Cztery osoby kapia sie po 22pm?? Ktos sie nie wyspi po 24pm. Szkoda, ze rano
    starczy tylko dla jednej osoby a reszta zeby myje w zimnej nie wspominajac o
    goleniu, no i z zona wykapac sie nie ma w czym. :-)

    > 164:12=13 i pół roku. Za chińskiego boga się nie opłaca.

    Faktycznie w Twoim przypadku nie. :-))

> [...]
    > zostaje 770 złotych rocznie. 60 złotych na miesiąc. Pompa to nie pół roku
    > 3/4. 60x8=480 oszczędności rocznie. 4000:480=8lat i jeden kwartał.

    Pol roku zakladam pokrycie solara niemal 100%. Nie od dzis wiadomo, ze solar
    pracuje przez wiekszosc calego roku tyle, ze z mniejszym pokryciem.

> [...]
    > godzin
    > musi grzać żeby do 55 stopni podgrzać 300 litrów.

    Nocna taryfa to 8 godzin.
    Ciekaw jestem, czy taki klimatyzator faktycznie podgrzeje wode do 55C, bo to
    tylko zalozenia w dodatku z takim copem.

    > Zwróci się po 3 latach. I to ma sens. W dupę niech sobie wsadzą sprzedawcy
    > pompy ciepła po 5 tysięcy i solary po 7 tysięcy jak to samo można mieć za
    > niecały tysiąc zakładając że jakiś bojler i tak trzeba mieć.

    Jakis tj. z dwiema wezownicami, ktory jest w cenie solara za 7000zl. Dodaj
    do tego cene baniaka, albo od 7000 odejmij.

    Pozdro.. TK

  • 65. Data: 2011-08-04 21:23:23
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    wiadomości news:j1evcn$aun$1@news.onet.pl...

    > 0,6 to raczej nie, bo to w 100% druga taryfa.

    2*120 litrow w drugiej taryfie? Nie wiem ile Was tam mieszka, ale ja dzieci
    potrzebuje kapac wczesniej jak poczatek drugiej taryfy. Byc moze w pewnych
    sytuacjach jest to mozliwe, ale ja w tej probce sie chyba nie mieszcze.
    Glebiej sie zastanawiajac, to zima kiedy potrzebuje nagrzac wode do kapieli
    kociol grzeje baniak trzy razy do 47C jakies 120 litrow wody zeyby moglo sie
    wykapac piec osob. Rano do golenia starczy, ale bez wodotryskow. Mozna
    przyjac, ze u mnie ranek to u Ciebie wieczor przed 22pm. Mam spore
    watpliwosci czy u mnie taki system by sie sprawdzil. Innymi slowy nie
    mieszcze sie w drugiej taryfie, ale mam gaz, wiec koszty pewnie drugiej
    taryfy.

    > Czyli tak naprawdę 9 lat.
    > Uwzględniając odsetki od kredytu/koszty alternatywne/koszty serwisu
    > solarów nigdy.

    Nie licze odsetek od kredytu, bo to jak kto sobie chce. 9 lat to moze nie
    jest super wynik, ale tez zalozenie 6 miesiecy solara jest co najmniej
    pesymistyczne.

    Pozdro.. TK

  • 66. Data: 2011-08-04 21:35:31
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Użytkownik "Cavallino" <c...@k...pl> napisał w
    > wiadomości news:j1evcn$aun$1@news.onet.pl...

    > 2*120 litrow w drugiej taryfie?

    Tak.

    >Nie wiem ile Was tam mieszka, ale ja dzieci potrzebuje kapac wczesniej jak
    >poczatek drugiej taryfy.

    Ja tylko jedno, drugie kąpie się niewiele przede mną.
    No i nie ma z tym problemu, druga taryfa kończy się o 15:00, do tej 20:00
    jest zazwyczaj z 40 stopni w bojlerze, w zupełności wystarczy na kąpiel w
    wannie, albo i 3 prysznice.

    Gdy my się kąpiemy, jest już grubo po 22, najczęściej 24, więc zdąży się
    dogrzać na nowo.
    Oczywiście 4 ludzi nie użyje wanny jeden po drugim, ale że kąpiemy się
    częściej niż raz w tygodniu, o ściśle określonej porze, jak to drzewiej na
    wsiach bywało, to i problemu nie ma zazwyczaj.

    > Nie licze odsetek od kredytu,

    A ja liczę, bo jak kto sobie chce.
    Jak nie liczyłby odsetek od kredytu, musiałbym liczyć koszty alternatywne -
    równie wysokie.

    >bo to jak kto sobie chce. 9 lat to moze nie jest super wynik,

    Obstawiam, że to jest akurat czas po którym solara trzeba remontować.
    Poprzedni bojler wytrzymał mi lat 6 czy 7.

  • 67. Data: 2011-08-04 21:42:48
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    wiadomości news:j1f3au$p96$1@news.onet.pl...

    > A ja liczę, bo jak kto sobie chce.
    > Jak nie liczyłby odsetek od kredytu, musiałbym liczyć koszty
    > alternatywne - równie wysokie.

    Koszt alternatywny to zawsze indywidualna sprawa. Dla lokaty beda pewnie co
    najmniej o polowe mniejsze. Sztuka polega na tym, zeby wykorzystac darmowe
    cieplo maksymalnie, czyli zmywarka i pralka. Wzrost cen nosnikow tez bez
    znaczenia nie bedzie, mniejsze oplaty dla gazowego W2 i takie tam.

    > Obstawiam, że to jest akurat czas po którym solara trzeba remontować.
    > Poprzedni bojler wytrzymał mi lat 6 czy 7.

    Baniak to baniak, zawsze moze pitolnac co by to nie bylo. Solar to zakladana
    zywotnosc 20 lat, 10 lat maja gwarancji.

    Pozdro.. TK

  • 68. Data: 2011-08-04 21:45:00
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Maniek4" <r...@l...pl> napisał w wiadomości news:

    > Baniak to baniak, zawsze moze pitolnac co by to nie bylo. Solar to
    > zakladana zywotnosc 20 lat, 10 lat maja gwarancji.

    Jak robisz przeglądy, a Ty ich chyba nie wliczyłeś do kosztów. ;-)

  • 69. Data: 2011-08-04 22:04:20
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    wiadomości news:j1f3sn$r5b$1@news.onet.pl...

    > Jak robisz przeglądy, a Ty ich chyba nie wliczyłeś do kosztów. ;-)

    Eee tam, gdzies sie nasluchales glupot. Nie ma czegos takiego jak
    obowiazkowe przeglady.

    Pozdro.. TK

  • 70. Data: 2011-08-04 22:07:10
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Eee tam, gdzies sie nasluchales glupot. Nie ma czegos takiego jak
    > obowiazkowe przeglady.

    Hmmm, przy głupim bojlerze są, przy głupim piecu są, a przy instalacji
    solarnej nie?
    Czy Tobie chodzi o same rurki? ;-)